Daycruiseria ostamassa

Kyselijä

Terve, apuja kaivataan veneen valintaan nuorelle parille.
Käyttötarkoituksena cruisailu, retkeily Päijänteellä ja vähän kalastelua
-jenkki
-nukkumapaikat kahdelle, muutama yö kesässä
-väh 150hv - - >
-tarpeeksi tilava
-lämmitys
-10-n.20t e
-trailerilla vedettävä
-vm n. 95-->
-wc
-uimataso

Mitkä on ns. Hyviä merkkejä ja mitä kannattaa välttää?
Nyt olen katsellut sea ray 245 weekender vm 01, 250dA sundancer vm 97, glastron 249gs vm01 veneitä. Mielipiteitä näistä?

Veneily kokemusta ei ole ollenkaan aikaisemmin. Kaikenlaiset vinkit ja neuvot otetaan vastaan!

51

4665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28m

      (Vastaus jo kadonneeseen ap:n postiin):
      N. 20 vuotta ajetut bensakoneveneet on yksilöitä, joista osa on kelpo pelejä vuosiksi eteenpäin ja osassa voi olla pommeja mukana. Ilman kokemusta, ja kokemuksellakin vaaditaan tuuria, otat jonninmoisen riskin kun iso, halpa ja hyvä ei aina kohtaa :)

      Veneilyssä siirrytään koko ajan kohti pienempiä ja varustellumpia päiväristeilijöitä, eli tuollaisen hyväkuntoisen pienen luulisi olevan helpompi myytävä sitten joskus kuin lisää ikää kerryttäneen kokemattomalla olleen ison ja vanhan veneen.

      Linkkaamasi SeaRay 225 Weekender tai sen tyylinen voi olla hyvä vene, tosin siinä on hyvä ottaa selville miksi lohko meni vaihtoon ja päätellä onko koneen vaihtamattomat apulaitteet jaa vetari pian samassa kunnossa. SeaRay 215 yhtä lailla, sillä SeaRayt ovat parhaiden jenkkien maineessa ja helpoimpia myydä eteenpäin.

      Selvitä vuosikulut etukäteen, ettei kuumeessa tule tehtyä sopimatonta päätöstä. Vakuutus, venepaikka kesäksi, venepaikka talveksi, polttoainekulut esim 50 h x 20 L/h = 1700€, kausihuollot, varusteparannukset, varautumiset yllätyksiin ... Kaikki nuo riippuvat paljon veneen koosta ja iästä.

      • Vetehinen

        Tossa ei tainnut olla mainitsemaasi 225 mallia mutta 245 weekender oli. Vene vastaa koolta 240 Sundanceria. Kulutus esim 5,7 merkkarilla on siinä 1,5-2,0 litraa mailille eli siinä 50litran tuntihujakoilla mennään. Eli lähemmäs 4000 euroa. Sitten ihan toinen juttu on että venemallit tai koneet mainitsemissa vaihtoehdoissa ei oikein sovellu vetokalasteluun.
        Joku yamarin 59 DC 150 hv perämoottorilla voisi olla helpompi yhtälö.


    • Sanoisin että 20 vuotta vanha bensakone on loppu (läpiruostunut). Ainoa poikkeus on jos se on makeavesijäähdytetty.Ellei ole niin sinun on vaihdettava kone. Tämä on syy miksi se myydään.Se on sökö .

    • Kyselijä

      Katselin nyt noita sea ray 215 ja 225 weekendereitä. Jos ostaisi tuollaisen pienemmän saisi kyllä vähän uudemman kohtuulliseen hintaan. Näyttäis olevan useampia 04-07 vm 25t e kieppeillä.
      Mitä muita veneitä kannattaa ruveta katselemaan ja onkohan ihan hullun hommaa hakea joku 20-30t e paatti Baltian maista tai ruotsista, varmaan ainakin liian iso riski aloittelijalle?

      Tuohon moottotin ruostumiseen vielä niin jääkö lohkoon paljon vettä, vai tyhjeneekö se miten paljon jos on merivesijäähdytyksellä eikä makea vesi jäähdytys? kun moottorin sammuttaa vai ruostuttaako se sitä enimmäkseen koneen käydessä?


      Mites löytyykö millaisia kokemuksia tuosta MerCruiser 5.0 mpi moottorista?

      • 28m

        Nyt menee ajatuksesi oikeaan suuntaan ja voit päätyä nauttimaan veneilystä veneen kunnostusprojektien sijasta.

        Ruotsista haku ei ole iso juttu. Siellä veneet ovat usein pieteteetillä pidettyjä eli tosi siistejä, ja hintataso on järkevämpi kuin Suomessa, jossa vanhat veneet ovat enemmän yksilöitä ja osa selvästi ylihinnoteltuja. Mutta sinne tarvitset kokeneen veneilijän mukaan ostopäätöksen tekoon ja jos ajatte veneen Suomeen. Ainahab tuollaisen saa kuorma-auton kyydilläkin tulemaan.

        Merivesijäähdytys ruostuttaa kun kesällä koneen läpi virtaa kuutiokaupalla merivettä, ja talvella se seisoo kuivana eli mahdollistaa hapettumisen. Tuo 5-litranen on ihan hyvän bensakoneen maineessa ja osia löytyy Suomesta ja muualta, mikä on ehdoton vaatimus.


      • Mulkkujen.maa
        28m kirjoitti:

        Nyt menee ajatuksesi oikeaan suuntaan ja voit päätyä nauttimaan veneilystä veneen kunnostusprojektien sijasta.

        Ruotsista haku ei ole iso juttu. Siellä veneet ovat usein pieteteetillä pidettyjä eli tosi siistejä, ja hintataso on järkevämpi kuin Suomessa, jossa vanhat veneet ovat enemmän yksilöitä ja osa selvästi ylihinnoteltuja. Mutta sinne tarvitset kokeneen veneilijän mukaan ostopäätöksen tekoon ja jos ajatte veneen Suomeen. Ainahab tuollaisen saa kuorma-auton kyydilläkin tulemaan.

        Merivesijäähdytys ruostuttaa kun kesällä koneen läpi virtaa kuutiokaupalla merivettä, ja talvella se seisoo kuivana eli mahdollistaa hapettumisen. Tuo 5-litranen on ihan hyvän bensakoneen maineessa ja osia löytyy Suomesta ja muualta, mikä on ehdoton vaatimus.

        Mikäli koneesta ajettu syksyisin glukoolit läpi, ruostumista ei tapahdu talven aikana. Ruotsista, Balttiasta ja miksi ei muualtakin EU;sta venettä hakiessa, on syytä muistaa omat mulkut virkamiehemme. Niin EU;ssa kuin ollaankin, vene pysähtyy täällä tulliin, jos ei ei löydy kaikenmaailman toddistuksia ja outoja papereita, vaikka vene olisi muualla EU;ssa jo ollut rekisterissä.


    • Palle-Hermanni

      Ameriikan veneet ja koneet on kyllä ihan helvetin moista shittiä 20 vuotta vanhana.

      • Merten_Palli-Herman

        Samaa miltä edellisen asiantuntijan kanssa. Täyttä paskaa.


      • Perusteletko.hieman

        Miksi ? Kestävämpää tavaraa saa hakea, kuin amerikkalainen moottori.
        Hiace faniko?


      • asijantuntijatpajuu
        Perusteletko.hieman kirjoitti:

        Miksi ? Kestävämpää tavaraa saa hakea, kuin amerikkalainen moottori.
        Hiace faniko?

        Taitaa palle olla vaan kateellinen kun ei saanu edes omaa Beikkua hankittua.


    • Kyselijä

      Muutetaan vähän vaatimuksia

      Hinta 20-30t E
      Vm 2000-->
      Nukkumapaikat kahdelle
      Lämmitys
      Wc
      Jenkki
      Bensa 150hv-->

      Mitä merkkejä ja malleja suosittelette ja mitä merkkejä kannattaa välttää?
      Pärjääköhän baylinerit sea raylle miten hyvin vai onko näissä vanhoissa katiskoissa enemmän huollosta ja ylläpidosta kiinni tuo kunto ja yleisilme?
      Tarkoituksena löytää siisti paatti millä loppukesän cruisaa ja talvella varustelee ja päivittää itselle mieluisaksi eikä koko kesän remontissa olevaa harrastepeliä...

      • eryqiuyteitwy

        Kaikki vanhat jenkit ovat koko kesän remonttipelejä. Jollei sitten ole olleet talvella työn alla valmiiksi. Useimmat ovat olleet talvella vain pressujen alla ja ainoa aika kun voi ajatella laittoa on kesä.
        Searay veneiden imago kärsii siitä että niitä edusti aikoinaan tunnettu huijari P.Rantakari.


      • Palovaara

        "Bensa 150hv-->"

        Onko tälle energialähteelle jokin hyvä peruste? Diesel olisi huolettomampi (esim. käynistykset, tankkaukset jne) ja ennen kaikkea turvallisempi. Yksi esimerkki:

        "Tulipalon todennäköinen syy oli polttoainejärjestelmän toimintahäiriö, minkä seurauksena veneen moottoritilaan pääsi kertymään polttoainetta. Lämpimään moottoritilaan kertynyt polttoaine alkoi kaasuuntua. Ylhäällä ollut kuomu vaikeutti ilmanvaihtumista ohjaamo- ja moottoritilassa. Lopulta polttoaineen rikastama ilmaseos syttyi räjähdysmäisesti käynnistysyrityksen aikana sähköjärjestelmässä syntyneestä kipinästä. Tämän jälkeen palo eteni räjähdysmäisesti ohjaamotilassa."

        http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/9NhRXxBfz/M2016-01_Moottoriveneen_palo_Saimaalla_24.7.2016.pdf


      • Jullikkson

        Kannattaa välttää amerikkalaisia bensamoottoreita. 40-lukulaisella reseptillä valmistettuja ja halvalla hinnalla markkinoilla pysyviä bensakrematorioita jota painaa ihan tolkuttomasti. Varsinkin jos sortuu vanhempiin (halvempiin) konstruktioihin joissa mm. kärjellisiä sytytysvehkeitä ym. muinaistekniikkaa. Kesäpäivät menee korjatessa ja tankatessa. Ota ainakin Trossi.

        Kuitutyö ameriikankipoissa on kohtuullista, mutta muiden materiaalien kestävyys ja viimeistely ovat kaukana eurooppalaisesta tai pohjoismaisesta laatukäsityksestä. Erityisesti sähkölaitteet, lämmittimet ,katkaisijat ja sulakkeet ovat vanhoissa jo niin haurasta tavaraa että jos ei ole uusittu niin se melko varmasti jää sinulle tehtäväksi.


      • Kyselijä

        Perusteena sille ainoastaan mahdollinen korkeampi hankinta hinta ja kulutusta miettiessä hinnan erotusta ei saa "ikinä" takaisin. Tietysti jos löytyisi vähintään yhtä hyvä ja edullinen vene joista toinen bensa ja toinen diesel niin kyllähän sitä voisi harkita. Ja sekin vaikuttaa kun olen omistanut kymmenkunta bensa autoa mutta en yhtään dieseliä. Onkos siinä diesel moottorissa jotakin etuja bensaan nähden muutakuin kulutus, lisäinfoa kaivataan tästäkin asiasta? :)


      • Kyselijä
        Palovaara kirjoitti:

        "Bensa 150hv-->"

        Onko tälle energialähteelle jokin hyvä peruste? Diesel olisi huolettomampi (esim. käynistykset, tankkaukset jne) ja ennen kaikkea turvallisempi. Yksi esimerkki:

        "Tulipalon todennäköinen syy oli polttoainejärjestelmän toimintahäiriö, minkä seurauksena veneen moottoritilaan pääsi kertymään polttoainetta. Lämpimään moottoritilaan kertynyt polttoaine alkoi kaasuuntua. Ylhäällä ollut kuomu vaikeutti ilmanvaihtumista ohjaamo- ja moottoritilassa. Lopulta polttoaineen rikastama ilmaseos syttyi räjähdysmäisesti käynnistysyrityksen aikana sähköjärjestelmässä syntyneestä kipinästä. Tämän jälkeen palo eteni räjähdysmäisesti ohjaamotilassa."

        http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/9NhRXxBfz/M2016-01_Moottoriveneen_palo_Saimaalla_24.7.2016.pdf

        Huhhuh sen verran pitää vielä lisätä tähän että luin tuon tutkinta raportin läpi ja siitä olen varma että tollasta raatoa en kyllä osta.. Mielenkiintoista luettavaa kylläkin. Tuossahan nyt on lähes pahin mahdollinen tapahtunut, onneksi kukaan ei kuollut. Sitä hän ihmettelen että jos on ollut kaikki ressut kiinni ja bensaa höyrystyy kymmeniä litroja koppiin niin eikö kukaan yhdestätoista ihmisestä haistanut sitä vai oliko jo tottunut pidemmän vuodon johdosta.. Tiiä siitä sitten, mutta uudempaa venettä onneksi hakusessa.

        Jullikksonille vastauksena että lähinnä tuo 5.0 mpi ja mahdollisesti efi ollut noista bensoista mietinnässä eikä enään kaasari vehkeitä. :)


      • Palovaara
        Kyselijä kirjoitti:

        Huhhuh sen verran pitää vielä lisätä tähän että luin tuon tutkinta raportin läpi ja siitä olen varma että tollasta raatoa en kyllä osta.. Mielenkiintoista luettavaa kylläkin. Tuossahan nyt on lähes pahin mahdollinen tapahtunut, onneksi kukaan ei kuollut. Sitä hän ihmettelen että jos on ollut kaikki ressut kiinni ja bensaa höyrystyy kymmeniä litroja koppiin niin eikö kukaan yhdestätoista ihmisestä haistanut sitä vai oliko jo tottunut pidemmän vuodon johdosta.. Tiiä siitä sitten, mutta uudempaa venettä onneksi hakusessa.

        Jullikksonille vastauksena että lähinnä tuo 5.0 mpi ja mahdollisesti efi ollut noista bensoista mietinnässä eikä enään kaasari vehkeitä. :)

        Veneessä moottori on suljetusssa tilassa. Autossa se on avoimessa tilassa. Tässä on hyvin suuri ero. Ja siksi bensakäyttöisen veneen konehuoneet tulee tuulettaa ennen käynnistystä. Bensa on pieninä pitoisuuksina suljetussa tilassa jossa on kipinälähde hyvin vaarallinen. Bensiinin (95E10) alempi syttymis-/räjähdysraja: 1,4 % Ylempi syttymis-/räjähdysraja: 8,1 % eli bensa höyryä ei tarvitse (tai edes saa ) olla kovin paljon kun se on vaarallisimmillaan. Diesel on sis hyvin paljon turvallisempi. Autoilussa tällä ei ole niin merkityst. Jos auto sytyy palamaan, senkun pysähdyt ja nouset autosta ulos ja soitat palokunnalle kuivin jaloin. Mitä teet veneen osalta? Hyppäät kylmään veteen? Entäs itten?

        Dieseli noin yleisesti on turvallisempi ja luotetavampi. Se ei kärsi mm. sytytyksen ongelmista. Toki diesel on kalliimpi eikä kulutusero useinkaan hintaa tasoita, toki joskus niin tekee jos konetunteja vuodessa tulee paljon. Mutta minkä hinnan laitat paremalle turvallisuudelle? Sen saat toki itse päättää.


    • Pyyliiteri

      Kannattaa ostaa vene joka miellyttää itseä ja soveltuu omiin tarpeisiin. Itselläni on seitsemäs vuosi menossa amerikkalaisella veneellä joka on nyt 21v. vanha. Ostaessa oli kovin siisti mutta kaikenlaista pientä parannusta ja laittoa on tehty joka vuosi. Rahaa on kulunut laittamiseen veneen hinta mutta se oli alussa tiedossa että näin siinä käy. Oli kyseessä sitten auto tai vene se ei riitä että sen ostaa ja alkaa käyttämään se vaatii hyvää huolenpitoa jotta se pysyy hyvänä. Veneilyyn ei kulu paljoa rahaa, ainostaan kaikki. Silti olen tyytyväinen.

    • lihamylly2

      Nämä 5 L koneet ovat autonmoottoreita ja General Motorsin valmistamia. Niitä käyttävät ainakin Volvo ja Mercruiser ja edesmennyt OMC . Meillä on sellainen (Volvo) ja se on vuosimallia 1987 mutta makeavesijäähdytetty, ajettu noin 1000 h.Venenaapurilta hajosi (puhkiruostui) Mercruiser, sillä oli ikää noin 20 vuotta.Aikoinaan kun ostettiin meidän vene se moottori kesti yhden kesän ajaa (puhkiruostunut).Ikää koneella oli 14 v. Tämä oli suora nelonen ,3 L myös GM valmistama. Moottorin ikää lisätään ajamalla siihen glykolia joka syksy (talvisäilytys).Terevetuloa mukavan harrastuksen pariin.
      Sinulla kannatta olla mukana joku joka tuntee veneet kun ostat sellaisen !!!
      Lycka till.

    • Kyselijä

      kiitoksia hyvistä kommenteista! lisää kaivataan vielä ja etenkin jenkkiveneiden omistajilta että mitä kaikkea niissä tulee ottaa huomioon ja onko niissä jotakin seikkoja mitä ei välttämättä tule edes ajateltua ennen kuin on se vene.
      sea rayn weekendereissä vissiin kaikissa säilytystilaa melko paljon lattiassa? ja sundancereissa midcabin, vai?

    • Sundancerit on midcabinilla ja Weekenderit ja Overnighterit ovat cyddy-cabineja, eli matalia ja keulassa vain vuode eikä vessaa/keittiötä. Aika erilaisia veneitä SD on vedet ja systeemit.
      Merivedessä olleet kilvet vuotaa herkästi 10 - vuotiaina, vaihto edellyttää moottorin poisnostoa. Merivesijäähdytteiset koneet saman ikäisenä kannattaa tarkastaa ruosteet ja veden kierto yms., alkaa olla jo ruostetta.

      • Jaskaderaa

        No sehän oli reipas väite, eli 2008 ja sitä vanhemmat vetarinkilvet muka vuotaa. Taitaa kuitenkin olla niin että vm 2008 vetarit, kilvet ja koneet ovat Suomessa vielä nk "uusia" koneita. Suomen venekannan koneiden keski-ikä taitaa olla lähempänä 20 vuotta kuitenkin ja ihan hyvin niillä mennään. No tottahan tietysti on että jos veneet olisivat ympärivuoden atlantin rannoilla niin aika nopeasti moottorit haperoituisivat.


    • No ei se Mercruiser kilpi sillai roiskimalla vuoda, vaan hieman tihkuu ja pikkuhiljaa se kasvaa. Ja tietty riippuu, kuinka korkealla kilpi on vedestä, että mikä veden paine edes on siellä ohjausakselilla, swivel pin. Voi sen kanssa elää, mutta tarkastaisin että on kuivaa ja puhdasta tuon ohjausakselin alla kun sisäpuolelta katsoo Ajoissa kun korjaa, selviää muutamilla osilla. Lopulta koko kilpi kun aika kulunut.

    • Kyselijä
      • Better_Than_Life

        Asiallisen näköinen peli, etenkin hintaansa nähden. Tarkasti nämä on kuitenkin aina syynättävä.

        Four Winns on paremman luokan jenkkimerkki ja ovat oikein asiallisia pelejä kaiken kaikkiaan. Tuo yksilö näyttäisi olevan vähän ajettu ja mikäli on asianmukaisesti huollettu, on tuossa venettä pitkäksi aikaa.


      • Bo_nästan_Kaspers

        Älä osta venet jossa ei ole sivukansia. On nimittäin kokemusta moisesta ja hankalaa oli kaikensortin manööverit ja liikkuminen veneessä.


      • Äly_mukaan
        Bo_nästan_Kaspers kirjoitti:

        Älä osta venet jossa ei ole sivukansia. On nimittäin kokemusta moisesta ja hankalaa oli kaikensortin manööverit ja liikkuminen veneessä.

        Höpö höpö, ilman sivukansia ollaan pärjätty yli 20 vuotta ilman mitään ongelmia. Sivukannet syövät lisäksi tuhottomasti sisätiloja.


    • Ja_romureiskat_tietty

      Yli 20 vuotta sitten, ainoat ilman sivukansia valmistetut veneet, olivat plywoodista laminoidut Beikut ja Marino Mustangit :-))))

    • Saaristomerenkiertäjä

      Minulla on ollut vene sivukannella ja ilman. Mikäli veneilet porukassa ei sivukansien puuttumisesta ole haittaa. Nykyisinen veneeni on varustettu sivukansilla (Nimbus nova s27) jolloin rantautuminen onnistuu yksin huonomallakin ilmalla.

      • Better_Than_Life

        Tässä ollaan asian ytimessä. Mikäli rantautumismanööverit on pystyttävä suorittamaan yksin, on sivukannet hyvä olla. Mutta kun ollaan käytännössä aina vähintään kahdestaan liikkeellä, pärjätään mainiosti ilman sivukansia.


      • 234567890987656789876

        Kyllä sivukansien puuttuminen haittaa porukallakin veneilyä, mutta laituriin ajot ym. onnistuu, yksin todella hankalaa. Sivukannet ei tarvitse olla edes leveät, kunhan pääsee kulkemaan, asettelemaan lepuuttajat laituriin ja kanaviin tullessa .
        Kun venettä hankkii sisävesille, missä on kanavia, pitää veneen keskivaiheilla olla kattoluukku, tai muu mahdollisuus, mistä saa kurkotettua kiinni kanavan reunasta roikkuvasta köydestä, tämä etenkin yksin veneillessä, niitäkin tapauksia näkee, että köyteen tartutaan veneen perästä, tai keulasta, vene on silloin poikittain kanavassa ja kova sähellys päällä, silloin taas tarvitaan niitä sivukansia.


      • sisävesiveneilijä

        Ei ihan taida tollanen Nimbus mennä aloittajan budjettiin. Sivukannet vie myös melkosesti tiloja ja sisältä on kovin ahtaan olonen 27 jalkaiseksi.


    • kaakkkka

      on muuten mukava sateella avata se tuulilasi/keulaluukku ja koko paatti kastuu...

    • Kyselijä

      Juu yksinkin olisi hyvä pystyä välillä veneilemään. Useimmiten kyllä kahdestaan ja joskus tietysti kyyditään kavereitakin. Tarkoittaako tuo sivukansi juttu sitä että esim tuossa 225 sundancerissa pääsee kävelemään veneen takakulmaan esteettä toisin kuin noissa four winnsseissä missä on sohva kaarella takana vieden kaiken kävelytilan veneen perästä? Tuulilasihan noissa aukeaa keskeltä joten veneen keulaankin pääsee helposti kulkemaan. Tuota ikkunasta kurkottelu hommaa en myöskään ymmärrä kun nämähän on täysin avonaisia veneitä?

      • täääh

        "nämähän on täysin avonaisia veneitä" , no ei ole sellainen hyvä paatti suomen suvessa, kun sitä vettäkin tulee toisinaan paljonkin.


      • Better_Than_Life

        Tällä samalla logiikalla tänne ei pitäisi ostaa Bustereitakaan. Hellittäkää jo, amerikkalaistyyppiset veneet sopivat Itämerelle vallan mainiosti. Olisin itsekin voinut ostaa koppiveneen mutta jenkkivene oli aivan päivänselvä valinta, enkä ole viiden vuoden käytön jälkeen katunut hetkeäkään.


      • Neuvoja

        Shaibaa, jenkkivene soveltuu hyvin ensiveneeksi.kun hiukan ikää karttuu niin oppii arvostamman leveitä sivukansia tasaista etukantta kunnon kaiteita yms yms. Näitä ominaisuuksia ei valitettavasti saa halvoilsta jenkkipukeista. Ajat ajaneet jenkkien ohi kun ihmiset vaurastuneet.

        T. NordStar


      • Better_Than_Life

        Kun ikää karttuu niin nuo kirjoitusvirheetkin toivottavasti vähenevät.
        Omia veneitä vuodesta -86 joista kaksi kotimaista, yksi kanadalainen ja tämä viimeisin on amerikkalainen. Parempaa veneostosta en ole koskaan tehnyt. Rahasta ei tämäkään ostos ollut kiinni.


      • Perstuntuma

        Vanhoja paatteja kaikki tyynni.


    • aina.jaksaa.naurattaa

      köyhistäkin tulee varakkaita kun polttavat naamaansa laituriin peruuttaneen peilainerin takatuhdolla tallinnan viinat pöydällä ja mattiteppo pauhaa kajarista.

      • Kyselijä

        En ymmärrä. Laita tietosi alle niin tarkistetaan sinun varallisuus joka on ilmeisesti normaaleja ihmisiä huomattavasti korkeampi vai onko kyseessä vain jokin aivovamma tai mielisairaus?


        Asiaan, Löytyykö keneltäkään käytännön kokemusta tuosta sea ray 225 weekenderistä 5.0mpi moottorilla?


      • Better_Than_Life

        Tuosta kyseisestä mallista ei kokemuksia mutta muista merireiskoista ja jenkeistä on. Varmasti asiallinen peli, mutta nuo ovat aina yksilöitä joten kannattaa tarkastaa perusteellisesti ja vaatia kuitit tehdyistä rempoista ja huolloista.

        Polttoainekulut tuolla luokkaa 2 euroa per kilometri. Kannattaa varautua että kustantaa jotain.


    • 78665

      GayCruisereita löytyy DTM:stä. Harrastavat myös jenkkiveneitä ja muuta heikkolaatuista blinblingiä. Rasvaa vaan kovasti niin ei satu niin paljoa.

    • Oikeastiko

      Nykypäivänä halutaan BR, DC ei myy. Oletko oikeasti valmis yöpymään <7m veneessä missä ei ole yhtään mitään mukavuuksia? Osta matkavene jos aiot olla yötä.

      • Vp260-02

        7,6metrin 2002 mallin jenkki itel ja kaikki toimii lämpimästä painevedestä lähtien niin ja kunnon vesi vessalla... Kaikki nää ei suomi pulkkiin mahdu.... On teil erikoisia "tyttöystäviä" ku sankoon tms pitää ulostaa.


      • Better_Than_Life

        Tuo Four Winns on 8m pitkä, 2,6m leveä ja painaa 2700kg kuivana. On siis täysimittainen matkavene kaikkine varusteineen. Vessa, pentteri, kaksi punkkaa ja isot avotilat. Tuommoisella kyllä kelpaa veneillä. Itse valitsisin ilman muuta tuon mieluummin kuin pienemmän Sea Rayn.


      • Jocche

        Tuo linkin takana oleva Four Winns on muuten poistunut myynnistä. Jos joskut haluat eroon veneestäsi niin osta sellainen merkki joka on tunnettu ja niitä on paljon. Esim Sea Rayn myyminen on paljon helpompaa kuin jonkun Four Winnsin joita ei ole montaa Suomeen tuotu. Väittäsin myös että Sea Rayssä arvo säilyy paremmin kun noissa harvinaisuuksissa. Sea Rayllä on myös iso konserni ollut vuosikymmeniä maahantuojana Suomeen joten jälkimarkkinat toimii hyvin. Four Winnsillä ei ole edustusta Suomessa.


      • Better_Than_Life

        Tuo on tietysti totta, mutta veneenä Four Winns on vähintäin Sea Rayn veroinen. Jos vene ostetaan pitkäaikaiseen käyttöön, vain tällä on merkitystä.


    • Anonyymi

      Apuja kaivataan myös veneen ostoon. Alunperin olin ostamassa pulpettivenettä, nälkä kasvaa syödessä ja nyt hankinnassa olisi 6-8 metrinen vene, johon mahtuisi hyvin 2 aikuista ja kaksi lasta suunnilleen päivän pituisille veneretkille.

      Jostain syystä nämä ns. jenkkiveneet kiinnostavat ja nettivenettä on tullut kahlattua läpi.

      Veneiden tekniikapuoli on ihan uutta, joten käytetyn veneen hankinta tuntuu aika hakuammunnalta. Esim. tällaista olen katsellut:

      https://www.nettivene.com/moottorivene/sea-ray/800687

      Pystyykö tuollaisen veneen tekniikan puolen kuntoa mitenkään selvittämään tekniikasta ymmärtämätön, tai löytyykö jostain veneen hankintaan erikoistuneita "konsultteja"?

      • Anonyymi

        Löytyy venetarkastajia joka lähtöön. Jos et ole ollut koskaan tekemisissä sisperäkoneiden kanssa niin pyydä ihmeessä apua.


      • Anonyymi

        Nuo on usein raakavesijäähdytteisiä moottoreita eli meressä merivesi kiertää lohkon kautta. Merivesi syövyttää lohkon, kuitenkin jos on käytetty järvivedessä tai muuten esim satamaan tultaessa ajettu makeassa vedessä voi olla ok. Nuo 8m daycruiserit vaikuttivat nuorempana kiinnostavilta, mutta nyt tuntuu, että nuo ovat ahdistavan pieniä. Jos haet asuttavaa venettä päädyt ennen pitkää suurempaan ja jos sinulla ei ole paksua lompakkoa polttoainelaskun suhteen päädyt ennen pitkää uppoamarunkoiseen tai ainakin merellä purjeveneeseen. 8m veneessä vähemmän on enemmän sillä niissä oleskelu jo muutamankin aikuisen voimin edellyttää väistötilaa ja selkeät kulku ja oleskelutilat.
        Sisämoottorissa ei sinänsä ole mitään ihmellistä se on jopa helpompi huollettava niin kauan kuin moottoria ei tarvitse irroittaa. Tutki mootorin pakosarjan kuinto, kokeile sormituntumalta onko alapinnassa ruostetta tai meneekö peräti sormi läpi. Kantso öljyn kunto mittatikusta ja jäähdytysteste jos on makeavesijäähdytteinen. (siis kaksipiirinen jäähdytys, mikä on hyvä asia). Muista tutkia myös vetolaite(eet) ja niiden kumit ja välykset. Katsele lehdistä mitä vaihtomoottori tai uusi maksaisi. Kuinka isot polttoainetankit veneessä on, jos ajatus niiden tankkauksesta tuntuu kalliilta ei vene ole ehkä sopiva. Asia erikseen on varsinaiset matkamoottoriveneet joita lyhemmillä matkoilla tankataan kerran vuodessa. Sea-Ray on ilmeisesti amerikanveneistä paremmasta päästä. Veneen rungon pitää olla tukevaa tekoa ja rungon mallin sellainen että käytös ajossa on hyvä. Veneiden ominaisuuksissa on paljon enemmän eroja kuin esim autoissa. Itselläni on ollut sekä hyviä että huonoja veneitä ja jos hyvän löytää kannattaa kahteen kertaan miettiä ennen kuin vaihtaa. Silti hyväkin vene huonolla moottorilla on toivoton yhdistelmä, moottoriveneessä kannattaa satsata moottorin kuntoon. Iäkkäämpi laadukas runko uudemmalla tekniikalla voi olla hyvä vaihtoehto. Mielestäni ympärikäveltävyys on veneessä etu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe