Sony A7 mark II ja Carl Zeiss

Kuvailinko

Mitä tekemistä Sonylla ja Zeissillä on toistensa kanssa? Hankin otsikossa esiintyvän rungon. Sitten mietin siihen sopivaa objektiivia. Törmäsin Zeissiin. Osaako mukamas saksalaiset valmistaa korkealaatuista lasitavaraa? Epäilyksistäni huolimatta hankin Zeiss Vario Tessarin. FE 24-70 valovoimalla 4. Kun sain myyntipaketin hyppysiini suureksi helpotukseksekseni kyljessä lukikin Thailand, mutta suureksi pettymyksekseni kamerankin valmistusmaana esiintyi mainittu Thaimaa. Sonyhan on japanilainen, ajattelin minä, ja kaiken lisäksi objektiivin kirjainrimpsuun oli lisätty OSS. Eikö ne nyt osaa kirjoittaa supisuomalaista Ossiakaan oikein, harmittelin jo mielessäni.

Odotukseni eivät, asioitten näin ollen, olleet siis korkealla ryhtyessäni testaamaan aparaattia. Kameran käyttöönotto sujui kuitenkin jouhevasti ja suureksi hämmästyksekseni tuottikin enimmäkseen erinomaista kuvastoa. Ei saamelaiskuvastoa, ei intiaanikuvastoa, vaan ihan suomalaiskuvastoa. Kyllä tällä kuvastolla uskaltaa varmaankin julkisuuteenkin tulla, jupisin mielessäni, ja rohkenin lähteä luontoon kuvaamaan.

Räpelöin ja painelin erinäisiä nappuloita, jotka tuntuivat Nikoniin tottuneelle löytyvän eriskummallisista paikoista. Vähän kerrassaan silmä tottui erottamaan oleellisen. Näistä mainittakoon eritoten ev-korjauskiekko, joka löytyy kameran päältä. On tässä ainakin valotuksenkorjaus hoidettu kätevämmin kuin Nikonin pro-malleissa, muistan tällä kertaa mutisseeni, ja vieläpä 0.3 askelluksin. Ilahduttavaa on myös erinomainen etsin, joka herää eloon kun vain näkee silmän lähestyvän. Kirkkaassa auringonpaisteessakin, kun ensin on manuaalista lisännyt manuaalisesti etsimen kirkkautta, etsinkuva on loistava ja selkeä. Myös etsinkuvaan ilmestyy kaikki tarvittava tieto, valinnan mukaan, valotuskäyrästä aukkoon ja suljinaikaan saakka. Myös ISO- arvo näyttäytyy alareunassa, kun sitä haluaa rukata, selkeänä askellusjanana, josta voi valita vapaasti etu tahi takarullaatia liikuttamalla.

Moitittu akunkesto osoittautui käytännössä yllättävän hyväksi. Latasin vara-akunkin turhaan mukaani seitsemän tunnin reissulle. Tosin räpsin vain vähän toistasataa kuvaa ja muistin sammutella kameraa aina välillä. Sonyn politiikkaan näemmä kuuluu olla laittamatta laturia mukaan myyntipakkaukseen. Löytyy vain kameraan kytkettävä seimälataushärdelli, joten oikea laturi on ihan hyvä hankinta.

Valikosta löytyy myös luovia kuvaustiloja joista ilahduttavinta jälkeä suorittaa HDR-taidepläjäystila. Muutoinkin jpg-kuvat ovat erittäin hyviä jopa korkeilla isoisillä. Kohina on minimaalista ja muutoinkin Sony Zeissillä toimii terävästi ja kauniisti yhteen, tuottaen luonnollisen kaunista värimaailmaa. Kun vertaan lopputulemaa Nikonin kahdeksansataa Eehen, niin jos on kasisatanenkin hyvä, on Sony a7 II vieläkin parrein. Eritoten ihmisihon värisävyihin olen sangen tyytyväinen. Kuvankäsittelyvääntelyitä ei enää juurikaan tarvita. Tosin raw - kuvat ei edes aukene Lightroomissa. Ovatkohan kovinkin riidoissa keskenänsä nämä kaksi emopuulaalkia.

Vielä on opettelemista vailla ohjekirjasta. Enää näemmä sitäkään tule mukana. Netistä pitänee sekin kaivaa. Joka tapausten perusasiat hanskassa ja sen perusteella en enää Nikoniin vaihtaisi, vaikkakin ne vielä kaapissa lymyilee. Keveys, laatu, lopputulema sekä kannettavuus huippuluokkaa. Objektiivi ja kamera yhdessä tarkentavat nopeasti, äänettömästi ja aina oikein. Videota en ole kokeillut, eikä se minua kiinnostakaan. Loppukaneetiksi toivoisin että kunpa vain tuo vanha jääräkin jo vihdoinkin ymmärtäisi vaihtaa parempaan.

9

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvailinko

      Kyllä kuvailin. Tutkinusretkemme kamera me saloihin jatkuu. Piälyskiekon asetuksista löytyy 1 ja 2 asento. Niihin voi kätevästi ohjelmoida manuaalista omat asetukset. Itse asensin ykköseen maisemakuvausmoodin ja kakkoseen muotokuvausasetukset. Todella kätevää ja nopeaa. Nikoneissa ei tätäkään löydy. Myös kuvanlaatu dynamiikallaan ja vähäkohinaisuudellaan yllättää edelleen. Kaivoin kaapista Nikonin D800E - vasaran. Kieltämättä tuli mahtisonni olotila. Mutta kun pakkasin Sonyn reppuun ja läksin, oi mikä keveys! Tätä tunnetta en enää vaihtaisi raskaaseen vasaraan. Huom. ##hastac extyökkäri ##raskas ##

      • Kuvailinko

        Ollessani käymässä serkkuni Olli Härkösen luona Miehikkälässä, tilaisuuden tullen testailin vähän taas myös Sonya. Maisemakuvaa jalustalta vatkaimella ja vailla vatkainta. En huomannut mitään eroa. Sen huomasin että ylivaloittamiselle Sonynni on herkkä. Tuppaa tulemaan haamuja. Toinen heikko kohta on lähenevän kohteen kuvaaminen sarjatulella. Alle puolet osuu tarkasti. Voi tietysti olla niinkin että valovoima 4 on vaan liian vähän sarjaan. Yksi asia tuli taas selväksi. Lievä alivaloittaminen on asia jolla suap oikein hyviä ja dynaamisia kuvia. Otinkin henkilökuvia ev 0.7 ja oi mitä jälkeä siitä syntyikään. Jospa extyökkäri saisi nähdä tään. Ostin jopa Ilford Prestige smooth pearl paperia ja latasin icc-profiilin. Vääntelyä Lightroomissa ihan jpg kuvasta. Varjoja auki ja valoa lissää. Pientä pintaremonttia srgb n muodossa. Tulipa komia tuloste. Kyllä kelpoo. A3. Vertailin Nikonin 800E tulosteisiin. Paljon parempi. Dynaamisempi. Tosin pahoin pelkään että Nikon on maisemissa edelleen vahvempi. Pittääpä joskus tulostaa Sonysta. Tiedä toimiiko, mutta saahan tuota kokkeilla. Löysin myös sopivan aboden korventterin. Ilmainen ja muuntaa Sonyn rawit dngeeksi. Nyt pääsee sitten niitäkin väänteleen Lightroomiin.


      • Canonisti
        Kuvailinko kirjoitti:

        Ollessani käymässä serkkuni Olli Härkösen luona Miehikkälässä, tilaisuuden tullen testailin vähän taas myös Sonya. Maisemakuvaa jalustalta vatkaimella ja vailla vatkainta. En huomannut mitään eroa. Sen huomasin että ylivaloittamiselle Sonynni on herkkä. Tuppaa tulemaan haamuja. Toinen heikko kohta on lähenevän kohteen kuvaaminen sarjatulella. Alle puolet osuu tarkasti. Voi tietysti olla niinkin että valovoima 4 on vaan liian vähän sarjaan. Yksi asia tuli taas selväksi. Lievä alivaloittaminen on asia jolla suap oikein hyviä ja dynaamisia kuvia. Otinkin henkilökuvia ev 0.7 ja oi mitä jälkeä siitä syntyikään. Jospa extyökkäri saisi nähdä tään. Ostin jopa Ilford Prestige smooth pearl paperia ja latasin icc-profiilin. Vääntelyä Lightroomissa ihan jpg kuvasta. Varjoja auki ja valoa lissää. Pientä pintaremonttia srgb n muodossa. Tulipa komia tuloste. Kyllä kelpoo. A3. Vertailin Nikonin 800E tulosteisiin. Paljon parempi. Dynaamisempi. Tosin pahoin pelkään että Nikon on maisemissa edelleen vahvempi. Pittääpä joskus tulostaa Sonysta. Tiedä toimiiko, mutta saahan tuota kokkeilla. Löysin myös sopivan aboden korventterin. Ilmainen ja muuntaa Sonyn rawit dngeeksi. Nyt pääsee sitten niitäkin väänteleen Lightroomiin.

        Miksi ostaisin rungon valmistajalta, jona ei osaa itse tehdä objektiiveja?


      • Kuvailinko

        On totta että Sonyn valikoima on tällä hetkellä suppeahko, mutta uskon että tässäkin kohtaa parantaa hän, kuin sika juoksuaan. Tosin löytyyhän noita jo nytkin enemmän tai vähemmän tarpeeksi. Olenkin varma että Sony on oikea tulevaisuuden merkkierkki. Nyt jo siis kannattaa veikata oikeaa hevosta.


      • caninkon_karjalle
        Canonisti kirjoitti:

        Miksi ostaisin rungon valmistajalta, jona ei osaa itse tehdä objektiiveja?

        Miksi kuuntelisimme pölvästiä, joka opetellut ulkoa kaiken canikonin markkinointiosaston huuhaan? Etenkin, kun pölvästi vertaa omenoita ja appelsiineja.

        Sonyn suppeaan valikoimaan on syynsä. Tärkein syy on siinä, että Sonyn tekniikka perustuu AF-järkkärien isoisän eli Minoltan tekniikkaan. Minoltahan toi ensimmäisenä, jo 80-luvun puolivälissä, markkinoilla AF-järjestelmän. Paino sanalla järjestelmä. Pari muuta valmistajaa oli kyllä tätä ennen saanut väkästettyä yhden runko objektiivi -parin, mutta miksi objektiivista piti edes tehdä irrotettava, jos sille ei ollut vaihtoehtoa olemassa?

        Tiennäyttäjän osa on kova - vrt. miten rallissakin muiden on helpompi tulla valmiiksi puhdistettua latua. Minoltan A-bajonetin ratkaisut suunniteltiin 80-luvun alussa, jolloin maailma oli kovin erilainen kuin nyt. Ei silloin nähty edes unta digijärkkäreistä saati videokuvauksesta järkkärillä, kennoon integroiduista tarkennusjärjestelmistä tai vakaajista (joista viimeksi mainittu myöskin Minoltan keksintö).

        Minolta on aina tehnyt myös laadukkaita objektiiveja (G sarja), mutta em. syistä alkoi 2000 luvun puolella olla tarvetta pistää koko objektiivivalikoiman suunnittelu uusiksi, koska jo yli 20 vuoden ikään ehtineessä A-bajonetissa alkoi tulla mekaaniset rajoitukset vastaan (esim. yhteensopimattomuus kontrastipohjaiseen tarkennukseen, käsittääkseni liian hidas/liikaa "klappia" tarkennusmekaniikassa, liian hidas himenninaukon säätö liki 10 kuvaa/s sarjatulinopeuksille jne.). Lisäksi valmistus oli tehty aika kalliisti Japanissa, joten samaan syssyyn koitettiin vielä siirtää tehtaat Kiinaan. Kallista ja aikaavievää ja niinpä, kesken kaiken, Minolta yllättäen päättikin luopua kuluttajavehkeiden valmistuksesta. Suunnittelutiimi siirtyi Sonylle, jonka kanssa oli yhteistyö aloitettu jo pari vuotta aiemmin, mutta aika nollasta piti objektiivituotanto tämän jälkeen aloittaa, kun ei tainnut olla vielä uudet disainit ihan tuotantovalmiina eikä sen puoleen tehtaatkaan.

        Ja nyt puhutaan siis peilijärkkärien objektiiveista = A -bajonetti. Tähän rinnalle vielä tarve kehittää objektiivit Sonyn itsensä kehittämien peilittömien järkkärien E-bajoneteille. Ja vielä voisi oikeastaan kertoa kaiken kahdella, kun otetaan huomioon, että sekä A että E -rungoista on sekä croppi että täyskennoiset versiot.

        Jotain peruskittizoomeja on kyllä saanut koko ajan, mutta ne lie teetetty alihankintana. Ainakin Tamronin kanssa oli sutinaa ja nykyään Sony on kimpassa Zeissin kanssa (olisiko videokameroiden peruina tämä?), mutta enempi tässä lie kyse markkinoinnista - jotkut nyt vaan haluavat tuosta nimestä maksaa. Zeiss on tavallaan korvannut G-sarjan. Luonnollisesti Sigma, Tamron ym. ovat koko ajan tehneet objektiiveja myös A ja E bajoneteilla.

        Noh, ei kyllä ole pulaa niistäkään, jotka maksaa canikonin nimestä ja luulevat pelkästään silläkeinoin tulevansa melkein ammattilaisiksi, vaikka kalusto on just joku kiinassa tms. tehty markettijärkkäripakettikitti. Ei nimittäin taida olla tehtaiden jumppaus halvan työvoiman maihin ihan outoa muillekaan merkeille...

        Kovasti canikonin leirissä naurettiin tai tuomittiin tuhoon tuomituiksi (ei tule ikinä järkkärissä toimimaan) kennon liikutteluun perustuvat vakaaja tai nämä peilittömät konseptit. Vaan näkyypä peesaajatkin näitä pelittömiä nyt valmistavan eikä niidenkään objektiivivalikoima ihan huikean isolta näytä. Peilittömiin tosin saa sovittimilla vaikka mitä kiinni, pienemmän runkosyvyyden ansiosta.


      • Kuvailinko

        Erittäin hyvää ja mielenkiintoista asiaa. Itsekin omistin joskus kasarilla eläessäni Minoltan pokkarin. Oli sekin yllättävän hyvä ja laadukas. Löysin ihan viime vuosina vanhoja negatiiveja 90-luvun taitteesta, lähemmäs kolmekymmentä vuotta vanhoja siis. Minoltan pokkarilla otettu. Teetin niistä muutamia valokuvasuurennoksia seinälle. Todella laadukkaita. Väritkin heräsivät uuteen eloon. Alkuperäisissä vedoksissa värit olivat paljon haaleampia. Ehkäpä ne oli valmistettu laimentuneessa kehitysliuoksessa. Nykyään taidetaan negatiiveistakin valmistaa paperikuvat digitaalisesti vailla liuoksia.


    • Tsuumikosh

      Tätä on ollut jo vuosikymmeniä, että jonkin laitteen tai ajoneuvon osat on voitu tuoda eri puolilta maailmaa - yksi osa yhdestä maasta, toinen osa toisesta maasta, jne. Ja sitten on koottu osat yhteen, ja pantu päälle teksti "Made in Finland", tms.
      Muuten on ollut mielenkiintoista luettavaa, dokumenttia keskustelussa. Joku muukin kuin minä on huomannut, että usein pieni alivalotus toimii. Tulee väreihin kylläisyyttä ehkä.
      - Onko missään digikamerassa vastaavat säätimet kuin joskus muinoin oli väritelevisiossa: kolme vipstaakia tai liukusäädintä, joilla sai säätää kirkkauden, kontrastin ja värikylläisyyden?

      EV-säätö muistuttaa tuota kirkkaussäädintä, mutta entäs nuo muut?

    • Tessarilla_minäkin

      Sonyn objektiivitarjontaan pätee: Jos haluat vain objektiivin, osta Sonyn oma optiikka.
      Jos haluat laadukkaan objektiivin, osta Zeiss. Ja maksa itsesi kipeäksi.

      • Kuvailinko

        Ei ne Zeissit sen kalliimpia ole. Semmosen 24-70 valovoimalla 4 saa jopa alle tonnin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe