Pieni porakone - Bosch GSR 12V vai Makita 10.8V

boschmakita

Pitäisi valita kompakti porakone/ruuvinväännin satunnaiseen harrastajatyöskentelyyn sisällä ja pihahommissa (enimmäkseen kuitenkin ruuvailuun) kuitenkin kerralla hyvä ja luotettava pitkäksi aikaa. Paljon vaihtoehtoja on tutkittu, valinta on joko sininen bosch tai edullinen makita - muita (Ryobit ja muut) ei, kiitos, tarvitse suositella. Onko kellään kokemuksia ja kokemuksiin perustuvia mielipiteitä esim. näistä kahdesta:

Bosch GSR 12V-15 (todella kompakti, akku tulee alhaalta kahvaan). Saisi Bauhausin 5v takuulla, täysi setti kahdella 2 Ah akulla ja laturilla, 129e. Ei ole brushless moottori ja asiakaspalvelun mukaan saattaa sisältää muovisiakin koneosia (?).
Vääntömomentti, maks. (kova/pehmeä): 30 / 15 Nm
Tyhjäkäyntikierrosluku (1. vaihde / 2. vaihde): 0 – 400 / 1.300 min-1
Istukan aukeama, min./maks.: 1 / 10 mm
Paino 0,95kg

Makita DF331DSAJ 10.8V 2Ah . Kärkkäisellä ja muualla täysi setti samaan hintaan 129e. Takuu ilmeisesti 3v, kun rekisteröi makitalla.
Vääntövoima kova/pehmeä 30 / 14 Nm
Kierrosluku (min-1) 0-450 / 0-1700
Poraistukan kapasiteetti 0,8 - 10 mm
Täysmetallinen vaihteistorakenne
Paino 1,1 kg
Ei niin kompakti, kuin Bosch, mutta silti kompaktimmasta päästä.

Kumpi se olisi? :) Kiitos tiedoista jo etukäteen!

3

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osa-aikaeläkeläinen

      Aikoinaan sanoivat Kärcherin kalliista ammattikäyttöön tarkoitetusta painepesurista että suurin ero siinä halpaan kotiversioon nähden on se, että muoviset komponentit on korvattu messinkisillä. Maailmahan tunnetusti muuttuu..
      Kyllä kätevyys merkitsee paljon. Minulla porakoneina ovat AEG ja Milwaukee. AEG seisoo joutilaana.

    • kiitos_etukäteen

      Siinäpä taas malliksi ylläpidon yövuoron aloitustuotosta

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Samanlainen kirjoittelija olen kuin sinäkin. Nykyään eläkkeellä energiajättimme hommista. Ei minulla ole mitään yhteyksiä palstanpitäjään.
        Tosin monesti käy niin että kun vastaan johonkin pari päivää palstalla olleeseen juttuun, muutkin heräävät kommentoimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1575
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1305
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1186
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe