Palstapolliisit

Heitä-on

Kuinka herkillä alat palstapoliisiksi?

Ite en ala yhtään. Siihen ei ole mulla oikeutta, ei valtuutta.

Kirjoittajat on asiakkaita vailla määräysvaltaa.

71

977

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noohjooh

Jossain vaiheessa kävi mielessä ruveta palstapoliisiksi, Sheriffiksi, luotsiksi. Ajattele kun pystyisit järjestämään edes yhden paikan mieleiseksi, millaiseksi palstan tekisit? Mä tekisin sellainen missä ei nimitellä eikä moitita toisiamme. Olisiko utopiaa? Jäisikö kovin moni tänne kirjoittamaan? Onko toisen arvosteleminen elämän suola? Vai onko se Vapautta?

• Bengalitikku

Minusta välillä on kovaa yritystä ryhtyä polliisiksi, mutta ei se määräily suju.
        Ei toisen arvosteleminen ole palstan tarkoitus; tulee mieleen työpaikan jotkut
        ilmapiirin pilaajat. Vapautta on esittä erilaisia mielipiteitä, mielellään perustellusti.
        Minulla ei ole mitään viettiä yrittää saada palstaa mieleisekseni. Minusta järjetön ja kuolleena syntynyt ajatus. Tuo nimittely ja moittiminen, paitsi jos teksti on eettisesti arveluttavaa, lienee sisäänkirjoitettu ohje.

• noohjooh
        Bengalitikku kirjoitti:

Minusta välillä on kovaa yritystä ryhtyä polliisiksi, mutta ei se määräily suju.
        Ei toisen arvosteleminen ole palstan tarkoitus; tulee mieleen työpaikan jotkut
        ilmapiirin pilaajat. Vapautta on esittä erilaisia mielipiteitä, mielellään perustellusti.
        Minulla ei ole mitään viettiä yrittää saada palstaa mieleisekseni. Minusta järjetön ja kuolleena syntynyt ajatus. Tuo nimittely ja moittiminen, paitsi jos teksti on eettisesti arveluttavaa, lienee sisäänkirjoitettu ohje.

"Järjetön ja kuolleena syntynyt ajatus" kirjoitti Bengalitikku mahdollisuudesta saada palstaa mieleisekseen. Ei suinkaan, vastaan minä. Minun käsittääkseni on edelleen joku joka valvoo, mitä tänne saa kirjoittaa ja mitä ei. Jos olet se joka valvoo, niin taikasauvahan on sulla?

Vai sanoisinko niinpäin, että jos olisi keskustelupalsta jota sinä valvot, niin mitä sääntöjä tekisit? Tekisitkö mitään?

Noh, en ryhtynyt luotsiksi, en kestänyt ajatusta siitä että mun olisi luettava ihan kaikki viestit palstalla. Olisi sekin vapaus mennyt :)

• Bengalitikku

Tekisitkö mitään?
        ..kirjoitin: nimittely ja moittiminen...

• Paloma.se.co

Pitkä "palstapolliisin" ura takanapäin ja uudelleen en siihen leikkiin lähtisi. Valvoin, moderoin ja emännöin kymmenisen vuotta suurta kansainvälistä keskustelufoorumia ja sain jopa tappouhkauksia vapaaehtoistyöstäni; periaatteessa 24-tunnin päivystyksessä tosin kolmen muun kanssa loppuvuodet, niin pystyimme jakamaan aikaamme sen mukaan mikä vuorokaudenaika oli missäkin.
      Palstapoliisi eli sheriffi kait vahtii lähinnä että palstan sääntöjä seurataan ja että kielenkäyttö pysyy asiallisena.
      Luotsi vissiin on jonkinlainen sheriffin ja palstaemännän/isännän välimuoto.
      Moderaattori kattaa kaikki nämä toiminta-alueet ja on todella tärkeä ja kunnioitettava luottamustehtävä johon valitulla täytyy olla erityisominaisuuksia kuten olla tolkun ihminen, diplomaattinen, järjen ihminen, suuri kyky sekä analyysiin että empatiaan ja erittäin paljon sietokykyä. Kuka tahansa ei selviä tästä tehtävästä. Entinen "pomoni" neuvoi minua kun etsiskelimme uusia co-moderaattoreita että kukaan joka haluaa moderaattoriksi ei ole siihen tehtävään sovelias.

• Bengalitikku

No huhhuh. Oletpa pestin joskus ottanut.
        Niin tosiaan täytyy muistaa s24 säännöt, sieltähän ne. Ja jos niitä joku rikkoo, voi poistattaa tekstin tai ketjun.
        Kuinka jyrkkä olet joutunut olemaan ja oletko viran puolesta rajoittanut jopa omaa sananvapauttasi?

• Meillä oli palstan omistan belgialaisen nettigurun laatimat säännöt. Hänellä oli liberaalinen maailmankatsomus ja korkea rima ja oli helppo työkaverina. Olimme avanneet erillisen meseryhmän missä keskustelimme vaikeista tapauksista. Ja niitä riitti. Jouduin heittämään foorumilta ulos jengiä joka ei välttämättä ollut muuten vahingollista, mutta he eivät halunneet mitään muita sääntöjä kuin omansa. Nimeni, työpaikkani, puhelinnumeroni ongittiin selville ja sain uhkauspuheluja keskellä yötä. Co-moderaatorini aviomies Englannissa sai myös puheluja ja heitä uhattiin myös oikeuteen vetämisillä. Kolmas moderaattori hyppäsi pois virastaan kun ei jaksanut paineita. Foorumin 18 000 rekisteröityneestä jäsenestä oli ehkä muutama sata aktiivia ja minulla oli kaikkien IP-numerot ja noin 30 häirikköä seurannassa. Pari ihku oikeeta trolliakin oli leikissä mukana ja ne ei olleet mitään kilttejä pikku veikkosia.

Jouduin laittamaan jengiä jäähylle, blokeeraamaan ja bannaamaan IP-osoitteita ja olemaan aika jyrkkäkin ajoittain, vaikka pohjimmiltani olen sitä mieltä kuin usein Voltairelle virheellisesti referoitu sitaatti siitä että "olen asiasta kanssasi täysin eri mieltä, mutta puolustan oikeuttasi olla väärässä aina giljotiiniin saakka"

• Bengalitikku

Kokemusta kerrakseen. Ajattelitko jälkeenpäin, että miten tässä noin kävi.
        En ymmärrä tuollaista uteliaisuutta, että tietosi ongittiin.
        Tuota taustaa ja kokemusta vasten minun on ainakin helpompi ymmärtää niitä yrityksiäsi tehdä ryhtiliikkeitä täällä, vaikken ole aina ihan varma niistä tilanteista.
        Joskus on todella vaikea erotella henkilöön menevää kirjoittelua, kun asiassa pitäisi pysyä. Menettelen niin, että jos joku kirjoittaja käy kiinni, niin kirjoitan samoin. Ei periaatteeni ole silmä silmästä, mutta jos se kieli on se, miten kirjoittaa, sitä myös toinen ymmärtänee, että ohi meni tai överiksi. En tosin pidä itsestäni, jos koen, että pitää niin tehdä.
        Sitten, live elämässä voi käyttäytyä, että ei ole huomaavinaan. Kirjoitetussa tekstissä, jos toisen tekstiin ei vastaa, se jää ikään kuin voimaan. Luovutus.
        Epävarmaa on, miten muut käsittävät, jos eivät kommentoi.
        Trollaamisesta kirjoitettiin yhteen aikaan paljon. Toisin ajattelu oli jo trollausta. Mutta jos se määriteltäisiin virheellisen, valheellisen tiedon levittelyä, ok. Luulottelu ei ole sitä, koska sen voi kirjoittaa näkyville, mutta onhan se harmaata aluetta.
        Miten te määrittelitte trollauksen?

• Bengalitikku kirjoitti:

Kokemusta kerrakseen. Ajattelitko jälkeenpäin, että miten tässä noin kävi.
        En ymmärrä tuollaista uteliaisuutta, että tietosi ongittiin.
        Tuota taustaa ja kokemusta vasten minun on ainakin helpompi ymmärtää niitä yrityksiäsi tehdä ryhtiliikkeitä täällä, vaikken ole aina ihan varma niistä tilanteista.
        Joskus on todella vaikea erotella henkilöön menevää kirjoittelua, kun asiassa pitäisi pysyä. Menettelen niin, että jos joku kirjoittaja käy kiinni, niin kirjoitan samoin. Ei periaatteeni ole silmä silmästä, mutta jos se kieli on se, miten kirjoittaa, sitä myös toinen ymmärtänee, että ohi meni tai överiksi. En tosin pidä itsestäni, jos koen, että pitää niin tehdä.
        Sitten, live elämässä voi käyttäytyä, että ei ole huomaavinaan. Kirjoitetussa tekstissä, jos toisen tekstiin ei vastaa, se jää ikään kuin voimaan. Luovutus.
        Epävarmaa on, miten muut käsittävät, jos eivät kommentoi.
        Trollaamisesta kirjoitettiin yhteen aikaan paljon. Toisin ajattelu oli jo trollausta. Mutta jos se määriteltäisiin virheellisen, valheellisen tiedon levittelyä, ok. Luulottelu ei ole sitä, koska sen voi kirjoittaa näkyville, mutta onhan se harmaata aluetta.
        Miten te määrittelitte trollauksen?

Trolleilla ei varsinaisesti ole mitään positiivista lisättävää mihinkään ketjuun ja he eivät ole välttämättä edes pätkääkään kiinnostuneita foorumin aiheista. He Trollaavat koska se on heistä hauskaa saada aikaan epäjärjestystä, vihamielisyyttä, valheellista tietoa ja katkeruutta. He "fleimaavat" elikkä siis kiihottavat erimielisyyteen ja vihaan he ovat tavallaan palstojen terroristeja mutta ilman muuta agendaa kuin oma henkilökohtainen nautintonsa saadessaan muut vihaisiksi. Luonnehäiriö usein takana trollaamisessa.
        Trollaaminen ei siis tarkoita kiusoittelemista, erimieltä olemista, väittelemistä asioista. Toisin ajattelu on palstojen suola, eikä sillä ole trollauksen kanssa mitään tekemistä.

• Bengalitikku

Tämänkaltainen kirjoitushan voisi olla tuolla ylhäällä muistuttamassa,
        mitä trollaus on.
        Tuo.....ne eivät ole mitään kilttejä veikkosia...saa ajattelemaan, että olet nähnyt ja kokenut ilmiön.

Tämänkaltainen kirjoitushan voisi olla tuolla ylhäällä muistuttamassa,
        mitä trollaus on.
        Tuo.....ne eivät ole mitään kilttejä veikkosia...saa ajattelemaan, että olet nähnyt ja kokenut ilmiön.

Bengali...trollit sinänänsä eivät ole muuten vaarallisia kuin siten että he kasvattavat vihamielistä foorumiympäristöä ja se on heidän hekumansa. Siihen ympäristöön pesiytyy sitten kaikenlaista ainesta...me jouduimme puuttumaan moneen asiaan jotka oikeastaan olisivat olleet ihan oikean poliisin työtä: pelastamaan huumattuja ulkomaalaisia kidnappaajien kynsistä, löytämään kadonneita seksituristeja joille oli käymässä huonosti, pysäyttämään kiristysyrityksiä. Epäilemättä jos olisin asunut lähempänä tätä rikollista ainesta niin olisin saanut olla peloissani. Pohjoisnavan Jääkuningattareksi minua sanottiin ja minun ulosajamiseksi oli kerätty 5000 dollarin sotakirstu, minua uhattiin paramilitääreillä, lapseni photoshopattiin mitä pahimmalla tavalla ja minusta ja perheestäni ja ystävistäni tehtiin Youtube-viedoita, jotka sitten onneksi sain otattettua pois.
        Tää jengi täällä on säyseää ja hyvätapaista verrattuna siihen foorumiin mitä moderoin.

• Bengalitikku

Etkö olisi voinut nostaa poliisitutkimusta itseesi kohdistuneista uhista?

Etkö olisi voinut nostaa poliisitutkimusta itseesi kohdistuneista uhista?

Maantieteellisesti suuri välimatka, minä Ruotsissa ja uhkaajani USA/Etelä-Amerikka akselilla ja virtuaalimaailman asettamat rajoitukset (keksityt profiilit, vaihtuvat IP-osoitteet ja proxy serverit vaikeuttivat asiaa) Foorumi suljettiin kohta tämän jälkeen koska omistaja ei halunnut lastensa kasvaa ja voivan lukea kaikkea sitä sontaa mitä isästä kirjoitettiin. Nyt pidän pientä ex-jäsenistä koottua suljettua FB-ryhmää.

• En alkasi mistään hinnasta.

• Mitä se sellainen palstapoliisi tekisi?
      Kyttäisi sääntöjen rikkojia, valvoisi järjestystä ja heittäisi rikolliset lusimaan?

Eikö ylläpito ole tuota varten, joku häiritty voi tietysti antaa heille vinkin, klikkaamalla kohtaa ilmianna ja kertomalla millä tavoin häntä on tällä kertaa sorsittu.
      Tai ilmiantaa jotakin ihan piruuttaan, kun niin hirveesti tympäsee, kun ei yhtään tykkää koko tyypistä.
      Sais nyt ees pitkän bannin, ettei tartteis mokomaa nikkiä katella, prkl.

• Missään nimessä ei moderaattorin työ oli kuvaamasi tapaista.
        Työnsä osaava moderaattori lukee koko ilmiannetun viestiketjun, tekee päätöksen siitä missä normaalin nettikeskustelun perussääntöjä on rikottu (ad hominem elikkä henkilöön menevät hyökkäykset ovat tavallisimmat) ja poistaa hyökkäykset ja loukkaukset, mutta ei koko ketjua eikä tee aloituksista tynkiä (ei siis heitä lasta pesuveden mukana kuten entinen luotsimme teki, järjestelmällisesti). Asiansa osaava moderaattori ei poista vain siksi että joku kommentti/aloitus on ilmiannettu; mitään ei tehdä rutiininomaisesti vaan jokainen ilmoitus tutkitaan erikseen ja mistään henkilökohtaisesta kaunasta tehdyt ilmiannot eivät johda toimenpiteisiin.

Valitettavasti suomi 24 on luopunut lähes kokonaan moderoinnista ja luottaa ilmiantoihin ylläpidolle ja idiootti-robottiin joka poistelee sattumanvaraisesti.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Missään nimessä ei moderaattorin työ oli kuvaamasi tapaista.
        Työnsä osaava moderaattori lukee koko ilmiannetun viestiketjun, tekee päätöksen siitä missä normaalin nettikeskustelun perussääntöjä on rikottu (ad hominem elikkä henkilöön menevät hyökkäykset ovat tavallisimmat) ja poistaa hyökkäykset ja loukkaukset, mutta ei koko ketjua eikä tee aloituksista tynkiä (ei siis heitä lasta pesuveden mukana kuten entinen luotsimme teki, järjestelmällisesti). Asiansa osaava moderaattori ei poista vain siksi että joku kommentti/aloitus on ilmiannettu; mitään ei tehdä rutiininomaisesti vaan jokainen ilmoitus tutkitaan erikseen ja mistään henkilökohtaisesta kaunasta tehdyt ilmiannot eivät johda toimenpiteisiin.

Valitettavasti suomi 24 on luopunut lähes kokonaan moderoinnista ja luottaa ilmiantoihin ylläpidolle ja idiootti-robottiin joka poistelee sattumanvaraisesti.

Eikö moderaattori ole aivan eri tyyppi, kuin palstapoliisina häärivä tavallinen rivikirjoittaja?
        Käsitin aloittajan tarkoittavan useastikin palstalla etsittyä nikkiä; "oletko joku palstapoliisi"..

• Ancie kirjoitti:

Eikö moderaattori ole aivan eri tyyppi, kuin palstapoliisina häärivä tavallinen rivikirjoittaja?
        Käsitin aloittajan tarkoittavan useastikin palstalla etsittyä nikkiä; "oletko joku palstapoliisi"..

"Ancie"

Hienosti päätelty.
        Saat minulta seiso-peukun.
        Paloma ei ole tässä ihan kartalla.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancie"

Hienosti päätelty.
        Saat minulta seiso-peukun.
        Paloma ei ole tässä ihan kartalla.

H.

Tuota paljon tarvinnut päätellä, kato kun minulla on toimiva pääaivo.

• Ancie kirjoitti:

Eikös sitä luotsia aikaisemmin sanottukin sherifiksi (poliisiksi).

• Tellukka kirjoitti:

Eikös sitä luotsia aikaisemmin sanottukin sherifiksi (poliisiksi).

Niin sanottiin, mutta palstapoliisiksi ei, niin kuin palstakirjoittajia nimiteltäessä.
        Seriffi on pomo, poliisi tavispollari.

• Ancie kirjoitti:

Niin sanottiin, mutta palstapoliisiksi ei, niin kuin palstakirjoittajia nimiteltäessä.
        Seriffi on pomo, poliisi tavispollari.

Mutta eihän näillä palstalle itsensä piälysmiehiksi korottamilla ole edes yhtään mitään samanlaisia valtuuksia kuin tavispollareilla. Pelkkiä huulia heiluttelevia vitsejä ne on.

• Tellukka kirjoitti:

Mutta eihän näillä palstalle itsensä piälysmiehiksi korottamilla ole edes yhtään mitään samanlaisia valtuuksia kuin tavispollareilla. Pelkkiä huulia heiluttelevia vitsejä ne on.

No ei ja siksi sellaiseksi yrittävästä viisveisataan.

• Bengalitikku

Voiko moderaattori olla puolueellinen? Voiko mennä väärään kanoottiin?
        Onhan täällä käynyt taannoin niin, että vaikka usea on jotkit kommentit halunneet poistoon, sitä ei ole tehty. Toisaalta on haluttu oman kommentin alta pois kesykin teksti, jolloin ihmettelee, mikä systeemi on? Ihan mielestäni virheitä, jolloin arvelee kuka keskuudestamme voi saada pois jotain ja toisaalta ei väenvängälläkään jotain todella tylyä.

Onhan täällä käynyt taannoin niin, että vaikka usea on jotkit kommentit halunneet poistoon, sitä ei ole tehty. Toisaalta on haluttu oman kommentin alta pois kesykin teksti, jolloin ihmettelee, mikä systeemi on? Ihan mielestäni virheitä, jolloin arvelee kuka keskuudestamme voi saada pois jotain ja toisaalta ei väenvängälläkään jotain todella tylyä.

Rivipalstalaisen korottaminen seriffiksi, ilman että tiedetään kuka hän on, antaa melkoisen vallan.
        Kuka haluaa, voi sitä myös väärin käyttää.
        Siksi mielestäni riittää ylläpidon tekemä seuranta ja kirjoittajien mahdollisuus ilmiantoon. Kuka sitä haluaa käyttää.
        Ollaanhan me sentään hyvin käyttäytyviä ikäihmisiä, kaikki eivät ymmärrä kaikkia ja joku ehkä ei ketään.
        Mutta hyvinhän täällä menee, kun ei paineita joka sanasta ota.

Kyllä.
        Siksi moderaattorin tehtävään valitaan usein henkilö johon ylläpito luottaa ja jonka uskoo mahdollisimman puolueettomaksi.
        Sekään ei aina onnistu, vaan koska moderaattorin työ perustuu hänen omaan tulkintaansa luetusta ja palstan säännöistä niin virheitä tapahtuu, tahallisia ja tahattomia.

• Kuten viime-aikoina on alettu todeta.
      Toinen Aivo sijaitsee suolistossamme.
      Tuo elimistömme erikoisuus saattaa olla syy.
      Miksi palstallemmekin suolletaan kaiken-laista.
      Minä en poista enkä poistata koskaan mitään.
      Olen kuitenkin herkkä kaikelle ylen-määräiselle suoltamiselle.
      Väkinäiselle vääntämiselle.
      On ollut mukava huomata että jotkut toisetkaan eivät sellaisesta tykkää.
      -
      Minä en kannata minkään-laista sensurointia.
      Liian monet moderaattorit ovat alkaneet osaamattomuuttaan ottaa kantaa mieli-piteisiin, jotka eivät omiin piteisiin sovellu.
      Ihan YLE:ssakin.

H.

• Onko eroa tuleeko pääaivoripuli vaiko suolistoaivoripuli, ja millä tavalla ne eroavat toisistaan, jos eroavat?
        Tai väliäkö tuolla, samaa tavaraahan ne ovat.

• Joo, ihan pihalla kuin lumiukko. Luin aloituksen uudelleen ja tulkitsen sen edelleen samoin. Kuin lumiukko.
      (Palstapoliisi eli sheriffi voi olla tavallinen rivikirjoittaja jolle on annettu luottamustehtävä)

• heitäkinon

Juurikin näin, eikä aleta hiuksia halkomaan!

• "Kuinka herkillä alat palstapoliisiksi" eli alat määräillä ja opastaa muita palstalaisia.
        Näin itse aloituksen ymmärsin, jos olisi kysytty "kuinka herkäst alkaisit" jne. kysymys olis ollut toisenlainen.

Toisaalta, ihan sama.

• Bengalitikku
        Ancie kirjoitti:

"Kuinka herkillä alat palstapoliisiksi" eli alat määräillä ja opastaa muita palstalaisia.
        Näin itse aloituksen ymmärsin, jos olisi kysytty "kuinka herkäst alkaisit" jne. kysymys olis ollut toisenlainen.

Toisaalta, ihan sama.

Minusta tuntuu, että melkein jokainen tarttuu luutaan, jos menee liian suttuiseksi tai kikkarekokkareet tulevat liki.
        Mutta mielestäni se on normaalia ja tervettä.

• Heitä-on
        Ancie kirjoitti:

"Kuinka herkillä alat palstapoliisiksi" eli alat määräillä ja opastaa muita palstalaisia.

Toisaalta, ihan sama.

Juurikin nappiin.

• monimurhaaja
        Heitä-on kirjoitti:

Juurikin nappiin.

Tellukalla on vähän tällaista taipumusta :)

• massahurmaaja
        monimurhaaja kirjoitti:

Tellukalla on vähän tällaista taipumusta :)

ai vähän? vähättelevästi sanottu :D

• Tuulettaa

Riidelkää ihan rauhassa palstapoliiseistanne. Palstan mieluisimpia kirjoittajia on "entinenmiäs". Hänen tapaistaan kertomista ja toisinaan saa olla kannanottoa tähän nykypäivän menoon tämänikäisten näkökulmasta ravakamminkin. Kuvittelisin sen olevan tämän ikäryhmäosion aluetta.
      Eilen törmäsin jotain kuukkelista hakiessani toiseen hakemistoon. Siellä kirjoittivat jopa poliitikot, mutta olipa ilkeää kannanottoa myös. Se ei kuulu tähän.

• Bengalitikku

Minä en näe tätä riitelynä ollenkaan.
        Mielestäni kukin kertoo parhaillaan omia näkemyksiä.
        Mielestäni keskustelu on sävyisä ja siksi rakentavaa.

• Kyllä-se-noinkin-on

"Mielestäni keskustelu on sävyisä ja siksi rakentavaa."

Hiukseni eivät ole sävyisät vaan väri vaihtelee ikälisien mukaan. Koska en värjää tukkaani. Shampoilla ja saippuoilla ei ole mitään jakoa asiaan. Harmaa en ole kuitenkaan. Se antaa odottaa itseään.
        Keskustelut ovat olleet yllättävänkin säyseitä tätä ketjua kohtaan. Ehkä sitten rakentavaakin. Ihan joka sanaa ja lausetta en ole tavannut, etteivät hiukseni harmaantuisi palvelutalo asteelle.
        Palvelutaloon pääsyn ehtonahan on mm harmaat hiukset, olettaisin. Ja paksu posa.
        Sana posa on Savon slangia ja merkitsee Jameksien takataskussa pullottavaa kukkaroa. Kukkarossa ei ole välttämättä rahaa vaan Savon sanomista leikattuja tarjouskuponkeja koko maakunnan alueen kauppoihin.
        Kaupoissa ja kauppojen pihalta löytyy aina omat palstapoliisinsa jotka herkeämättä seuraavat mitä tuttu tai puolituttu ostaa ja kuinka hän on pukeutunut

• Bengalitikku

Mullapa on sulle väriaineet. Lähdet sitten Tuskaan heavy:ä kuuntelemaan.😎

• Kyllä-se-noinkin-on
        Bengalitikku kirjoitti:

Mullapa on sulle väriaineet. Lähdet sitten Tuskaan heavy:ä kuuntelemaan.😎

Tuska saattaisi olla tuskien taival meikän taivaltaa. Värjätyssä mustassa tuskassa.
        Tuossa heti 2000 luvun alkupuolella tässä rapussa asui muutama mustiin pukeutunut "tuskainen" nuori mustine hiuksineen. Tunnettiin pinnallisesti.
        Erään kerran perjantaina soi ovikello ja oven takana oli näistä nuorista pari poitsua ja samaa sävyä tyttö. Varmaan samalla Black color purkilla käyneitä.
        Kolmikosta tutuimman oloinen avasi arkkunsa, että heillä olisi vähän arkaa asiaa. Että he ovat kesätöissä kyllä, mutta palkka tulee vasta myöhemmin. Että pitäisi päästä Kaisaniemen puistoon Tuska festivaaleille. He olivat töissä päättäneet, että pitäisi mennä festareille.
        Jouduin kysymään kaksikin kertaa, mikä on Tuska?
        He kyllä luettelivat bändien nimiä jotka olivat mulle latinanhebrean yhdentekeviä.
        Kysyin paljonko on tarve. He latasivat kolmesataa euroa. Syystäkin olin pudota persuksille eteiseeni.
        Mutta kun olivat selvin päin, ajattelin, että tämähän on kokeiltava. Siinä vaiheessa nimittäin minulla oli nappi aavistus, mistä he olivat saaneet vinkin kysyä lainaa juuri meikältä.
        Koska olen käteisen armoitettu arvostaja, kaivoin taskusta kuusi kappaletta viisikymppisiä ja olihan nuoretkin hämmästyneitä., että tosiaanko irtosi noin vaan.
        Sitten myöhemmin omien kesäkiireiden lomassa jo unohdin asian osittain kun en ollut edes kysynyt, milloin maksavat? "Kesätöistä".
        Siinä menikin sitten, ainakin kolme viikkoa ja ovikello soi. Yksi niistä nuorista, se tutuimman oloinen oli oven takana, käsi ojossa. Hei tulin maksaa ne velat, pelastit kyllä heidän tärkeän kesätapahtuman ja viikonlopun et cetera et cetera. Kumarsin syvään.
        Sittemmin maailma on imaissut heidätkin. Enää täällä ei asu yhtään nuorta. Parissa perheessä lapsia eikä yhdelläkään suomalaisia geenejä. Hyvä aika on ajanut kaiken ohitse. Mutta viimeistä vuotta asun tässä itsekin. On aika vaihtaa valintoja.

• Bengalitikku

Hyvä teksti.
        Mitä tästä opimme?
        Ei ole haiveniin katsomista!
        Ennakkoluulojaanhan kandee testata - joskus edes.

• Ei sellaista pätemisen tarvetta ole, että alkaisin jonkun foorumin piälysmieheksi.
      Hyvin näkyvät mielestään tärkeällä asialla olevan joittenkin faceryhmienkin moderaattorit, mutta siihen hommaan pitää olla ihan tietyntyyppinen ihminen. Minä en kuulu siihen ihmistyyppiin.

• "Tellukka"

Niinpä.
        Niin monesti on saanut kuulla/lukea:
        "Kyllä minä ihan vilpittömin mielin..."
        Koska ymmärrän tuon lauseen ja miksi sitä lausutaan.
        En ala tuomitsemaan.
        En ainakaan kovin jyrkästi.
        -
        Lausehan on puhdasta Demokratian-Diktatuuria.
        Ruotsalais-tyyppistä useimmiten.

yst.

H.

• naseva
        hunksz kirjoitti:

"Tellukka"

Niinpä.
        Niin monesti on saanut kuulla/lukea:
        "Kyllä minä ihan vilpittömin mielin..."
        Koska ymmärrän tuon lauseen ja miksi sitä lausutaan.
        En ala tuomitsemaan.
        En ainakaan kovin jyrkästi.
        -
        Lausehan on puhdasta Demokratian-Diktatuuria.
        Ruotsalais-tyyppistä useimmiten.

yst.

H.

Lopeta nyt jo vanha ukko tuollainen siirappimainen lepertely ruotsalaisvahvistusta kohtaan. Taitaa olla aikamoinen puute kun yrittää miellyttää ämmänläyskää jonka elämään ei kuulu muuta kuin kissan silittely ja paskalla istuminen. Vanha pervo on löytänyt vertaistaan seuraa...

Buahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

• naseva kirjoitti:

Lopeta nyt jo vanha ukko tuollainen siirappimainen lepertely ruotsalaisvahvistusta kohtaan. Taitaa olla aikamoinen puute kun yrittää miellyttää ämmänläyskää jonka elämään ei kuulu muuta kuin kissan silittely ja paskalla istuminen. Vanha pervo on löytänyt vertaistaan seuraa...

Buahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Minä tykkään Palomastakin.

H.

• Örkkk
        hunksz kirjoitti:

Minä tykkään Palomastakin.

H.

Tässä oikein loistaa kahden palstalaisen sädekehät: hukkki arvostelee jokaisen avauksen paikaksi ja Tellukka keskustelijöiden lähettämät viestit. Kaksi oikein päähänpotkuttua yksinkertaista puupäätä joilla ei ole elämässään muuta kuin suoli24

• Örkkk kirjoitti:

Tässä oikein loistaa kahden palstalaisen sädekehät: hukkki arvostelee jokaisen avauksen paikaksi ja Tellukka keskustelijöiden lähettämät viestit. Kaksi oikein päähänpotkuttua yksinkertaista puupäätä joilla ei ole elämässään muuta kuin suoli24

"Örkkk"

Niin.
        Minä pidän melkein jokaisesta rekisteröityneestä.
        Älä kuitenkaan ala mielessäsi liioittelemaan.
        Toisinaan rekisteröidytkin hölmöilevät nimmareitaan vaihtelemalla.
        Ei minun elämäni niin helppoa ole, kuin ehkä ajattelet.

H.

• naseva

Äijä varmaan ihan oikeasti kuvittelee olevansa jotakin kun kirjoittaa kuin alakoululainen, merkillistä mongerrusta ka häpeäksi suomen kielelle.

• naseva
        naseva kirjoitti:

Äijä varmaan ihan oikeasti kuvittelee olevansa jotakin kun kirjoittaa kuin alakoululainen, merkillistä mongerrusta ka häpeäksi suomen kielelle.

Niin piti vielä kirjoittaa et se Tellukka esittää varmaan vaikeasti saatavaa...

Buahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

• naseva kirjoitti:

Niin piti vielä kirjoittaa et se Tellukka esittää varmaan vaikeasti saatavaa...

Buahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

No älä siitä masennu.
        Jatka vain yrittämistä ...

• nähty.onjo
        Tellukka kirjoitti:

No älä siitä masennu.
        Jatka vain yrittämistä ...

vittuile sinä vaan palstalaisille

• Räkänokat
        nähty.onjo kirjoitti:

vittuile sinä vaan palstalaisille

Hunksz in kanssa näitä kahta älykääpiötä yhdistää jatkuva länkytys ja jonninjoutava tyhjännauraminen.

• "Kirjoittajat ovat asiakkaista ilman määräysvaltaa."
      Mitähän tämän asiakkaan pitäisi määräillä?

Jokaisella on iso omakohtainen määräysvalta, se on kaikki se, mikä viiraa kirjottajan korvien välissä ja minkä kirjoituksen tänne lopulta lähettää. Jokaisella on oma valta ja vastuu palstan rajoissa. Säännöt ne on rakkikoirallakin, kait.
      Hölmöä se on tänne kirjoittaa jotain, jonka jo kirjoittaesaan tietä, että poistoon menee.

Olen niin, niin herkillä näin helteellä, että lähden vaikka aidanseipääksi, miksen siis palstapoliisiksikin.
      Vahinko vain, tarvitsisin siihen hommaan niin pitkän koulutuksen, että tulee jo laiskuus ja vanhuus vastaan, joten enpä taida ceeveetä postittaa ihan lähivuosina.

Eli jatkan kuten ennenkin ja ilmiannan vain, kun en tykkee jostain asiasta ja rutistelen ilmiantoihinini perusteluita. Tykkään kaikista poliiseista varsinkin pelti sellaisista ja varmaan tykkäisin myös palsta sellaisista.

• Noppeestitee

Kaippa oot jo rutistellut ilmiannot noihin hunkszia pilkkaaviin viesteihin.

• Observeri

Eikö hunkszia muka saa pilkata vaikka ite länkyttää kaikille paljasta paskaa?

• Bengalitikku

Minulle ne hänen tyhjänpäiväiset heittonsa, ovat kuralätäkköjä.
        Hyppää ylitse.

• Kunkin kirjoittajan pitäisi olla itse oma palstapoliisinsa, siihen on täysi oikeus ja valtuutus. Aikuisen ihmisen pitäisi tietää, miten keskustelupalstalla käyttäydytään ja tällöin ei mitään palstapoliiseja tarvittaisikaan.

• Aikuisen ihmisen pitäisi tietää, miten muuallakin kuin palstoilla käyttäydytään.
        Ja silti tapahtuu rikoksia ja vääriä tekoja, riidellään ja jopa tapetaan.
        Heitä varten ovat ne oikeat poliisit, putkst ja vankilat.

Jotenkin outoa jos näille nettipalstoille olisi kerääntynyt pelkästään hyvin käyttäytyviä, kohteliaita ja aina toisensa huomioon ottavia kirjoittajia.

Olisiko vähän tylsääkin, pitäähän pientä säpinää olla, joku palstapoliisiksi haluava sitten sanoo soosoo tytöt ja pojat, leikitäänpäs sovussa.

• Elikkä me bengalin ja noohjoohin kanssa puhutaan eri asiasta kuin ancie ja hunksz. Todennäköisesti ja koska emme koskaan varmasti tiedä aloittajan tarkoitusta koska se on tehty puskasta niin kysymys oli todellakin vain letkautuksesta "palstapolliiseista" (mielestäni sana olisi ollut hyvä laittaa sitaatteihin"; me teimme siitä asiallisen keskustelunaiheen palstojen valvonnasta.
      Tuossa ylempänä entinenmiäs sanoo että jokaisen tulisi olla omien kirjoitustensa moderaattori. Näinhän se tietenkin tulisi mennä, ihanteellisessa maailmassa. On olemassa myös moderointimalli, jossa jokainen aloittja on itse vastuussa ketjunsa sisällöstä ja pystyy poistamaan asiattomat viestit ja massapostituksen.
      Tällä valvontamallilla joka perustuu ilmiantoon on omat heikkoutensa, etenkin jos ilmiantojen lukijalta puuttuu asiaankuuluvaa ammattitaitoa ja harkintakykyä miten suhtautua ilmiantoihin.

• Bengalitikku

Paloma: juu. Kyllä aloituksen ymmärsin, mutta kun en ollut ymmärtävinäni. Nääs.
        Mutta oli mielenkiintoista lukea sinun kokemuksia lantin toiselta puolelta.
        Samoin ajattelen Entisenmiehen kommentista, että sehän olisi ideaali.
        Tavallaan olisi jännä testata tuollaista Aloittajavastuu-platformia. Tosin saattaisi arvata miten siinä kävisi...
        En pystyisi olemaan virallinen valvoja, koska sehän sitoisi monessakin mielessä. Yksi syy olisi vielä se, että kimpaantuisin, jos joku vääntelisi tekstiä johon UtsjokiKevoon tahallaan. Jankkaisin. Huumoriakaan ei kyl paljoa löytyisi. Siis. Moitinhan itsekin kirjoituksista. Siispä ei olisi poliisiksi.

• """" On olemassa myös moderointimalli, jossa jokainen aloittja on itse vastuussa ketjunsa sisällöstä ja pystyy poistamaan asiattomat viestit ja massapostituksen.""""

Missäköhän foorumilla sellainen moderointimalli löytyy?
        Minä kiertäisin sellaisen kaukaa.

Liian paljon täälläkin meinaa näkyä sitä, että minun ketju, sinun ketju ...
        Ei tällaisella avoimella keskustelupalstalla kukaan omista mitään ketjua, eikä voi olla vastuussa muitten kuin ehkä omista kommenteistaan.

• Palstapoliisi
        Tellukka kirjoitti:

"""" On olemassa myös moderointimalli, jossa jokainen aloittja on itse vastuussa ketjunsa sisällöstä ja pystyy poistamaan asiattomat viestit ja massapostituksen.""""

Missäköhän foorumilla sellainen moderointimalli löytyy?
        Minä kiertäisin sellaisen kaukaa.

Liian paljon täälläkin meinaa näkyä sitä, että minun ketju, sinun ketju ...
        Ei tällaisella avoimella keskustelupalstalla kukaan omista mitään ketjua, eikä voi olla vastuussa muitten kuin ehkä omista kommenteistaan.

Sinä kun olet kova rääkymään toisten kirjoittamisista, voisit miettiä hiljaa itseksesi tuntuisikin itsestäsi miltä jo saisit samanlaista paskaa päällesi. Täällä ei tarvita muuta kuin sinun ja hunkszin parantavan vastauksiasi, niin kaikki on hyvin.

• Palstapoliisi kirjoitti:

Sinä kun olet kova rääkymään toisten kirjoittamisista, voisit miettiä hiljaa itseksesi tuntuisikin itsestäsi miltä jo saisit samanlaista paskaa päällesi. Täällä ei tarvita muuta kuin sinun ja hunkszin parantavan vastauksiasi, niin kaikki on hyvin.

No luojankiitos, etten ole saanut täällä paskaa päälleni.

Tai voisihan se olla opettavaista kokea miltä se tuntuisi jos saisin. En minä sitä tunnetta osaa tälleen pelkästään kuvitella.

• Kirjoitan
        Tellukka kirjoitti:

No luojankiitos, etten ole saanut täällä paskaa päälleni.

Tai voisihan se olla opettavaista kokea miltä se tuntuisi jos saisin. En minä sitä tunnetta osaa tälleen pelkästään kuvitella.

Kyllä se paskaan päälleheittäminen onnistuu myös palstalla, jos kerran haluat oikein tuntea sen. Luulisi elämänsä svedupellejen paaskojen siivoamisen riittävän mutta okei saamasi pitää.

• Kirjoitan kirjoitti:

Kyllä se paskaan päälleheittäminen onnistuu myös palstalla, jos kerran haluat oikein tuntea sen. Luulisi elämänsä svedupellejen paaskojen siivoamisen riittävän mutta okei saamasi pitää.

No eihän muuta kun toteutat villit himosi ja heittelet.
        Kiitellen otan minä vastahan mitä ylhäältä annetaan.

• Kirjoitan kirjoitti:

Noh?
        Vai onko sinulla ummetusta?

• Nicknimi
        Tellukka kirjoitti:

Noh?
        Vai onko sinulla ummetusta?

Taidat ihan villiintyä kun joku viitsii vastata sinulle. Se on todella harvinaista. :)

• Nicknimi kirjoitti:

Taidat ihan villiintyä kun joku viitsii vastata sinulle. Se on todella harvinaista. :)

No tuleekos siitä nyt mitään, vai oliko se turhaa uhittelua.

• Tuulettaa

Pölyinen ulkoilma rasittaa niin, että istahdin tähän viileämpään, siis sisällä.
      Istun odottamaan kuka ensimmäisenä heittää paskasangon päälleni. Teillä Etelä-Suomessa sataakin joskus, mielellään vettä päälle.

• Päivitys2018

Mustavalko teeveen aikaan paskasankoa kutsuttiin laskiämpäriksi. (Tiskivedet kahvinporot ym)
        Niitä ei enää käytetä. Siksi toisekseen ei niihin paskottukaan. Sitä hätää varten oli huussit.

Mutta sopiiko wc-paperirullalla heittely, hylsy täynnä kuulia.

• Tuulettaa
        Päivitys2018 kirjoitti:

Mustavalko teeveen aikaan paskasankoa kutsuttiin laskiämpäriksi. (Tiskivedet kahvinporot ym)
        Niitä ei enää käytetä. Siksi toisekseen ei niihin paskottukaan. Sitä hätää varten oli huussit.

Mutta sopiiko wc-paperirullalla heittely, hylsy täynnä kuulia.

Ettäkö ihan tosissaan haluat vahingoittaa ? hylsy täynnä kuulia

Satuinkohan jonkun henk.koht. palstalle ? Soldiers of Odinko ?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      25
      2563
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1576
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1364
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1150
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1111
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      25
      941
    7. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      266
      919
    8. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      912
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      215
      888
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      815
    Aihe