Omenapuut ovat pian kukassa

viidenpuun.isäntä

Meillä vasta nupuillaan. Niitä on runsaasti. Sään on ennustettu hiukan viilenevän väliaikaisesti. Pölyttäjiäkin löytyy kai näin lämpöisellä.
Viime vuoden surkean omenasadon tilalle saataneen hyvä sato. Alkukesä on komeimmillaan hedelmäpuiden kukkiessa.

19

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omena, samoin kuin kirsikkapuiden kukinta osuu meillä alkukesän kauneuteen. Puut koristautuvat kukkaispilviin, joiden kauneus ei jätä ketään.kylmäksi.

      Maaseudulla ja huvila-alueilla ne loihtivat talojen puutarhahoihin sadunomaisen tunnelman.
      Helsingissä parast'aikaa kukkivat kirsikkapuut ovat japanilaisten lahjoittamat aikanaan, ja nyt vietetään kirsikkakukkien juhlaa nurmikoilla istuen.
      Kauniit terälehdet varisee ihastuneiden lasten hiuksiin, kaunistaen heitä onnellisia!

      Nuorena tyttönä vaeltelin tähän aikaan vuodesta Eiran huvila ja ulkomaan lähetystöjen puutarhoja ihaillen, ylös Arvid Mörnen patsaalle, jossa Mörne tähyilee kauas merelle.
      Siellä penkillä istuen oli kuin muissa maailmoissa, ympäristön kauneus ja liikennevapaa hiljaisuus. Unelmat täynnään vaaleanpunaisia kirsikankukkia. 🌿🌸🌱🌸🌱🌸🌿🌸

    • e.lä.mä

      Kaikki ovat kukassa---lähes. On ollut aivan liian lämmintä 26-30 kolme viikkoa sateita on luvattu ei vaan ole satanut.

      On tullut purjeve taas mieleen, olen liian vanha harrastukseen joka on hyvin kallis. Hain vanhan asuntovaununi uudella autolla huomautuksia oli valoista takana alussa lähellä kotia olivat pois. Saksalaisilla on säästäminen aivoissa hukassa, näin oli edellisessä mallia 2017 valmistus sama vuosi, ei toimineet valot asuntovaunussa oli korjaamoissa ei vikaa autoliikkeessä ei vikaa, korjasin itse ledlamppuja, niin voin katsastaa.

      Vaunu on 28 vuotta vanha ehkä vuosi vielä elinaikaa ja aikaa ei kukaan tiedä mutta paperilla jota ei ole minulla.

    • Upealta näyttää kun ajelee maaseudulle, tuomia on paljon reitin varrella ja ne runsaassa kukassa.
      Suurina lauttoina valkovuokot tien reunoilla, seuraavat on kielot... ja senjälkeen kaikki muut!
      Luonnonkukat joita kukaan ei hoida koristavat koko tämän maan. Olen jättänyt pihan joiltain osin aina leikkaamatta juuri luonnonkukkien tähden, pihakoivun alla on nyt runsaasti metsäorvokkia pieniä siniviolettia, rinteeseen tulee kieloja, ja monta muuta tuttua ja tuntemattomampaa kukkaa ja heinää, jota myöskään en henno leikata ruohonleikkurilla. Vettä ei ole tullut vielä täällä valitettavasti, saisi tulla jo...hienoa aikaa, olen onnekas kun minulla lähellä maaseutupaikka, kaksikin..

    • kukinta.runsasta

      Kyllä hedelmäpuut kukkivat parhaillaan valtoimenaan. Pölytyksille paras aika ehkä meni sää viilennyttyä ja pilvistyttyä. Toivottavasti kaikki onnistuu.
      Suomi on kauneimmillaan jälleen.

    • Per-kel

      Täällä etelässä jo omenakukat putoaa, ja valkovuokot jo kukkineet, kukkivat kielot sopivasti Helluntaiksi :-* https://youtu.be/9uIXfnHh9YA

    • TURHAUTTAVAA

      Tämmösetkin höpinät
      P O I S TO O N !!

      • viidenpuun.isäntä

        Taidanpa tietää lähteenkin kenelle ajanmukaiset luonnonilmiöt ja vuodenajan seuraaminen turhauttavia, kiusallisia ja poistettavia.
        Juuri nyt Suomi kuten koko Pohjolakin elää kauneinta aikaa. Kerrottiin että nyt Suomi on vapaa lumesta. Kittilästä lähti viimeiset luonnonlumet.

        Hedelmäsato tulee olemaan runsas suomessa kun hyviä pölytyspäiviä saatiin. Tällä on kansantaloudellistakin merkitystä.


    • Viatonsivullinen

      Nyt ne kukkii aivan järjettömän runsaina, tuskin lehteä niistä erottaa. Ampiaiset kimpussaan hääräilee, omenasose talvelle on taattu jos vanhatmerkit paikkansa pitää. Ei kai ne ampiaiset siellä huvikseen...Tänään kitken perenamaan, ilma on nyt sopiva kun hiukan viilenee ehkä, ei sitä vielä tiedä..näin aikaisin aamulla.
      ”Kaikki palas: Suomen linnut, Suomen kesä , kukkaset, taas kuin ennen kirkkahina kisaa järven lainehet. Jälleen yössä valkeassa saaret, salmet uneksii, jälleen päällä metsän puiden punapilvi purjehtii.”
      Eino Leino. 🌾🌾🌾☺️

      • Uskomaton_Toukokuu

        Olosuhteet niin kuin hedelmille kuin avomaan mansikoillekin ovat nyt hyvät. Miten käynee mustikkasadon jos on liian pitkään kuivaa?

        Ilmastoamme kansakoulussa sanottiin väli-ilmastoksi. Merkillistä, että eri vuosien ilmat voivat olla näin erilaiset. Hyvä kuitenkin että toistaiseksi on loistoilmat. Kai näistä useimmille on enemmän hyötyä kuin harmia.


    • Ramoona_

      Eri aikaan kypsyvät lajikkeet kukkivatkin eri aikaan, joten valkeat kukkapilvet sulostuttavat puutarhoja pitkään. Meillä huvitus jo varistaa kukkaisluntaan, kanelit ja valkea kuulas ovat täpötäynnä avoimia kukkia, valkeina kuin morsiamet hunnuissaan. Åkerössä on enemmän nuppuja kuin kukkia, siksi se näyttää vaaleanpunervalta ja lobo on vielä täysin nupulla. Kirsikkain kukinta alkaa olla ohi, luumuissa on lajieroja kukkimisajankin suhteen. En muista näin runsasta kukkaistulvaa olleen vuosikausiin. Kun vielä lämpö hellii, on pölyttäjiä ahkerasti liikkeellä. Jos vain pihlajanmarjakoilta vältytään, on tiedossa ruhtinaallinen hedelmäsato.

      Meillä puut on keväällä ruiskutettu luomutuotteella, parafiinilla, joka estää tuholaisten kuoriutumista. Linnunpöntöissä on jo asukkeja, ne auttavat ötökkäjahdissa suurenmoisesti.

    • Viatonsivullinen

      Oli kuuma päivä mutta jaksoin melkoisen duunin tehdä sen perenamaan kanssa. Olen nyt niin tyytyväinen aikaansaannokseeni. Aika kovaksi oli päässyt maa mutta nyt se on pöyhitty ja näyttää hyvältä, huomenna jatkan vielä hiukan. Seuraava on sitten pitkä kukkapenkki, näitä riittää ja tämä oli vasta alkua. Hyvää liikuntaa ja jumppaa on piha ja puutarhatyöt. Samalla saa auringosta hyvän rusketuksen. Nyt puhutaan paljon melanoomasta, ihosyövästä. En laittanut tänään mitään rasvaa
      enkä laita, ihan luomuna olen auringossa koska en makaa paikallani vaan liikun pihalla koko ajan.
      Aurinkotuolissa olen mutta aina varjossa, pienen ajan kun levähtelen ja juon nestettä.
      Minulla on kraanallinen lasipurkki johon teen makuvettä, laitan veteen kurkun, sitruunan, limen ja jonkin yrtin oksia, nyt oli basilikan jota kasvatan itse. Mukava juoda janoon koska en juo mitään muuta kun vettä, en limua enkä muutakaan mitä kaupassa ihmisille tyrkytetään. En myöskään tuoremehuja. Huomenna on päivä uus, uusi päivä uudet kujeet, eikä vaan. 🌾

      • Viatonsivullinen

        Tämä kone on joskus raivostuttava, aivan kun taistelua kävisi konetta vastaan, haluaa kirjoittaa omiaan vaikka minähän tässä oikeasti pomo olen eikä tämä kone. Joskus joutunut vaihtamaankin sanan kun ei sitten millään suostu hyväksymään jotain...😬
        Korj. edelliseen tekstiin ”eiks vaan”


    • Viatonsivullinen

      Nyt kukkii syreeni ja kielot tällä leveydellä. Tuntuu oudolta ettei Pohjois-Karjalassa menesty omenapuut, tuttu ihminen sieltä kertoi näin. Marjapensaat kyllä.
      Helsinki ja tämä Päijät-Häme eroavat myös jonkinverran, esim. Hevoskastanja viihtyy huonosti täällä. Tietysti myös luonnonkukissa on suuriakin eroja, Lapissa aivan omansa tietysti. Puustossa myös isot erot, pitäisi vähän enemmän kiertää tätä maata, eipä ole tullut käytyä edes kaikissa kaupungeissakaan.
      Paljon on kokematta ja näkemättä, ei siihen yksi elämä riitä. 🙂

      • ennen.vähemmän

        En ole minäkään kaikissa kaupungeissamme käynyt. Ovat lisänneet kaikki kirkonkylätkin kaupungeiksi, joten niitä on jo 107 kpl.


      • Viatonsivullinen

        Jaa, vai 107 kaupunkia, mutta millaisia. Oikeasti kaupungin kriteerit täyttää vain muutama suurempi taajama. Ollakseen kaupunki pitäisi olla muutakin kuin pari katua ristissä.
        Jos lähtisi siitä että Helsinki , Turku, Tampere, Kuopio, Jyväskylä. Ehkä vielä Vaasa, Lahti tietysti sehän kasvaa pikavauhtia, vetää asukkaita Helsingistä hyvien yhteyksien takia.
        45min. niin juna tuo Lahdesta Helsinkiin. Lahdessa suuret suunnitelmat, mielestäni keskustan uudistaminen on onnistunut ja tuleva suunnitelma rantaan päin on myös hyvä. Lahti on vihreä kaupunki Vesijärven rannan tuntumassa. Pieni mainnosisku pitääpi ain olla 🙃


      • Viatonsivullinen

        Tuleva viikonloppu on valtakunnallinen kävelykatuviikonloppu. Sinne! Nauttimaan kesästä ihmisten joukkoon, katselemaan ja juttelemaan tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Meillä oli tapana työpaikalla toivottaa lomalle lähtevälle työkaverille loppusitaattina ”pysy ihmisenä” se on siinä mitä meidän pitäisi olla. Kesää kaikissa muodoissaan, vesikin on jo 18 asteista ja rohkeimmat menevät järveen, mie olen aika-arka, kyllä se nyt lämpenee kun viikon odottaa. Ihana kesä!
        Näyttää meille kyllä kohta närhenvärit jos ei vettä ala tulemaan, mutta se siitä.
        Tänään on vielä piha ja puutarhapäivä. Orvokeille pitää saada joku kaunis kori jonka asetan portaille....🙂


    • Viatonsivullinen

      Iloa ja ihmetystä tuottavat kaktukset, ovat innostuneet kukkimaan. Suuria valkoisia kukkia tullut kuusi ja nyt vanhapoika alkaa tekemään samanlaisia mutta hennon vaaleanpunaisia. Minulla ei nyt olekaan muita kun kaktuksia ja yksi orgidea joka on keväällä kukkinut ja kasvattaa nyt uusia oksia joiden kuuluisi sitten tehdä kukat. Tämä orgidea on nyt uusi tuttavuus ”tapani tulette tuntemaan” on joku sanonut, sitä odotellessa hoidan kuten orkideoita yleensä. Minulla on jo pitkään ollut kaktus, orgidea linja sis-kukissa.

      • Viatonsivullinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe