Nyt ei ole se pohjalaisen tilanne: Mikä ristus on ku ei yhtään ahista. Nyt ahistaa. Taloyhtiössä oli riita, kun halusin pihaa kauniimmaksi, ei rahalla vaan työllä, siis omallanikin muiden ohessa. Tai sitten ulkopuolisella, maksaisin yhtiövastikkeissa. Ja menin moittimaan, kun pensaat oli leikattu juuresta poikki, kun ne mielestäni pitäisi leikata "paksuin ja rumin oksa pois juuresta" -periaatteella. On yx pariskunta, joka tekee mitä tykkää, kun saavat inspiksen. Nyt on alaosa pensaista takkuinen mätäs, ja muutama haiven ylöspäin. Maalasivat lasten leikkitelineet moninaisin värein, villi tulos. Typerän näköinen koko piha. On talkoot tulossa enkä jaksa kun painotin jo mielipiteitäni yhtiökokouksessa. Ja kaikki tönkkönä, kun "ei pidä tehdä riitaa" ja minä lähdin lähes lopussa ulos, kun tuntui niin turhalta. Innokkaana vuosikausien puurtajana en yhtään jaksaisi enää osallistua mihinkään. Katsoin jo kerrostaloasuntoja, kun tuntuu, että eläkeläisenä on vaan rettelöivä ja oikukas.
Mikä on ku piha ahistaa
18
291
Vastaukset
- Kyl-Se-Asenne-Ratkaisee
Ei ne riidat taloyhtiömuotoa vaihtamalla poistu. Osaavat tapella jopa asuntoloiden asukkaat (mamut) ja laitapuolen kulkijat omissaan.
Onko omakotitalokaan ratkaisu? Saattaa sattua v*ttumaiset naapurit molemmille puolin taloa ja vielä takapihallekin. - kerrostaloko.oikea
Kun vain saisi muille asukkaille sen asenteen mikä on itsellä, kun tuntuu oikealta. Nyt on rivarissamme asunto myynnissä, eikä näytä menevän kaupan. Itsekin jo rupean harkitsemaan myyntiä, mutta olet oikeassa, pakenemaan ei kannata ruveta, tässä ollaan. On hyvä kun saa purkautua, kun on paineita. Nyt on tunne, ettei kuulu minnekään.
- Kyl-Se-Asenne-Ratkaisee
Pitää osata myös heittäytyä. Tarpeeksi välinpitämättömäksi. Olla välittämättä. Rentoutua. Ottaa lungisti. Ei se maailma valmistu muutamilla pensailla ja vääränvärisillä leikkitelineillä.
Itse asiassa noloushan on maalaajien. Sitä ei kannata jakaa heidän kanssaan ja ottaa itseensä. Maalaile taivaanrantoja mieluummin kuin annat värien vaikuttaa.
Sitä paitsi eihän kasvit ja pensaat kestä kuin kesän kerrallaan. Talvi ne rumentaa ja peittää. Kannattaa nauttia karahkoistakin ja risut polttaa nuotiossa tai uunissa tai saunassa.
Meikä on hermovapauden kävelevä symboli. Paineita ainoastaan aamulla rakossa. - Bengalitikku
Olen samaa mieltä, että ehkei kannata kaikkea "nähdä tai kuulla". Niin monta kuin yhtiössä on taloutta, on mieltäkin. Joten heiluttele vaihteeksi verhoja ja hoida omaa osiotasi. Tavallaanhan on hyvä kun ovat edes vähän aktiivisia nuo nuoremmat. Täälläpäin eivät nuoret hirveästi osallistu, enämpi mummojen ja pappojen touhuja. Mutta kivaa on juoda kahvia ja paistatella makkaraa ja turista. Itse dain apua moneen. Aiemmin talkoita pidettiin äitienpäivän alla. On sitten kivaa kun osa jäi pihatöiden jälkeen kuittaamaan nestetasapainoaan ja äitienpäiväaamuna olivat krapuloissaan. Ei enää. Osa muutti ja jäljellä olevat ovat muuttaneet tyyliään.
- Jahvakin-parenpaa
Bengalitikku kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että ehkei kannata kaikkea "nähdä tai kuulla". Niin monta kuin yhtiössä on taloutta, on mieltäkin. Joten heiluttele vaihteeksi verhoja ja hoida omaa osiotasi. Tavallaanhan on hyvä kun ovat edes vähän aktiivisia nuo nuoremmat. Täälläpäin eivät nuoret hirveästi osallistu, enämpi mummojen ja pappojen touhuja. Mutta kivaa on juoda kahvia ja paistatella makkaraa ja turista. Itse dain apua moneen. Aiemmin talkoita pidettiin äitienpäivän alla. On sitten kivaa kun osa jäi pihatöiden jälkeen kuittaamaan nestetasapainoaan ja äitienpäiväaamuna olivat krapuloissaan. Ei enää. Osa muutti ja jäljellä olevat ovat muuttaneet tyyliään.
Eikä ne makkaratkaan ole yhtä hyviä kuin ennen.
Kaljakin saattaa olla lantattua, panimoiden on tehtävä voittoa vedellä millä hyvänsä.
- vaikka-roskattomuus
Ovat kerralla uudistaneet pensaat, ja se riippuu niin lajista mikä kestää sen. Nyt kun pensas työntää paljon ohutta oksaa, niin niitä ohuita oksia vain pitää reilusti poistaa, ja jättää vahvimmat kasvamaan ja vahvistumaan. Kyllä niistä hyvä tulee muutamassa vuodessa oikealla leikkauksella. Toiset pensaat ovat pitkään rumia raatoja pitkälle kesään, ja sitten kukoistavat syyskesällä. Toiset taas kukoistavat keväällä, ja hiipuvat syksyllä. Näin me ihmisetkin ollaan erilaisia. Kerrotalossa pitäisi löytää yhteinen sävel, muuten kaikki on pelkkää kyräilyä. Usein tuo jonkun kirjoittajan neuvo on paras, että ei välitä, tai välittää vain niistä hyvistä asioita mitkä pihalla miellyttää. Itse voi vaikuttaa esim. keräämällä roskat pihalta pois kulkiessaan.
- Bengalitikku
Minun tekisi mieli mennä saksimaan keltahanhikit sellaiseen täsmämuotoon, niin kuin englantilaisissa puutarhoissa. En uskalla. Oli jo vähän sanomista, kun kaadatin havupuita väylien leventämiseksi hälytysautoja varten.
- jokainen-tyylillään-
Bengalitikku kirjoitti:
Minun tekisi mieli mennä saksimaan keltahanhikit sellaiseen täsmämuotoon, niin kuin englantilaisissa puutarhoissa. En uskalla. Oli jo vähän sanomista, kun kaadatin havupuita väylien leventämiseksi hälytysautoja varten.
Juuri ne hanhikit ovat pitkään surkean näköisiä keväällä, mutta annas olla kun syksy lähenee, niin jopa alkavat loistamaan. Mutta voihan niitä pienin erin muotoilla ihan kuin huomaamatta. Mielestäni leikaukset pitäisi tehdä pienesti, mutta joka vuosi.
- noohjooh
Rivitalo? Ne ovat ne riitaisimmat asuinpaikat. Ihmisillä tavallaan intoa tehdä jopa pikkasen pihahommia, mutta yhteisö ei voi sopia oikeastaan mistään. Aina on joku poikkiteloin, yleensä ne jotka eivät tee mitään.
Miltä sinusta mahtaisi tuntua, jos maalaisit leikkimökin, ja joku tulee moittimaan että onpa ruman värinen?- Bengalitikku
Asumismuoto voinee olla mikä vain. Me suomalaiset nyt ollaan tuollaisia.
Kyllä minullekin naapuri tuputtaa ideoitaan ajankulukseen. No, kuuntelen joojoojoo -tyylillä. Sivutotteena h-tinmoinen uteliaisuus. Oikein kuulee aivojen raksutuksen, miten yrittää asettaa sanojaan. Pah. Elämää on tai ei. - kerrostaloko.oikea
Hyvä noohjooh , en maalaisin leikkimökkiä keskustelematta ensin esim. talkooväen kanssa tai yhtiökokouksessa.
Olen taloyhtiömme hallituksessa. Ei ole aavistustakaan ketä siinä asuu, muutama vanhempi asukas on tuttu mutta en ole lähestynyt tervehtimistä pidemmälle ketään.
Ei ole pahemmin ollut riitoja, joskus tekisi mieli olla eri mieltä joistakin remonttihommista. Isännöitsijä haluaa aina oman suosikkinsa tekemään remontin. Ollaan opittu panemaan hanttiin. En ollut tyytyväinen julkisivuremonttiin, oli isännöitsijän valitsema urakoitsija. Toin mielipiteeni julki äänekkäästi. Se onkin ainoa kerta kun korotin ääntäni.
Olen niin vähän asunnossa yli puolet ajasta vietän mökillä, kesät ja talvet. Saisivat valita jonkun muun hallitukseen kun itseäni ei talon asiat juuri kiinnosta.- Haravataharavata
Pihatalkoista olen kieltäytynyt enemmän kuin kymmenen vuotta. Perustellutkin.
- Ei ole työturvallisuuskorttia
- Ei ole keltaisia huomioliivejä
- Harava ei ole lakisääteinen
- Ei ole ruohon, risujen ja kivien lajittelupistettä
- Roska kärryssä ei ole merkki renkaita
- Onko taloyhtiö ottanut lakisääteisen tapaturmavakuutuksen
- Missä yhtiössä on pihatalkoiden työterveyshuolto
- Onko taloyhtiö järjestänyt turvakengät
- Voisiko parkkipaikan tyhjentää autoista, ettei osu harava tai muu
Jne
Mutta paljon olen ollut matkoilla, mökillä tai työkeikoilla talkoiden aikaan.
- Antsi-Makkararanta
Ilta-Sanomien jääkiekkoraati tiivisti mukavan vertauksen tämän illan Kanada-Suomi ottelusta.
"Huomenta! Kanadan peli muistutti rivitaloyhtiön pihatalkoita. Niissä yhden oletetaan ottavan vastuun ( Connor McDavid ), yhden tekevän jotain, ja muut odottavat hetkeä jolloin kehtaavat nauttia makkarasta ja oluesta. Lopputuloksena juuri mitään ei tapahdu. Näin kävi Kanadalle." - Kerrostaloko.oikea
Nimimerkin Kyl-Se-Asenne-Ratkaisee meilistä minun ilmeisesti kannattaisi ottaa vaarin. Olla vaan välittämättä. On vain niin vaikea ymmärtää, miten tulee mieleen lähteä yhteisiä asioita kovin persoonallisesti hoitamaan keneltäkään kysymättä. Viime syksynä leikkasivat omenapuut siten että melkein kaikki oksat pois omenoineen päivineen. Kaksi räävytöntä torsoa jäi. Siitä olen jo täällä aikaisemmin kirjoittanutkin.
No nyt on kuitenkin parempi. Vaikka viime yönä ja vielä eilen aamullakin oikein oksetti talkoisiin osallistuminen, niin menin kuitenkin. Hain ensi töikseni purkin olutta, omissa oloissani putsasin vesikourut, poistin käytävälle kasvanutta ruohoa ja haravoin. Hain tasaisesti lisää olutta ja syödessämme oli jo aika välinpitämätön olo, en toki kuitenkaan kännissä heilunut. Huokasin helpotuksesta kun ilta loppui ja pääsin kotiin nukkumaan. Onpa taas ohi syksyyn asti. Kiitos kaikista mielipiteistä.- Olut-ratkaisee-pulmia
Ole hyvä.
Ota toinenkin olut.
On äitien pihatalkoopäivä.
Niitä on kiva katsella.
Pihalla oli mamu-äiti kahden lapsen kanssa.
Vein heille haravan. - Kerrostaloko.oikea
Olut-ratkaisee-pulmia kirjoitti:
Ole hyvä.
Ota toinenkin olut.
On äitien pihatalkoopäivä.
Niitä on kiva katsella.
Pihalla oli mamu-äiti kahden lapsen kanssa.
Vein heille haravan.No tässä tapauksessa olut ratkaisi, ei toki kaikkia ongelmia. Nyt en voi ottaa, lähden kuskaamaan sairasta äitienpäiväjuhliin. Itsellekin on ilon päivä. Vanhin lapsi on kutsunut meidät molemmat anopit, apet, siskot ja lapset, eli iso sakki jutustellaan ison pöydän ääressä. Jos olisin kissa niin siinä kehräisin, niin mukavalta se tuntuu. Eli onneksi on muutakin elämää kuin pihansiivous.
No rupesiko se äiti tai lapset haravoimaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 313060
- 951626
- 1291484
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa421345- 901247
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo261119- 541028
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270971MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil231969Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall125950