Kierroslukumittari

mihinplussajohto

Kuinka kytketään digitaalinen kierroslukumittari kaksitahtiseen skootteriin (50kuutiosenttimetriä)? Skootterissa on CDI-boxi ja verkkokaupoissa näky olevan kaksi johtoisia digitaalimittareita.

11

1251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tieto22

      toinen johto mangeettoon ja toinnen runkoon

      • mihinplussajohto

        https://www.sledstore.fi/tuntimittari-ja-kierroslukumittari-twenty

        Tuollainen olisi käsillä. Ohjeet on englanniksi, ei tajua.
        Tunnistinjohto kieputetaan puolanjohdon ympärille. Muita johtoja ei ole.
        Mutta mikä asetus mittariin pitää laittaa kaksitahtisessa skootterissa näistä vaihtoehdoista?

        1 pulse per 1 revolution
        1 pulse per 2 revolution
        2 pulse per 1 revolution

        If your RPM reading is double what it should be at idle you need to select 2 pulse per 1 revolution.


    • tieto22

      "1 pulse per 1 revolution" = 2-tahtinen, yksi sylinterinen moottori. jossa kipinä isketään joka kierroksella

      "2 pulse per 1 revolution"= 4-tahtinen, yksi sylinerinen moottori, jossa kipinä isketään joka toisella kieroksella sylinterille. (sen tyhjän tahdin takia)

      "2 pulse per 1 revolution" = kaksi sylinterinen moottori, jossa mangeetto lyö kaksi kipinää vuorotellen kahdelle sylinterille

      joten valitse noista. :)

      jos kierrosluku näyttää 2x lukemaa valitse "2 pulse per 1 revolution" tai jotain,,

      • mihinplussajohto

        Paljonko tuollainen kaksitahti sitten kiertää VAKIONA? En pääse kokeilemaan täysiä kierroksia, kun on sisäänajo pyttyrempan jälkeen menossa. Asetus oli ensin tuo järkeenkäypä vaihtoehto 1 pulse per 1 revolution, mutta se antoi tyhjäkäynnillä lukemiksi noin 1300 rpm. Asetuksella 2 pulse per 1 revolution se antaa puolet siitä, noin 650 rpm, joka voisi korvin kuullen olla lähempänä oikeaa.
        Noin kolmenkympin vauhdissa kierrokset on tuolla asetuksella jotain 3000rpm.


      • tieto22

        vakiona kieerokset on 2900r/min -300r/min täysillä kieroksilla...
        tyhjä käynti on varmasti jotain 1500r/min .. raksuttaa mukavasti 850r/min, mutta ei sammu(mutta lähellä sitä)


      • mihinplussajohto
        tieto22 kirjoitti:

        vakiona kieerokset on 2900r/min -300r/min täysillä kieroksilla...
        tyhjä käynti on varmasti jotain 1500r/min .. raksuttaa mukavasti 850r/min, mutta ei sammu(mutta lähellä sitä)

        Kaksitahtisen kierroksetko kaasu pohjassa noin pienet?


      • tieto22

        jos on rajoitettu vekotin ja ihan vakio.. ei ne kierrokset paljon nouse. paitsi jos on "nopeusmittarilla" rajoitettu versio.. sitten kyllä kiertaa kun moskiitto kiimassa. :D


      • mihinplussajohto
        tieto22 kirjoitti:

        jos on rajoitettu vekotin ja ihan vakio.. ei ne kierrokset paljon nouse. paitsi jos on "nopeusmittarilla" rajoitettu versio.. sitten kyllä kiertaa kun moskiitto kiimassa. :D

        Siitä on rajoituksia ollut poistettuna, mutta olen nitä palauttanut sen minkä poistetuksi tiedän. Variaattoriin rajoitin takaisin, alkuperäinen suutinkoko (54-56) ja uusi mäntä renkaineen ja valurautapytty vaihdettu vakiokokoa tarvikeosana. Alkuperäinen pytty oli jotain kevyempää metallia, vakiokokoa sekin. Ainut viritysviritelmä, joka jäi, on pakoputken hukkaputken (sellainen noin 10cm pilli), joka on leikattu pois ja hitsattu reikä umpeen.
        Viime syksynä katkaisi männänrenkaat ajossa, nyt on ajettu yli 500 km pyttyrempan jälkeen. Tuoreöljyvoitelulisäksi bensassa on ollut hieman kakstitahtiöljyä, joka jää kohta pois.
        Onko 4500 rpm "liikaa", jos sellaista kiertää täyskaasulla?


      • tieto22

        riippuu moottorista. jos on rajoitettu variaatorista on kierroksia varmasti 4500. jos on cdi-boksilla (ilman yli "syöttöä" kiihdytys ominaisuutta) jää tuohon n.3000 kierrokseen..
        yli syötön saa päälle kun vetäisee kerralla kaasun täysille (tappiin asti ranteen sijoiltaan :D)..
        joten hitaasti kun nostaa kieroksia pitäisi jäädä ainakin alle 3800 kieroksen.. ei taida osat kestää jos ottaa liikkaa kierroksia liian pitkään :(


      • mihinplussajohto
        tieto22 kirjoitti:

        riippuu moottorista. jos on rajoitettu variaatorista on kierroksia varmasti 4500. jos on cdi-boksilla (ilman yli "syöttöä" kiihdytys ominaisuutta) jää tuohon n.3000 kierrokseen..
        yli syötön saa päälle kun vetäisee kerralla kaasun täysille (tappiin asti ranteen sijoiltaan :D)..
        joten hitaasti kun nostaa kieroksia pitäisi jäädä ainakin alle 3800 kieroksen.. ei taida osat kestää jos ottaa liikkaa kierroksia liian pitkään :(

        Vielä yksi (ainakin) kysymys. Tulpanjohdosta pulssit ottava johto (kiepitetty siihen puolalta tulpalle tulevaan johtoon). Voiko se aiheuttaa häiriöitä, kun se kulkee nyt siellä lopullisesti asennettuna muiden piuhojen seassa?
        Aikoinaan ottivat autohuollossa aina itseasennetun jengamittarin piuhan pois. Sen yksi piuha oli rosvoliittimellä jossain johdossa kiinni.


      • tieto22

        kunhan et kiepitä "anturi"-johtoa cdi-boksin piuhojen kanssa tai varashälyytimen johtoihin.. muuten se ei anna häiriötä tai tule mittariin häiriöitäkään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      28
      5430
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      165
      1901
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      159
      1541
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1314
    5. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      27
      1215
    6. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1135
    7. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      70
      1104
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      210
      1043
    9. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      45
      988
    10. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      38
      885
    Aihe