Akku tyhjenee

Neuvoton

Akku meni Cliossa tyhjäksi viikossa, niin ettei enää mikään liikkunut tai palanut.

Ladattuani akun mittasin virrankulutuksen, ja sain lukemaksi 0,21A jolla se akku varmasti meneekin viikossa tyhjäksi (kuinka iso akku Cliossa muuten on?)
Kun ottaa sulakkeen "MULTI TEMPO", manuaalissa nimellä Ajastinrele, pois, putoaa virrankulutus 0,09A:iin. Tällöin sisävalo ei ovea avattaessa toimi eikä myöskään se ajonestoledi kojetaulussa vilku.

Onko hyviä neuvoja miksi virrankulutus on noin suuri? Lisäksi, pitäisikö sitä 0,09A:n kulutusta ollakaan, kun ajonesto ei ole enää päällä? Mikä muu voisi kuluttaa virtaa. Luulisin, että 0,05A olisi oikeampi kulutus?

Hyvistä neuvoista etukäteen kiittäen
Neuvoton

15

4978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoton

      Siis kyseessä -00 vuoden 1,2 Clio

    • heheee

      jos ajoneston saisi pois päältä sulakkeen irrottamalla niin luuletko ettei autoja pöllittäisi juuri sillä konstilla?

      ehkä sun laturi on sökö.

      • Neuvoton

        Hahaa, toi ei kyllä tullut mieleen. Eli se 0,09A voisi olla se ajonesto? Mitä se loppu sitten on?

        En tiedä laturista, mutta laskujen mukaan viikon kun on ajamatta, niin akku on tyhjä, eikä se näin pitäisi olla?


    • ------------------

      oletko varma ettei mikään ovivalo esim,tavaratilan tai hansikaslokeron yms.... jää palamaan?

      • Neuvoton

        Jos ovi on auki, on kulutus noin 0,9A eli valon osuudeksi tulee noin 0,7A. Jos jossain palaisi ylimääräinen valo, se kyllä näkyisi virrankulutuksessa, joka on tässä tapauksessa vain 0,2A.


      • Mra
        Neuvoton kirjoitti:

        Jos ovi on auki, on kulutus noin 0,9A eli valon osuudeksi tulee noin 0,7A. Jos jossain palaisi ylimääräinen valo, se kyllä näkyisi virrankulutuksessa, joka on tässä tapauksessa vain 0,2A.

        Cliossa (ainakin meidän) on myös tavaratilassa valo, mutta tuskin sekään jää päälle. Tavaravalon teho on 7 W eli 0,58 A . Kattovalon nimellisteho on 5 W eli 0,41 A, yhteensä ovea avattaessa siis 0,99 A. Tuo vastaa suunnilleen mittaamaasi 0,9 ampeeria.

        Oven sulkemisen jälkeen jää siis jäljelle 0,2 A minkä töytyy olla vuotovirtaa. Ensimmäisenä tulee mieleen että valonhimmennin vuotaisi virtaa maihin. Ehkä joku ovikatkaisijoista katkaisee epätäydellisesti (ne ovat maadoituskytkimiä) ja tämä voi vaikuttaa himmentimen toimintaan - ehkä?

        Kokeilepa seuraava poissulkeva testi: sulakkeet paikoillaan irroita molemmat valopolttimot ja katso paljonko kuluttaa virtaa kun ovi on auki ja paljonko kun on kiinni. Kokeile eri ovilla ja eri yhdistelmillä. Jos mikä hyvänsä ovioperaatio muuttaa virrankulutusta johonkin suuntaan, niin jotain hassua on himmentimessä, sillä vain se tietää että ovikytkimiä on muuteltu. Tai itse asiassa, myös kaukoavaajan prossa tietää ovien asennon.

        Pelkästään vilkkuvalla LEDillä ei saa akkua tyhjennettyä. Sen virrankulutus on käytännössä olematon. Onhan siellä muutakin pientä virrankuluttajaa, mieleen tulee ajonestolaite itsessään, kellon prossa ja kaukoavaajan vastaanotin.


      • Neuvoton
        Mra kirjoitti:

        Cliossa (ainakin meidän) on myös tavaratilassa valo, mutta tuskin sekään jää päälle. Tavaravalon teho on 7 W eli 0,58 A . Kattovalon nimellisteho on 5 W eli 0,41 A, yhteensä ovea avattaessa siis 0,99 A. Tuo vastaa suunnilleen mittaamaasi 0,9 ampeeria.

        Oven sulkemisen jälkeen jää siis jäljelle 0,2 A minkä töytyy olla vuotovirtaa. Ensimmäisenä tulee mieleen että valonhimmennin vuotaisi virtaa maihin. Ehkä joku ovikatkaisijoista katkaisee epätäydellisesti (ne ovat maadoituskytkimiä) ja tämä voi vaikuttaa himmentimen toimintaan - ehkä?

        Kokeilepa seuraava poissulkeva testi: sulakkeet paikoillaan irroita molemmat valopolttimot ja katso paljonko kuluttaa virtaa kun ovi on auki ja paljonko kun on kiinni. Kokeile eri ovilla ja eri yhdistelmillä. Jos mikä hyvänsä ovioperaatio muuttaa virrankulutusta johonkin suuntaan, niin jotain hassua on himmentimessä, sillä vain se tietää että ovikytkimiä on muuteltu. Tai itse asiassa, myös kaukoavaajan prossa tietää ovien asennon.

        Pelkästään vilkkuvalla LEDillä ei saa akkua tyhjennettyä. Sen virrankulutus on käytännössä olematon. Onhan siellä muutakin pientä virrankuluttajaa, mieleen tulee ajonestolaite itsessään, kellon prossa ja kaukoavaajan vastaanotin.

        Täytyypä huomenna kokeilla mainitsemiasi juttuja, kuulostaa hyviltä neuvoilta.

        "Onhan siellä muutakin pientä virrankuluttajaa, mieleen tulee ajonestolaite itsessään, kellon prossa ja kaukoavaajan vastaanotin."

        Mitähän se ajonestolaite käytännössä tekee, onko se koko ajan aktiivinen, siis että prosessori on päällä siinäkin? Kellon uskoisin vievän minimaalisesti virtaa. Kaukosäätimen vastaanottimesta ei taas ole mitään tietoa.

        Tutkin huomenna asiaa ja kerron sitten tuloksia (mikäli säät sallivat katoksessa hääräämisen)


      • Mra
        Neuvoton kirjoitti:

        Täytyypä huomenna kokeilla mainitsemiasi juttuja, kuulostaa hyviltä neuvoilta.

        "Onhan siellä muutakin pientä virrankuluttajaa, mieleen tulee ajonestolaite itsessään, kellon prossa ja kaukoavaajan vastaanotin."

        Mitähän se ajonestolaite käytännössä tekee, onko se koko ajan aktiivinen, siis että prosessori on päällä siinäkin? Kellon uskoisin vievän minimaalisesti virtaa. Kaukosäätimen vastaanottimesta ei taas ole mitään tietoa.

        Tutkin huomenna asiaa ja kerron sitten tuloksia (mikäli säät sallivat katoksessa hääräämisen)

        Kojelaudassa vilkkuva led on ajonestolaitteen ohjaama. Laite on siis siinä mielessä "päällä". Kun virta kytketään ja jos koodi kelpaa, valo muuttuu jatkuvaksi. Kun esto on poistettu, LED sammuu. Jos koodi ei kelpaa tai avain on viallinen, plinkutus jatkuu vaikka virta olisi päällä.

        Kaukoavaimen vastaanottimen täytyy koko ajan olla jossain valmiustilassa, sillä muutenhan se ei voisi vastaanottaa avaussignaalia. Nämä varmaan vievät minimaalisen vähän sähköä.


      • Neuvoton
        Mra kirjoitti:

        Kojelaudassa vilkkuva led on ajonestolaitteen ohjaama. Laite on siis siinä mielessä "päällä". Kun virta kytketään ja jos koodi kelpaa, valo muuttuu jatkuvaksi. Kun esto on poistettu, LED sammuu. Jos koodi ei kelpaa tai avain on viallinen, plinkutus jatkuu vaikka virta olisi päällä.

        Kaukoavaimen vastaanottimen täytyy koko ajan olla jossain valmiustilassa, sillä muutenhan se ei voisi vastaanottaa avaussignaalia. Nämä varmaan vievät minimaalisen vähän sähköä.

        No niin, tuli mittailtua lisää: Jos ottaa sisä- ja takakopan polttimot pois, niin virrankulutus ei muutu mihinkään ovien ollessa kiinni tai auki.

        Sellaisen kuitenkin huomasin, että kun sitä "Ajastinrele" sulaketta ottaa pois ja laittaa takaisin niin virrankulutus vaihtelee seuraavasti:
        Sulake pois virrankukutus 0,09A
        Sulake takaisin virrankulutus 0,22A
        Sulake uudestaan pois virta 0,04A
        sulake takaisin uudestaan virta 0,17A
        Tuo vaihtelu voi johtua siitä, että se välillä luulee olevansa lukossa ja välillä taas ei?

        Luulisi, että oikea virankulutus pitäisi olla tuolla 0,04-0,09A max, joten se Ajastinrele saattaa viedä liikaa virtaa. Onko tietoa mistä sen vehkeen löytää?


      • Mra
        Neuvoton kirjoitti:

        No niin, tuli mittailtua lisää: Jos ottaa sisä- ja takakopan polttimot pois, niin virrankulutus ei muutu mihinkään ovien ollessa kiinni tai auki.

        Sellaisen kuitenkin huomasin, että kun sitä "Ajastinrele" sulaketta ottaa pois ja laittaa takaisin niin virrankulutus vaihtelee seuraavasti:
        Sulake pois virrankukutus 0,09A
        Sulake takaisin virrankulutus 0,22A
        Sulake uudestaan pois virta 0,04A
        sulake takaisin uudestaan virta 0,17A
        Tuo vaihtelu voi johtua siitä, että se välillä luulee olevansa lukossa ja välillä taas ei?

        Luulisi, että oikea virankulutus pitäisi olla tuolla 0,04-0,09A max, joten se Ajastinrele saattaa viedä liikaa virtaa. Onko tietoa mistä sen vehkeen löytää?

        Ei siis selviä ainakaan tuolla testillä. Multi-tempo sulakkeen kautta se sähkö vuotaa ja sisävalot sammuu.
        Katsotaanpa googlella. Hakusana "multi tempo" Renault, tuottaa yhden osuman, ranskankieliselle Clio-forumille.
        http://www.forum-auto.com/sqlforum/section21/sujet236958.htm

        Babelfishin kääntämänä tulee tällaista sotkua
        ------------
        Ouf, you me rassures.Merci with toi.Pour the fuse car radio, I see which am ce.Par against the fuse of service I do not know can be "multi tempo" not?.

        Ya 2 fusibles.Un for the car radio, cigar-lighter and shows and the other for the car radio, interior lighting and coffre.Moi, apparently only first jumped.
        ---------------
        Eli multi-tempo olisi ainakin mainituille sisävaloille ynnä radiolle. Onko sinulla radiota ? Meneekö pimeäksi kun ottaa multi-tempo sulakkeen pois?


      • Mra
        Mra kirjoitti:

        Ei siis selviä ainakaan tuolla testillä. Multi-tempo sulakkeen kautta se sähkö vuotaa ja sisävalot sammuu.
        Katsotaanpa googlella. Hakusana "multi tempo" Renault, tuottaa yhden osuman, ranskankieliselle Clio-forumille.
        http://www.forum-auto.com/sqlforum/section21/sujet236958.htm

        Babelfishin kääntämänä tulee tällaista sotkua
        ------------
        Ouf, you me rassures.Merci with toi.Pour the fuse car radio, I see which am ce.Par against the fuse of service I do not know can be "multi tempo" not?.

        Ya 2 fusibles.Un for the car radio, cigar-lighter and shows and the other for the car radio, interior lighting and coffre.Moi, apparently only first jumped.
        ---------------
        Eli multi-tempo olisi ainakin mainituille sisävaloille ynnä radiolle. Onko sinulla radiota ? Meneekö pimeäksi kun ottaa multi-tempo sulakkeen pois?

        Kappale kerrallaan tuli babelfishistä vähän fiksumpaa:

        "Ya 2 fuses. For the car radio, cigar-lighter and shows and the other for the car radio, interior lighting and trunk. Me, apparently only first jumped"

        Ja korjattuna sanakirjan avulla

        "Siellä on 2 sulaketta. Yksi autoradiolle, sytkärille ja kellolle, toinen autoradiolle, sisävalolle ja tavarasäiliölle . Minulta on ilmeisesti vain ensimmäinen sulake kärähtänyt"

        Mutta kirjoittajalla on ilmeisesti Clio I.


      • Neuvoton
        Mra kirjoitti:

        Ei siis selviä ainakaan tuolla testillä. Multi-tempo sulakkeen kautta se sähkö vuotaa ja sisävalot sammuu.
        Katsotaanpa googlella. Hakusana "multi tempo" Renault, tuottaa yhden osuman, ranskankieliselle Clio-forumille.
        http://www.forum-auto.com/sqlforum/section21/sujet236958.htm

        Babelfishin kääntämänä tulee tällaista sotkua
        ------------
        Ouf, you me rassures.Merci with toi.Pour the fuse car radio, I see which am ce.Par against the fuse of service I do not know can be "multi tempo" not?.

        Ya 2 fusibles.Un for the car radio, cigar-lighter and shows and the other for the car radio, interior lighting and coffre.Moi, apparently only first jumped.
        ---------------
        Eli multi-tempo olisi ainakin mainituille sisävaloille ynnä radiolle. Onko sinulla radiota ? Meneekö pimeäksi kun ottaa multi-tempo sulakkeen pois?

        Mielestäni radio ei ollut tämän multitempon takana, joskaan en ole siitä enää varma, kun on tullut reveltyä niitä sulakkeita moneen kertaan eri järjestyksessä pois... Muistaakseni siellä on 2 muuta sulaketta radiolle, ihan niinkuin tuossa käännöksessäkin sanottiin. Syytä en kylläkään tähän kahteen sulakkeeseen tiedä.
        Seuraavana toimenpiteenä käyn kirjastossa katsomassa korjauskirjasta, että missä se ajastinpulikka sijaitsee, ja otan sen kokonaan pois ja mittailen uudelleen. Lisäksi se radioasia pitää vielä tsekata.


      • Mra
        Neuvoton kirjoitti:

        Mielestäni radio ei ollut tämän multitempon takana, joskaan en ole siitä enää varma, kun on tullut reveltyä niitä sulakkeita moneen kertaan eri järjestyksessä pois... Muistaakseni siellä on 2 muuta sulaketta radiolle, ihan niinkuin tuossa käännöksessäkin sanottiin. Syytä en kylläkään tähän kahteen sulakkeeseen tiedä.
        Seuraavana toimenpiteenä käyn kirjastossa katsomassa korjauskirjasta, että missä se ajastinpulikka sijaitsee, ja otan sen kokonaan pois ja mittailen uudelleen. Lisäksi se radioasia pitää vielä tsekata.

        Jo pienen hakemisen jälkeen löytyi netistä Clio II:n sähkökuvia. Saitti on venäläinen, mutta ainakin "wiring diagrams" ja automerkit oli normaalitekstillä
        http://www.autocd.ru/autocd.html?q=10&gc=1223&sha=0


      • Neuvoton
        Mra kirjoitti:

        Jo pienen hakemisen jälkeen löytyi netistä Clio II:n sähkökuvia. Saitti on venäläinen, mutta ainakin "wiring diagrams" ja automerkit oli normaalitekstillä
        http://www.autocd.ru/autocd.html?q=10&gc=1223&sha=0

        Korjauskirjaa on luettu innolla.
        Tuloksena se, että siellä on yksikkö nimeltään "multi timer unit",joka hoitaa kaikki jutut, kuten kauko-ohjaimen, ajoneston, jne. Tämä tarkoittaa, ettei sitä pulikkaa voi irroittaa ilman, että ainakin ajonesto ja kaukosäätö pitäisi ohjelmoida uudelleen. Tämähän ei tietysti mökin pojalta onnistu.
        Nyt pelkään, että kun vie Renuliikkeeseen korjattavaksi, ne haluaa vaihtaa koko sen yksikön, ja tietysti sikahintaan.

        Nyt täytyy ottaa aikalisä ja miettiä tulevia toimenpiteitä.


      • Mra
        Neuvoton kirjoitti:

        Korjauskirjaa on luettu innolla.
        Tuloksena se, että siellä on yksikkö nimeltään "multi timer unit",joka hoitaa kaikki jutut, kuten kauko-ohjaimen, ajoneston, jne. Tämä tarkoittaa, ettei sitä pulikkaa voi irroittaa ilman, että ainakin ajonesto ja kaukosäätö pitäisi ohjelmoida uudelleen. Tämähän ei tietysti mökin pojalta onnistu.
        Nyt pelkään, että kun vie Renuliikkeeseen korjattavaksi, ne haluaa vaihtaa koko sen yksikön, ja tietysti sikahintaan.

        Nyt täytyy ottaa aikalisä ja miettiä tulevia toimenpiteitä.

        Ei se koodaus taida onnistua muutenkaan, ne koodit ovat Renaultin hallussa ja liittyvät auton turvallisuusjärjestelmään. Hukkuneen avaimen uusuiminen maksoi auton uudelleenkoodauksineen 750 mk.
        Meillä on vaimolla samanikäinen Clio (1.4 ), siksi asia kiinnostaa. Otettiin siihen huoltosopimus kun se oli silloin edullinen - tuossa tilanteessa ainakin olisi hyödyllinen, vaikka kaikki täällä pitävät turhana.

        Ei sen silti tarvitse merkitä koko ohjausyksikön uusimista, voi olla joku hapettunut liitos, löysä kosketin, joku ottaa maihin tms. Biliassa on erikseen sähköosasto, mistä voisi kysyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3139
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2487
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2126
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2035
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1952
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1584
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1550
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1253
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1158
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1083
    Aihe