Paavalin uskonto

1) Käskyjen pitäminen (10 käskyä)

Laki paljastaa ihmiselle hänen todellisen tilansa ja tekee hänestä näin sovitusta kaipaavan.
Kristus on lain päämäärä. Hän on lainalaisuuden ja lainomaisen jumalasuhteen loppu ja uuden persoonallisen jumalasuhteen alku.
Jeesus täytti lain puolestamme. Laki on kasvattaja Kristukseen.
1 Kor 7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

2) Sovituksen saatua seuraa "rakkauden kautta vaikuttava usko" ja siinä kasvaminen.
Gal 5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

3) Ja mikään ei siis ole suurempaa kuin Kristuksen rakkauteen syntynyt "uusi luomus"!
Gal 6:15 Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.


Eli Paavalilainen uskonto lyhkäisyydessään on:

a)Jumalan tahdon mukainen elämä.
b) Rakkauden kautta vaikuttava usko.
c) Kristuksessa saatava mielenuudistus.

25

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • advariveli

      Kiitos hyvästä aloituksesta !

    • MitäsMeJumalaaPelkäävät

      Ympärileikkaamattomuus ei ollut mikään Paavalin innovaatio, vaan juutalaisuus tunsi jo ns. Jumalaa pelkäävät jo ennen Jeesusta. Jumalaa pelkääviksi kutsuttiin käännynnäisiä jotka kävivät synagogassa ja noudattivat Toora, mutta eivät antaneet ympärileikata itseään. Tämä oli oikeastaan farisealaien juutalaisuuden keksintö, jolla saatiin värvättyä lisää kannattajia omalle puolueelleen myös pakanoista.

    • Salmine

      Tosiaankin Paavalilainen. Armo tuosta taisi vielä jäädä puuttumaan. Jeesus taas keskittyi Jumalan rakkauteen ihmistä kohtaan ja uuden valtakunnan saarnaamiseen.

      Kuin kaksi eri uskontoa.

      • FideGratia

        Sola fide, sola gratia, solus Christus* on lentävä laude joka on muotoiltu Paavalin korjeiden, galatalaiskirjeen ja roomalaiskirjeen, pohjalta. Sitä pidetään nykyään Paavalin muotoileman opin ytimenä.

        *Yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksesta


      • Otakoppieikirj

        Jeesus sanoi viimeiseksi ristillä: "Se on täytetty" Joh 19:30
        Mikä on täytetty ? Laki !
        Jeesus täytti lain, johon vanha liitto ei ihmisten kohdalla kyennyt, meidän syntisten puolesta, että uskon kautta Häneen saisimme armon.
        Näin Jumalan Valtakunta on tullut lähelle ja uskovissa se on jo "sisällisesti heissä" Pyhän Hengen kautta kasvattaen uskovia Kristuksen kaltaisuuteen "agape" rakkaudessa.

        Kristuksen saarnaamisella ja Apostolien/Paavalin opetuksella ei ole mitään ristiriitaa keskenään vaan oppi on seuraus/selvennös siitä mitä Jeesus teki puolestamme ja että Hänen vaelluksensa kautta näkisimme sen "totuuden" Jumalan sanan kautta.

        "Minä olen tie ja totuus ja elämä, ei kukaan tule Isän luokse kuin minun kauttani." Joh 14:6


      • Tetelestai
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Jeesus sanoi viimeiseksi ristillä: "Se on täytetty" Joh 19:30
        Mikä on täytetty ? Laki !
        Jeesus täytti lain, johon vanha liitto ei ihmisten kohdalla kyennyt, meidän syntisten puolesta, että uskon kautta Häneen saisimme armon.
        Näin Jumalan Valtakunta on tullut lähelle ja uskovissa se on jo "sisällisesti heissä" Pyhän Hengen kautta kasvattaen uskovia Kristuksen kaltaisuuteen "agape" rakkaudessa.

        Kristuksen saarnaamisella ja Apostolien/Paavalin opetuksella ei ole mitään ristiriitaa keskenään vaan oppi on seuraus/selvennös siitä mitä Jeesus teki puolestamme ja että Hänen vaelluksensa kautta näkisimme sen "totuuden" Jumalan sanan kautta.

        "Minä olen tie ja totuus ja elämä, ei kukaan tule Isän luokse kuin minun kauttani." Joh 14:6

        Se on täytetty? No ehei. Teet tulkintaa suomenkielestä. Mutta Johanneksen evankeliumi on kirjoitettu kreikaksi, eikä suomeksi. Kun asiaa käännetää n kueleltä toiselle, sen sisältö ja merkitys muuttuu joka johtaa väistämättä virhepäätelmiin. Juotuaan viinin Jeesus huusi, "Tetelestai!"
        Tetelestai eli "Se on tehty." Siis mitä, mikä, miksi? No tietty Psalmin 22 eli Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? -hymnin viimeisen jakeen 32 loppuun viitaten "sillä hän on tämän tehnyt" joka hepreaksi on "asah."


      • Otakoppieikirj

        Koska Jeesus synnittömällä vaelluksellaan ihmisenä täytti lain niin näin "satan" eli syyttäjä syöstiin vallasta. Ristillä Jeesus voitti siis kuoleman eli eron Jumalasta. "Se on viety loppuun".

        Tetelastai = to bring to an end, complete, fulfill.


      • EiOleNoinYksikertasta
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Koska Jeesus synnittömällä vaelluksellaan ihmisenä täytti lain niin näin "satan" eli syyttäjä syöstiin vallasta. Ristillä Jeesus voitti siis kuoleman eli eron Jumalasta. "Se on viety loppuun".

        Tetelastai = to bring to an end, complete, fulfill.

        Kyseessä on kyllä paljon monipuolisempi sana.

        Teelestai (esim: on tuonut)
        Verb: Perf Pass Ind 3rd Sing

        Teleo (esim: tuoda)
        Verb: Pres Act Ind 1st Sing

        - to bring (something)
        (tuoda, nostaa, saada, tuottaa)
        - to maturity
        (kypsyä, erääntyä, valmistua)
        - to end
        (loppuun, päätökseen, finaaliin)
        - to bring to an end
        (lopettaa, viedä loppuun)
        - to complete (something)
        (valmistua, saada valmiiksi)
        - to carry out
        (suorittaa, toteuttaa, tehdä)
        - to accomplish
        (saattaa päätökseen, panna täytäntöön)
        - to perform
        (esiintyä, suoriutua, tehdä)
        - to fulfill
        (täyttää, toteuttaa, tyydyttää)
        - to keep (something)
        (pitää, säilyttää, noudattaa)
        - to do
        (tehdä, toimia, saada aikaan)
        - to pay
        (maksaa, tuottaa, korvata, palkita)
        - to initiate into
        (aloittaa, saattaa, aiheuttaa)
        - to consecrated to
        (pyhittää, siunata, kiittää)

        Lähde: Greekdoc


      • Otakoppieikirj
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Koska Jeesus synnittömällä vaelluksellaan ihmisenä täytti lain niin näin "satan" eli syyttäjä syöstiin vallasta. Ristillä Jeesus voitti siis kuoleman eli eron Jumalasta. "Se on viety loppuun".

        Tetelastai = to bring to an end, complete, fulfill.

        1 Moos 3:15 Ja minä panen vainon ( "ebah"="vihamielisyyden") sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

        Gal 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".3:12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.3:15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.3:16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.


        Room 5:12 "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi,"
        1 Kor 15:22 "Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,"

        Se on näin "täytetty" eli "saatettu" loppuun Kristuksessa! :)


      • Otakoppieikirj
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        1 Moos 3:15 Ja minä panen vainon ( "ebah"="vihamielisyyden") sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

        Gal 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".3:12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.3:15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.3:16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.


        Room 5:12 "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi,"
        1 Kor 15:22 "Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,"

        Se on näin "täytetty" eli "saatettu" loppuun Kristuksessa! :)

        5 Moos 21:22 Jos joku on tehnyt itsensä syypääksi rikkomukseen, josta rangaistaan kuolemalla, ja hänet surmataan, ja sinä ripustat hänet hirteen,
        21:23 niin älköön hänen ruumiinsa jääkö hirteen yöksi, vaan hautaa hänet samana päivänä, sillä Jumalan kiroama on se, joka on hirteen ripustettu; älä saastuta sitä maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi."

        Siis minkä synnin tähden Jeesus teki itsessään sellaisen rikoksen, että ansaitsi kuoleman ja näin tulla "Jumalan kiroamaksi" ?

        Vastaus: Jeesus julisti olevansa iankaikkisuudesta tullut "Ihmisen Poika" ja näin teki itsestään Jumalan vertaisen Jumalan. (Vrt Matt 26:63-65)
        Ja näin siis tätä kautta Jeesus syyllistyi juutalaisten mielestä"Jumalanpilkkaan" josta voitiin siis rangaista kuolemalla.

        https://otakoppi.webnode.fi/news/mita-tarkoittaa-mystinen-sanonta-ihmisen-poika/

        Ps. 1992 käännös kääntää tämän 5 Moos 21:22 kohdan jotenkin oudosti poiketen 38/biblia kansainvälisistä käännöksistä. Vrt. "Jos joku rikoksesta kuolemaan tuomittu surmataan" eli tässä ei näy Miksi surmataan tai että ihminen itse on syyllistynyt tähän tekoon !


    • Uskolakiin

      Adventistit uskovat sapattilakiin ja osa heistä sunnuntai pedonmerkkiin ja väärään Ellen White profeettaan.
      Adventismi on oppi ja eikä elävää uskoa Jeesukseen vaan lakiin.

      • Paavalista

        Paavali ei ollut sapattilaki öyhöttäjä.


      • KuulkaaMitäPaavaliSanoo
        Paavalista kirjoitti:

        Paavali ei ollut sapattilaki öyhöttäjä.

        Apt 23:6 Osa neuvostosta oli saddukeuksia, osa fariseuksia, ja tämän tietäen Paavali sanoi kuuluvalla äänellä: "Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet. Nyt olen täällä tuomittavana siksi, että panen toivoni kuolleiden ylösnousemukseen." 7 Tuskin hän oli tämän sanonut, kun fariseusten ja saddukeusten kesken puhkesi ankara kiista ja koko joukko jakautui kahtia.

        Mitä fariseukset tekivät? Vaativat lain noudattamista ja viettivät sapattia, mutta isien perinnäissäännöillä latoivat raskaita taakkoja ihmisten niskaan.


    • Uskonnollisuudesta

      LAKIKASVATUS OMINAISTA AMERIKKALAISELLE UUSUSKONTO ORGANISAATIOLLE (SDA.ORG)

      Vanhurskaus uskosta Jeesukseen eikä laista.
      Uskon tultua emme ole enää lain alaisia.

      Lakiöyhöttäjät ovat syyttäjiä ja harhaisia lailla vanhurskautettuja omasta mielestään.
      Lakihenkinen ei voi olla Jumalan vanhurskautettu.
      Lailla öyhöttäjät valehtelevat noudattavansa lakia syyttäen samalla muita lainrikkojiksi.
      Laki ja sapattiöyhöttäjät on melko uusi ilmiö (150 v.) kristinuskossa muiden eksytysten joukossa.
      Jeesus: "Älkää eksykö".

      Paavalin vastaus sapattiöyhöttäjille

      Gal. 3:24
      Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
      Gal. 3:25
      Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

    • pelastussuunnitelma

      Ei Jeesus siksi sanonut "Se on täytetty", että vihdoinkin joku täytti lain. Juutalaisten satoja käskyjä kukaan tuskin pystyi noudattamaan, koska rajan saattoi vetää eri tavalla riippuen henkilöstä. Oliko patjan kantaminen työntekoa? Jollekin ehkä, kun muutti asunnosta toiseen, Toiselle ei.

      Täyttikö Jeesus käskyn Älä tapa? Kyllä täytti, mutta niin teki myös Pietari! Tietysti sitäkin voi kiristää niin ettei kukaan sitä täytä. Jeesus närkästyi opetuslapsiinsa! Rikkoiko hän silloin tätä käskyä? Yksi ajattelee niin, toinen näin.

      Jos ajateltaisiin että Jeesus olisi elänyt nykyaikana ja ajanut autoa, Hänen olisi täytynyt olla joku yli-inhimillinen tietokone, jos Hän olisi selvinnyt edes yhden päivän ilman pienintäkään nopeuden ylitystä, tai muuta virhettä. Synti on jotain muuta: se on tietoista pahantekoa.

      Jeesus teki kaikki rakkaudellisesti, se oli Hänen ohjenuoransa.

      Kun Jeesus sanoi että se oli täytetty, Hän viittasi siihen tehtävään minkä Hän oli isältä saanut, nimittäin näyttää ihmisille millainen Jumala on. Paholainen vaati ihmisiä itselleen, koska nämä olivat tehneet syntiä. Jeesus tuli kantamaan sen rangaistuksen joka syntisen olisi pitänyt kantaa itse. Täten Hän osoitti Jumalan rakkauden ja oikeudenmukaisuuden. Samalla paholainen osoitti todellisen luonteensa. Koska paholainen tiesi että Jeesus on Jumalan poika, hänen olisi pitänyt osoittaa kunnioitusta, mutta hän ilmaisi kauhean vihansa ja murhanhimonsa, täten menettäen kaiken myötätunnon sekä enkelien että uskovien taholta. Siksi hänet voitiin heittää ulos, ja kerran hänet tullaan tuhoamaan lopullisesti.

      Ellei Jeesus olisi tullut paholaisen vihan kohteeksi , ja täten tuonut paholaisen luonnetta esille, olisi aina ollut pieni epäilys siitä oliko paholainen tosiaan niin paha, että hänet täytyy tuhota.
      Jeesuksen tehtävänä oli todistaa Jumalan oikeamielisyys ja rakkaus.

      On väärin alentaa Jeesuksen tehtävä vain käskyjen täyttämiseen. Jos se olisi ollut ainoa syy, eikö olisi ollut helpompi jättää kymmenen käskyä antamatta!
      Sitäpaitsi, Jeesus täyttää näitä käskyjä joka päivä lastensa elämässä. Eivät ne koskaan tule lopullisesti täytetyiksi.

      • Otakoppieikirj

        Nykyjuutalaisuudessa on virallisesti 613 käskyä ja kieltoa. Ilmeisemmin juutalaisuuden kehittyminen lakiuskonnoksi tapahtui jo hyvin varhain, n. 700 ekr kirjoitti Jesaja, että uskonnosta oli tullut "levon" sanoman sijaan vaatimus "käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle" (Jes 28:10-13)
        Juutalaisuudessa puhutaankin ns. "lain aitauksesta" ja tämän "aitauksen" juuri Jeesus tuli rikkomaan; Matt 15:9 "mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat IHMISKÄSKYJÄ"

        Mutta niinkuin Paavali opetti 10 käskyä, synnin todeksi näyttämiseksi, ne ovat edelleen voimassa:
        1 Kor 7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan JUMALAN käskyjen pitäminen."

        Gal 4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
        4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
        4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"


      • Otakoppieikirj
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Nykyjuutalaisuudessa on virallisesti 613 käskyä ja kieltoa. Ilmeisemmin juutalaisuuden kehittyminen lakiuskonnoksi tapahtui jo hyvin varhain, n. 700 ekr kirjoitti Jesaja, että uskonnosta oli tullut "levon" sanoman sijaan vaatimus "käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle" (Jes 28:10-13)
        Juutalaisuudessa puhutaankin ns. "lain aitauksesta" ja tämän "aitauksen" juuri Jeesus tuli rikkomaan; Matt 15:9 "mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat IHMISKÄSKYJÄ"

        Mutta niinkuin Paavali opetti 10 käskyä, synnin todeksi näyttämiseksi, ne ovat edelleen voimassa:
        1 Kor 7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan JUMALAN käskyjen pitäminen."

        Gal 4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
        4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
        4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

        Ja tästä ihmisten aikaan saamasta ns. "lain aitauksesta" jonka juutalaisuus siis on ihan itse kehitellyt, niin siihen ja sen oikeellisuuteen vastaa meille raamattu itse:

        5 Moos 5:22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, EIKÄ SIIHEN ENEMPÄÄ LISÄNNYT !


      • Otakoppieikirj
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Ja tästä ihmisten aikaan saamasta ns. "lain aitauksesta" jonka juutalaisuus siis on ihan itse kehitellyt, niin siihen ja sen oikeellisuuteen vastaa meille raamattu itse:

        5 Moos 5:22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, EIKÄ SIIHEN ENEMPÄÄ LISÄNNYT !

        Ja jatkoksi vielä lyhkäisyydessään mitä tämä juutalaisen tooran (laki/opetus) tulkinta eli tästä seurannut ns. "lain aitaus" oikein pitää sisällään:

        Sisäkkäisinä kehinä kuvaten se menee jotensakin näin:
        Sisimmässä kehässä ovat kymmenen käskyä;
        seuraavassa kehässä 613 lakisäädöstä eli "tarjag";
        seuraavan kehän muodostavat niiden apukäskyt eli ns."lain aitaus "sejag"(esim. sapatista oli monenmoisia apukäskyjä mitä saa tai ei saa) ;
        tämän lisäksi "lailla" ymmärretään tarkoittavan Mooseksen kirjojen opetuksia ja Talmudia ja oppineiden niistä antamaa tulkintaa.

        Näihin "ihmisten perinnäissääntöihin"ja sen vääristymiin juuri Jeesus halusi puuttua kovalla kädellä.

        Esim. Matt 15:2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."
        15:3 Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?


      • Otakoppieikirj
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Ja jatkoksi vielä lyhkäisyydessään mitä tämä juutalaisen tooran (laki/opetus) tulkinta eli tästä seurannut ns. "lain aitaus" oikein pitää sisällään:

        Sisäkkäisinä kehinä kuvaten se menee jotensakin näin:
        Sisimmässä kehässä ovat kymmenen käskyä;
        seuraavassa kehässä 613 lakisäädöstä eli "tarjag";
        seuraavan kehän muodostavat niiden apukäskyt eli ns."lain aitaus "sejag"(esim. sapatista oli monenmoisia apukäskyjä mitä saa tai ei saa) ;
        tämän lisäksi "lailla" ymmärretään tarkoittavan Mooseksen kirjojen opetuksia ja Talmudia ja oppineiden niistä antamaa tulkintaa.

        Näihin "ihmisten perinnäissääntöihin"ja sen vääristymiin juuri Jeesus halusi puuttua kovalla kädellä.

        Esim. Matt 15:2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."
        15:3 Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?

        Ja Jeesuksella oli tähän asiaan selvä metodi:

        Matt 15:13 "Jokainen istutus ("laki/säädös"), jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois."


      • Hienoa argumentointia.

        Nht kun sitten vielä olisi keino osoittaa, että evankeliumit ovat erehtymätöntä totuutta, niin mikä jottei ? No, okei, ehkä pyysin liikaa,


    • pyhpyh238749234

      Kaikki te adventismin vastustajat olette isästä perkeleestä. Hänen himojaan toteutatte.

      • Otakoppieikirj

        Minun tietääkseni kyllä myös adventismi opettaa tästä Paavalin tulkinnasta edellä kirjoitetun tavoin eli aika "konservatiivisen kristillisesti".
        Ainoastaan ns. "erityisopit"(mm."pedon merkki"yms.) ja suhtautuminen sapattiin (lepopäivään) on erilainen kuin muissa kristillisissä seurakunnissa.


      • Otakoppieikirj

        Minun tietääkseni kyllä myös adventismi opettaa tästä Paavalin tulkinnasta edellä kirjoitetun tavoin eli aika "konservatiivisen kristillisesti".
        Ainoastaan ns. "erityisopit"(mm."pedon merkki"yms.) ja suhtautuminen sapattiin (lepopäivään) on erilainen kuin muissa kristillisissä seurakunnissa.


      • Otakoppieikirj

        Kertaus on opin äiti... LOL... Nää sivut lagaa ja viesti ei lähtee ja lähtee ja ei lähtee... :O


    • kahjotäänessävain

      Adventismi ei tunne Hengen elämää. Se voi hienovaraisesti sivuta Hengen hedelmiä, mutta näkee nekin lakina, että näin ihmisen tulee olla, eikä Jumalan lahjana eikä ihmistä uutena luomuksena. Siksi adventisti ei korosta juurikaan tulleensa uskoon, eikä Jumala ole häntä muuttanut. Kuten ei olekaan, vaan hän on vain aivopesen tulos.

      Ja tietenkin on armo sekä Kristuksen pelastustyö ja niitä pidetään julkisuudessa enemmän esillä ja vain omassa seurassa kiihkeästi julistetaan sapatin oppia ja omaa oikeassa olemista. Siksi ettei se anna hyvää kuvaa seurakunnasta. Vain aivan kahjoimmat julistavat sitä julkisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe