Atlantin yli moottoriveneellä

HaaveestaTotta

Elikä haluaisin Karibialle veneilemään. Omalla veneellä. Onko kokemusta, kuinka helposti onnistuu Atlantin ylitys moottoriveneellä? Veneen koko ns. riittää. Saako polttoainetta mistään välillä, lähtö olisi joko Kanarialta tai Azoreilta. Ajankohtana tietysti sopivat pasaatituulet.

10

3293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bunkkeri_tankkeri

Jos ei pa kapasiteetti riitä niin laivankannella onnistuu helpoiten.

• HaaveestaTotta

Niin. Ajattelin kuitenkin ensisijaisesti itse. Laskin, että tankin koko kanistereita riittäisi juuri parahultaisesti, jos sääolosuhteet pysyvät kohtuullisina. Ainahan sitä tietysti haluaa pelata varman päälle ja ottaa huomioon sen toisenkin mahdollisuuden. Siksi kyselen.

• Tarpeeksi_riittää
        HaaveestaTotta kirjoitti:

Niin. Ajattelin kuitenkin ensisijaisesti itse. Laskin, että tankin koko kanistereita riittäisi juuri parahultaisesti, jos sääolosuhteet pysyvät kohtuullisina. Ainahan sitä tietysti haluaa pelata varman päälle ja ottaa huomioon sen toisenkin mahdollisuuden. Siksi kyselen.

No väliltä ei saa polttoainetta ihan noin vain!

• PukataPukata

Kyllä Atlantti on ylitetty monesti mottoriveneillä, mutta tietenkin vain uppoumarunkoisilla (poislukien ennätysyritykset). Polttoaineen riittävyyden voi laskea kulutuksesta ja tankkien/lisätankkien koosta, plus vähintään 15% varapolttoainetta. Myötätuuli ja myötävirta avittaa mukavasti, kannattaa ottaa huomioon.

Suurempi ongelma on varmistua moottorin/moottoreitten luotettavuudesta, nehän joutuvat olemaan käynnissä pari viikkoa yhtä soittoa. Joko kaksi konetta tai pääkone ja varakone. Muittenkin järjestelmien tulee olla tuplavermistettuja. Vesikone on hyvä olla olemassa.

Pienimmät veneet ovat olleet siinä 40 jalan luokkaa.

• HaaveestaTotta

Ihan näihin mittoihin ei vene yllä, jäädään aika paljonkin itse asiassa. On alkanut mietityttää myös rungon kestävyys, koska vene on jo 80-luvulla rakennettu.

Matka on kuitenkin päässyt alkamaan ja viime viikosta lähtien kotisatamana on ollut Malaga. Matka Helsingistä Malagaan sujui mallikkaasti, mitä nyt biskajanlahdella vähän keinutti. Päätettiin aikataulumuutoksesta, eli nyt pyritään ylittämään Atlantti jo kesän aikana, ennen syyskuun hurrikaanikauden käynnistymistä.

• Eimuoviroskalle

Onnea ja menestystä. Suosittelen liite kun vaihtoa purkkariin. Jos kone väsähtää tuolla matkalla niin pyörit tuuliajolla keskellä Atlantia, joudut kuitenkin nolosti maitojunalla kotiin ja Atlantissa on taas ylsi muoviroska lisää.

• Nordhavn_eskaaderi_atlan
    • huomioiainakinnämä

Matalakierrosdiesel ja suora akseliveto on ainakin edellytyksenä. Perävetolaite lämpenee jo muutaman tunnin nopeammasta ajosta ja nopeakierros dieselit ei kestä jatkuvaa käyttöä kovinkaan hyvin.

• Kappas vaan, jo Malagassa asti! Taidanpa tulla tutustumaan tähän merihirmuun kun kerran tässä naapurikaupungissa olen käymässä asuntomme remonttia katsastamassa. Mistä laiturista löytyy?

• Esimerkki

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4899
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      192
      3840
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      188
      3611
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      78
      3279
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      2979
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      2004
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1961
    8. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      185
      1833
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1696
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      43
      1405
    Aihe