Lievään uniapneaan cpap

Ainaväsynyt

Onko jollain lievää uniapneaa sairastavalla käytössä cpap tai purentakisko? Onko väsymys poistunut kun on käyttänyt näitä laitteita. Itselläni on todettu lievä uniapnea ja olen menossa keuhkotautien poliklinikalle tarkempiin tutkimuksiin parin viikon päästä.

19

11879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koit43

      Mulla on kummatkin käytössä. Suotta menet julkista terveydenhoitoa rasittamaan. Niistä ei ole apua p*skan vertaa. Laihduta ja lopeta juopottelu. Siinä on sulle paras lääke.

      • Ainaväsynyt

        Joo jos vois tehdä nuo kummatkin eli laihduttaa ja lopettaa juopottelut, mutta kun on normaalipainoinen ja raitis.


      • Armahdansinut

        Mene sinä ja tee temppusim ettet ole vaivaksi asti.


    • Alkumetri

      Minulla on koekäytössä uniapnealaite. Minulla oli lievä uniapnea. Minä olen entistä väsyneempi. En taida sopeutua laitteeseen.

      • talin2

        lainaus:
        "Itselläni on todettu lievä uniapnea"
        Miten paljon aikaa vietät sängyssä vuorokaudessa? Miten suuri väsymys on?
        Mikä on sinulla puhaltimesta tuleva paine? Vuotaako maski?

        Aika outoa, että apnea on vain lievä, eikä puhaltimesta ole apua.

        Sain diagnoosin elokuun lopussa 2016, terveyskeskuslääkäri heti alkoi kehua uniapneapuhallinta ja kertoi, että kaikki ovat hyvin tyytyväisiä puhaltimeen. Sitten odotin puhallinta 4 kuukautta, tulin iloisena sairaalaan hakemaan puhallinta. Siellä huoneessa oli monta kymmentä puhallinta, lääkäri otti yhden, antoi minulle, lyhyt opastus ja lähdin puhaltimen kanssa kotiin. Illalla alkoi helvetti. Maski vuosi jatkuvasti, yritin siirtää sitä jatkuvasti, koko ajan heräsin, nukuin joten kuten 4 tuntia ja revin maskin kasvoista, sitten huhtikuussa 2017 palautin puhaltimen ja maskin sairaalaan. Tänä vuonna aloitin käyttää puhallinta uudestaan, koska laihtuminen ei poistanut uniapneaa. Kokeilin yhteensä 5 maskia. 2 nenä- ja 3 kokokasvomaskia. Nenämaski ei vuotanut, mutta suu meni auki ja ilma karkasi suun kautta. 2 ensimmäista kokokasvomaskia vuosivat niin, että melu herätti minut koko ajan, näin unen, jossa oli voimakas tuuli, tuulen ääni tuli maskista. Uni oli levotonta. Kolmas maski vuosi harvoin, pystyin nukkumaan lähes normaalisti. Sitten laitoin univyön, joka estää nukkumista selällä. Uniapneapuhallin ei poistanut uniapneaa kokonaan, vaan vähensi 60-70%. Keskivaikea ja vaikea (riippuen yöstä) uniapnea muttui lieväksi, eli puhaltimesta on apua. Eli kun sopiva maski löytyi, niin suuri osa väsymyksestä hävisi. Minulla on automaattinen puhallin (ResMed AirSense 10 AutoSet), se säätää painetta itse. Huomasin sen, että kun nukun selällä ilman univyötä, niin puhallin alkaa puhaltaa ilmaa todella suurella paineella (ainakin 14 cm, joka on merkki vaikeasta uniapneasta), alkaa vuoto joka häiritsee unta ja olen väsynyt. Silloin usein näen sellaisia unia, joissa olen ulkona ja on voimakas tuuli. Jos nukun kyljellä univyön kanssa, niin puhaltimesta tuleva paine on pienempi (9-12 cm = keskivaikea apnea), vuodon esiintyvyys pienenee ja uni parenee. Mutta samalla univyö häiritsee. Mutta silti väsymystä on vähemmän, kun nukun univyö päällä. Eli puhaltimesta tuleva paine vaikuttaa suoraan vuodon esiintyvyyteen, mitä suurempi paine, sitä useammin esiintyy vuotoja, jotka vakavasti häiritsevät unta. Onneksi, kun nukun kyljellä paine on sellainen, että vuotoja ei ole kovinkaan paljon. 3 vuotta sitten olin paljon lihavampi, kuin nyt. Silloin oli todella paha uniapnea. Eli uniapneapuhallin ei ole taikalaite, joka aina auttaa. Jos uniapnea on vaikea, niin puhaltimesta tuleva paine on niin kova, että maski vuotaa ja melu häiritsee vakavasti unta.

        Jos puhallin ei auta, voi kokeilla uniapneakiskoa. Jos sekään ei auta, niin voi kokeilla nukkua sekä kiskon, että puhaltimen kanssa samanaikaisesti. Jos kisko pienentää uniapneaa ja tämän seuraksena puhaltimesta tuleva paine pienee merkittävästi, niin vuotojen esiintyvyys voi pienentyä ja uni parantua.


      • Ainaväsynyt

        No niin, tarkemmissa tutkimukissa tuli oltua keuhkopoliklinikalla. Lääkäri sanoi, että minulla on tuo ns. pikkukieli normaalia pidempi ja terävämpi, mikä voi olla osasyynä uniapneaan. Eli osittain rakenteellinen vika. Ennen kuulemma leikattiin, mutta ei enää. Lääkäri suositteli minulle uniapneakiskoa ja jos siitä ei ole apua niin voidaan kokeilla cpapia. Miehelläni on tuo cpap käytössä ja kun kokeilin sitä itselleni muutamaksi minuutiksi, tuntui, että se painaa sitä ilmaa tulemaan niin , että tuntuu tukehtuvan. Ei ihme, että sen kanssa voi olla vaikeaa.


      • Öpo876

        Minulla oli myös kirontapusku. Oli heiton hyvä mutta meinasin tukehtua. Cappilaite oli mutta se söi sähköä niin pirusti. Nyt nukun hyvin kun on omenan puolikas suussa joka yö


      • talin2

        lainaus:
        ________________________________________________
        Miehelläni on tuo cpap käytössä ja kun kokeilin sitä itselleni muutamaksi minuutiksi, tuntui, että se painaa sitä ilmaa tulemaan niin , että tuntuu tukehtuvan.
        ________________________________________________
        Millä paineella puhallin puhaltaa ilmaa?

        lainaus:
        ____________________________________________
        Ei ihme, että sen kanssa voi olla vaikeaa.
        _____________________________________________
        Se riippuu puhaltimen paineesta ja keuhkojen tehosta.

        lainaus:
        __________________________________
        mutta se söi sähköä niin pirusti
        __________________________________
        Miten paljon sähköä uniapneapuhallin syö?


      • Pelierkki
        talin2 kirjoitti:

        lainaus:
        ________________________________________________
        Miehelläni on tuo cpap käytössä ja kun kokeilin sitä itselleni muutamaksi minuutiksi, tuntui, että se painaa sitä ilmaa tulemaan niin , että tuntuu tukehtuvan.
        ________________________________________________
        Millä paineella puhallin puhaltaa ilmaa?

        lainaus:
        ____________________________________________
        Ei ihme, että sen kanssa voi olla vaikeaa.
        _____________________________________________
        Se riippuu puhaltimen paineesta ja keuhkojen tehosta.

        lainaus:
        __________________________________
        mutta se söi sähköä niin pirusti
        __________________________________
        Miten paljon sähköä uniapneapuhallin syö?

        ResMed 10 - automaattisesti säätyvä cpap-laite, jonka sain eilen, tuntuu oppivan hengityksesi rytmin. Kun maskin kanssa nukkuu, laite puhaltaa juuri oikealla hetkellä, kun alat vetämään henkeä sisään, mutta uloshengittäessä puhallus taukoaa, ja uloshengitys on kevyttä. Aluksi hengitysvaiheiden välissä tuntuu kynnys, mutta hetken kuluttua laite on oppinut säätelemään tehoaan rytmiisi. Laite on myös käytännössä äänetön.


      • Pelierkki
        talin2 kirjoitti:

        lainaus:
        ________________________________________________
        Miehelläni on tuo cpap käytössä ja kun kokeilin sitä itselleni muutamaksi minuutiksi, tuntui, että se painaa sitä ilmaa tulemaan niin , että tuntuu tukehtuvan.
        ________________________________________________
        Millä paineella puhallin puhaltaa ilmaa?

        lainaus:
        ____________________________________________
        Ei ihme, että sen kanssa voi olla vaikeaa.
        _____________________________________________
        Se riippuu puhaltimen paineesta ja keuhkojen tehosta.

        lainaus:
        __________________________________
        mutta se söi sähköä niin pirusti
        __________________________________
        Miten paljon sähköä uniapneapuhallin syö?

        Sähköä laite ottaa noin 90 watin teholla. Kuukauden unet maksimissaan 5 euroa.


      • Anonyymi
        talin2 kirjoitti:

        lainaus:
        "Itselläni on todettu lievä uniapnea"
        Miten paljon aikaa vietät sängyssä vuorokaudessa? Miten suuri väsymys on?
        Mikä on sinulla puhaltimesta tuleva paine? Vuotaako maski?

        Aika outoa, että apnea on vain lievä, eikä puhaltimesta ole apua.

        Sain diagnoosin elokuun lopussa 2016, terveyskeskuslääkäri heti alkoi kehua uniapneapuhallinta ja kertoi, että kaikki ovat hyvin tyytyväisiä puhaltimeen. Sitten odotin puhallinta 4 kuukautta, tulin iloisena sairaalaan hakemaan puhallinta. Siellä huoneessa oli monta kymmentä puhallinta, lääkäri otti yhden, antoi minulle, lyhyt opastus ja lähdin puhaltimen kanssa kotiin. Illalla alkoi helvetti. Maski vuosi jatkuvasti, yritin siirtää sitä jatkuvasti, koko ajan heräsin, nukuin joten kuten 4 tuntia ja revin maskin kasvoista, sitten huhtikuussa 2017 palautin puhaltimen ja maskin sairaalaan. Tänä vuonna aloitin käyttää puhallinta uudestaan, koska laihtuminen ei poistanut uniapneaa. Kokeilin yhteensä 5 maskia. 2 nenä- ja 3 kokokasvomaskia. Nenämaski ei vuotanut, mutta suu meni auki ja ilma karkasi suun kautta. 2 ensimmäista kokokasvomaskia vuosivat niin, että melu herätti minut koko ajan, näin unen, jossa oli voimakas tuuli, tuulen ääni tuli maskista. Uni oli levotonta. Kolmas maski vuosi harvoin, pystyin nukkumaan lähes normaalisti. Sitten laitoin univyön, joka estää nukkumista selällä. Uniapneapuhallin ei poistanut uniapneaa kokonaan, vaan vähensi 60-70%. Keskivaikea ja vaikea (riippuen yöstä) uniapnea muttui lieväksi, eli puhaltimesta on apua. Eli kun sopiva maski löytyi, niin suuri osa väsymyksestä hävisi. Minulla on automaattinen puhallin (ResMed AirSense 10 AutoSet), se säätää painetta itse. Huomasin sen, että kun nukun selällä ilman univyötä, niin puhallin alkaa puhaltaa ilmaa todella suurella paineella (ainakin 14 cm, joka on merkki vaikeasta uniapneasta), alkaa vuoto joka häiritsee unta ja olen väsynyt. Silloin usein näen sellaisia unia, joissa olen ulkona ja on voimakas tuuli. Jos nukun kyljellä univyön kanssa, niin puhaltimesta tuleva paine on pienempi (9-12 cm = keskivaikea apnea), vuodon esiintyvyys pienenee ja uni parenee. Mutta samalla univyö häiritsee. Mutta silti väsymystä on vähemmän, kun nukun univyö päällä. Eli puhaltimesta tuleva paine vaikuttaa suoraan vuodon esiintyvyyteen, mitä suurempi paine, sitä useammin esiintyy vuotoja, jotka vakavasti häiritsevät unta. Onneksi, kun nukun kyljellä paine on sellainen, että vuotoja ei ole kovinkaan paljon. 3 vuotta sitten olin paljon lihavampi, kuin nyt. Silloin oli todella paha uniapnea. Eli uniapneapuhallin ei ole taikalaite, joka aina auttaa. Jos uniapnea on vaikea, niin puhaltimesta tuleva paine on niin kova, että maski vuotaa ja melu häiritsee vakavasti unta.

        Jos puhallin ei auta, voi kokeilla uniapneakiskoa. Jos sekään ei auta, niin voi kokeilla nukkua sekä kiskon, että puhaltimen kanssa samanaikaisesti. Jos kisko pienentää uniapneaa ja tämän seuraksena puhaltimesta tuleva paine pienee merkittävästi, niin vuotojen esiintyvyys voi pienentyä ja uni parantua.

        Missä saa muka kokeilla höpsis tääl tungettiin yks nenämaski ja yksi koko maski onneks

        Tiesin kokomaskin mikä käy se toiminut


    • PeliErkki

      Sain eilen cpap-laitteen ja 1 yö on nyt takana. Nukuin 11 tuntia, välillä heräilin lähinnä maskin outouden vuoksi, mutta uni oli varsin hyvää. Pissallakaan en käynyt yöllä kertaakaan! Aamulla heräsin virkeänä ja jotenkin seesteisenä. Laitteessa luki paine: 9, eli ilmeisesti keskivaikea apnea. Niska oli kipeänä, kun en yöllä kääntynyt niin usein normaalisti. Yleensä nukun mahallani, mutta se ei ole kokokasvomaskilla mahdollista, niinpä nukuin kyljelläni kasvot hiukan alaviistoon. Koko päivän on ollut levännyt ja rauhallinen olo. Jäin heti koukkuun! Toivon, että tottumisen myötä niskoillekin löytyy sopiva asento. Saisiko kokokasvomaskille sopivaa tyynyä jostain?

    • Friitu

      Keskivaikea uniapnea

      Olen koukussa ekan kerran jälkeen CPAP masiinaan! Niin paljon paremmat unet.

      • Cpappi

        Sama juttu - kerrasta sain apua ja opin nopeasti nukkumaan laitteen kanssa. Aluksi kokomaski, nykyisin sierainmaski. Talvella käytän kosteuttajaa. Hommasin myös pienemmän matkalaitteen, kun matkustan paljon.


      • Terveellinen.lääke

        Minä käytän pölynimuria!
        Paljon tehokkaampi ja halvenpi.
        Enkä polta tupakkaa kuten te.


      • Anonyymi
        Terveellinen.lääke kirjoitti:

        Minä käytän pölynimuria!
        Paljon tehokkaampi ja halvenpi.
        Enkä polta tupakkaa kuten te.

        En ole ikinä polttanut mut on uniapnea eikä ole ylipainoa urheilen.


      • Anonyymi
        Terveellinen.lääke kirjoitti:

        Minä käytän pölynimuria!
        Paljon tehokkaampi ja halvenpi.
        Enkä polta tupakkaa kuten te.

        Seksi imurin kanssa onkin taivaallinen kokemus


      • Anonyymi
        Terveellinen.lääke kirjoitti:

        Minä käytän pölynimuria!
        Paljon tehokkaampi ja halvenpi.
        Enkä polta tupakkaa kuten te.

        Heh en ole ikinä tupakoinut keskivaikea uniapnea neurologinen tullut autokolarista älä aja kolaria äläkä joudu täydellisyys kolariin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      840
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe