Vesivärimaalaus

paskatvärit

Olen yrittänyt opetella maalaamaan vesiväreillä, mutta eihän tästä tule yhtään mitään.
Pitäisikö osata ensin piirtää ennen kuin yrittää maalata, koska sitä en osaa yhtään.

Mitä olen katsonut ja yrittänyt opetella videoista, niin mikään ei näytä läheskään samalle.
Värit ei sekoitu toisiinsa ja jos yritän kahta väriä tai sävyä laittaa vierekkäin niin se näyttää todella järkyttävälle koska sävyero on niin suuri.
Jos yritän sekoittaa sävyjä sulavasti niin ne joko sotkeutuu kokonaan yhdeksi tai pyyhkiytyy kokonaan pois.

Pari kertaa pensselit seinään heittäneenä voisin todeta että paska harrastus ja lopetus on todella lähellä.

4

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mastermind

      minulla kävi samoin elektroniikka pajassa

    • TieOnPitkäJaKivinen

      Se on vaikeaa. Vuosia menee opetellessa -jos ei menetä itsekritiikkiään ja tyydy aloitustasoonsa.

    • Anonyymi

      Itse olen maalaillut öljyväreillä, joilla saa todella voimakkaita ja hienoja värisävyjä aikaiseksi. Koska kuivuminen on hidasta, niin korjailut ovat mahdollisia ja tekniikan kehittyessä voi alkaa tekemään useita värikerroksia, joista päällimmäiset voivat olla läpikuultavia.
      Värien käytön oppii ominkin kokeiluin, mutta oppaat ovat etenkin vesiväreissä tärkeitä. Ajan takaa sitä, että öljyväreillä on aikaa opetella sekoittamaan juuri oikeat värisävyt, ettei tule likaisia sävyjä ellei juuri sellaisia etsi esim. kallioon tai kivisenän esittämiseen. Esim. jonkin värialueen vaalentamiseen soveltuu keltainen. Valkoinen tekee likaiseksi. Mustan käyttöä kannattaavälttää etenkin suuremmilla pinnoilla...tietysti riippuu, minkä tyyppiseen lopputulokseen pyrkii.
      Vesivärit ovat nopea tekniikka ja itselleni huonolla käsien motoriikalla se on todella vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Jollakin muulla värillä (oma kokemus), kuten öljy-, akryyli- (sekään ei helppo) tai vaikka hyvät värikynät soveltuvat värien sekoittamisen harjoitteluun. Käyttämällä melko kuivaa väriä vesiväreissä ei tapahdu värien sekoittumista rajakohdissa. Putkilovärejä voi kokeilla vesiväreissäkin.
      Kaikessa pohjana on harjoittelu ja kokeilut, joissa ei laita itselleen etenkään aluksi korkeita tavoitteita, vaikka olisi esim. hyvinkin lahjakas piirtäjä. Maalaaminen, värien sekoittaminen missä sen sitten tekeekin; värejähän sekoitellaan vielä kun ne ovat maalatut paperillekin. Kokeiluilla löytyy oma persoonallinen tekniikka ajan ja vaivan kanssa. Toisaalta maalaamisen tulee olla mukavaa ja luontevaa, jolloin voi iloita pienistäkin onnistumisista sekä taitojen kehittymisestä.
      Tällaisia neuvoja antoi vain vähän neuvoja saanut itse kokeilemalla oppinut "maalari". Lapsena minua ei pidetty taitavana piirtäjänä tai maalaajana. Muistan miten opettajani otti juuri minun vesiväriharjoituksen koko luokalle esimerkiksi, miten mustan sekoittamisessa oli onnistuttu tekemään todella vaaleaa violetin sävyistä pintaa...siis luokan surkein esitys.
      Oikeastaan vasta aikuisena aloin kokeilemaan ensimmäistä kertaa öjyvärejä sekä mallista (aikakausilehti) piirtämistä läh. kasvoja. Mikään taituri en ole, mutta tuttavia ja vähän itseänikin olen onnistunut yllättämään ja muutamia taulujani on sukulaisteni kodeissa jopa olohuoneessa...myös yksi vesivärityö.

      Aikaa ja vaivaa (homman täytyy tuntua mielekkäältä pyrkimättä kunnianhimoisiin loppuutuloksiin) täytyy nähdä, niin voit yllättää lopputuloksilla niin toisia kuin itsesikin.

      • Anonyymi

        Lisään vielä, että tietysti tulee pyrkiä tekemään niin hienoja töitä kuin mahdollista. Jos alkuvaiheessa laittaa riman liian korkealle, tulee pettymyksiä, jos taidot eivät yllä tavoitteisiin. Aika näyttää, miten ienoihin luomuksiin yllät, niin sitten voit pyrkiä tekemään todella hienoja töitä. Aina löytyy niitä, jotka oppivat nopeammin ja tekevät töitä, joiden tasosta voi omalla kohdalla vain haaveilla. Kivasta harrastuksesta ei kannata tehdä kilpailua toisten kanssa, koska lahjakkaita teijjöitä on paljon. Tekee parhaansa niinkuin kaikessa elämään liittyvässä ilman vääriä onistumisen paineita..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe