Lentäjäliitto

Jäitähattuun

Netissä ja televisiossa on nyt kirjoitus,miten kopterilla lennätys on aiheuttanut vaaratilanteita Helsingissä.Ensin luki että turvaalueen lähellä on lennätetty.Nyt aamulla televisiossa on muunnettu asia niin että kopterilennätys on tapahtunut ikään kuin kielletyssä iömatilassa.Lentäjiä kismittää kun dronea ei pysty näkemään.No eikö ole hyvä asia ettei niitä näy lentoreiteillä...
Kaikki on arvailua.
Kun lennätän ,näkyy ruudulla vihreänä lentokoneet.Jos ovat turvallisen matkan päässä.En tiedä muuttuuko miehitetty ilmaalus punaiseksi jos etäisyys liian pieni.
Jäitä hattuun siellä lentäjäliitossa.Ilmatila kuuluu kaikille.Ja on lentäjien joukossakin vaaran aiheuttajia.Mediheli laskeutui kerran tontilleni.Nousun jälkeen kävin tallomassa kytevän niityn.

7

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RC-pilotti

      Aloituksesta voisi väittää jopa trolliksi, sen verran tarkasti kirjoitettu, että ensilukemalla voi ymmärtää väärin.
      Ilmatila on yhteinen siksi sinne on asetettu myös sääntöjä. Niitä on hyvä tuntea ja saa myös noudattaa. Ilmatilankäyttäjiä on tullut runsaasti lisää. Osa ei tiedä eikä välitä säännöistä on se joukko joka aiheuttaa niitä ongelmia.
      Mitä dronen näkymiseen tulee, ei se näy tutkassa. Niissä ei tietääkseni ole transponderia toisiotutkalla näkemiseen ja tutkaheijastinta tuskin kukaan on asentanut sellaiseen. Muutenkin sen verran pieniä ettei niistä synny kunnollista tutkaheijastetta. Jos vertaa tieliikenteeseen heijatin helpottaa havainointia pimeän aikana ja sitten on liikennesäännöistä piittaamattomia, jotka eivät käytä heistimia, kuten hirvet, peurat, idiootit jne.

      Tulenkäsittelystä on vieraannuttu. Siitä on nykyiset tulenkäsittelyyn liittyvät lait ja määräykset pitäneet huolen. Osaaminen on kadonnut ja "ylivarjelulla" aiheutetaan piittaamattomuuden siemen. Lopputulokena on ääritilanteet eikä välitilanteita tunneta.
      Medihelilentäjä tuskin oli ensimmäistäkertaa laskeutunut niitylle. Ruohikko tuhoutuu varmasti osittain kyseisestä kohdasta. Jää varmasti kytemään kun siitä lähdetään. Saako siitä aikaiseksi sitten tulipaloa onkin se ammattitaito. Kiitokset kumminkin tarkaavaisuuseta ja kävit polkemasssa sammuvat kytemiset sammuksiin.

    • Jäitähattuun

      Minä vaan en ymmärrä,miksi lentäjien pitäis nähdä dronet.Eihän miehitetyn ilmaaluksen lentäjän tarvi väistää droneja.

      • ATPL

        Ei tarvi väistää mutta hyvä kuitenkin nähdä kun se dronen lennättäjä ei kuitenkaan tajua väistää ja ikävä tehdä pakkolasku kun se "näkymätön" drone joko kopterin roottorissa tai koneen turpiinissa aiheuttaen vaurioita ja dronekuski katoaa kuin pieru saharaan ettei joudu maksamaan korvauksia...


      • jäitähattuun

        Kai miehitetyn ilma-aluksen lentäjät tietävät että dronen/nelikoptrin maksimikorkeus on rajoitettu 120m korkeuteen.Korkeammalle pääsee jos anoo ilmatilan varausta ja saa luvan.Mutta silloin tiedon saa jokainen miehitetyllä ilma aluksella lentävä.
        Ilmainen neuvo on että kannattaa ymmärtää lentää hitaasti miehitetyllä ilma-aluksella alle 150m korkeudessa.
        Kun tietää että drone/nelikopteri on oltava lennättäjän näkökentässä,tietää myös miten lentää miehitettyä ila-alusta.Ilmainen vinkki edelleen on että laskeutuu 150m korkeudesta pystysuoraan alas.Drone/nelikopterin lennättäjä ehtii näin aona pois alta.
        Vastuun tunnoton miehitetyn ilma-aluksen lentäjä lentää vaakatasoisia jaksoja yli 50km/h alle 150m korkeudella.Tällaista lentoa on vaikeinta väistää.


      • RC-pilotti
        jäitähattuun kirjoitti:

        Kai miehitetyn ilma-aluksen lentäjät tietävät että dronen/nelikoptrin maksimikorkeus on rajoitettu 120m korkeuteen.Korkeammalle pääsee jos anoo ilmatilan varausta ja saa luvan.Mutta silloin tiedon saa jokainen miehitetyllä ilma aluksella lentävä.
        Ilmainen neuvo on että kannattaa ymmärtää lentää hitaasti miehitetyllä ilma-aluksella alle 150m korkeudessa.
        Kun tietää että drone/nelikopteri on oltava lennättäjän näkökentässä,tietää myös miten lentää miehitettyä ila-alusta.Ilmainen vinkki edelleen on että laskeutuu 150m korkeudesta pystysuoraan alas.Drone/nelikopterin lennättäjä ehtii näin aona pois alta.
        Vastuun tunnoton miehitetyn ilma-aluksen lentäjä lentää vaakatasoisia jaksoja yli 50km/h alle 150m korkeudella.Tällaista lentoa on vaikeinta väistää.

        Kaiketi tässä närästää tilanteet jossa lentokentän läheisyydessä lennätetään droneja miten sattuu. Viisikilometriä ja vähemmän lentokentästä dronenkin lentokorkeus ulkona on 0m. Sisällä rajana on katto. Tämä näyttää joiltakin roonittajilta unohtunut tai eivät ainakaan välitä noudattaa. Viidenkilimetrin jälkeen korkeus on 50m. Kun poistutaan lentokenttäalueelta n. 20km päästään sitten sinne 150m korkeuteen. Karanneet dronet ja ......ootit lennättäjät eivät tietenkään näitä noudata jonka uskon olen närästyksen syy.


      • jäitähattuun

        Minullakin on karkaava kopteri.Jyu Hornet merkkinen.Noin joka kymmenes kerta gps katoaa tai jotai muuta.Silloin ei ole minkäänlaista hallintaa.Ei tottele kaukosäädintä lainkaan.Siksi sillä ei voi kuvata eikä lennättää.


      • RC-pilotti

        Tais tulla tästä sellain kaksin keskustellu. Muu osanotto näyttää olevan vähäistä. Oma drone on merkitön. Koottu toimivista palikoista. Toiset aivot menossa kun esimmäiset olivat hankalat säätää. Säätimet myös vaihdoin kun ensimmäiset olivat vähän toisaikaisia. Seuraavana onkin sitten moottoritehon saattamiseen alkuperäiseen tarpeeseen kun säädot alkavat olla hallussa. GPS löytyy. mutta pelkkänä seurantana. Saa kuvien koordinaatit, mutta ei osallistu lentoon. Ohjauskalusto on todettu toimivaksi FPV kaluston kanssa. Määräykset/asetukset hallussa. Kesälomaa ja kärpäsiä odotellen aikaa lennättelyyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      52
      1916
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1668
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1398
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1347
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      219
      1278
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      338
      1163
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1106
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      315
      1075
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1067
    Aihe