ADHD- aikuisille keskusteluryhmä? Esim. WhatsApp?

Vihreätoukokuu

Olen 30- vuotias lapseton nainen, jolla todettiin ADD vuoden sisällä. Koko aikuisiän olen kuitenkin tiedostanut asian, ja osaltaan arki on ollut aika kaaosmaista välillä. Ei ADH(D) tietystikään määrittele koko ihmistä ja olemme kaikki erilaisia mutta eipä kai koko häiriötä olisi, jos ei yhteneväisiä piirteitä löytyisi. Oman lähipiirin suhtautuminen asiaan on ollut aika nihkeää, joten olen aika itsenäisesti kamppaillut asian kanssa. Olisikin kiva löytää keskustelukumppaneita, joiden kanssa välillä jakaa ajatuksia arjesta ym. Kenties jossakin kohtaa jopa tavata. Varmaan ADHD- liiton kautta on erinäisiä foorumeja ym. mutta en ole itse näitä (vielä ainakaan ) käynyt läpi.

Ensisijaisesti olisi kiva jakaa ajatuksia henkilöiden kanssa, joilla on vasta aikuisiällä todettu ADD tai ADHD. Varmasti lapsiperhearki on myös hyvin erilaista, joten ehkä kaipaisi enemmän juttuseuraa niistä lapsettomista. Tänne nyt varmaan ei kukaan halua laittaa puhelinnumeroita mutta, jos esim. sähköpostiosoitteet niin kenties niiden kautta voimme mahdollisesti jakaa puhelinnumerot jossakin kohtaa, jos siltä tuntuu? Vai kaipaako kukaan muu vertaistukea?

25

1616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vihreätoukokuu

      Eikö kellään ole mielenkiintoa?

    • Kahdenkomplementti2

      Vähän myöhässä vastailen, mutta ehkä seuraat vielä tätä ketjua. Itse olen alle 30v mies, jolla diagnosoitiin ADD tämän vuoden alussa. Kyllähän elämä sen jälkeen on ollut melkoista myllerrystä itselle, kun koittanut päästä sinuiksi asian kanssa. Lääkkeiden aloituksen jälkeen voin sanoa olleeni onnellisempi kuin ikinä. Niin paljon se on kaikkea helpottanut.
      Vertaistuki tai edes keskusteluseura vastaavan kokeneelta kyllä kelpaa. Sähköpostilla tavoittaa [email protected]

      • bvxbxb

        mitäköhän lääkkeitä sait? onkohan ne hintavia? kävitkö julkisella puolella?


      • Kahdenkomplementti2

        Lääkkeitähän on useita erilaisia ja on hyvin yksilöllistä mikä sopii kenellekään ja harmillisesti on myös mahdollista ettei mikään ole käyttökelpoinen, jos sivuvaikutukset aiheuttavat ongelmia.
        Mulla itselläni on medikinet CR käytössä. Itselläni löytyi heti sellainen lääke joka ei aiheuttanut mitään ongelmia. Hinta määräytyy myös annoskoon ja käyttörytmin(kaikki eivät syö lääkkeitä esim viikonloppuisin/ vapaapäivinä ollenkaan) mukaan. Itselläni n. 45€ kuukaudessa.

        Kävin ensin julkisella, josta en päässyt edes tutkimuksiin koska en ollut heidän mielestään "ongelmatapaus". Menin yksityisellä alaan erikoistuneelle lääkärille ja tutkimustuloksien jälkeen ei ollut mitään epäselvää onko ADD vai ei.


      • fgfdgdf

        Kiitos kun kerroit, olet tosi mukava. millä yksityisellä kävit? tuliko jostain lääkkeestä oikein kamalia sivuvaikutuksia? varasin kans julkiselle ajan mut tarvis löytää varmaan joku yksityinen sit kans varmuuden vuoksi.


      • moi1111
        Kahdenkomplementti2 kirjoitti:

        Lääkkeitähän on useita erilaisia ja on hyvin yksilöllistä mikä sopii kenellekään ja harmillisesti on myös mahdollista ettei mikään ole käyttökelpoinen, jos sivuvaikutukset aiheuttavat ongelmia.
        Mulla itselläni on medikinet CR käytössä. Itselläni löytyi heti sellainen lääke joka ei aiheuttanut mitään ongelmia. Hinta määräytyy myös annoskoon ja käyttörytmin(kaikki eivät syö lääkkeitä esim viikonloppuisin/ vapaapäivinä ollenkaan) mukaan. Itselläni n. 45€ kuukaudessa.

        Kävin ensin julkisella, josta en päässyt edes tutkimuksiin koska en ollut heidän mielestään "ongelmatapaus". Menin yksityisellä alaan erikoistuneelle lääkärille ja tutkimustuloksien jälkeen ei ollut mitään epäselvää onko ADD vai ei.

        paljonkohan lausunto adhdlle ja asbergerille maksaa?


    • Vihreätoukokuu

      Moikka!

      Täällä olen vielä. Voisin laittaa sulle sähköpostia! :)

    • Kyllä. Ainahan vertaistukea tarvitsee, mutta ADHD-lääkkeet tuskin lisäävät potenssia. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.

    • ElämäOnSekaMeteliSoppa

      Mä tulin tänne kans seikkailemaan vähän avuttomana. Oon 25 v mies ja adhd-tutkimukset opiskelijaterveydenhuollossa aloitettu kun on niin levällään arjenhallinta että oksat pois. En siis tiedä onko tässä nyt kyse adhd:sta mutta yhden asiaan perehtyneen lääkäriystävän kanssa ollaan aiheesta keskusteltu paljon ja sen perusteella on vahva epäilys.

      Jonkinlaista vertaistukea olisin vailla, en vaan tiedä voiko mihinkään ryhmiin päästä kun ei ole mitään tietoa diagnoosista. Ongelmien tajuamista on mutkistanut se että olin koko peruskoulu- ja lukioajan niin pakonomainen suorittaja että menin opiskelun suhteen läpi vaikka harmaan kiven ja koulutyamattomiin sukulaisiin nähden olen "pärjännyt hyvin". Tai kaikilla on ollut se kuva että pärjään hyvin vaikka itse aloin jo ala-asteella tuskailemaan sitä että yhden oppiaineen kotitehtävät saattoi viedä tuntikausia aikaa kun en kyennyt pysymään asiassa. Tälöä hetkellä opiskelen yliopistossa ja mulla on taipumusta jatkuvaan ylikuormittuneisuuteen koska kaikki hommat pääsee aina kasaantumaan. Oikeastaan parhaiten kuvaa se että aloitan suunnattomalla energialla sata juttua yhtä aikaa kykenemättä jatkamaan mitään kunnolla valmiiksi. Innostun aivan liian helposti omituisistakin asioista jotka ei välttämättä liity mitenkään sen hetken kannalta olennaisiin asioihin. Missä tahansa olenkin niin pärjään parhaiten jos mulla on ympärilläni koko ajan ihmisiä jotka valvoo ja opastaa, tällainen on tietenkin tyttöysyävälle käynyt aika kuormittavaksi.. koen että olisi helpointa elää tosi strukturoitua arkea jossa kaikki päivät menee samanlaisella kaavalla mutta kun en kykene saamaan sellaista elämää aikaan niin kaikki asiat levähtää: laskut maksan yleensä aina myöhässä vaikka rahanpuutteesta en sinällään kärsi, opiskelujutut on kaikki aina myöhässä, osa-aikatyössä mua pitää muistuttaa yhdestä asiasta keskimäärin kolme kertaa että saan sen tehtyä, tavar häviää ja unohtelen kaikenmaailman arjen asioita, kun puhun niin mun on tosi vaikea pysyä oman juttuni juonessa ja vielä pahempi tilanne on kun yritän kuunnella toisten juttuja vaikka mua ne kiinnostaa, saatan kesken jonkun tärkeän tekemisen saada jonkun ihan oudon päähänpiston joka vie huomion täysin muualle ja se aiheuttaa ikäviä tilanteita.

      Tällainen tilitys tämä. Muutettuani toiseen kaupunkiin vähän aikaa sitten en ole tietenkään saanut aikaiseksi edes soittaa sinne terveydenhuoltoon että haluan jatkaa tutkimuksia täällä uudessa kotikaupungissa..

      • Diipadaapa123

        Kyllä se siitä. Tasaisella, mutta jatkuvalla yrittämisellä pääsin itse Amkin läpi 6 vuodessa. Kannattaa tehdä lista tekemättömistä askareista ja aloittaa tekeminen helpoimmasta päästä. Itse sain vasta vuosi sitten diagnoosin. Kannattaa myös tehdä lista oireista ja/tai asioista, joiden tekemisessä koet haasteita. Yleislääkärilleni viemani paperinivaskan vuoksi sain suoraan lähetteen mielenterveyspuolelle adhd selvityksiin. Itselläni juuri huonon työmuistin vuoksi vaikea luetella eri asioita, kuten juuri omia oireita esimerkiksi. Asia todettiin myös neuropsykologilla.

        Kyllä ne asiat siitä etenee, vaikka oman aikansa vievätkin.


      • dgdfgdfgdf

        Oliks vaikee tulla toimeen opiskelun aikana? sait opintotukea ja asumistukea vai?


      • Tsemppilöitä

        Mahtaisiko omasta kotikaupungista löytyä tämän kaltaista paikkaa,-hyvää ammattimaista vertaistukea ryhmissä ja yksilönä.. http://www.omavoima.info/


      • Tsemppilöitä2

        Korjaus kirjotusvirheeseen: Ammattilaista, (eikä ammattimaista).


    • Soundofsilenn

      Miten tuo ADD(nimenomaan) ilmenee teillä, missä se tuottaa ongelmia? Mikä tuottaa tuskaa johon kovasti haluaisi parannusta?

    • addiukko

      Facebookista löytyy "Avoin AD(H)D vertaistukiryhmä"

      • Häpeän

        Löytyykö vielä? En vain kehtaa tunnustaa vieraille että olen adhd kun se on häpeä mulle


    • yritänelää

      Onko 20 vuotias tarpeeksi aikuinen ? Minulla adhdta alettiin epäilemään noin vuosi sitten ja 5.5.2018 sain virallisen diagnoosin . En ole vielä itsekään oppinut ymmärtämään kaikkea itsestäni ja tästä neurologisesta sairaudestani . Tuntuu että joka päivä saa uusia väläyksiä ja havahtuu että ” hei tää mitä mä teen johtuu siitä että mulla on adhd” . Oon aloittanut lääkityksen ”Concerta” ja koen että siitä on ollut hyötyä mutta nyt tuntuu että sen vaikutus on hieman heikentynyt . Minulla on myös ongelmia perheen ja ystävien kanssa vaikka asunkin yksin ja on todella raskasta kun tajuaa että ihmiset ei ymmärrä et kuinka moneen asiaan tää vaikuttaa . Musta olisi hienoa päästä puhumaan jollekin jolla on myös adhd , vaikka ihan whatsapissakin asti . Joten olis kiva saada sun ja muidenkin sähköposteja :) kiitos paljon jo valmiiksi .

      • Diagnoosihelpottaisi

        Minulla ei ole vielä diagnoosia, mutta sitä ollaan hakemassa vaikka hidasta on. Päällepäin ei kukaan tiedä millainen kaaos pääni ja koko elämäni on. Oireet pahentuivat vuoden alussa kun koin suuren muutoksen elämässä. Nyt tuntuu etten voi kontrolloida enää mitään. Mitään en voi sopia tai suunnitella kun en ikinä tiedä millainen päivä tulossa. Alan olla ihan loppu.
        Vertaistukea ja muiden kokemuksia kaipaisi. Tuntuu, että olen ihan yksin.

        Kauanko teillä muuten meni diagnoosin saamisessa?


      • 2Komplementti
        Diagnoosihelpottaisi kirjoitti:

        Minulla ei ole vielä diagnoosia, mutta sitä ollaan hakemassa vaikka hidasta on. Päällepäin ei kukaan tiedä millainen kaaos pääni ja koko elämäni on. Oireet pahentuivat vuoden alussa kun koin suuren muutoksen elämässä. Nyt tuntuu etten voi kontrolloida enää mitään. Mitään en voi sopia tai suunnitella kun en ikinä tiedä millainen päivä tulossa. Alan olla ihan loppu.
        Vertaistukea ja muiden kokemuksia kaipaisi. Tuntuu, että olen ihan yksin.

        Kauanko teillä muuten meni diagnoosin saamisessa?

        Oman diagnoosin sain yksityiseltä puolelta n. 5kk:ssa. Tätä ennen kävin julkisella, josta tokaistiin vain että ei sinua varmaan tutkita kun et ole ongelmatapaus.
        Laitoin mailini tuolla aikaisemmin, halukkaat saa ottaa yhteyttä vieläkin. Muutama viesti on tullut, mutta omassa vastaamisessa on kestänyt ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään vastapuolesta.


    • Diagnoosiloppusuoralla

      Hei!

      Olen 32v kohtuullisen hyvin menestynyt mies, joka on epäillyt sairastavansa ADHD:tä noin 10v ajan kun asia alkoi nousta enemmän esille. 10v sitten kun otin asian esille lääkäkärin kanssa minut tyrmättiin heti perusteluina se, että olin pärjännyt liian hyvin. (Lukio käytynä, vuosi armeijassa alikersanttina ja sillä hetkellä opiskelin ammattikorkeakoulussa)

      Aikajana asian suhteen on tainnut mennä niin, että kun olin lapsi koko sairautta ei edes tunnettu sen jälkeen noin 10v sitten sairautta pidettiin pelkästään alisuoriutujien ja ns. älyllisesti tyhmien ihmisten sairautena. olen yrittänyt tutkituttaa asiaa myös tämän jälkeen, mutta en löytänyt lääkäriä kuka olisi ollut tarpeeksi kiinnostunut tutkimaan asiaa / ottamaan minua vakavasti. Minut leimattiin aina masentuneeksi. Kokeilinkin useampaa eri masennuslääkettä (melkein kaikkia mahdollisia) ja ne pistivät pääni vaan enemmän sekaisin niin kokeilut loppuivat lyhyeen. Enää en koskaan sekaannu mihinkään SSRi tai SNRI lääkkeisiiin, koska en usko että ne toimivat ainakaan minulla.

      Olin varma omasta ADHD:stäni, koska sain satunnaisesti kavereilta Concertaa kokeiluun ja se vaikutti minuun välittömästi ja rauhoitti oireitani.

      Asia nousi taas uudelleen esille pari kuukautta sitten kun parisuhdeongelmat, riidat sukulaisten ja kavereiden kanssa ja työstressi nostivat ADHD oireeni todella pahoiksi. Päätin lähteä hakemaan apua yksityiseltä puolelta vaikka tiesin sen tulevan kalliiksi, mutta jotain oli tehtävä.

      Myös eri lehtiartikkelit menestyneistä aikuisista joilla oli todettu ADHD sai minut vakuuttumaan, että kyseessä ei ole pelkästään tyhmien ihmisten sairaudesta.

      Löysi viimein hyvän asiaan perehtyneen lpsykiatrin yksityiseltä puolelta, joka oli oikeasti halukas kuuntelemaan minua ja olimme heti ensimetreiltä lähtien samalla aaltopituudella. Hän osasi vastata jo lauseisiini ennenkuin olin edes ehtinyt sanoa niitä loppuun. Esim en ole masentunut vaan... Lääkäri sanoi ADHD oireet ahdistavat ja tuottavat ongelmia. Juuri tätä olin hänelle sanomassa.

      Ensimmäisellä käynnillä hän pyysi nämä dokumentit allekirjoitettuna: Äidin kertomus minun lapsuusvuosista (asiaa tuli 5 sivun verran), Avopuolison kertomus minusta viimeisimmän kuuden vuoden ajalta. Asiaa tuli myös 4 sivun verran ja sitten oma kertomus elämäni eri vaiheista lapsuudesta nykypäivään, Tein kattavan raportin elämäni eri vaiheista (6 sivua asiaa) ja toimitin lopuksi nämä dokumentit lääkärille.

      Tämän jälkeen lääkäri soitti minulle ja sanoi, että antamani dokumentit olivat riittävän vakuuttavia jatkotutkimuksiiin, joten sovimme, että täytämme yhdessä Diva 2.0 testin ja jos se antaa riittävästi tukea diagnoosille voimme aloittaa Concerta kokeilun. Keroin lääkärille rehellisesti, että olen kokeillut kyseistä lääkettä ja koin sen toimivan hyvin ja sain tehtyä paljon rästissä olleita töitä mikä helpotti ahdistusta ja stressiä työasioiden suhteen.

      Kävin ensimmäisellä käynnillä eilen ja täytimme testistä noin puolet, jonka jälkeen lääkäri kirjoitti minulle reseptin alkuun 18mg vahvuiselle Concertalle. Seuraava käynti on maanantaina milloin saan hyvin todennäköisesti virallisen diagnoosin kun testi on täytetyy loppuun ja lääkäri lupasi, että voimme kokeilla isompaa annostusta (36mg) mikäli koen saavani edes vähän hyötyä 18mg lääkkeestä.

      Olen hyvin toiveikas asian suhteen, koska jo 18mg annostus tuntui auttavan jonkun verran, mutta tänään otetuani niitå kaksi jolloin annos oli 36mg huomasin lääkkeen vaikuttavan entistä paremmin.

      Odotan toivekkkaana virallista diagnoosia, että saan vahvistuksen lähes 10v minua epäilyttäneeseen sairauteen / mahdolliseeen ADHD oireyhtymään

      Annan mielelläni lisää tietoa ja vertaistukea jos se kiinnostaa jotakuta ja haluan auttaa mielelläni muita ketkä epäilevät sairastavansa ADHD:tä

      Uskon, että minun kohdallani asian ratkaisi läheisteni antamat vakuuttavat lausunnot käytöksestäni.

      Koko tutkimus on tullut maksamaan minulle:

      Ensimmäinen käynti yksi tunti 200e
      Toinen käynti 200e
      Kolmas tuleva käynti 200e

      600e on paljon rahaa, mutta jos saan sillä lääkityksen ja häiriökäyttäytymiseni ja elämäni parempaan suuntaan koen sen olevan tuon summan arvoista.

      Minuun voi olla yhteydessä sähköpostitse: [email protected] ja jos juttuseura ja vertaistuki kiinnostaa voin keskustella asiasta myös whatsapissa.

    • satanpaska

      En halua adhd diagnoosia koska en käy terveystalolla enää.

    • tervetuloatänne
    • Kaipa niitä on. Olin kerran eräässä whatsapp-ryhmässä, mutta sitten erosin siitä.

    • Anonyymi

      Hei,
      En tiedä, onko tämä ryhmä enää hengissä, mutta kokeilen. Olen 57-vuotias nainen ja sain diagnoosin ADDsta kaksi vuotta sitten. Minulle on kokeiltu lääkkeitä Concerta, Elvanse, Medikinet, Equasym. Kaikista kokeiluista lääkkeistä on tullut pahat sivuoireet ja niiden käyttö on pitänyt keskeyttää. Haluaisin vielä kokeilla ja etsiä lääkkeen, joka helpottaisi tätä elämää. Nyt tiedustelen teiltä, voisitteko suositella sellaista lääkäriä, joko on todella perehtynyt Add/ADHD. Matkustaminen ei ole esteenä.

      • itsekin tutustuin tähän vasta tänään ja hieman kanssa vailla vertais boogieta , ADHD diagnoosin sain viikko sitten vaikka vissiin kyseinen häiriö ollut jo syntymästä lähtien , se on vaan verhoutunut esim yleisen ahdistuksen alle . Minulle määrättiin ensimmäiseksi kyseistä concerta lääkettä , kolmantena päivänä se vaan moninkertaisti imulsiivisyydet sekä ahdistukset . Nyt ootan uutta lääke "kokeilua" .


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2379
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      170
      1510
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1079
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      690
    Aihe