Voiko Yamahan 30 hp pakin säätää ns. yli

ht-vene

Hei!

Vanha 1994 30hp Yammu rutisee kun heittää pakille. Olen säätänyt käytettävissä olevan säädön loppuun. Potkuri pyrii vapalla eikä rutinoita kuulu, mutta kun yrittää pakittaa, niin menee ensin päälle, mutta kun lisää kierroksia, niin rutisee ja lyö pois päältä. Mikä neuvoksi? Onko perä paska?

Kiitos!

38

1092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loppumikäloppu

      Jos ei säätäminen auta, niin kytkin on voinu kulua paskaks jos on pitkään tehty kuten jotkut sankarit tekee, eli liiasta vauhdista "jarrutetaan" runnomalla pakki päälle.

    • hummat

      Mistähän paikasta olet yrittänyt säätää ?

    • Len_setä

      Perä on pa**kana. Kytkin kulahtanut.

    • Bellaht1

      Hei!

      Yritin säätää moottorista alas menevästä tangosta (rikistä) jossa on pari mutteria tätä varten.

    • Paskanjauhajat

      Perämoottorissa ei ole kytkintä #mekaanikotVauhdissa

      • skeida_lentää

        Pellepalstahan tämä on muutenkin.


      • Bäser.viser

        No niin, päästään taas vauhtiin?

        Mahdatko edes ymmärtää mitä sana "kytkin" tarkoittaa?

        Odotamme mielenkiinnolla selvitystäsi aiheesta.


      • Bäser.Baska

        kytkin on mekaanisen laitteen osa, jolla kytketään voimanlähde laitteen muihin osiin. Esim. Autoissa ja kaikissa kaksipyöräisissä missä on manuaali vaihteisto on kytkin. Kytkin on yleensä kuiva tai märkä monilevy kytkin. Nykyään märkälevy kytkin on yleisin. Kyllä minä ymmärrän, tykkään laitella kaikkia polttomoottorilla liikkuvia vempeleitä kuntoon.

        Odotan mielenkiinnolla vastausta toiseen vastaukseeni.


      • Bäser.viser
        Bäser.Baska kirjoitti:

        kytkin on mekaanisen laitteen osa, jolla kytketään voimanlähde laitteen muihin osiin. Esim. Autoissa ja kaikissa kaksipyöräisissä missä on manuaali vaihteisto on kytkin. Kytkin on yleensä kuiva tai märkä monilevy kytkin. Nykyään märkälevy kytkin on yleisin. Kyllä minä ymmärrän, tykkään laitella kaikkia polttomoottorilla liikkuvia vempeleitä kuntoon.

        Odotan mielenkiinnolla vastausta toiseen vastaukseeni.

        "kytkin on mekaanisen laitteen osa, jolla kytketään voimanlähde laitteen muihin osiin"

        Olet jyvällä neropatti. Hyvä.

        Eli: se osa perämoottorissa, joka kytkee moottorin kampiakselin pyörimisliikkeen välittyväksi potkuriin, on toisin sanoen kytkin! Ilman kytkintä ei potkuri toisin sanoen pyörisi, kun vaihteen laittaa päälle. Vai mitä?

        Eikö olekin ihmeellistä?


      • Bäser.baska

        Neropatti, en tiedä mikä se on suomenkielellä, mutta englanniksi se on dog clutch. Eli ei kytkin! Suorasuomennoksena koira kytkin, mutta epäilen....


      • Bäser.viser
        Bäser.baska kirjoitti:

        Neropatti, en tiedä mikä se on suomenkielellä, mutta englanniksi se on dog clutch. Eli ei kytkin! Suorasuomennoksena koira kytkin, mutta epäilen....

        Clutch=kytkin. Dog clutch ei ole koira-kytkin, ei, olemme samaa mieltä.

        Se on siis kytkin.

        Mikä on jankkaamisesi tavoite?


      • Bäser.baska

        Dog clutch on eri asia kuin clutch eli kytkin.


      • Bäser.viser
        Bäser.baska kirjoitti:

        Dog clutch on eri asia kuin clutch eli kytkin.

        No ei todellakaan ole!

        Juurihan sinä toope itse kirjoitit, että "kytkin on mekaanisen laitteen osa, jolla kytketään voimanlähde laitteen muihin osiin"

        Juuri sellainen osahan on tuo "koira-kytkin".

        Ymmärrätkö SUOMEA?

        Kytkin = laite, joka kytkee jotakin.

        Simple as that, asshole!


      • Bäser.baska

        Ymmärätkö SUOMEA?

        Kytkimellä tarkoitetaan ilman erikoistamista kuten juuri sanomalla pelkkä kytkin autoissa ja moottoripyörissä yms. Esiintyvää kytkintä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_clutch

        Simple as that, asshole!


      • Bäser.baska

        Joku vastasi AIVAN OIKEIN, MUTTA ET USKO!

        "Joo, ei ole kytkintä perämoottoreissa, mutta vaihdelaatikko on, yksi vaihde eteen ja yksi taakse ja vapaa, näin ainakin useammissa. Kun jompikumpi vaihde on kytkettynä, potkuri pyörii, kun ei ole kytkintä käytettävissä, vapaalla ei pyöri. Voisihan perämoottoreissa olla vaikka keskipakokytkin, mutta kun sitä ei tarvita eikä siitä olisi mitään hyötyä, ei sitä valmistajat ole koneisiin laittaneet."

        Lueppas tuo "Bäser.fiksu" vaikka fiksusta olet vielä kaukana.

        Se on vaihteen kytkin, EI KYTKIN! Sama asia kuin vaihdekeppi, mutta se on vipu! Ymmärätkö kuinka simppeliä!

        SE EI SIIS OLE KYTKIN!


      • Bäser.viser
        Bäser.baska kirjoitti:

        Joku vastasi AIVAN OIKEIN, MUTTA ET USKO!

        "Joo, ei ole kytkintä perämoottoreissa, mutta vaihdelaatikko on, yksi vaihde eteen ja yksi taakse ja vapaa, näin ainakin useammissa. Kun jompikumpi vaihde on kytkettynä, potkuri pyörii, kun ei ole kytkintä käytettävissä, vapaalla ei pyöri. Voisihan perämoottoreissa olla vaikka keskipakokytkin, mutta kun sitä ei tarvita eikä siitä olisi mitään hyötyä, ei sitä valmistajat ole koneisiin laittaneet."

        Lueppas tuo "Bäser.fiksu" vaikka fiksusta olet vielä kaukana.

        Se on vaihteen kytkin, EI KYTKIN! Sama asia kuin vaihdekeppi, mutta se on vipu! Ymmärätkö kuinka simppeliä!

        SE EI SIIS OLE KYTKIN!

        Vittu sä olet sairas ja vajaa!

        Lopeta jo se autowikin ja muun amispaskan lukeminen ja opettele SUOMEA.

        Luuletko tuosta mongerruksesta jonkun ottavan selvää???

        Okei, saat vielä yhden mahdollisuuden:

        Väität kivenkovaa, ettei englantilaisittain "dog clutch" ole suomeksi kytkin. (kytkin yleisnimityksenä)

        Kerro sitten mikä se on, jos ei kytkin???

        Itseäsi edellen lainaten: "kytkin on mekaanisen laitteen osa, jolla kytketään voimanlähde laitteen muihin osiin"

        Tämän tekee dog clutch, eli se on todellakin sananmukaisesti ja kirjaimellisestikin KYTKIN!

        Amen.


      • susuzki40hv

        Kirjoita googleen "perämoottori kytkin". Miksi google ei anna mitään hakutuloksia asiaan? Sakarakytkin termillä löytää vaikka mitä! Eli siis sakarakytkin on kytkimen alaluokka, eli en nyt ihan kytkimeksi sanoisi. Aikalailla sama asia kumminki.


    • fiksu_venemies
    • vm41

      Se tapa millä eri laitteet toisiinsa kytketään ei millään tavalla poista toimenpiteen tekijältä kytkin sanaa.
      Perämoottorin kytkinosa on yksinkertainen ns. sakarakytkin joka edestakaisen liikkeen avulla potkuriakselin booreissa liikuteltaessa kytkeytyy joko etummaiseen tai takimmaiseen pystyakselin pyörittämään lautasenmuotoiseen hammaskehään riippuen mihin suuntaan on tarkoitus lähteä.
      Kyseessä on siis mekaaninen kytkin jota voi myös ohjata sähköisen releen ( solenoidin ) avulla.

      • Bäser.viser

        Kiitos vm41.

        Sakarakytkin on viisas ja kuvaileva termi tämän tyyppiselle kytkimelle. Nyt muistan tämän termin tulleen joskus ennekin vastaan.

        Yhtä kaikki: kytkin se on sakarakytkinkin.


      • veeääm22

        Sakarakytkin on kytkimen alaluokka. Googlaa tai suoraan mene youtubeen "how outboard transmission works". Se sakarakytkin on semmoinen haarukka ja haarukat menevät rattaan loviin kiinni.


    • eikytkintäole

      Joo, ei ole kytkintä perämoottoreissa, mutta vaihdelaatikko on, yksi vaihde eteen ja yksi taakse ja vapaa, näin ainakin useammissa. Kun jompikumpi vaihde on kytkettynä, potkuri pyörii, kun ei ole kytkintä käytettävissä, vapaalla ei pyöri. Voisihan perämoottoreissa olla vaikka keskipakokytkin, mutta kun sitä ei tarvita eikä siitä olisi mitään hyötyä, ei sitä valmistajat ole koneisiin laittaneet.

      • Bäser.baska

        Aivan oikein selitetty. Selitäppäs se tälle herra fiksulle nimimerkillä Bäser.viser.


      • Bäser.viser
        Bäser.baska kirjoitti:

        Aivan oikein selitetty. Selitäppäs se tälle herra fiksulle nimimerkillä Bäser.viser.

        Bäser.baska sai toisen ääliön komppaamaan :)))

        Tää oli paras: " kun ei ole kytkintä käytettävissä, vapaalla ei pyöri. "

        Eli jos vapaalla pyörii, niin on kytkin käytettävissä?!?!!

        Hyvä pojat! Mistä laitoksesta olette vapaalla?


      • awfawfawfaw

        Vapaalla potkuri saattaa pyöriä virtausten mukana.


      • Lehtori

        Kaivoin esiin netistä suomen kielisen määritelmän kytkimelle:

        "Kytkin on laite, joka mahdollistaa pyörivään akseliin perustuvan voimansiirron keskeyttämisen."

        Eli koska perämoottorissa voidaan vaihteisto kytkeä vapaalle niin että potkuri ei pyöri vaikka moottori on käynnissä on siinä siis kytkin.

        Kokonaan eri asia sitten se, että se on tyypiltään aivan erilainen kuin autoissa ja mopoissa, mutta on se kytkin kumminkin.


    • nääskunettä

      No niin vastataampa alkuperäiseen kysumykseen.
      Eli oliko tuo kaukohallintalaitteen vaihdevaijeri irti koneen puolelta ?
      Jos ei niin irroita ja yritä säätää sitten sillä tangolla uudestaan.
      Kokeile sitten ilman vaijerin kiinnitystä, jotta meneekö pakki kunnolla päälle/perille
      Saattaa olla , että tuo vaijerisäätö ei ole balansissa.

    • OlenRopootti

      """""Eli koska perämoottorissa voidaan vaihteisto kytkeä vapaalle niin että potkuri ei pyöri vaikka moottori on käynnissä on siinä siis kytkin."""""

      Jaa, no onko autoissa sitten kytkinkeppi lattiassa? Ja mikäs se poljin latiassa on? Ja onko minun autossa 6 vaihteinen kytkin?

      • vm41

        Se keppi auton lattiassa on ns. valitsin, jonka avulla valitaan välityssuhde vaihdelaatikosta.
        Ennen valintaa olisi suotavaa vapauttaa moottorin tuottama pyörintävoima
        jalka KYTKIMEN avulla vaihdelaatikosta.
        Toki vaihdelaatikon sisältä löytyy myös kytkin joka kytkee erikokoiset vaihdevälitykset toisiinsa.
        Näin ollen kytkimiä löytyy aina sieltä, missä niitä vähiten luulisi olevan.


    • atomaatti

      Minullapa ei ole kytkinpoljinta lattiassa
      Ompi kytkinkeppi , jota liikuttamalla auto kulkee
      eteenpäin, taaksepäin, vapaa

      • vm41

        Kytkinkepin liikuttelu ei autoasi juuri liikkeelle saa.
        Tarvitaan moottorista pyörintäliike joka turpiinikytkintä avuksi käyttäen saa auton liikkeelle.
        Keppi konsolissasi on vain käyttövipu siirtokytkimelle laattikkoosi.


    • etteentaakke

      Kyllä tuo auto sen kytkinkepin liikuttelun vaatii
      Ei kulje muuten
      Ei starttaa jos kepakko osoittaa eteenpäinmenoa
      Ei starttaa jos kepakko osoittaa taaksepäinmenoa

    • Ööö

      Vaihdevaijerin moottorinpäässä mutterit joilla säädetään

      • FakeArgoni

        Hienoa, että rekisteröit käyttäjän! Heihei feikki argonille!


    • Ykä2

      Kun sakarakytkimen kulmat kuluu riittävän pyöreäksi ei se enää pidä kun pitäisi välittää voimaa. Jos säädät sen että pitää, niin vapaata ei löydy tai eteenpäin ei pidä.
      Kytkinkappaleen ja siihen vastaavan hammaspyörän kulmat kuluu kun vaihdetta siirretään päälle siten, että kulmat ei tartu heti vaan kuuluu narahdus. Peräöljyn magneettitulpasta löytyy öljynvaihdossa teräsmurusia.
      Jostain syystä tämä kuluma oman kokemukseni mukaan tapahtuu useimmin pakkipuolelta. Koneissakin on eroja. Kaukarin vaijerin liike kannattaa pitää herkkänä voitelulla ja lopulta paljon on kuskista kiinni.

    • vm41

      Kun käyttää koneen merkkikohtaisia laitteita, ei kytkennöissä ongelmia juuri esiinny.
      Tarvikeosien sopivuus ei aina ole varmaa ilman pientä "sävellystä".
      Sisävaijerin liikkeen pituus on ratkaiseva tekijä toimivuudelle, joten valitsimen, sekä kaapelin oikeillisuus on huomioitava asennusvaiheessa.
      Sempä vuoksi tarvike kaukolaitteissa on yleensä useampi kiinnityskohta sisäkaapelille juuri liikkeen pituutta silmälläpitäen.

    • vm41

      Jos nyt oikeaoppisesti ajatellaan, ei perämoottorissa ole vaihdelaatikkoa sanan täydellisessä merkityksessä, vaan ns. kulmavaihde suunnanvaihtajalla.
      Joku ehdotti sitä haarukkaa sakarakytkimeksi ?
      Sen haarukan avullahan juuri liikutellaan sitä ihmeellistä sakarakytkintä edestakaisin menosuuntaa ajatellen, milläs muuten ?
      Tämä kulmavaihdin on kytkimien yksinkertaisin malli toimivuudeltaan, koska välitys-suhde on kiinteä ennalta määritelty ilman mahdollisuutta vaihdella välitystä ajon aikana,
      sitä paitsi tila, missä vaihdin sijaitsee asettaa koolle rajoituksen sujuvuutta ajatellen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe