Omien kokemusten mukaan HDi 1,6-moottori oli ainakin 407:n keulalla kovin heikko esitys. Suuttimet vuosivat herkästi nokea ja naftaa öljytilaan ja turbon öljykanavan sihti koksaantui umpeen. Käytännössä moottori oli tuossa vaiheessa loppu, vaikka monet yrittivät turbon vaihtamalla saada autonsa vielä tien päälle. Kuka milläkin menestyksellä.
Onkohan PSA viisastunut noista ajoista, vai kärsiikö 1,6 HDi edelleen samoista murheista?
Ovatko 1,6 HDI-moottorit edelleen lyhytikäisiä?
35
710
Vastaukset
- ttewtewrtrt
1,6 HDi-moottoreilla ei kovinkaan usein vieläkään päästä 250.000km:n paremmalle puolelle. Ilmeisesti ko moottorin kestävyysongelma on edelleenkin olemassa.
PS. 2,0 HDi sen sijaan kestää. - kunnon_huollot
Noita koneita on aivan valtaisat määrät eikä ainoastaan PSA omien merkkien nokalla ja todella paljon myös ammattiajossa, eli jos olisivat palstoilla kerotun kaltaisia pommeja, niin tuskimpa niillä olisi moinen menestys.
Tuossa taannoin juttelin lennosta yhden rakennusalan yrittäjän kanssa ja kysyin miten on Berlingonsa kestänyt (kun tuo kulkine itseäni hieman kiinnostaa). Sanoi että niitä hänellä on ollut usemapia vuosien varrella ja tuolla hetkelläkin muistaakseni kolme tai neljä ja tuolla josta kysyin oli ajetti reilusti yli 200 tkm ja toiminut ilman ainoitakaan mekaniikkamurhettta, vain normaalia kuluvien osien vaihtoa.
Oli juuri laittanut tilaukseen uuden Expertin Longina ja automaatilla. Hän tosin kirosi Long Life "huollot" maan rakoon ja sanoi aina käyttävänsä kalustossaan lyhyitä huoltovälejä, jonka arvioi olevan pitkäikäisyyden ja murheetomien kilometriensä perusta moottorin suhteen. Manuaalin öljytkin vaihtoi tietyin välein.
*
"Suuttimet vuosivat herkästi nokea ja naftaa öljytilaan ja turbon öljykanavan sihti koksaantui umpeen. Käytännössä moottori oli tuossa vaiheessa loppu, vaikka monet yrittivät turbon vaihtamalla saada autonsa vielä tien päälle."
Suutinvuotoja ilmeisemminkin on ollut, ainakin jonkin verran, en sitten tiedä miten ongelmaa korjattu. Mikäli suoranaista nokea vuotaa, niin eikös silloin ole kyse huonosta palamistuloksesta (?).
Mutta en ole kuullut ko. koneista joissa olisi ollut kaikkia noita kuvailtuja ongelmia, mikäli on menty perinteisillä lyhyillä öljynhuoltoväleillä.
Turbokoneisillakin tulee osata ajaa, sllä muutoin sellaisen rikkoo jo omilla virheellisillä käyttötavoilla ennen aikojaan.
Moni ei ilmeisesti tule ajatelleeksi, että erityisesti turbokoneelle on hyvin tärkeää laadukkaan ilmansuodattimen vaihto riittävän usien, sillä jos suodatin alkaa olla huonossa kuosissa, niin se päästää turboa tuhoavaa likaa lävitseen.
Tämä kävi esille mm. edellisessä Car S.O.S ohjelamassa https://en.wikipedia.org/wiki/Car_SOS jonka katsoin ja jossa veivät Subaru Imprezan turbon korjattavaksi alan spesialistille, joka aisasta hänkin mainitsi.- pölöpölö
" jos suodatin alkaa olla huonossa kuosissa, niin se päästää turboa tuhoavaa likaa lävitseen."
En aivan ymmärrä tapahtumaketjua, väitteen mukaan, suodatin kerää likaa itseensä, ja mitä enemmän likaa kertyy, sen enemmän se päästää lävitseen?
Eikö sittenkin vanha suodatin tukkeudu, eikä reikiinny? - kunnon_huollot
pölöpölö kirjoitti:
" jos suodatin alkaa olla huonossa kuosissa, niin se päästää turboa tuhoavaa likaa lävitseen."
En aivan ymmärrä tapahtumaketjua, väitteen mukaan, suodatin kerää likaa itseensä, ja mitä enemmän likaa kertyy, sen enemmän se päästää lävitseen?
Eikö sittenkin vanha suodatin tukkeudu, eikä reikiinny?"En aivan ymmärrä tapahtumaketjua, väitteen mukaan, suodatin kerää likaa itseensä, ja mitä enemmän likaa kertyy, sen enemmän se päästää lävitseen?
Kunhan tuolta pölöttelyltäsi ehdit, niin tee empiirinen testi ollen vaikkapa pölyimurin päolypussia ja suodattimia vaihtamatta liian pitkän aikaa. Kas kun tuossa(-kin) tapauksessa "jostakin syystä jota et ymmärrä" sieltä puskee lävitse huoneilmaan saakka hyvin saastaista ilmaa. Joskus tuo lika pölyimurin moottoriin päästessään voi sen vielä käräyttääkin boonuksena.
Sama lopputulema auton kulahtaneen ilmansuodattimen ja turbon kanssa, lian kertyessä.
Sitten jos vielä boonuksena ajellaan niillä Long Life "huolloilla" niin koktaili on valmis.
Mitä likaisemissa oloissa ajaa, hiekkatiet jne., niin sitä suurempi syy aika ajoin tarkistaa ja vaihtaa ilmansuodatin, vaikka useammin kuin auton manuaali pyytää.
*
Vanha rikkoutunut suodatin, turbo rikki:
- http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909492005.html
* 10. Tarkista ilmanottoaukot
* Muista aina vaihtaa uusi ilmansuodatin ja puhdistaa ilmanoton letkut, putket ja muut osat. Ilmanotto ilmansuodattimelle sekä ilmansuodattimelta turboahtimelle tulee olla esteetön ja ehjä.
- https://www.turbotukku.com/turboahtimen_asennus
. - pölöpölö
kunnon_huollot kirjoitti:
"En aivan ymmärrä tapahtumaketjua, väitteen mukaan, suodatin kerää likaa itseensä, ja mitä enemmän likaa kertyy, sen enemmän se päästää lävitseen?
Kunhan tuolta pölöttelyltäsi ehdit, niin tee empiirinen testi ollen vaikkapa pölyimurin päolypussia ja suodattimia vaihtamatta liian pitkän aikaa. Kas kun tuossa(-kin) tapauksessa "jostakin syystä jota et ymmärrä" sieltä puskee lävitse huoneilmaan saakka hyvin saastaista ilmaa. Joskus tuo lika pölyimurin moottoriin päästessään voi sen vielä käräyttääkin boonuksena.
Sama lopputulema auton kulahtaneen ilmansuodattimen ja turbon kanssa, lian kertyessä.
Sitten jos vielä boonuksena ajellaan niillä Long Life "huolloilla" niin koktaili on valmis.
Mitä likaisemissa oloissa ajaa, hiekkatiet jne., niin sitä suurempi syy aika ajoin tarkistaa ja vaihtaa ilmansuodatin, vaikka useammin kuin auton manuaali pyytää.
*
Vanha rikkoutunut suodatin, turbo rikki:
- http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909492005.html
* 10. Tarkista ilmanottoaukot
* Muista aina vaihtaa uusi ilmansuodatin ja puhdistaa ilmanoton letkut, putket ja muut osat. Ilmanotto ilmansuodattimelle sekä ilmansuodattimelta turboahtimelle tulee olla esteetön ja ehjä.
- https://www.turbotukku.com/turboahtimen_asennus
.Kun jopa suodatinvalmistajat ovat kanssasi eri mieltä, on selitystäsi vaikea uskoa.
Tuossa on teetetty koe, jossa todettiin suodatustehon paranevan, kun suodatinta käytetään pidempään. Tietysti lopullisen vaihtohetken määrää liian suureksi nouseva painehäviö suodattimen ylitse.
https://ac.els-cdn.com/S2212017316001201/1-s2.0-S2212017316001201-main.pdf?_tid=5edc1332-a8b3-4fa1-b6ed-cfcc77e01ffc&acdnat=1526073679_be0f5174b542e6f771ed89df22823151
Toisessa linkissä todettiin, että uusi suodatin aiheuttaa moottorin kulumisesta 75%, ensimmäisen 25% elinkaarensa aikana.
Ymmärrän, että uskomukset on syöpyneet mieliin hanakasti, mutta aina ne eivät pidä paikkaansa. - kunnon_huollot
pölöpölö kirjoitti:
Kun jopa suodatinvalmistajat ovat kanssasi eri mieltä, on selitystäsi vaikea uskoa.
Tuossa on teetetty koe, jossa todettiin suodatustehon paranevan, kun suodatinta käytetään pidempään. Tietysti lopullisen vaihtohetken määrää liian suureksi nouseva painehäviö suodattimen ylitse.
https://ac.els-cdn.com/S2212017316001201/1-s2.0-S2212017316001201-main.pdf?_tid=5edc1332-a8b3-4fa1-b6ed-cfcc77e01ffc&acdnat=1526073679_be0f5174b542e6f771ed89df22823151
Toisessa linkissä todettiin, että uusi suodatin aiheuttaa moottorin kulumisesta 75%, ensimmäisen 25% elinkaarensa aikana.
Ymmärrän, että uskomukset on syöpyneet mieliin hanakasti, mutta aina ne eivät pidä paikkaansa."Tuossa on teetetty koe, jossa todettiin suodatustehon paranevan, kun suodatinta käytetään pidempään."
Tuota logiikkaa seuraten sen tulisi soveltua myös pölyimurien suodattimiin, eikö vain, jota vastaan sotii kaikki logiikka ja jo oma empiirinen kokemus.
Sama auton sisäilman suodattimen suhteen.
* On tutkittu, että likaisen suodattimen läpi matkustamoon tunkeutuva ilma saattaa olla joka likaisempaa kuin auton ulkopuolinen tiepölyn kyllästämä ilma.
- http://www.iltalehti.fi/autot/2016041521422139_au.shtml
* Autossasi saattaa olla karmea pöly- ja homepesäke
- http://www.iltalehti.fi/autot/2015052019723064_au.shtml
Vilkiasepa tuo Car SOS episodi Subaru Imprezaa koskien, jossa vievät vioittuneen turbon mainetta tehneeseen ja vain turbojen korjaamisiin spesialisoituneeseen firmaan ja kuuntele mitä firman edustaja sanoo turboista ja ilmansuodattimista vs. turbon vahingoittuminen.
* Car SOS Season 6 Episode 8 : Subaru Impreza
- https://simkl.com/tv/34652/car-sos/season-6/episode-1/
Olen vakuuttuneempi turbojen korjaamiseen erikoistuneen firman tieto-taitoon ja vuosikymmenien konkreettiseen kokemuksen, kuin noihin laboratoriotestien hifistelyihin. Turboja korjaavan firman edustajan komenntti oli täysin logiikaan istuvaa. - pölöpölö
kunnon_huollot kirjoitti:
"Tuossa on teetetty koe, jossa todettiin suodatustehon paranevan, kun suodatinta käytetään pidempään."
Tuota logiikkaa seuraten sen tulisi soveltua myös pölyimurien suodattimiin, eikö vain, jota vastaan sotii kaikki logiikka ja jo oma empiirinen kokemus.
Sama auton sisäilman suodattimen suhteen.
* On tutkittu, että likaisen suodattimen läpi matkustamoon tunkeutuva ilma saattaa olla joka likaisempaa kuin auton ulkopuolinen tiepölyn kyllästämä ilma.
- http://www.iltalehti.fi/autot/2016041521422139_au.shtml
* Autossasi saattaa olla karmea pöly- ja homepesäke
- http://www.iltalehti.fi/autot/2015052019723064_au.shtml
Vilkiasepa tuo Car SOS episodi Subaru Imprezaa koskien, jossa vievät vioittuneen turbon mainetta tehneeseen ja vain turbojen korjaamisiin spesialisoituneeseen firmaan ja kuuntele mitä firman edustaja sanoo turboista ja ilmansuodattimista vs. turbon vahingoittuminen.
* Car SOS Season 6 Episode 8 : Subaru Impreza
- https://simkl.com/tv/34652/car-sos/season-6/episode-1/
Olen vakuuttuneempi turbojen korjaamiseen erikoistuneen firman tieto-taitoon ja vuosikymmenien konkreettiseen kokemuksen, kuin noihin laboratoriotestien hifistelyihin. Turboja korjaavan firman edustajan komenntti oli täysin logiikaan istuvaa.Kuten sanoin, käsitykset istuu tiukassa...
Itse luotan enemmän laboratorioiden tutkimuksiin kuin ammattikoulun käyneen autoasentajan vuosien mutuiluun.
Noita testituloksia ja keskustelua aiheesta, on tarjolla jonkin verran internetissä. Kaikki hiemankaan ammattimaisempaan toimintaan pyrkivät instanssit ovat tehneet samansuuntaisia havaintoja kuin mistä kerroin.
Esimerkiksi isojen dieseleiden imuilman suodatusta tarkkaillaan hyvin usein paine-ero mittauksella ja suodatin vaihdetaan vasta sitten kun siihen on todellinen tarve.
Päätän keskustelun osaltani tähän, turha jatkaa kun mutu ja tutkittu testitulos ovat eri suuntaiset. - Peugeot
pölöpölö kirjoitti:
Kuten sanoin, käsitykset istuu tiukassa...
Itse luotan enemmän laboratorioiden tutkimuksiin kuin ammattikoulun käyneen autoasentajan vuosien mutuiluun.
Noita testituloksia ja keskustelua aiheesta, on tarjolla jonkin verran internetissä. Kaikki hiemankaan ammattimaisempaan toimintaan pyrkivät instanssit ovat tehneet samansuuntaisia havaintoja kuin mistä kerroin.
Esimerkiksi isojen dieseleiden imuilman suodatusta tarkkaillaan hyvin usein paine-ero mittauksella ja suodatin vaihdetaan vasta sitten kun siihen on todellinen tarve.
Päätän keskustelun osaltani tähän, turha jatkaa kun mutu ja tutkittu testitulos ovat eri suuntaiset.Teollisuudessa neste- ja ilmasuodattimien kuntoa tarkkaillaan paine-eromittauksin. Eli kun lisääntyvä virtausvastus saavuttaa tietyn raja-arvon, menee suodatin vaihtoon.
Oma juttunsa on se, pääseekö likaisen suodattimen läpi enemmän vai vähemmän likapartikkeleita kuin puhtaan suodattimen. En tiedä. - kunnon_huollot
pölöpölö kirjoitti:
Kuten sanoin, käsitykset istuu tiukassa...
Itse luotan enemmän laboratorioiden tutkimuksiin kuin ammattikoulun käyneen autoasentajan vuosien mutuiluun.
Noita testituloksia ja keskustelua aiheesta, on tarjolla jonkin verran internetissä. Kaikki hiemankaan ammattimaisempaan toimintaan pyrkivät instanssit ovat tehneet samansuuntaisia havaintoja kuin mistä kerroin.
Esimerkiksi isojen dieseleiden imuilman suodatusta tarkkaillaan hyvin usein paine-ero mittauksella ja suodatin vaihdetaan vasta sitten kun siihen on todellinen tarve.
Päätän keskustelun osaltani tähän, turha jatkaa kun mutu ja tutkittu testitulos ovat eri suuntaiset."Itse luotan enemmän laboratorioiden tutkimuksiin kuin ammattikoulun käyneen autoasentajan vuosien mutuiluun."
Tuossa tulee sujuvasti mukana tuo argumentum ad hominem. Ilmesesti oman uskovuutesi sälyttääksesi et vaivautunut edes katsomaan linkittämääni videota.
Ihan vain triviaalina. Mitenköhän hyvin ne laboratorion mittalaite-teoreetikot pärjäisivät vaikkapa turbokorjaamossa ja miten hyvin he kykenisivät tekemään vahinkodiagnooseja ja arvioimaan niiden syitä.
Toisaalta, ei ole liene kovin harvinaista, että pitkälinjaisten turbokorjaamojen vastuulliset voivat olla insinöörikoulutuksenkin saaneita, mutta edes se ei ole asian pointti. Kuitenkin he näkevät päivittäin millaisessa kunnossa avattavat turbot siipineen ovat ja mitä turbolle saakkaa päässyt lika ja hienon hiekan tiepöly saavat aikaan.
Mutta kertoisitko nyt kuitenkin suuressa viisaudessasi, allekirjoittanuttakin sivistääksesi, millä suodatinteknologian henkeytetyllä ihmeellä moottorin suodatin toimii eri tavoin vanhetessaan kuin auton raitisilmasuodatin.
Miksi ja millä teknologian ihmeellä moottorin ilmansuodatin vanhetessaan ja pahoin likaannuttuaan ei päästä turboa vahingoittavaa likaa lävitse, mutta auton väsähtäneen sisäilman "likaisen suodattimen läpi matkustamoon tunkeutuva ilma saattaa olla jopa likaisempaa kuin auton ulkopuolinen tiepölyn kyllästämä ilma."
Logiikkasi mukaan liian vanhasta ja läpeensä likaantuneesta moottorin suodattimesta ei pääse likaa turbolle, eli tuon samaisen logiikkasi mukaan ei siis ilmakaan voi kulkea turbolle asti tuon likaisen suodattimen lävitse. Tai sitten jokin tuntemattoman henkeytyksen voimasta lika pysyy mootorin suodattimessa paikallaan kuin liimattuna, mutta ei raitisilmasuodattimessa.
"Päätän keskustelun osaltani tähän, turha jatkaa kun mutu ja tutkittu testitulos ovat eri suuntaiset."
Takaviistoon on toki hyvä poistua silloin kun omat ristiriidat nousevat esille. - Gosper
Moottorin ja raitisilmasuodattimen toiminnassa on eräs oleellinen eroavaisuus.
Molemmat toki pysäyttävät normaalit pölypartikkelit, mutta raitisilmasuodattimen pitäisi pystyä estämään erilaisten homeitiöiden ja vastaavien kasvaminen suodattimessa ja pääsy auton matkustamoon. Turbo vähät välittää näistä nanokokoluokkaa olevista homeitiöistä. - sdfsdfsdfsdfsdfsdfsdf
kunnon_huollot kirjoitti:
"Itse luotan enemmän laboratorioiden tutkimuksiin kuin ammattikoulun käyneen autoasentajan vuosien mutuiluun."
Tuossa tulee sujuvasti mukana tuo argumentum ad hominem. Ilmesesti oman uskovuutesi sälyttääksesi et vaivautunut edes katsomaan linkittämääni videota.
Ihan vain triviaalina. Mitenköhän hyvin ne laboratorion mittalaite-teoreetikot pärjäisivät vaikkapa turbokorjaamossa ja miten hyvin he kykenisivät tekemään vahinkodiagnooseja ja arvioimaan niiden syitä.
Toisaalta, ei ole liene kovin harvinaista, että pitkälinjaisten turbokorjaamojen vastuulliset voivat olla insinöörikoulutuksenkin saaneita, mutta edes se ei ole asian pointti. Kuitenkin he näkevät päivittäin millaisessa kunnossa avattavat turbot siipineen ovat ja mitä turbolle saakkaa päässyt lika ja hienon hiekan tiepöly saavat aikaan.
Mutta kertoisitko nyt kuitenkin suuressa viisaudessasi, allekirjoittanuttakin sivistääksesi, millä suodatinteknologian henkeytetyllä ihmeellä moottorin suodatin toimii eri tavoin vanhetessaan kuin auton raitisilmasuodatin.
Miksi ja millä teknologian ihmeellä moottorin ilmansuodatin vanhetessaan ja pahoin likaannuttuaan ei päästä turboa vahingoittavaa likaa lävitse, mutta auton väsähtäneen sisäilman "likaisen suodattimen läpi matkustamoon tunkeutuva ilma saattaa olla jopa likaisempaa kuin auton ulkopuolinen tiepölyn kyllästämä ilma."
Logiikkasi mukaan liian vanhasta ja läpeensä likaantuneesta moottorin suodattimesta ei pääse likaa turbolle, eli tuon samaisen logiikkasi mukaan ei siis ilmakaan voi kulkea turbolle asti tuon likaisen suodattimen lävitse. Tai sitten jokin tuntemattoman henkeytyksen voimasta lika pysyy mootorin suodattimessa paikallaan kuin liimattuna, mutta ei raitisilmasuodattimessa.
"Päätän keskustelun osaltani tähän, turha jatkaa kun mutu ja tutkittu testitulos ovat eri suuntaiset."
Takaviistoon on toki hyvä poistua silloin kun omat ristiriidat nousevat esille.En minä takaviistoon sen vuoksi poistu että omat ristiriidat nousee esille, vaan sen vuoksi että jo ensimmäisen viestisi viisastelut ja nälvimiset teki selväksi minkä tason juttukaverin kanssa olen tekemisissä.
Sen sortin miehille on turha selittää mitään, rautalanka ei riitä. Moido - kunnon_huollot
Gosper kirjoitti:
Moottorin ja raitisilmasuodattimen toiminnassa on eräs oleellinen eroavaisuus.
Molemmat toki pysäyttävät normaalit pölypartikkelit, mutta raitisilmasuodattimen pitäisi pystyä estämään erilaisten homeitiöiden ja vastaavien kasvaminen suodattimessa ja pääsy auton matkustamoon. Turbo vähät välittää näistä nanokokoluokkaa olevista homeitiöistä."Turbo vähät välittää näistä nanokokoluokkaa olevista homeitiöistä."
Mutta turbo ottaa kirjaimellisesti mm. siipiinsä vanhan suodattimen läpi pääsevästä hienosta kiekkäpölystä ja liasta.
Mutta tuon "pölöpölön" suuren viisauden mukaan tuo lika ja hieno hiekkapöly, joka pääsee vanhasta ja likaisesta raitisilmasuodattimesta läviste, ei jostakin tuntemattomasta henkeytyksestä johtuen pääse moottorin ilmansuodattimesta lävitse turbolle asti.
Tämän estämättä kun vanhan ja likaisen, mutta alunperin asianmukaiesti asenneteun moottorin ilmansuodattimen vaihtaa, niin sen suodatikopasta löytyy likaa ja hienoa hiekkaa, vaikka suodatin oli asennettu huolella puhdistettuun ja tiiviisti suljettuun suodatinkoppaan.
Jostakin "pölöpölön" yli-ihmeestä johtuen tuota samaista likaa ja hieno hiekkapölyä ei ole mennnyt tuolta suodattimeen takaa kopasta turbolle asti.
Onhan tässä "pieni" loogisuuden dilemma ;-) - kunnon_huollot
sdfsdfsdfsdfsdfsdfsdf kirjoitti:
En minä takaviistoon sen vuoksi poistu että omat ristiriidat nousee esille, vaan sen vuoksi että jo ensimmäisen viestisi viisastelut ja nälvimiset teki selväksi minkä tason juttukaverin kanssa olen tekemisissä.
Sen sortin miehille on turha selittää mitään, rautalanka ei riitä. MoidoLähdetään ajatuksesta, että olet sama kommentoija kuin tuo "pölöpölö."
Kun nyt niin kovasti tuolle henkilöön käymisien linjalle haluat lähteä ja sitä jatkaa, omaan huutoosi ja ristiriitoihisi edes vastaamatta, niin siihen muutama havainto, vaikka onhan tämä jo puhdasta ajan haaskausta.
Nyt sitten yks'kaks "selkärankaisuuden" osoituksena vaihtui nikkikin kesken matkaa, jotta voisit paremmin hämmentää. Monellako nikillä sinä "kommentoit" samassakin ketjussa? Taidat olla eri ketjujen oikein ammattimainen iki-inttäjä etsien pseudo-virheitä toisten kommenteista. Patologinen pätemis-kompleksi?
"En minä takaviistoon sen vuoksi poistu että omat ristiriidat nousee esille, vaan sen vuoksi että jo ensimmäisen viestisi viisastelut ja nälvimiset teki selväksi minkä tason juttukaverin kanssa olen tekemisissä."
Tuo on pelkkä selkärangaton argumentum ad hominem kaiken selektiivisen ohiluentasi ja ristiriitojesi lisäksi, mutta natsaa älylliseltä tasoltaan ja metodiltaan hyvin yksiin nikkisi "pölöpölön" kanssa.
Tulet takki auki jo heti alkuunsa provoilevalla, riidan haasteellisella ja vähemmän älyllisellä nikilläsi "pölöpölö" sekä kommentoiden loogisestikin vastineet systemaattisesti ja kokonaan skipaten.
Sitten kun ajat itsesi nurkkaan ristiriitoinesi, niin tuo sama henkilöiöhin käymisen politiikka saa van lisää tuulta siipiensä alle ja apuun otetaan vielä puska-random-nikitkin.
Kun erinomaista mainetta niittäneitä pitkän linjan autoalan yrittäjiä, turbo-spesialisteja koetit "älyllisenä vasta-argumenttinä" jo heti alkuunsa dissailla pelkkinä ammattikoulun käyneinä, niin tuon pohjalta herää luonnollisestikin kysymys mistä opinahjosta tuollaisen käytöksen, "älyllisyyden" ja "logiikan" omaava henkilö on voinut saada päästökirjan. Kuulostaa kuin se vähä-älyisesti dissailtu ammattikoulukin olisi jäänyt käymättä.
"Sen sortin miehille on turha selittää mitään, rautalanka ei riitä. Moido "
Eivä ne suuret sanat suuta halkaise. Olet pelkkä eri ketjuissa ahkerasti operoiva polemiikin ja riidan etsijä, jotakin outoa psykologista tarvetta / karenssia tyydyyttäen.
Kas kun sinä et ole kyennyt vastaamaan edes omaan huutoosi ja ristiriitoihisi, vaikka ne on rautalangasta vääntänen nostettu esille. - Sivustaseurannut
kunnon_huollot kirjoitti:
Lähdetään ajatuksesta, että olet sama kommentoija kuin tuo "pölöpölö."
Kun nyt niin kovasti tuolle henkilöön käymisien linjalle haluat lähteä ja sitä jatkaa, omaan huutoosi ja ristiriitoihisi edes vastaamatta, niin siihen muutama havainto, vaikka onhan tämä jo puhdasta ajan haaskausta.
Nyt sitten yks'kaks "selkärankaisuuden" osoituksena vaihtui nikkikin kesken matkaa, jotta voisit paremmin hämmentää. Monellako nikillä sinä "kommentoit" samassakin ketjussa? Taidat olla eri ketjujen oikein ammattimainen iki-inttäjä etsien pseudo-virheitä toisten kommenteista. Patologinen pätemis-kompleksi?
"En minä takaviistoon sen vuoksi poistu että omat ristiriidat nousee esille, vaan sen vuoksi että jo ensimmäisen viestisi viisastelut ja nälvimiset teki selväksi minkä tason juttukaverin kanssa olen tekemisissä."
Tuo on pelkkä selkärangaton argumentum ad hominem kaiken selektiivisen ohiluentasi ja ristiriitojesi lisäksi, mutta natsaa älylliseltä tasoltaan ja metodiltaan hyvin yksiin nikkisi "pölöpölön" kanssa.
Tulet takki auki jo heti alkuunsa provoilevalla, riidan haasteellisella ja vähemmän älyllisellä nikilläsi "pölöpölö" sekä kommentoiden loogisestikin vastineet systemaattisesti ja kokonaan skipaten.
Sitten kun ajat itsesi nurkkaan ristiriitoinesi, niin tuo sama henkilöiöhin käymisen politiikka saa van lisää tuulta siipiensä alle ja apuun otetaan vielä puska-random-nikitkin.
Kun erinomaista mainetta niittäneitä pitkän linjan autoalan yrittäjiä, turbo-spesialisteja koetit "älyllisenä vasta-argumenttinä" jo heti alkuunsa dissailla pelkkinä ammattikoulun käyneinä, niin tuon pohjalta herää luonnollisestikin kysymys mistä opinahjosta tuollaisen käytöksen, "älyllisyyden" ja "logiikan" omaava henkilö on voinut saada päästökirjan. Kuulostaa kuin se vähä-älyisesti dissailtu ammattikoulukin olisi jäänyt käymättä.
"Sen sortin miehille on turha selittää mitään, rautalanka ei riitä. Moido "
Eivä ne suuret sanat suuta halkaise. Olet pelkkä eri ketjuissa ahkerasti operoiva polemiikin ja riidan etsijä, jotakin outoa psykologista tarvetta / karenssia tyydyyttäen.
Kas kun sinä et ole kyennyt vastaamaan edes omaan huutoosi ja ristiriitoihisi, vaikka ne on rautalangasta vääntänen nostettu esille.Nimimerkki pölöpölö on kyllä aivan oikeassa, väitteensä kanssa. Väite, että suodatusteho paranee suodattimen ikääntyessä, pitää todellakin paikkansa. Keskustelua löytyy internetistä monestakin paikasta, ja sellaisilta sivustoilta, joiden uskottavuus on hyvä, ellei jopa erittäin hyvä.
Tuossa niistä yksi
http://www.aa1car.com/library/check_air_filter.htm
Itselleni tulee mieleen vain yksi selitys siitä, miksi ilmansuodatinkotelon pohjalta voi löytyä kiviä, ja selitys on mielestäni se, että riittävän suurikokoiset partikkelit, törmätessään suodattimeen suurella nopeudella, puhkaisevat suodattimen.
Vähän sama kuin lentopalloverkko pitää kyllä lentopallon mutta jos siihen ammutaan tykillä, kuula menee takuulla läpi.
Paljonko sitten tuollaisen ammutun reijän vaikutus on kokonaissuodatuskykyyn? Epäilen että pinta-alaan suhteutettuna, yksi tai muutama pieni reikä ei juurikaan vaikuta kokonaissuodatuskykyyn. - kunnon_huollot
Sivustaseurannut kirjoitti:
Nimimerkki pölöpölö on kyllä aivan oikeassa, väitteensä kanssa. Väite, että suodatusteho paranee suodattimen ikääntyessä, pitää todellakin paikkansa. Keskustelua löytyy internetistä monestakin paikasta, ja sellaisilta sivustoilta, joiden uskottavuus on hyvä, ellei jopa erittäin hyvä.
Tuossa niistä yksi
http://www.aa1car.com/library/check_air_filter.htm
Itselleni tulee mieleen vain yksi selitys siitä, miksi ilmansuodatinkotelon pohjalta voi löytyä kiviä, ja selitys on mielestäni se, että riittävän suurikokoiset partikkelit, törmätessään suodattimeen suurella nopeudella, puhkaisevat suodattimen.
Vähän sama kuin lentopalloverkko pitää kyllä lentopallon mutta jos siihen ammutaan tykillä, kuula menee takuulla läpi.
Paljonko sitten tuollaisen ammutun reijän vaikutus on kokonaissuodatuskykyyn? Epäilen että pinta-alaan suhteutettuna, yksi tai muutama pieni reikä ei juurikaan vaikuta kokonaissuodatuskykyyn."Väite, että suodatusteho paranee suodattimen ikääntyessä, pitää todellakin paikkansa."
Kovin tukkeutunut ja likainen suodatin päästää tietenkin vähemmän ilmaa lävitse, jolla on monia seurauksia, kuten palotapahtumalle jne.
Sen sijaan liian huonoon kuosiin päästetty suodatin sen materiaalin heiketessä ja haurastuessa päästää lävitseen suurempia partikkeleita kuin hyväkuntoinen, kuten alla oleva sivu kertoo.
- http://www.le-pilote-automobile.com/2014/03/12/pourquoi-et-quand-changer-son-filtre-a-air/
Ohessa puolestaan kerrotaan, että tukkeutuneen ja huonkuntoisen suodattimen itse suodatinmateriaalia, pieniä kuituja alkaa imeytyä moottoriin tekemään vahinkoa mm. sylintereille / männille ja ventiileille. Turbo on kuitenkin ensimmäisenä vastaanottajana.
- http://www.fiche-auto.com/2015/03/symptome-filtre-air-encrasse.html
"Itselleni tulee mieleen vain yksi selitys siitä, miksi ilmansuodatinkotelon pohjalta voi löytyä kiviä, ja selitys on mielestäni se, että riittävän suurikokoiset partikkelit, törmätessään suodattimeen suurella nopeudella, puhkaisevat suodattimen."
Kuka on puhunut kivistä? Kulahtaneen ja materiaaliltaan hapertuneen ilmansuodattimen lävitse pääsee likaa ja hienon hienoista hiekkapölyä on asia josta mainitsin ja tuota hienojakoista hiekkaa ja hiekkapölyä löytyy sitten suodattimen takaa suodatinkotelostakin.
Sitten on asia aivan erikseen kun ja jos jokin edellistä suurempi, kuten pieni kivi jostakin syystä läppäisee suodattimen, varskinkin jos se jo on huarastuneessa kuosissa, niin se voi rikkoa turbon siivekkeitä, kuten oheisista ensimmäisistä kuvista käy ilmi.
- http://turbolittoral-gts.fr/services/index.html
"Epäilen että pinta-alaan suhteutettuna, yksi tai muutama pieni reikä ei juurikaan vaikuta kokonaissuodatuskykyyn."
Tubojen korjaamiseen erikoistuneet korjaamot todistavat säännöllisesti mitä kulahtaneen ja hapertuneen suodattimen läpi pääsevä hieno hiekkapöly saa aikaan mm. tubon siivekkeissä. Tästä kertoi myös tuo linkittämäni video Car SOS, kohdassa jossa tubojen korjaaja tarkasteli korjattavaksi tuotua turboa.
- Peugeot
Nyt tarvitaan varmaankin vähän tarkennusta asiaan.
Peugeotin moottoreissa on öljysuodattimen jälkeen turbon öljykanavassa teräslangasta valmistettu pieni, mutta varsin tiheä sihti. Käytännössä tuo sihti tukkeentuu 1,6 HDi-moottoreissa vähitellen, vaikka öljynsuodatin on vaihdettu säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan. Sihdin tukkeutumisesta on luonnollisesti seurannut turbon rikkoutuminen. Yleensä tässä vaiheessa moottorin öljykanavat ovat olleet kauttaaltaan vähintäin Forte Fluss -käsittelyn tarpeessa.
Normaalisti tämä tuhon skenaario saa alkunsa löystyneistä suuttimista, joista öljytilaan alkaa vuotamaan noen ja dieselin seosta muodostaen suodattimen tukkivaa koksia ja töhkää. Kun suodatin on sitten riittävän tukossa päästää suodattimen ohivirtauksen venttiili paskaista öljyä kiertoon ja myös turbon sihdille. Tässä vaiheessa turbon ja pahimmillaan koko moottorin tarina alkaakin olla sinettiä vaille valmis.
Tarkistakaa, että suuttimet ovat kunnolla kiinni ja ettei niiden juuressa ole vuotoja moottorin ulkopuolelle. Volvon huolto-ohjelmaan (1,6 HDi moottorit) kuuluu suuttimien kireyden tarkistus 100.000km huollossa. Sen pitäisi kuulua myös Peugeotin huolto-ohjelmaan, mutta valitettavasti se ei kuulu. - patonki
Vanha totuus kertoo ettei ranskalaisia pidä ostaa kuin grilliltä......
- Kolme.peugeottia.om
Mielenkiinnosta tulin tälle palstalle, kun aihe kiinnosti. Yllättäen Peugeot palstalla keskustellaankin volkkareista....
- holkkihuuleen
Kysymys, johon siis vastausta edelleen odotellaan luuluu näin, onko Peugeotin 1,6 HDi-moottoreissa velä nykyisin sama rakenne kuin 2004-2010, jolloin suuttimet saattoivat löystyessään päästää nokea ja dieseliä moottorin öljytilaan?
- Epätietoinenaatu
Jos suutin vuotaa dieseliä moottorin ulkopuolelle, niin kuin tuossa löystymisessä tapahtuu, niin miten nokea ja dieseliä joutuu öljytilaan ?
- Batongen
Dsg-vaihteistot ja HDi1,6-moottorit ovat purkaamoiden kysytyimmät tuotteet.
- Ostoaikeet
Juuri tätä pelkäsinkin. Surullinen juttu Peugeotin kannalta.
- yepzon
Hyvä moottori, mutta ei maallikoille. Jos et tunne näitä 1,6 HDi:n koiruuksia, voi olla vaikea päästä 200 000km paalulle.
- FordCougarEx
Eipä Peugeoteja Suomessa enää juuri myydäkään. Useimmat Peugeot-jälleenmyyjät ovat vetäneet johtopäätöksensä ja vaihtaneet Peugeot merkkiedustuksensa kuka mihinkin.
- AudiA4Tdi
Peugeot on halvalla tehty. Huono laatu tuntuu esim 508 mallissa alustan kolinoina ja vaihteiston ulinassa sekä moottorin epämääräisessä äänessä. Kyseinen patonki on jollain tapaa hyvin ristiriitainen kokemus. Ikävä ajaa, vaikka näyttää ihan autolle.
- KerroRohkeasti
Halvalla tehty ja huono laatu on kaksi eri asiaa.
Lähes jokainen autonvalmistaja joutuu painimaan tilanteen kanssa, jossa mahdollisimman pienellä määrällä rahaa, pitäisi tehdä muita valmistajia parempi tuote samassa kokoluokassa. Joku ferrari tai vastaava urheiluautovalmistaja ei ole kyseisessä tilanteessa, heidän autonsa menevät kaupaksi, hinnasta riippumatta.
Kerro, mikä auto, uutena samassa hinta- ja kokoluokassa on parempi kompromissi kuin 508? - Tenttilä
KerroRohkeasti kirjoitti:
Halvalla tehty ja huono laatu on kaksi eri asiaa.
Lähes jokainen autonvalmistaja joutuu painimaan tilanteen kanssa, jossa mahdollisimman pienellä määrällä rahaa, pitäisi tehdä muita valmistajia parempi tuote samassa kokoluokassa. Joku ferrari tai vastaava urheiluautovalmistaja ei ole kyseisessä tilanteessa, heidän autonsa menevät kaupaksi, hinnasta riippumatta.
Kerro, mikä auto, uutena samassa hinta- ja kokoluokassa on parempi kompromissi kuin 508?Kieltämättä nykyään kaikkien merkkien volyymituotteet ovat varsin herkkiä porsimaan milloin mistäkin. Mutta Peugeotin alustat ovat todellakin herkkiä kolisemaan melkeinpä mallista riippumatta. Ja Pösön dieseleillä on kummallisia kestävyysongelmia, turboista, jakoketjuista ja hihnavaurioista johtuvia.
- lajfdlaskndadasd
Tenttilä kirjoitti:
Kieltämättä nykyään kaikkien merkkien volyymituotteet ovat varsin herkkiä porsimaan milloin mistäkin. Mutta Peugeotin alustat ovat todellakin herkkiä kolisemaan melkeinpä mallista riippumatta. Ja Pösön dieseleillä on kummallisia kestävyysongelmia, turboista, jakoketjuista ja hihnavaurioista johtuvia.
"Ja Pösön dieseleillä on kummallisia kestävyysongelmia, turboista, jakoketjuista ja hihnavaurioista johtuvia."
Pösön kohdalle voit vaihtaa vapaavalinteisesti Audi, BMW tai Mercedes ja lause on yhtä totta. - Kaikenlaistauskontoa
Tenttilä kirjoitti:
Kieltämättä nykyään kaikkien merkkien volyymituotteet ovat varsin herkkiä porsimaan milloin mistäkin. Mutta Peugeotin alustat ovat todellakin herkkiä kolisemaan melkeinpä mallista riippumatta. Ja Pösön dieseleillä on kummallisia kestävyysongelmia, turboista, jakoketjuista ja hihnavaurioista johtuvia.
Mulla oli 407 1.6 Hdi 7 vuotta. Sehän kaikkien aikojen huonoin pösö ja vielä huonoimmalla moottorilla, ainakin tämän palstan mukaan. Mitään isompia murheita ei kuitenkaan ollut. Vaihdoin 220tkm ajettuna pois. Ehjä oli silloinkin.
- Mitensenyton
Etkö joutunut edes lämmityslaitteen läppiä vaihtamaan?
- Kaikenlaistauskontoa
Mitensenyton kirjoitti:
Etkö joutunut edes lämmityslaitteen läppiä vaihtamaan?
Ei edes niitä vaikka oli automaatti-ilmastointi.
- PSA
Pösön dieseleistä pelkätään hyviä kokemuksia itsellä. Useita kymmeniä vuosia ollut niitä ajossa.
- PSA
1,6 dieselistä ei kokemuksia.
- mr_ML
1,6 dieseli on hyvä kone mutta ei niin huoleton kuin 2,0 ja 2,2. Vaatii käytännössä normaali huoltojen välillä yhden ylimääräisen öljynvaihdon ja sen että jaksaa välillä katsoa ettei suuttimien tiivisteet vuoda. Itsellä pihassa -04 mersu ml 2,7 cdi ja -05 1,6hdi 407 pösö. Hajoavista suuttimista ja kalliista remonteista kuulee molempien kohdalla. Molempiin oon vaihtanu tiivisteet kun alkavat vuotamaan ja molemmissa on riittäny tiivisteen vaihto kun vaihtaa ennen kun särkee enemmän. näillä opeilla on molemmilla päästy yli 300000.
Sitten kun en tarvi alenninvaihteita autoon niin vaihtuu tuo mersukin takaisin pösöön.
- Ranska_saksa
1990 vuodesta olen ajellut pösöillä, ovat olleet hyviä autoja. Viimeisin oli 3008 hdi, 160000 km jälkeen alkoi ilmetä kaikenlaista ongelmaa, vaikka autoon tehtiin 8000 km välein huollot, itse moottorissa ei ollut ongelmaa mutta alusta ja 2-tronik vaihdelaatikko sitä sun tätä virheilmoitust, jatkuvaa rahan menoa. Vuosi sitten vaihdoin saksalaiseen autoon hyvin on pelannut, tosin mittarissa on vasta 9500 km.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812