fergu 35

lukoton

pystyykö tuohon asentaan jälkikäteen lukko perää, tai lukkoa perään, kun tuntuu lumessa sitä kaipaavan, rupeaa melkolailla ravistelemaan kun alkaa sutimaan vuorotellen kummallakin takapyörällä!
(Mulla on kyllä hyvät piikki kettingit paikollaan.)
Tämä on kultamaha, nelipyttynen diesel, ilmeisesti vasta vuoden tai kaksi uudemmassa on lukko.

12

2744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • massikka

      Samaa olen mietiskellyt,huhuna olen kuullut että sen voi tekomies tehdä,porataan reikä ja siitä tanko sisään??? En tiedä tarkemmin.T:samat aatokset

      • lukoton

        noin helppo, no kuunnellaan ja katsellaan jos ois tietomiehiä paikalla. Hyvä jos ei tarvis ostaa raktorin puoliskaa vain lukon takia!


      • lukoton kirjoitti:

        noin helppo, no kuunnellaan ja katsellaan jos ois tietomiehiä paikalla. Hyvä jos ei tarvis ostaa raktorin puoliskaa vain lukon takia!

        ainakin joutuu lisäämään ja en oikein muista onko siinä ronkassakaan paikkaa polkimelle valmiina joten hommaa siinä on, tietysti jos löytää konevikasen EHJÄperäsen jostain niin siitähän tekis niissä on muuten aika usein se tukilaakeri sieltä perän sisästä sökönä ja silti niillä ajetaan täyttä päätä jos avaa kannattaa katsoa samalla ettei ole laakerin pesäkin murusena.


      • lukoton
        kawasaki250 kirjoitti:

        ainakin joutuu lisäämään ja en oikein muista onko siinä ronkassakaan paikkaa polkimelle valmiina joten hommaa siinä on, tietysti jos löytää konevikasen EHJÄperäsen jostain niin siitähän tekis niissä on muuten aika usein se tukilaakeri sieltä perän sisästä sökönä ja silti niillä ajetaan täyttä päätä jos avaa kannattaa katsoa samalla ettei ole laakerin pesäkin murusena.

        rouske kuului perästä kun syksyllä pyörittelin tunkilla ollessa toisesta taka rattaasta.


    • ON tuota

      Lukolla oleva

      • lukoton

        tiedossa on!


    • Nimetön

      Tarviiko tosiaan lukkoa noin paljon? Itsellä samanlainen, tosin vuosimalli -59 eli neljällä hehkutulpalla. Kesäkelillä jarruttelen luistavaa puolta kääntöjarrulla. Talvella päälle neliselkäiset piikkikettingit, niin ei ole lipsumisesta juuri haittaa ollut. Keveähän se Fergun taka-akseli on, kun ei edes hyttiä päällä. Pistää vauhtia lisää, niin ei luista niin paljon...

      • lukoton

        no lukko tosiaan ois mukava pihan lumitöissä, ei suinkaan niin välttämätön että rupeaisin sitä isolla rahalla ja työllä hommaamaan.
        Neliselkäiset kettingit? Mikkä ne selät on? Mulla tosiaan on lähes ajamattomat piikkiketjut, ilman ei pärjäis ollenkaan.


      • Nimetön
        lukoton kirjoitti:

        no lukko tosiaan ois mukava pihan lumitöissä, ei suinkaan niin välttämätön että rupeaisin sitä isolla rahalla ja työllä hommaamaan.
        Neliselkäiset kettingit? Mikkä ne selät on? Mulla tosiaan on lähes ajamattomat piikkiketjut, ilman ei pärjäis ollenkaan.

        En tiedä onko kyseessä paikallinen nimitys, mutta täällä Lapin läänissä ainakin nimitys 4-selkäpiikkikettingit on käytössä. Selillä tarkoitetaan silloin niitä kettinkien pitkittäissuuntaisia ketjuja. Yksinkertaisimmassa "lehmänperäin" -mallissa vain kaksi selkää. Tulos pomputus maantiellä. Neliselkäisessä taas keskimmäiset selät vastaavat koko ajan maahan, jolloin liikkuu tasaisemmin. Tähän kun vielä lisätty piikit, niin on ketjut parhaasta päästä. Kettinkimallejahan on tehty paljon erilaisia. Itselläni tallessa vielä sellaiset harvinaisuudet, kuin pellonraivauskettingit 50-luvulta. Pito suorastaan hirvittävä. Niissä renkaiden yli menee 10 senttiä leveät rautalaput. Olen käyttänyt niitä metsänlaikutuksessa. Siirtyessä maantiellä ne on kyllä joutunut ottamaan pois. Eihän sitä kalinaa ja töyssytystä kestä kukaan. Helpoimmalla sen luko n sinun traktoriin saisi varmaan vaihtamalla koko takapään. Edellyttäen siis että kytkinakseli passaa siihen 4-sylinteriseen dieseliin. Uudempi kolmisylinterinen mallihan sovitettiin vanhaan kytkinkoppaan lisäämällä moottorin ja kytkinkopan väliin sovituspanta. Siten 35 pysyi saman mittaisena, vaikka kolmisylinterinen moottori itse oli lyhyempi. Toisaalta kovin suuriin muunnoksiin kannattaa tuskin alkaa, kun kohtalaisen pienellä rahalla saa uudemman 35:n, jossa on jo lukko. Siis jos sellaisen myytävänä löytää. Ovat hyvin suosittuja!


      • lukoton
        Nimetön kirjoitti:

        En tiedä onko kyseessä paikallinen nimitys, mutta täällä Lapin läänissä ainakin nimitys 4-selkäpiikkikettingit on käytössä. Selillä tarkoitetaan silloin niitä kettinkien pitkittäissuuntaisia ketjuja. Yksinkertaisimmassa "lehmänperäin" -mallissa vain kaksi selkää. Tulos pomputus maantiellä. Neliselkäisessä taas keskimmäiset selät vastaavat koko ajan maahan, jolloin liikkuu tasaisemmin. Tähän kun vielä lisätty piikit, niin on ketjut parhaasta päästä. Kettinkimallejahan on tehty paljon erilaisia. Itselläni tallessa vielä sellaiset harvinaisuudet, kuin pellonraivauskettingit 50-luvulta. Pito suorastaan hirvittävä. Niissä renkaiden yli menee 10 senttiä leveät rautalaput. Olen käyttänyt niitä metsänlaikutuksessa. Siirtyessä maantiellä ne on kyllä joutunut ottamaan pois. Eihän sitä kalinaa ja töyssytystä kestä kukaan. Helpoimmalla sen luko n sinun traktoriin saisi varmaan vaihtamalla koko takapään. Edellyttäen siis että kytkinakseli passaa siihen 4-sylinteriseen dieseliin. Uudempi kolmisylinterinen mallihan sovitettiin vanhaan kytkinkoppaan lisäämällä moottorin ja kytkinkopan väliin sovituspanta. Siten 35 pysyi saman mittaisena, vaikka kolmisylinterinen moottori itse oli lyhyempi. Toisaalta kovin suuriin muunnoksiin kannattaa tuskin alkaa, kun kohtalaisen pienellä rahalla saa uudemman 35:n, jossa on jo lukko. Siis jos sellaisen myytävänä löytää. Ovat hyvin suosittuja!

        no, niin vähän epäilinkin, mulla onkin sitten neliselkäiset!
        Tosi varmaan on että voi olla vaikea löytää esim pelkkää lukollista peräpäätä, ainakan jäkevään hintaan.
        No tällaiselle piha-traktoristille nykyinenkin kultamaha varmaan piisaa kun siihen asennoituu vaan oikein!
        Pitäs, kun ilmat lämpiää, alkaa laittelemaan masiinaa kuntoon, kansitiivisteen oon jo vaihtanu ja todennut tekniikan toimivaksi, eli raepuhallusta ja maalausta tiedossa. lokasuojat vaan on turhankin kuppaset ja reikäset, että kannattaa varmaan katsella parempia.


      • verkun mies
        lukoton kirjoitti:

        no, niin vähän epäilinkin, mulla onkin sitten neliselkäiset!
        Tosi varmaan on että voi olla vaikea löytää esim pelkkää lukollista peräpäätä, ainakan jäkevään hintaan.
        No tällaiselle piha-traktoristille nykyinenkin kultamaha varmaan piisaa kun siihen asennoituu vaan oikein!
        Pitäs, kun ilmat lämpiää, alkaa laittelemaan masiinaa kuntoon, kansitiivisteen oon jo vaihtanu ja todennut tekniikan toimivaksi, eli raepuhallusta ja maalausta tiedossa. lokasuojat vaan on turhankin kuppaset ja reikäset, että kannattaa varmaan katsella parempia.

        On tiedossa vankanoloiset,hyväkuntoiset rapakaaret.
        Tarjouksia otetaan vastaan!


      • FE52
        lukoton kirjoitti:

        no lukko tosiaan ois mukava pihan lumitöissä, ei suinkaan niin välttämätön että rupeaisin sitä isolla rahalla ja työllä hommaamaan.
        Neliselkäiset kettingit? Mikkä ne selät on? Mulla tosiaan on lähes ajamattomat piikkiketjut, ilman ei pärjäis ollenkaan.

        Tiedän harmaa-fergujakin, joihin on pultattu 200-250kg:n teräslevykiekot/pyörä takavanteisiin sisäpuolelle ja eivät tarvi lumitöissä mitään ketjuja! Samalla pieniakselivälisen ja kevyen traktorin meno muuttuu paljon rauhallisemmaksi! Kyntökin rupeaa sujumaan aivan eri tavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin

      Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän
      Maailman menoa
      50
      2682
    2. Oho, köyhyys väheni Marinin hallituskaudella

      👋💥🤕 Tuonkin Marinin hallitus sössi --- Vuosien 2019–2023 sosiaaliturva- ja verotusperusteiden muutokset suhteessa h
      Maailman menoa
      87
      2309
    3. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

      Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      6
      1679
    4. En tiedä mitä olet mulle

      Rakkauteni,ihastukseni,pakkomielteeni,mitä lie. Jokatapauksessa ajattelen sinua päivittäin lämmöllä ja haluan toivottaa
      Ikävä
      52
      1183
    5. Ukrainan raukkamainen isku Moskovaan.

      Pitikö isku tehdä juuri jouluna.Siinä saattoi jäädä joku lapsi isättömäksi.Kyseessä ei edes sotilaskohde.
      Maailman menoa
      275
      1033
    6. On mullakin

      Sua ikävä. En vain pysty siihen mitä toivot. Siksi toivon joskus että voisin vain olla hetken lähelläsi
      Ikävä
      61
      1023
    7. Mikä on kaunein naisennimi jonka tiedätte?

      Kotimainen tai ulkomainen.
      Sinkut
      70
      890
    8. Vittumaista Joulua Kuhmolaisille.

      Siinäpä se tiivistettynä.
      Kuhmo
      15
      884
    9. Ikävä edelleen sinua

      Tänään tunnen sen vahvasti. Kaipaan sinua elämääni. En haluaisi heittää hukkaan sitä mitä meillä oli, mutta ollaan aja
      Ikävä
      19
      789
    10. Sekaisin ihastuksesta

      Oletko mennyt joskus sekaisin ihastuksesta? Miten se on näkynyt, tuntunut tai saanut sinut käyttäytymään? Onko jotain, m
      Ikävä
      54
      761
    Aihe