Kierroslukumittari

mihinplussajohto

Kuinka kytketään digitaalinen kierroslukumittari kaksitahtiseen skootteriin (50kuutiosenttimetriä)? Skootterissa on CDI-boxi ja verkkokaupoissa näky olevan kaksi johtoisia digitaalimittareita.

11

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tieto22

      toinen johto mangeettoon ja toinnen runkoon

      • mihinplussajohto

        https://www.sledstore.fi/tuntimittari-ja-kierroslukumittari-twenty

        Tuollainen olisi käsillä. Ohjeet on englanniksi, ei tajua.
        Tunnistinjohto kieputetaan puolanjohdon ympärille. Muita johtoja ei ole.
        Mutta mikä asetus mittariin pitää laittaa kaksitahtisessa skootterissa näistä vaihtoehdoista?

        1 pulse per 1 revolution
        1 pulse per 2 revolution
        2 pulse per 1 revolution

        If your RPM reading is double what it should be at idle you need to select 2 pulse per 1 revolution.


    • tieto22

      "1 pulse per 1 revolution" = 2-tahtinen, yksi sylinterinen moottori. jossa kipinä isketään joka kierroksella

      "2 pulse per 1 revolution"= 4-tahtinen, yksi sylinerinen moottori, jossa kipinä isketään joka toisella kieroksella sylinterille. (sen tyhjän tahdin takia)

      "2 pulse per 1 revolution" = kaksi sylinterinen moottori, jossa mangeetto lyö kaksi kipinää vuorotellen kahdelle sylinterille

      joten valitse noista. :)

      jos kierrosluku näyttää 2x lukemaa valitse "2 pulse per 1 revolution" tai jotain,,

      • mihinplussajohto

        Paljonko tuollainen kaksitahti sitten kiertää VAKIONA? En pääse kokeilemaan täysiä kierroksia, kun on sisäänajo pyttyrempan jälkeen menossa. Asetus oli ensin tuo järkeenkäypä vaihtoehto 1 pulse per 1 revolution, mutta se antoi tyhjäkäynnillä lukemiksi noin 1300 rpm. Asetuksella 2 pulse per 1 revolution se antaa puolet siitä, noin 650 rpm, joka voisi korvin kuullen olla lähempänä oikeaa.
        Noin kolmenkympin vauhdissa kierrokset on tuolla asetuksella jotain 3000rpm.


      • tieto22

        vakiona kieerokset on 2900r/min -300r/min täysillä kieroksilla...
        tyhjä käynti on varmasti jotain 1500r/min .. raksuttaa mukavasti 850r/min, mutta ei sammu(mutta lähellä sitä)


      • mihinplussajohto
        tieto22 kirjoitti:

        vakiona kieerokset on 2900r/min -300r/min täysillä kieroksilla...
        tyhjä käynti on varmasti jotain 1500r/min .. raksuttaa mukavasti 850r/min, mutta ei sammu(mutta lähellä sitä)

        Kaksitahtisen kierroksetko kaasu pohjassa noin pienet?


      • tieto22

        jos on rajoitettu vekotin ja ihan vakio.. ei ne kierrokset paljon nouse. paitsi jos on "nopeusmittarilla" rajoitettu versio.. sitten kyllä kiertaa kun moskiitto kiimassa. :D


      • mihinplussajohto
        tieto22 kirjoitti:

        jos on rajoitettu vekotin ja ihan vakio.. ei ne kierrokset paljon nouse. paitsi jos on "nopeusmittarilla" rajoitettu versio.. sitten kyllä kiertaa kun moskiitto kiimassa. :D

        Siitä on rajoituksia ollut poistettuna, mutta olen nitä palauttanut sen minkä poistetuksi tiedän. Variaattoriin rajoitin takaisin, alkuperäinen suutinkoko (54-56) ja uusi mäntä renkaineen ja valurautapytty vaihdettu vakiokokoa tarvikeosana. Alkuperäinen pytty oli jotain kevyempää metallia, vakiokokoa sekin. Ainut viritysviritelmä, joka jäi, on pakoputken hukkaputken (sellainen noin 10cm pilli), joka on leikattu pois ja hitsattu reikä umpeen.
        Viime syksynä katkaisi männänrenkaat ajossa, nyt on ajettu yli 500 km pyttyrempan jälkeen. Tuoreöljyvoitelulisäksi bensassa on ollut hieman kakstitahtiöljyä, joka jää kohta pois.
        Onko 4500 rpm "liikaa", jos sellaista kiertää täyskaasulla?


      • tieto22

        riippuu moottorista. jos on rajoitettu variaatorista on kierroksia varmasti 4500. jos on cdi-boksilla (ilman yli "syöttöä" kiihdytys ominaisuutta) jää tuohon n.3000 kierrokseen..
        yli syötön saa päälle kun vetäisee kerralla kaasun täysille (tappiin asti ranteen sijoiltaan :D)..
        joten hitaasti kun nostaa kieroksia pitäisi jäädä ainakin alle 3800 kieroksen.. ei taida osat kestää jos ottaa liikkaa kierroksia liian pitkään :(


      • mihinplussajohto
        tieto22 kirjoitti:

        riippuu moottorista. jos on rajoitettu variaatorista on kierroksia varmasti 4500. jos on cdi-boksilla (ilman yli "syöttöä" kiihdytys ominaisuutta) jää tuohon n.3000 kierrokseen..
        yli syötön saa päälle kun vetäisee kerralla kaasun täysille (tappiin asti ranteen sijoiltaan :D)..
        joten hitaasti kun nostaa kieroksia pitäisi jäädä ainakin alle 3800 kieroksen.. ei taida osat kestää jos ottaa liikkaa kierroksia liian pitkään :(

        Vielä yksi (ainakin) kysymys. Tulpanjohdosta pulssit ottava johto (kiepitetty siihen puolalta tulpalle tulevaan johtoon). Voiko se aiheuttaa häiriöitä, kun se kulkee nyt siellä lopullisesti asennettuna muiden piuhojen seassa?
        Aikoinaan ottivat autohuollossa aina itseasennetun jengamittarin piuhan pois. Sen yksi piuha oli rosvoliittimellä jossain johdossa kiinni.


      • tieto22

        kunhan et kiepitä "anturi"-johtoa cdi-boksin piuhojen kanssa tai varashälyytimen johtoihin.. muuten se ei anna häiriötä tai tule mittariin häiriöitäkään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      112
      4488
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      200
      3707
    3. 202
      3001
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      75
      2867
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      60
      2747
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      84
      1411
    7. 60
      1256
    8. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1082
    9. Missä kuussa

      Rakkaasi on syntynyt?
      Ikävä
      61
      1006
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

      Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      120
      1003
    Aihe