Intis Oulus tuas 80-90 lukujen taittees.
kuulin jostain ISOSTA ja erikoisesta kaivinkoneesta lekendaa.
Olikohan sillä kaivettu Ii-jokea tms. sielläpäin.
ISO ja VALTAVA oli, muistaakseni lahoaa nyt jossain metsässä.
Se väitettiin että se KÄVELI?
Totta vai tarua?
kertokaa jotka (varmaa) tietoa tiedätte!
Jos ois kuvia niin avott!!
II-joen Kaivinkone?
105
37947
Vastaukset
- topias
oon nähny kuvia siitä koneesta ja siitä on jotain jutua netiskin mutta en muista sivun osoitetta.mutta hae jollain hakukoneella niin löytyy tietoa..
- exFakiiri
Marionista löytyy tietoja:
http://www.hattijahunen.com/marion/index.html
http://www.utaj.fi/koulu/ylaaste/talvikki/marion.html
oli viimeksi Iissä Raasakkakoskella. Tuholaiset osittain rikkoneet. Viety jo kauan sitten kaiketi romuttamoon. Olisi kannattanut entisöidä ja museoida, mutta eihän sitä Suomessa näin tehdä, vaan mennään ulkomaille katsomaan ja ihailemaan.
- nähnyt
Olenpa nähnyt, kun joskus -65 vuoden paikkeilla olin intistä lomilla, kun Marioni perkkasi Oulujokea Madekosken kohdalla.
Tuo kone tosiaan oli sähkökäyttöinen ja kävelevä, siinä ei ollut pakoputkea eikä teloja.
Kävely tapahtui siten, kuin tuhatjalkainen siirtäisi yhtä jalkaa kerrallaan ja lopulta siirtyi jalkojensa mukana itsekkin.
Nuo Oulujoen Madekosken saaret ja penkat Heikkilän suvannon yläpuolella syntyivät silloin.
Komeasti siinä vesi roiskahti, kun kone paiskasi pienen autotallin kokoisen kauhansa koskeen, veti sorakasan pinnalle ja kuormasi maansiirtoautoon.
Maamassoilla oiottiin jokea, rakennettiin koneelle kävelypolkuja ja luultavasti siitä riitti soraa kaupungin tarpeisiinkin.
Avustava puskutraktori silotteli jokipenkat.
Itse en ollut katsomassa, kun laitteeseen ensikerran kytkettiin sähkö, mutta tuon seurauksena kerrotaan Oulun pimenneen.
Kaivinkoneen kohtalosta en kovinkaan tiedä, mutta jonnekkin Muhoksen laitasaaren seutuville se Oulujoella lopetti työnsä.
Liekko sitten sama kone jatkanut touhujaan Iijoella.
Iijoen koneesta tiedän, että Keminmaalainen romuliike Toppari sen tarjousten perusteella sai romutettavakseen.
Lehdissä kerrottiin tuolloin, kuinkamonta tonnia siitä voitiin purkaa kuparia ja jopa kontaktoripinnoista kultaa.
Lehdissä oli myös juttua, että kauha jäisi paikkakunnalle museoitavaksi,,, tiiä sitten.
Lienee kunnan isät rahanpuuteeseen realisoineet senkin. - Vha pieru
Suomen kaksi kautta aikojen suurinta kaivinkonetta olivat tyyppiä Marion 7400. Laahakauhakoneita, työpaino tuollaiset 700 tonnia tai niillä main.
Itse suoritin tarkastuskäynnin toisessa koneessa ehkä 1955 (jolloin olin 4 vuoden ikäinen). Kone oli tuolloin Utajärvellä, Utasen voimalaitostyömaalla. Iso oli!
Toisen kerran näin saman koneyksilön Muhoksen Leppiniemessä joskus 1970-luvulla. Kone ruostui siellä hiljakseen joenpenkalla. Oli se parissa kymmenessä vuodessa kummasti kutistunut, mutta iso oli pentele vieläkin!
Koneet olivat sähkökäyttöisiä ja ne liikkuivat todellakin "kävelemällä" eli eräänlaisen epäkeskomekanismin varassa. Kaivettaessa toki tukevasti "mahallaan".
Enemmän kuin kertaluokkaa (lue: dekadia) suurempia kaivinkoneita löytyy web-osoitteesta http://www.stripmine.org Avainsana: draglines
Ja tuolla Hatti Jahusen sivuilla (joihin linkki edempänä) on todellakin hienoja kuvia "Raasakan Marista" eli siitä toisesta Marion 7400:sta. Kiitos Hatille kulttuurihistoriallisesta tallennustyöstä!- Vha pieru
Väittäisin vielä, ettei tämän keskusteluketjun nimimerkki "topias" ole sama kuin täällä myös nähty nimimerkki "Topias". Asiantuntemuksessa ja muussakin otteessa on nähdäkseni iso ero!
"Topias" tietää Marioneista varmasti enemmän kuin minä, mutta "topiaksen" asiantuntemuksen asetan kyseenalaiseksi.
Suomen molemmat Marion 7400 -koneet lienee nykyisin jo romutettu. :o(
- taruako?
no ei oo TARUA!
Nyt löytyy tietoja ku koneen nimi on tieros :)
Mutta jos on omia tarinoita niin jos viitsit niin kirjoittele!
Harmi kun se on ROMUTETTU :(
mutta se lama...
ja ne (entisöinti/ kuljetus/ ylläpito) kulut.
Muuten missä päin se toinen kone on ollut?- Vha pieru
Toinen Iijoella, toinen Oulujoella.
- jande
Muistaakseni isä-ukkoni oli nelos pillarilla (puskukoneella) tekemässä petiä Marionille saimaan kanavan kunnostus/laajennus töissä joskus 60-luvulla. Oli pitänyt kauhaa mossen tallina.
- kuulinpa
jande kirjoitti:
Muistaakseni isä-ukkoni oli nelos pillarilla (puskukoneella) tekemässä petiä Marionille saimaan kanavan kunnostus/laajennus töissä joskus 60-luvulla. Oli pitänyt kauhaa mossen tallina.
kuulinpa tuosta iijoen marionista huhua sen verran että, aikanaan kun työt päättyivät se sähkökoneisto olisi viety jonnekkin pois varastoon (yhtiölle) ja säilötty paksuun vaseliiniin. Kai ne on sittemmin topparin porukat hakeneet pois. Toisen jutun aiheesta olen kuullut että ouluseudulla (?) olis marionin penkkakoneelle tapahtunut pieni turma. Penkkaa oli puskettu siinä marionin liepeillä, ja kahvitunnilla oli sitten pillarikuski ajanut koneensa siihen marionin perän viereen ja itse hipassut ylös sakastiin kahville / raataamaan. Siinä oli sitten juteltu yhtä ja toista ja käännetty marionia ja katseltu sitä penkkaa jollon marioni kuski oli kysyny että missä sulla sulla se pillari on. ku ei penkalla näy... Kääntyessään marionin perä oli työntänyt pillarin alas penkalta. Marionin kabiiniin ei ollut tärinöitä tuntunut. Tämä on tosi tarina jonka kuulin eräältä vanhemmalta konemieheltä. Konemies kyllä kerto tarkalleen sen pillari kuskin nimenki ja mikä katti se oli ollut mutta en kuolemaksenikaan jaksa muistaa olisko ollu 7 tai jotain.
- myös
kuulinpa kirjoitti:
kuulinpa tuosta iijoen marionista huhua sen verran että, aikanaan kun työt päättyivät se sähkökoneisto olisi viety jonnekkin pois varastoon (yhtiölle) ja säilötty paksuun vaseliiniin. Kai ne on sittemmin topparin porukat hakeneet pois. Toisen jutun aiheesta olen kuullut että ouluseudulla (?) olis marionin penkkakoneelle tapahtunut pieni turma. Penkkaa oli puskettu siinä marionin liepeillä, ja kahvitunnilla oli sitten pillarikuski ajanut koneensa siihen marionin perän viereen ja itse hipassut ylös sakastiin kahville / raataamaan. Siinä oli sitten juteltu yhtä ja toista ja käännetty marionia ja katseltu sitä penkkaa jollon marioni kuski oli kysyny että missä sulla sulla se pillari on. ku ei penkalla näy... Kääntyessään marionin perä oli työntänyt pillarin alas penkalta. Marionin kabiiniin ei ollut tärinöitä tuntunut. Tämä on tosi tarina jonka kuulin eräältä vanhemmalta konemieheltä. Konemies kyllä kerto tarkalleen sen pillari kuskin nimenki ja mikä katti se oli ollut mutta en kuolemaksenikaan jaksa muistaa olisko ollu 7 tai jotain.
Venäläisillä oli kopio, Aleksei, itse olin myös konehommissa sen vierellä, heittokauha oli siinä 9 tai 11 kuutiota (enpä muista enään) painava oli kumminkin, ei liikkunut hinaten Cat D4:lla, piti olla E7, jota itse ajoin, kun kauha piti hinata korjattavaksi jonkin matkaa
- Heikki
myös kirjoitti:
Venäläisillä oli kopio, Aleksei, itse olin myös konehommissa sen vierellä, heittokauha oli siinä 9 tai 11 kuutiota (enpä muista enään) painava oli kumminkin, ei liikkunut hinaten Cat D4:lla, piti olla E7, jota itse ajoin, kun kauha piti hinata korjattavaksi jonkin matkaa
Missäpäin Suomea tämä Aleksei oli hommissa ja mahtaako olla vielä jossain päin Suomea? Oliko tämä kone kävelevä vai liikkuiko se teloilla?
Harmi kun romuttivat Marionin. Se olisi ehdottomasti pitänyt kunnostaa. Sitähän tarjottiin Iin kunnalle, mutta he eivät halunneet kunnostaa sitä. Tuntuu, että siihen olisi saanut jonkun talkooporukan kunnostamaan ja siihenhän olisi voinut hommata vaikka sponsoreita. Puomi pystyssä se olisi ollut komea kone ja siihen puomiin olisi voinut laittaa sponsorin nimen.
Tuolta voitte lukea Marionin tarjoamisesta IIn kunnalle:
http://www.iiseutu.fi/Ii_kunta/Iinkh/981019.txt
Harmittaa kovasti, että en ehtinyt nähdä koskaan konetta. Isoisäni oli työnjohtajana tuolla koneella ja jäi eläkkeelle, kun Marion jäi seisomaan Iihin, viimeiselle työmaalleen.
Marioneitahan oli käsittäkseni kolme Suomessa. Yksi myytiin takaisin Amerikkaan ja se Muhoksella ollut kone on myös romutettu. Iijoen kone oli viimeinen. Marionin kuljettamiseen tarvittiin 48 junanvaunua.
Tietääkö kukaan missäpäin Suomea mahtaa sijaita tämä Suomen suurin? laahakauhakone Lima 2400? Sehän kunnostettiin 90-luvulla ja sen jälkeen sen ensimmäinen työmaa oli Raahessa. Tämä kone painaa 210 tonnia ja puomin pituus on 50 metriä. Koneen suurin kauha on 6.6 kuutiota. Terramare yhtiö koneen kunnosti ja luulen, että on sen omistuksessa edelleen. Tuosta koneesta olisi mukava tietää, että missäpäin Suomea se kaivaa tällä hetkellä tai yleensä sijaitsee?
Tuossa kuva koneen pienoismallista. Sivuilla on lisää kuvia koneesta, kun klikkaa ylhäältä niitä painikkeita.
http://www.pienoismetalli.com/html/lima2400-b_0.html
Jos tiedätte joitain muita suuria vaijerikoneita Suomessa niin kertokaa ihmeessä niistä. - Poffer
Heikki kirjoitti:
Missäpäin Suomea tämä Aleksei oli hommissa ja mahtaako olla vielä jossain päin Suomea? Oliko tämä kone kävelevä vai liikkuiko se teloilla?
Harmi kun romuttivat Marionin. Se olisi ehdottomasti pitänyt kunnostaa. Sitähän tarjottiin Iin kunnalle, mutta he eivät halunneet kunnostaa sitä. Tuntuu, että siihen olisi saanut jonkun talkooporukan kunnostamaan ja siihenhän olisi voinut hommata vaikka sponsoreita. Puomi pystyssä se olisi ollut komea kone ja siihen puomiin olisi voinut laittaa sponsorin nimen.
Tuolta voitte lukea Marionin tarjoamisesta IIn kunnalle:
http://www.iiseutu.fi/Ii_kunta/Iinkh/981019.txt
Harmittaa kovasti, että en ehtinyt nähdä koskaan konetta. Isoisäni oli työnjohtajana tuolla koneella ja jäi eläkkeelle, kun Marion jäi seisomaan Iihin, viimeiselle työmaalleen.
Marioneitahan oli käsittäkseni kolme Suomessa. Yksi myytiin takaisin Amerikkaan ja se Muhoksella ollut kone on myös romutettu. Iijoen kone oli viimeinen. Marionin kuljettamiseen tarvittiin 48 junanvaunua.
Tietääkö kukaan missäpäin Suomea mahtaa sijaita tämä Suomen suurin? laahakauhakone Lima 2400? Sehän kunnostettiin 90-luvulla ja sen jälkeen sen ensimmäinen työmaa oli Raahessa. Tämä kone painaa 210 tonnia ja puomin pituus on 50 metriä. Koneen suurin kauha on 6.6 kuutiota. Terramare yhtiö koneen kunnosti ja luulen, että on sen omistuksessa edelleen. Tuosta koneesta olisi mukava tietää, että missäpäin Suomea se kaivaa tällä hetkellä tai yleensä sijaitsee?
Tuossa kuva koneen pienoismallista. Sivuilla on lisää kuvia koneesta, kun klikkaa ylhäältä niitä painikkeita.
http://www.pienoismetalli.com/html/lima2400-b_0.html
Jos tiedätte joitain muita suuria vaijerikoneita Suomessa niin kertokaa ihmeessä niistä.Jos Terramare on tuon Liman kunnostanut, niin eiköhän kysely olisi luontevaa aloittaa suoraan heidän kauttaan. EIköhän sieltä tule jotain tietoa. Terramaren sivut on osoitteessa http://www.terramare.fi/
Heikki kirjoitti:
Missäpäin Suomea tämä Aleksei oli hommissa ja mahtaako olla vielä jossain päin Suomea? Oliko tämä kone kävelevä vai liikkuiko se teloilla?
Harmi kun romuttivat Marionin. Se olisi ehdottomasti pitänyt kunnostaa. Sitähän tarjottiin Iin kunnalle, mutta he eivät halunneet kunnostaa sitä. Tuntuu, että siihen olisi saanut jonkun talkooporukan kunnostamaan ja siihenhän olisi voinut hommata vaikka sponsoreita. Puomi pystyssä se olisi ollut komea kone ja siihen puomiin olisi voinut laittaa sponsorin nimen.
Tuolta voitte lukea Marionin tarjoamisesta IIn kunnalle:
http://www.iiseutu.fi/Ii_kunta/Iinkh/981019.txt
Harmittaa kovasti, että en ehtinyt nähdä koskaan konetta. Isoisäni oli työnjohtajana tuolla koneella ja jäi eläkkeelle, kun Marion jäi seisomaan Iihin, viimeiselle työmaalleen.
Marioneitahan oli käsittäkseni kolme Suomessa. Yksi myytiin takaisin Amerikkaan ja se Muhoksella ollut kone on myös romutettu. Iijoen kone oli viimeinen. Marionin kuljettamiseen tarvittiin 48 junanvaunua.
Tietääkö kukaan missäpäin Suomea mahtaa sijaita tämä Suomen suurin? laahakauhakone Lima 2400? Sehän kunnostettiin 90-luvulla ja sen jälkeen sen ensimmäinen työmaa oli Raahessa. Tämä kone painaa 210 tonnia ja puomin pituus on 50 metriä. Koneen suurin kauha on 6.6 kuutiota. Terramare yhtiö koneen kunnosti ja luulen, että on sen omistuksessa edelleen. Tuosta koneesta olisi mukava tietää, että missäpäin Suomea se kaivaa tällä hetkellä tai yleensä sijaitsee?
Tuossa kuva koneen pienoismallista. Sivuilla on lisää kuvia koneesta, kun klikkaa ylhäältä niitä painikkeita.
http://www.pienoismetalli.com/html/lima2400-b_0.html
Jos tiedätte joitain muita suuria vaijerikoneita Suomessa niin kertokaa ihmeessä niistä.jos haluatte tietää lisää marionista tai kävelevistä koneista niin tästä osoitteesta löytyy..
www.bucyrus.com- -M-
Poffer kirjoitti:
Jos Terramare on tuon Liman kunnostanut, niin eiköhän kysely olisi luontevaa aloittaa suoraan heidän kauttaan. EIköhän sieltä tule jotain tietoa. Terramaren sivut on osoitteessa http://www.terramare.fi/
http://www.terramare.fi/Equipment.pdf
Kolmannen sivun puolivälissä. - Marioni
Heikki kirjoitti:
Missäpäin Suomea tämä Aleksei oli hommissa ja mahtaako olla vielä jossain päin Suomea? Oliko tämä kone kävelevä vai liikkuiko se teloilla?
Harmi kun romuttivat Marionin. Se olisi ehdottomasti pitänyt kunnostaa. Sitähän tarjottiin Iin kunnalle, mutta he eivät halunneet kunnostaa sitä. Tuntuu, että siihen olisi saanut jonkun talkooporukan kunnostamaan ja siihenhän olisi voinut hommata vaikka sponsoreita. Puomi pystyssä se olisi ollut komea kone ja siihen puomiin olisi voinut laittaa sponsorin nimen.
Tuolta voitte lukea Marionin tarjoamisesta IIn kunnalle:
http://www.iiseutu.fi/Ii_kunta/Iinkh/981019.txt
Harmittaa kovasti, että en ehtinyt nähdä koskaan konetta. Isoisäni oli työnjohtajana tuolla koneella ja jäi eläkkeelle, kun Marion jäi seisomaan Iihin, viimeiselle työmaalleen.
Marioneitahan oli käsittäkseni kolme Suomessa. Yksi myytiin takaisin Amerikkaan ja se Muhoksella ollut kone on myös romutettu. Iijoen kone oli viimeinen. Marionin kuljettamiseen tarvittiin 48 junanvaunua.
Tietääkö kukaan missäpäin Suomea mahtaa sijaita tämä Suomen suurin? laahakauhakone Lima 2400? Sehän kunnostettiin 90-luvulla ja sen jälkeen sen ensimmäinen työmaa oli Raahessa. Tämä kone painaa 210 tonnia ja puomin pituus on 50 metriä. Koneen suurin kauha on 6.6 kuutiota. Terramare yhtiö koneen kunnosti ja luulen, että on sen omistuksessa edelleen. Tuosta koneesta olisi mukava tietää, että missäpäin Suomea se kaivaa tällä hetkellä tai yleensä sijaitsee?
Tuossa kuva koneen pienoismallista. Sivuilla on lisää kuvia koneesta, kun klikkaa ylhäältä niitä painikkeita.
http://www.pienoismetalli.com/html/lima2400-b_0.html
Jos tiedätte joitain muita suuria vaijerikoneita Suomessa niin kertokaa ihmeessä niistä.Vanttauskoskella(Kemijoki) kun voimalaitosta rakennettiin -60 luvun loppupuolella, koneen veivät kyllä pois.
Kulku oli laahaava, eli oli palkit(ponttoonit), ja veti peräpäätä maata vasten, jäi semmoinen mieleen että muutaman askeleen jälkeen aina rasvarässillä painoi vaseliiniä, palkkien saranoihin, valtava painohan oli päällä, taisipa mainitakkin että 3 askeleen päästä voideltava
Sähköllä toimi, taisi olla moottorikin tarvittaessa käytettäväksi
Kulku oli tosi hidasta, voisi ajatella pyörän johon palkki tapilla kiinni reunaan, aina kun pyörähti alkoi palkki vastaamaan maahan, ja siirsi konetta metrin verran, ja perä oli aina maassa, siellä oma kelkkansa
Kauhalla sai kerralla Magirius Deutsin lavan täyteen , eikä sopinutkaan koko kauhallista, Jullessa(Eugligh) oli isompi lava, siihen suunnilleen sai kipata täyden kauhallisen - Muhoksen Pyhänsivu
Marioni kirjoitti:
Vanttauskoskella(Kemijoki) kun voimalaitosta rakennettiin -60 luvun loppupuolella, koneen veivät kyllä pois.
Kulku oli laahaava, eli oli palkit(ponttoonit), ja veti peräpäätä maata vasten, jäi semmoinen mieleen että muutaman askeleen jälkeen aina rasvarässillä painoi vaseliiniä, palkkien saranoihin, valtava painohan oli päällä, taisipa mainitakkin että 3 askeleen päästä voideltava
Sähköllä toimi, taisi olla moottorikin tarvittaessa käytettäväksi
Kulku oli tosi hidasta, voisi ajatella pyörän johon palkki tapilla kiinni reunaan, aina kun pyörähti alkoi palkki vastaamaan maahan, ja siirsi konetta metrin verran, ja perä oli aina maassa, siellä oma kelkkansa
Kauhalla sai kerralla Magirius Deutsin lavan täyteen , eikä sopinutkaan koko kauhallista, Jullessa(Eugligh) oli isompi lava, siihen suunnilleen sai kipata täyden kauhallisenMuhoksen Marion oli vielä 80- luvun alussa Pyhänsivulle mentäessä joen penkalla.Sitten se purettiin ja toimitettiin muistaakseni jonnekin Afrikkaan. Kalevassa oli asiasta juttuakin koneen purkamisen aikoihin.
Olihan se aikamoinen masiina. Kävin koneella pari kertaa aivan viimeisinä vuosina. Isoja sähkömoottoreita oli useimpiakin. Niiden tehot olivat muistaakseni jotakin 70 KW, ei sen tehokkaampia kuitenkaan. Puomi oli n. 60 metriä pitkä. Laahauskauhan tilavuus oli n. henkilöauton kokoa, näin vertasin sitä Saab 96:n kanssa.
Sehän kaivoi myös Emäjoella ja siitä liikkui monenlaisia juttuja, kuten esim. se että kauhan juuttuessa kiinni, koko Suomussalmi pimeni jne. jne. Taisi olla juttuja. Siinähän oli oma erillinen voima-asema diesel-aggregaattein, joten ei se kai valtakunnan verkkoa käyttänyt. Eikä siinä ollut myöskään saunaa, sellaisestakin puhuttiin...Utajärven keskustassa jokivarressa on muuten kukkula jonka Marion on tehnyt! Taitaa olla jo nyt vesoittunut, mutta neljännesvuosisata sitten kukkulan, tai pitäisikö sanoa mäen päälle oli oikein autolla ajettava tie. Sielläkin tuli joskus nuorna miesnä käytyä. - taruako?
Heikki kirjoitti:
Missäpäin Suomea tämä Aleksei oli hommissa ja mahtaako olla vielä jossain päin Suomea? Oliko tämä kone kävelevä vai liikkuiko se teloilla?
Harmi kun romuttivat Marionin. Se olisi ehdottomasti pitänyt kunnostaa. Sitähän tarjottiin Iin kunnalle, mutta he eivät halunneet kunnostaa sitä. Tuntuu, että siihen olisi saanut jonkun talkooporukan kunnostamaan ja siihenhän olisi voinut hommata vaikka sponsoreita. Puomi pystyssä se olisi ollut komea kone ja siihen puomiin olisi voinut laittaa sponsorin nimen.
Tuolta voitte lukea Marionin tarjoamisesta IIn kunnalle:
http://www.iiseutu.fi/Ii_kunta/Iinkh/981019.txt
Harmittaa kovasti, että en ehtinyt nähdä koskaan konetta. Isoisäni oli työnjohtajana tuolla koneella ja jäi eläkkeelle, kun Marion jäi seisomaan Iihin, viimeiselle työmaalleen.
Marioneitahan oli käsittäkseni kolme Suomessa. Yksi myytiin takaisin Amerikkaan ja se Muhoksella ollut kone on myös romutettu. Iijoen kone oli viimeinen. Marionin kuljettamiseen tarvittiin 48 junanvaunua.
Tietääkö kukaan missäpäin Suomea mahtaa sijaita tämä Suomen suurin? laahakauhakone Lima 2400? Sehän kunnostettiin 90-luvulla ja sen jälkeen sen ensimmäinen työmaa oli Raahessa. Tämä kone painaa 210 tonnia ja puomin pituus on 50 metriä. Koneen suurin kauha on 6.6 kuutiota. Terramare yhtiö koneen kunnosti ja luulen, että on sen omistuksessa edelleen. Tuosta koneesta olisi mukava tietää, että missäpäin Suomea se kaivaa tällä hetkellä tai yleensä sijaitsee?
Tuossa kuva koneen pienoismallista. Sivuilla on lisää kuvia koneesta, kun klikkaa ylhäältä niitä painikkeita.
http://www.pienoismetalli.com/html/lima2400-b_0.html
Jos tiedätte joitain muita suuria vaijerikoneita Suomessa niin kertokaa ihmeessä niistä.kellään tietoa että olisiko se Etelä-Suomessa häärinyt kone myyty takaisin Amerikkaan?
(Vai olisiko se mahdollisesti jompi kumpi kone kun nyt jo tiedettään siihen yhteen minua vaivanneeseen kysymykseen vastaus:eli marionie siirrettiin junalla purettuna, mutta tätä toimenpidettä ei ehkä tehty monestikaan?)
Kun siitä ei ole kellään havaintoa enää esim. 80-luvulta. Tietenkin tuo minun alkuperäinen otsikkoni ei viittaa kui Ii-jokeen niin siksi ei kai moni joka siitä Siellä toimieesta Marionesta tietäisi ole tänne eksynyt.
Olen enemmän kui KIITOLLINEN kaikille jotka ovat vaivautuneet vastaamaan minun pitemmän aikaa vaivanneeseen kysymykseeni:"Taruako" alkuperäinen tarinankertoja kun oli "tarinamiehiä" siis siellä intis, eikä kukaan muu ollut oikein kuulut...
mutta jos tiedät ja viitsit niin kirjottele :)
Seuraan kummiskin tilannetta...
KIIIITTOOOSSS!!!! :) - Taruako?
taruako? kirjoitti:
kellään tietoa että olisiko se Etelä-Suomessa häärinyt kone myyty takaisin Amerikkaan?
(Vai olisiko se mahdollisesti jompi kumpi kone kun nyt jo tiedettään siihen yhteen minua vaivanneeseen kysymykseen vastaus:eli marionie siirrettiin junalla purettuna, mutta tätä toimenpidettä ei ehkä tehty monestikaan?)
Kun siitä ei ole kellään havaintoa enää esim. 80-luvulta. Tietenkin tuo minun alkuperäinen otsikkoni ei viittaa kui Ii-jokeen niin siksi ei kai moni joka siitä Siellä toimieesta Marionesta tietäisi ole tänne eksynyt.
Olen enemmän kui KIITOLLINEN kaikille jotka ovat vaivautuneet vastaamaan minun pitemmän aikaa vaivanneeseen kysymykseeni:"Taruako" alkuperäinen tarinankertoja kun oli "tarinamiehiä" siis siellä intis, eikä kukaan muu ollut oikein kuulut...
mutta jos tiedät ja viitsit niin kirjottele :)
Seuraan kummiskin tilannetta...
KIIIITTOOOSSS!!!! :)yllä olevassa kirjoituksessani:...myyty Afrikkaan vai Amerikkaan?
Kumpaakin on ehdotettu. :) - Pikkukaivuri
jande kirjoitti:
Muistaakseni isä-ukkoni oli nelos pillarilla (puskukoneella) tekemässä petiä Marionille saimaan kanavan kunnostus/laajennus töissä joskus 60-luvulla. Oli pitänyt kauhaa mossen tallina.
haepas tähän hakukoneesta:
http://www.kantapuu.fi/search.phtml?s_class=1
ja klikkaa "kuvahaku" ja siihen kokotekstihaussa: Marion 7400
Ja siihen yhden kuvassa vastauksesta tuli Etelä-Karjalassa, Vuoksen varrella. - Heikki
Taruako? kirjoitti:
yllä olevassa kirjoituksessani:...myyty Afrikkaan vai Amerikkaan?
Kumpaakin on ehdotettu. :)Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.
Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.
1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.
Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.
Mrionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.
Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.
Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen? - Heikki
-M- kirjoitti:
http://www.terramare.fi/Equipment.pdf
Kolmannen sivun puolivälissä.Tuossa kuva Lima 2400 koneesta. Se Suomessa oleva on valkoinen ja punainen väritykseltään. Tietääkö kukaan onko tuollaista Lima 2400 konetta ollut Suomessa muita kuin tuo yksi nyt kunnostettu?
http://www.bagger-gann.de/bilder/bild21_big.jpg - rjh
Marioni kirjoitti:
Vanttauskoskella(Kemijoki) kun voimalaitosta rakennettiin -60 luvun loppupuolella, koneen veivät kyllä pois.
Kulku oli laahaava, eli oli palkit(ponttoonit), ja veti peräpäätä maata vasten, jäi semmoinen mieleen että muutaman askeleen jälkeen aina rasvarässillä painoi vaseliiniä, palkkien saranoihin, valtava painohan oli päällä, taisipa mainitakkin että 3 askeleen päästä voideltava
Sähköllä toimi, taisi olla moottorikin tarvittaessa käytettäväksi
Kulku oli tosi hidasta, voisi ajatella pyörän johon palkki tapilla kiinni reunaan, aina kun pyörähti alkoi palkki vastaamaan maahan, ja siirsi konetta metrin verran, ja perä oli aina maassa, siellä oma kelkkansa
Kauhalla sai kerralla Magirius Deutsin lavan täyteen , eikä sopinutkaan koko kauhallista, Jullessa(Eugligh) oli isompi lava, siihen suunnilleen sai kipata täyden kauhallisenIskä kävi siirtämässä O.A.Heikkisen autolla jonku Marionin alustan Pirttikoskelta Vanttauskoskelle helmikuussa v.70 mikäli hänen jättämänsä muistiinpanoihinsa on luottamista
- Heikki
Heikki kirjoitti:
Tuossa kuva Lima 2400 koneesta. Se Suomessa oleva on valkoinen ja punainen väritykseltään. Tietääkö kukaan onko tuollaista Lima 2400 konetta ollut Suomessa muita kuin tuo yksi nyt kunnostettu?
http://www.bagger-gann.de/bilder/bild21_big.jpgLöytyi toinenkin kuva tuollaisesta Lima 2400 koneesta. Tuon sivun alalaidassa oleva keltainen kone.
http://www.personal.psu.edu/staff/m/x/mxb13/PAGES/Pagebuckets.html - taruako?
rjh kirjoitti:
Iskä kävi siirtämässä O.A.Heikkisen autolla jonku Marionin alustan Pirttikoskelta Vanttauskoskelle helmikuussa v.70 mikäli hänen jättämänsä muistiinpanoihinsa on luottamista
että mistä mihin?
eli missäpäin Suomea (kunnat)
ja ilmeisesti tämä siiretty kappale oli purettunakin? kiitettävän kokoinen!? - Ikäloppu
taruako? kirjoitti:
että mistä mihin?
eli missäpäin Suomea (kunnat)
ja ilmeisesti tämä siiretty kappale oli purettunakin? kiitettävän kokoinen!?Näistä Marioneista keskusteltiin kolmatta vuotta sitten Suomi24:n palstoilla:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1000000000000021&posting=20500000000227952
Iijoen Raasakan Marin 7400:sta on juttua ja kuvia täällä:
http://www.hattijahunen.com/marion/index.html
Olin noin 4-vuotias tutustuessani toiseen Marion 7400-yksilöön Oulujoen Utasella 1950-luvun puolivälissä. Saman koneen näin Muhoksen Leppiniemessä 1970-luvulla, jolloin se lojui joenpenkalla ruostumassa. Tietämäni mukaan molemmat koneet ovat päässeet sulatuspatoihin ja ”naulatehtaalle” (elleivät sitten Avesta Polaritin Tornion terästehtaan raaka-aineeksi). - VePe
Pikkukaivuri kirjoitti:
haepas tähän hakukoneesta:
http://www.kantapuu.fi/search.phtml?s_class=1
ja klikkaa "kuvahaku" ja siihen kokotekstihaussa: Marion 7400
Ja siihen yhden kuvassa vastauksesta tuli Etelä-Karjalassa, Vuoksen varrella.Joku Suomessa olleista Marioneista on mahdollisesti Ruotsissa Kiirunan tai Jällivaaran kaivostyömaalla.
- Nimetön
VePe kirjoitti:
Joku Suomessa olleista Marioneista on mahdollisesti Ruotsissa Kiirunan tai Jällivaaran kaivostyömaalla.
Suomessa oli kolme Marion 7400 kaivinkonetta. Vanhin koneista aloitti urakkansa sodan jälkeen Imatralla, josta se siirrettiin Oulujoelle 1950-luvun puolivälin paikkeilla. Koneen omisti Oulujoki oy. Toisen koneen hankki Kemijoki oy 1958. Kolmannen koneen osti Vesi-Pekka oy. Tämä kone aloitti Paltamossa Kiehimäjoen ruoppauksella, jonka jälkeen se siirrettiin Saimaan kanavatyömaalle. Tämän urakan jälkeen kone myytiin Pohjolan Voima oy:lle Iijoelle.
Itse olen ollut tekemisissä jokaisen koneen kanssa siten että, isäni oli rasvarina ja kuljettajien kesälomien tuuraajana Oulu- ja Kemijoen koneilla, sekä kuljettajana Vesi-Pekan ja Pohjolan Voiman koneella. Minä olin rasvarina ja kuljettajien lomien tuuraajana Pohjolan Voiman koneella.
Maailmassa on huomattavasti suurempia koneita kuin ko. kone. Suomen ja pohjoismaiden suurin se tietääkseni oli.
Teknisesti koneet oli samanlaisia, mutta varusteissa oli hieman eroja.
Työpaino 600 tonnia, korkeus 18m, pohjakakun halk. 9m.
Pohjolan Voiman koneessa oli lyhin puomi, 53m mutta suurin kauha, 10 kuutiota.
Kemijoen konessa taas oli pisin 75m puomi ja 8 kuution kauha.
Oulujoen koneessa oli 63m puomi ja suurin kauha 8 kuutiota.
Käyttövoimana sähkö (4000V). Kone siirsi itseään kävelemällä. Kovalla maalla n. 2m:n askelin, vetelässä maastossa hyvä jos 20cm. Mikäli joku on kiinnostunut tarkemmista tiedoista niin yhteyden minuun saa os. [email protected] - vireo
Heikki kirjoitti:
Missäpäin Suomea tämä Aleksei oli hommissa ja mahtaako olla vielä jossain päin Suomea? Oliko tämä kone kävelevä vai liikkuiko se teloilla?
Harmi kun romuttivat Marionin. Se olisi ehdottomasti pitänyt kunnostaa. Sitähän tarjottiin Iin kunnalle, mutta he eivät halunneet kunnostaa sitä. Tuntuu, että siihen olisi saanut jonkun talkooporukan kunnostamaan ja siihenhän olisi voinut hommata vaikka sponsoreita. Puomi pystyssä se olisi ollut komea kone ja siihen puomiin olisi voinut laittaa sponsorin nimen.
Tuolta voitte lukea Marionin tarjoamisesta IIn kunnalle:
http://www.iiseutu.fi/Ii_kunta/Iinkh/981019.txt
Harmittaa kovasti, että en ehtinyt nähdä koskaan konetta. Isoisäni oli työnjohtajana tuolla koneella ja jäi eläkkeelle, kun Marion jäi seisomaan Iihin, viimeiselle työmaalleen.
Marioneitahan oli käsittäkseni kolme Suomessa. Yksi myytiin takaisin Amerikkaan ja se Muhoksella ollut kone on myös romutettu. Iijoen kone oli viimeinen. Marionin kuljettamiseen tarvittiin 48 junanvaunua.
Tietääkö kukaan missäpäin Suomea mahtaa sijaita tämä Suomen suurin? laahakauhakone Lima 2400? Sehän kunnostettiin 90-luvulla ja sen jälkeen sen ensimmäinen työmaa oli Raahessa. Tämä kone painaa 210 tonnia ja puomin pituus on 50 metriä. Koneen suurin kauha on 6.6 kuutiota. Terramare yhtiö koneen kunnosti ja luulen, että on sen omistuksessa edelleen. Tuosta koneesta olisi mukava tietää, että missäpäin Suomea se kaivaa tällä hetkellä tai yleensä sijaitsee?
Tuossa kuva koneen pienoismallista. Sivuilla on lisää kuvia koneesta, kun klikkaa ylhäältä niitä painikkeita.
http://www.pienoismetalli.com/html/lima2400-b_0.html
Jos tiedätte joitain muita suuria vaijerikoneita Suomessa niin kertokaa ihmeessä niistä.Lima 2400B painaa 240tonnia. Olen ajanu sellaista 2vuotta Niitä taitaa olla jopa kolme suomessa. Se mitä ajoin on Porvoon sondbyyssä tälläkin hetkellä. On todella makee peli:)
- Mää vaan
Heikki kirjoitti:
Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.
Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.
1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.
Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.
Mrionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.
Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.
Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen?Tuo Yhdysvaltoihin myyty Marion toimii vieläkin siellä louhoksella.
- Mä vaan
Heikki kirjoitti:
Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.
Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.
1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.
Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.
Mrionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.
Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.
Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen?Tuohon kun saisi jostain varmistuksen.
Itse olen lukenut monia lehtijuttujakin kyseisestä koneesta ja muutamassa sanotaan että kaksi on romutettu ja yksi myyty ulkomaille ja toisissa sanotaan että yksi on romutettu ja kaksi myyty ulkomaille.
Aitikin koneestahan nuo puhuu että se olisi toinen myyty kone. Toinenhan on siellä Wilmingtonin likellä. - jopi
Nimetön kirjoitti:
Suomessa oli kolme Marion 7400 kaivinkonetta. Vanhin koneista aloitti urakkansa sodan jälkeen Imatralla, josta se siirrettiin Oulujoelle 1950-luvun puolivälin paikkeilla. Koneen omisti Oulujoki oy. Toisen koneen hankki Kemijoki oy 1958. Kolmannen koneen osti Vesi-Pekka oy. Tämä kone aloitti Paltamossa Kiehimäjoen ruoppauksella, jonka jälkeen se siirrettiin Saimaan kanavatyömaalle. Tämän urakan jälkeen kone myytiin Pohjolan Voima oy:lle Iijoelle.
Itse olen ollut tekemisissä jokaisen koneen kanssa siten että, isäni oli rasvarina ja kuljettajien kesälomien tuuraajana Oulu- ja Kemijoen koneilla, sekä kuljettajana Vesi-Pekan ja Pohjolan Voiman koneella. Minä olin rasvarina ja kuljettajien lomien tuuraajana Pohjolan Voiman koneella.
Maailmassa on huomattavasti suurempia koneita kuin ko. kone. Suomen ja pohjoismaiden suurin se tietääkseni oli.
Teknisesti koneet oli samanlaisia, mutta varusteissa oli hieman eroja.
Työpaino 600 tonnia, korkeus 18m, pohjakakun halk. 9m.
Pohjolan Voiman koneessa oli lyhin puomi, 53m mutta suurin kauha, 10 kuutiota.
Kemijoen konessa taas oli pisin 75m puomi ja 8 kuution kauha.
Oulujoen koneessa oli 63m puomi ja suurin kauha 8 kuutiota.
Käyttövoimana sähkö (4000V). Kone siirsi itseään kävelemällä. Kovalla maalla n. 2m:n askelin, vetelässä maastossa hyvä jos 20cm. Mikäli joku on kiinnostunut tarkemmista tiedoista niin yhteyden minuun saa os. [email protected]Pitkäämpä oli viestejä ennen kuin tuli oikeaa asiaa. Minun isä ajoi Oulojoen Marionia alusta loppuun. Edellisen viestin alkuun sellainen korjaus, että Marion oli ensin Jylhämän voimalaitoksella ja sitten meni Imatralle josta palasi Utaselle 1953-54. Oli muutaman vuoden Oulujoella josta siirrettiin Emäjoelle ja palasi takaisin Oulujoelle. Kerkesin onneksi itsekin kokeilemaan kaivamista, meitä vain piti olla kaksi poikaa hommissa että onnistui. Toinen oli toisella puolella vivuissa ja toinen toisella [email protected]
- a35d
Poffer kirjoitti:
Jos Terramare on tuon Liman kunnostanut, niin eiköhän kysely olisi luontevaa aloittaa suoraan heidän kauttaan. EIköhän sieltä tule jotain tietoa. Terramaren sivut on osoitteessa http://www.terramare.fi/
joku liman malli seisoo rautaruukin työmaalla (terramare)ja käytössä näkyy olevan manitowoc 4600 laaha lapaluodon satamassa
- J K
vireo kirjoitti:
Lima 2400B painaa 240tonnia. Olen ajanu sellaista 2vuotta Niitä taitaa olla jopa kolme suomessa. Se mitä ajoin on Porvoon sondbyyssä tälläkin hetkellä. On todella makee peli:)
Tervehdys !
Jos olet viellä työelämässä ja halukas tehdä työtä kysessä olevanlaisella koneella töitä,
niin soita 0400 750488
T J K - kaivurimiäs
Heikki kirjoitti:
Missäpäin Suomea tämä Aleksei oli hommissa ja mahtaako olla vielä jossain päin Suomea? Oliko tämä kone kävelevä vai liikkuiko se teloilla?
Harmi kun romuttivat Marionin. Se olisi ehdottomasti pitänyt kunnostaa. Sitähän tarjottiin Iin kunnalle, mutta he eivät halunneet kunnostaa sitä. Tuntuu, että siihen olisi saanut jonkun talkooporukan kunnostamaan ja siihenhän olisi voinut hommata vaikka sponsoreita. Puomi pystyssä se olisi ollut komea kone ja siihen puomiin olisi voinut laittaa sponsorin nimen.
Tuolta voitte lukea Marionin tarjoamisesta IIn kunnalle:
http://www.iiseutu.fi/Ii_kunta/Iinkh/981019.txt
Harmittaa kovasti, että en ehtinyt nähdä koskaan konetta. Isoisäni oli työnjohtajana tuolla koneella ja jäi eläkkeelle, kun Marion jäi seisomaan Iihin, viimeiselle työmaalleen.
Marioneitahan oli käsittäkseni kolme Suomessa. Yksi myytiin takaisin Amerikkaan ja se Muhoksella ollut kone on myös romutettu. Iijoen kone oli viimeinen. Marionin kuljettamiseen tarvittiin 48 junanvaunua.
Tietääkö kukaan missäpäin Suomea mahtaa sijaita tämä Suomen suurin? laahakauhakone Lima 2400? Sehän kunnostettiin 90-luvulla ja sen jälkeen sen ensimmäinen työmaa oli Raahessa. Tämä kone painaa 210 tonnia ja puomin pituus on 50 metriä. Koneen suurin kauha on 6.6 kuutiota. Terramare yhtiö koneen kunnosti ja luulen, että on sen omistuksessa edelleen. Tuosta koneesta olisi mukava tietää, että missäpäin Suomea se kaivaa tällä hetkellä tai yleensä sijaitsee?
Tuossa kuva koneen pienoismallista. Sivuilla on lisää kuvia koneesta, kun klikkaa ylhäältä niitä painikkeita.
http://www.pienoismetalli.com/html/lima2400-b_0.html
Jos tiedätte joitain muita suuria vaijerikoneita Suomessa niin kertokaa ihmeessä niistä.Tiedän että pietarsaaressa on yksi lima, on jopa hyvässä kunnossa, ja että sillä tehdään päivittäin töitä satamassa, tietääkseni painoltaan 240 tonnia
- osaynaja
Nimetön kirjoitti:
Suomessa oli kolme Marion 7400 kaivinkonetta. Vanhin koneista aloitti urakkansa sodan jälkeen Imatralla, josta se siirrettiin Oulujoelle 1950-luvun puolivälin paikkeilla. Koneen omisti Oulujoki oy. Toisen koneen hankki Kemijoki oy 1958. Kolmannen koneen osti Vesi-Pekka oy. Tämä kone aloitti Paltamossa Kiehimäjoen ruoppauksella, jonka jälkeen se siirrettiin Saimaan kanavatyömaalle. Tämän urakan jälkeen kone myytiin Pohjolan Voima oy:lle Iijoelle.
Itse olen ollut tekemisissä jokaisen koneen kanssa siten että, isäni oli rasvarina ja kuljettajien kesälomien tuuraajana Oulu- ja Kemijoen koneilla, sekä kuljettajana Vesi-Pekan ja Pohjolan Voiman koneella. Minä olin rasvarina ja kuljettajien lomien tuuraajana Pohjolan Voiman koneella.
Maailmassa on huomattavasti suurempia koneita kuin ko. kone. Suomen ja pohjoismaiden suurin se tietääkseni oli.
Teknisesti koneet oli samanlaisia, mutta varusteissa oli hieman eroja.
Työpaino 600 tonnia, korkeus 18m, pohjakakun halk. 9m.
Pohjolan Voiman koneessa oli lyhin puomi, 53m mutta suurin kauha, 10 kuutiota.
Kemijoen konessa taas oli pisin 75m puomi ja 8 kuution kauha.
Oulujoen koneessa oli 63m puomi ja suurin kauha 8 kuutiota.
Käyttövoimana sähkö (4000V). Kone siirsi itseään kävelemällä. Kovalla maalla n. 2m:n askelin, vetelässä maastossa hyvä jos 20cm. Mikäli joku on kiinnostunut tarkemmista tiedoista niin yhteyden minuun saa os. [email protected]Olemme kirjoittamassa historiikkia Kemijoen vesistörakentamisesta ja erityisesti Luusuan Maqrion kiinnostaa meitä.
Vilho Starnd asuu Tennilässä ja hän kertoi minulle:
"Marion tuotiin Amerikasta ja kasattiin Luusuassa vuonna 1958. Yksi kasaajista oli Iivarinen. Hänellä oli työmailla kamera mukanaan. (Nämä kuvat olisivat arvokkaita, jos ne vain jostain löytyisivät, Iivarinen on kuollut, mutta hänellä oli tyttö). Marion painoi 570 tonnia. Sen puomi oli 75 metrin pituinen ja kauhaan mahtui 8 kuutiota. Marionin kuskit olivat yleensä kaivinkoneen kuljettajia, joista etevimmät pääsivät Marionin ohjaimiin. Vilhokin oli Ruotsissa ollessaan Marionin ohjaimissa. Eräs Marion-kuski oli Osmo Kovala.
Marion uhkasi kaatua Luusuassa. Listimästä haettiin autokuormittain järeimpiä tukkeja Marionin alle ja näin kaatuminen saatiin estettyä. Kun Luusuan kanavan kaivaminen loppui, Vilho oli purkamassa Marionia. Luusuasta Marion meni Ossauskoskelle ja sieltä edelleen Vanttauskoskelle. Siellä tapahtui pieni onnettomuus, kun Marionin puomi kaatui. Marionin käytön pakkasrajan oli -22. Kerran kävelykynttilä katkesi Vanttauskoskella, kun konetta käytettiin liian kovalla pakkasella. Osa olisi pitänyt tilata Amerikasta. Siihen katsottiin kuitenkin menevän liikaa aikaa ja osa hitsattiin. Vanttauskoskelta Marion vietiin Ruotsiin, Uumajasta ilmeisesti E12 tietä voimalaitostyömaalle Norjan rajalle Backen tienoille. Vilho oli mukan tuolla voimalaitostyömaalla. Siellä Marion upposi suohon ja se jouduttiin purkamaan ja tuomaan osina Petäjäiselle. Sieltä se kuljetettiin Amerikkaan 1970-luvun alussa."
Pitävätkö nämä tiedot paikkansa ja Luusuan Marionista vielä lissä tietoa?
T. Olli Säynäjäkangas [email protected] - jormahi
Poffer kirjoitti:
Jos Terramare on tuon Liman kunnostanut, niin eiköhän kysely olisi luontevaa aloittaa suoraan heidän kauttaan. EIköhän sieltä tule jotain tietoa. Terramaren sivut on osoitteessa http://www.terramare.fi/
Lima 2400 B suuri Kaivinkone, Kemijoki oy:n omistama, oli työmaaalla Saimaan kanavalla.
Toimii sähköllä 4000 voltin jännitteellä. Oma muuntaja otti sähkön valtakunnan verkosta.
Painaa 240 tonnia, puomin pituus 47 metriä, kauhan koko noin 5 kuutiota.
On toiseksi suurin kaivinkone Suomessa. Itse olin töissä edellä mainitulla koneella Varkaudessa, Lempäälässä ja Nokialla.
Olin huoltomiehenä eli ns rasvari. Kyllä oli katselijoita, kun työskenneltiin aika näkyvällä paikalla Nokialla Poriin menevän tien varessa, sillan vieressä.
Olin töissä vuosina 1966- 1969 Vesto oy:n palveluksessa. Kone oli vuokralla Kemijoki oy:ltä. - pmp2
Nimetön kirjoitti:
Suomessa oli kolme Marion 7400 kaivinkonetta. Vanhin koneista aloitti urakkansa sodan jälkeen Imatralla, josta se siirrettiin Oulujoelle 1950-luvun puolivälin paikkeilla. Koneen omisti Oulujoki oy. Toisen koneen hankki Kemijoki oy 1958. Kolmannen koneen osti Vesi-Pekka oy. Tämä kone aloitti Paltamossa Kiehimäjoen ruoppauksella, jonka jälkeen se siirrettiin Saimaan kanavatyömaalle. Tämän urakan jälkeen kone myytiin Pohjolan Voima oy:lle Iijoelle.
Itse olen ollut tekemisissä jokaisen koneen kanssa siten että, isäni oli rasvarina ja kuljettajien kesälomien tuuraajana Oulu- ja Kemijoen koneilla, sekä kuljettajana Vesi-Pekan ja Pohjolan Voiman koneella. Minä olin rasvarina ja kuljettajien lomien tuuraajana Pohjolan Voiman koneella.
Maailmassa on huomattavasti suurempia koneita kuin ko. kone. Suomen ja pohjoismaiden suurin se tietääkseni oli.
Teknisesti koneet oli samanlaisia, mutta varusteissa oli hieman eroja.
Työpaino 600 tonnia, korkeus 18m, pohjakakun halk. 9m.
Pohjolan Voiman koneessa oli lyhin puomi, 53m mutta suurin kauha, 10 kuutiota.
Kemijoen konessa taas oli pisin 75m puomi ja 8 kuution kauha.
Oulujoen koneessa oli 63m puomi ja suurin kauha 8 kuutiota.
Käyttövoimana sähkö (4000V). Kone siirsi itseään kävelemällä. Kovalla maalla n. 2m:n askelin, vetelässä maastossa hyvä jos 20cm. Mikäli joku on kiinnostunut tarkemmista tiedoista niin yhteyden minuun saa os. [email protected]esko tiainen ajoi vesipekan marionia ja erkki laajoki oli rasvarina
- hannu202
jande kirjoitti:
Muistaakseni isä-ukkoni oli nelos pillarilla (puskukoneella) tekemässä petiä Marionille saimaan kanavan kunnostus/laajennus töissä joskus 60-luvulla. Oli pitänyt kauhaa mossen tallina.
ei se varmaan ollut d4 vaan d7?
- kiipeilijä
totta on.se työskenteli oulujoella kanavan ruoppauksessa ja jäi seisomaan pyhänsivun tien varteen.siellä pentuna kiipeiltiin ja ihailtiin isoa konetta.Marion purettiin v 1986 romuraudaksi.
- mi mä
porvoon sondbyssä on lima 2400B ajoin sitä 2vuotta ja tein kyseisestä koneesta pienoismallinkin:)Mahtavia koneita, meillä on yksi 70-80tonninen lima pihassa.http://www.pienoismallit.net/galleria/319/
- Lima 2400
mi mä kirjoitti:
porvoon sondbyssä on lima 2400B ajoin sitä 2vuotta ja tein kyseisestä koneesta pienoismallinkin:)Mahtavia koneita, meillä on yksi 70-80tonninen lima pihassa.http://www.pienoismallit.net/galleria/319/
Olen jostakin kuullut että, se Porvoossa oleva Lima olisi sama, millä Uljuan tekoaltaan alakanava ja osin täyttökanavakin olisi kaivettu, pitäneekö paikkaansa. Siitä koneesta oli Ympäristökeskusella paljon kuviakin.
- mi mä
Lima 2400 kirjoitti:
Olen jostakin kuullut että, se Porvoossa oleva Lima olisi sama, millä Uljuan tekoaltaan alakanava ja osin täyttökanavakin olisi kaivettu, pitäneekö paikkaansa. Siitä koneesta oli Ympäristökeskusella paljon kuviakin.
Kone on tuotu englannista suoraan porvooseen ja ollu samalla omistajalla koko ajan.
- Rik
Juu. Kyllä se marion kävelee.Kuvian on tässä.
- Rku
Juu.kyllä se marion osaa kävellä mutta kuvia löytyy.Googlesta Kuin kirjoitat Marion 7400.Olen nähnyt Marionin kauhan livenä seon 6-7 m Yhteensä leveä.:) Iso kone se on en tiiä että miksi se piti sulattaa.Jos joku tietää niin laittakaa mulle sähköpostiin viestiä.?! :) :(
- Pee
Rku kirjoitti:
Juu.kyllä se marion osaa kävellä mutta kuvia löytyy.Googlesta Kuin kirjoitat Marion 7400.Olen nähnyt Marionin kauhan livenä seon 6-7 m Yhteensä leveä.:) Iso kone se on en tiiä että miksi se piti sulattaa.Jos joku tietää niin laittakaa mulle sähköpostiin viestiä.?! :) :(
Tuollahan tuo kauha vielä Iijoen varrella on.
Käykää kattomassa. - mukana ollut
Rku kirjoitti:
Juu.kyllä se marion osaa kävellä mutta kuvia löytyy.Googlesta Kuin kirjoitat Marion 7400.Olen nähnyt Marionin kauhan livenä seon 6-7 m Yhteensä leveä.:) Iso kone se on en tiiä että miksi se piti sulattaa.Jos joku tietää niin laittakaa mulle sähköpostiin viestiä.?! :) :(
Oulujoen kone romutettiin 1986.
Kemijoen kone myytiin jenkkeihin ja on käytössä yhä.
Pohjolan Voiman kone romutettiin 1996 koska Siuruan/Kollajan allasta ei rakennettu. Ainoastaan kauha jäi Iihin muistoksi.
Ota yhteyttä niin kerron lisää näistä koneista. Olen ollut tekemisissä jokaisen kolmen koneen kanssa. - Takametsien mies
Kolme kuvaa löytyy täältä:
http://picasaweb.google.com/toivojatoivo/OutojaKoneita#
ja vielä viisi muuta kuvaa täältä:
http://www.flickr.com/photos/topiax/sets/72157608509345326/ - Jyrämane
Takametsien mies kirjoitti:
Kolme kuvaa löytyy täältä:
http://picasaweb.google.com/toivojatoivo/OutojaKoneita#
ja vielä viisi muuta kuvaa täältä:
http://www.flickr.com/photos/topiax/sets/72157608509345326/suomalaislta rahamiehiltä hyvä pr-temppu, kun ostaisivat sen amerikan Marionin takaisin Suomeen. Onhan suomalaiset hullumpaakin maailmalta ostaneet. Varmasti siitä riittäisi vielä tarinaa lapsen lapsillekkin. Se olisi hyvä muistomerkki sukupolvesta joka rakensi perustan teolliselle Suomelle.
- Hande5
Jyrämane kirjoitti:
suomalaislta rahamiehiltä hyvä pr-temppu, kun ostaisivat sen amerikan Marionin takaisin Suomeen. Onhan suomalaiset hullumpaakin maailmalta ostaneet. Varmasti siitä riittäisi vielä tarinaa lapsen lapsillekkin. Se olisi hyvä muistomerkki sukupolvesta joka rakensi perustan teolliselle Suomelle.
Tässä satellittikuva jossa Kemijoen Marion työskentelee nykyään:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&om=1&ll=34.366345,-77.841938&spn=0.000987,0.00143&z=19
Sain erään paikallisen ottamia kuvia ja Martin Mariettalta sarjanumeron perusteella vahvistuksen että sama on kone. - 977H
Hande5 kirjoitti:
Tässä satellittikuva jossa Kemijoen Marion työskentelee nykyään:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&om=1&ll=34.366345,-77.841938&spn=0.000987,0.00143&z=19
Sain erään paikallisen ottamia kuvia ja Martin Mariettalta sarjanumeron perusteella vahvistuksen että sama on kone.Todella mielenkiintoinen asia. Et millään viitsisi lähettää meille sähköpostia, Maanrakennuskonehistoriallinen seura, sähköposti: [email protected].
- Jlollo
977H kirjoitti:
Todella mielenkiintoinen asia. Et millään viitsisi lähettää meille sähköpostia, Maanrakennuskonehistoriallinen seura, sähköposti: [email protected].
eikä näyttäis olevan hinnalla pilattu..(?) Ostakaa joku pois kuleksimasta, voin tulla eka vuodeks palkatta rasvariks. Ja toisen vuoden kaivamaan.
http://www.machinerytrader.com/listingsdetail/detail.aspx?OHID=6333959 - Marion fani
Jlollo kirjoitti:
eikä näyttäis olevan hinnalla pilattu..(?) Ostakaa joku pois kuleksimasta, voin tulla eka vuodeks palkatta rasvariks. Ja toisen vuoden kaivamaan.
http://www.machinerytrader.com/listingsdetail/detail.aspx?OHID=6333959Mihin se Muhoksen Marion tarkalleen ottaen jäi lepäämään? Mikä oli viimeinen työmaa?
- Melkein iiläinen
Marion fani kirjoitti:
Mihin se Muhoksen Marion tarkalleen ottaen jäi lepäämään? Mikä oli viimeinen työmaa?
Vaimoni oli Iistä kotoisin, ja siellä käydessäni näin minäkin Marionin kävelevän. Olihan se aikamoinen kone juuri valmistuneen koneinsinöörin silmin nähtynä. Moni vaimoni sukulainen oli Pohjolan Voiman töissä, ja he kertovat vieläkin usein Marionista.
Töiden loputtua Marion oli vuosia Raasakkakosken padon liepeillä. Kävin vuosien kuluessa joka kerta Iissä käydessäni katsomassa Marionia, vaimoni koti on vain kilometrin päässä siitä. Paikalla on edelleen Marionin kauha, tosin ei se kaikkein suurin, jolla on "heitetty" caterpillari joen toiselta puolen toiselle.
Alkuvuosina puomi oli vielä pystyssä, ja kiipesinkin kerran yläilmoihin, alastulo oli muuten pelottavampaa kuin se kiipeäminen. Myöhemmin puomi laskettiin alas ja ne moottorit vietiin pois. Takakontissa oli kuulemma 200 tonnia kaikenlaista rautaromua vastapainona. - Ílue
Melkein iiläinen kirjoitti:
Vaimoni oli Iistä kotoisin, ja siellä käydessäni näin minäkin Marionin kävelevän. Olihan se aikamoinen kone juuri valmistuneen koneinsinöörin silmin nähtynä. Moni vaimoni sukulainen oli Pohjolan Voiman töissä, ja he kertovat vieläkin usein Marionista.
Töiden loputtua Marion oli vuosia Raasakkakosken padon liepeillä. Kävin vuosien kuluessa joka kerta Iissä käydessäni katsomassa Marionia, vaimoni koti on vain kilometrin päässä siitä. Paikalla on edelleen Marionin kauha, tosin ei se kaikkein suurin, jolla on "heitetty" caterpillari joen toiselta puolen toiselle.
Alkuvuosina puomi oli vielä pystyssä, ja kiipesinkin kerran yläilmoihin, alastulo oli muuten pelottavampaa kuin se kiipeäminen. Myöhemmin puomi laskettiin alas ja ne moottorit vietiin pois. Takakontissa oli kuulemma 200 tonnia kaikenlaista rautaromua vastapainona.Se edelläkin mainittu Lima seisoo tänäkin päivänä Raahen Lapaluodon ja Rautaruukin välimaastossa. Sillä ajettiin viimeksi 2009 syksyllä siirtoajo noin kilometri paikasta toiseen. Kone muuten on Muhoslaisen koneyrittäjän omistuksessa ja oli syksyllä myytävänäkin. Ei vain sattunut olemaan niinpaljoa rahaa eikä kyllä tarvettakaan koneelle. Kävin tutustuun koneeseen ja olihan se kyllä juhlava. Polttomoottori startti löytyi ja iso vakiokierroskone CAT. muistaakseni 48 litranen kaksitoista pyttyinen. Hevosvoimia en muista. Kulutus oli kohtuullinen 80 litraa tunnissa. Kone oli tosiaankin ollut TerraMarella. Ja yksi työmaa oli ollut kuulemma Intiassa asti ( vesijohtotyömaa). Tämän kertoi Oulusta oleva entinen tämän kuljetttaja.
- Duunari.
Ílue kirjoitti:
Se edelläkin mainittu Lima seisoo tänäkin päivänä Raahen Lapaluodon ja Rautaruukin välimaastossa. Sillä ajettiin viimeksi 2009 syksyllä siirtoajo noin kilometri paikasta toiseen. Kone muuten on Muhoslaisen koneyrittäjän omistuksessa ja oli syksyllä myytävänäkin. Ei vain sattunut olemaan niinpaljoa rahaa eikä kyllä tarvettakaan koneelle. Kävin tutustuun koneeseen ja olihan se kyllä juhlava. Polttomoottori startti löytyi ja iso vakiokierroskone CAT. muistaakseni 48 litranen kaksitoista pyttyinen. Hevosvoimia en muista. Kulutus oli kohtuullinen 80 litraa tunnissa. Kone oli tosiaankin ollut TerraMarella. Ja yksi työmaa oli ollut kuulemma Intiassa asti ( vesijohtotyömaa). Tämän kertoi Oulusta oleva entinen tämän kuljetttaja.
Tälläkin hetkellä Porin satamassa Mäntyluodossa toimii yksi lima 2400-b. Kone oli YIT:n mutta Oy Tallqvist Ab meni ostamaan sen pois. Kone on jatkuvassa käytössä ympärivuorokauden. 9v seisoi paikallaan mutta siihen tarvittiin vain 1,5h jotta se toimi jotenkin. Nyttemmin konehuono ym on käyty lävitse jotta sillä voidaan läjittää proomuilla ajama tavara kivilaiturilla ns. Ryssäntornin juurella.
- juketti
977H kirjoitti:
Todella mielenkiintoinen asia. Et millään viitsisi lähettää meille sähköpostia, Maanrakennuskonehistoriallinen seura, sähköposti: [email protected].
löysin poijat hienon sivuston. youtube bennetts hovel cannel . joo eikä riitä yks ilta näitten kattomiseen.
- Kellosepän poika
Hande5 kirjoitti:
Tässä satellittikuva jossa Kemijoen Marion työskentelee nykyään:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&om=1&ll=34.366345,-77.841938&spn=0.000987,0.00143&z=19
Sain erään paikallisen ottamia kuvia ja Martin Mariettalta sarjanumeron perusteella vahvistuksen että sama on kone.Satelliittikuvan vasemmasta laidasta löytyi Marion-niminen kaupunki! Oma isäni, muuten, oli töissä melkein 40 vuotta hienomekaanikko/kelloseppänä Oulujoki Oy:ssä ja huolsi myös kellokoneistolla toimivia piirtureita voimalaitoksissa Oulujoki- ja Emäjokivarressa. Marionin ollessa töissä Muhoksen ja Oulun välillä (kohta muistan paikan nimen!) kävin isäni mukana poikasena 70-luvulla (muistaakseni) piirturin huoltoreissulla ko. koneella. Marionilla oli kahdenlaisia ohjaajia "innokkaita huiskijoita" ja "taloudellisen ajon taitajia" - tarkoitan vain, että jos yletöntä kiirettä piti, niin ei se tulos sen kummoisempi ollut eikä se kone kuulemma kiireestä pitänytkään. Ai niin, se oli Pikkaralassa kun kävin isin kanssa työkeikalla. Vielä nuorempana kävin samaista Marionia 60-luvulla Nuojualla ihmettelemässä.
- Kellosepän poika
Hande5 kirjoitti:
Tässä satellittikuva jossa Kemijoen Marion työskentelee nykyään:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&om=1&ll=34.366345,-77.841938&spn=0.000987,0.00143&z=19
Sain erään paikallisen ottamia kuvia ja Martin Mariettalta sarjanumeron perusteella vahvistuksen että sama on kone.Siis se oli tuo Hande5, jonka linkittämästä satelliittikuvasta löytyi kuin löytyikin vasmmalta laidalta Marion-niminen kaupunki - että pitikin sattua!
- Super-Marion
Hande5 kirjoitti:
Tässä satellittikuva jossa Kemijoen Marion työskentelee nykyään:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&om=1&ll=34.366345,-77.841938&spn=0.000987,0.00143&z=19
Sain erään paikallisen ottamia kuvia ja Martin Mariettalta sarjanumeron perusteella vahvistuksen että sama on kone.On liikkunut eri paikkaa samalla alueella.
Tuossahan se taitaa olla:
https://maps.google.com/?ll=34.368896,-77.831016&spn=0.000625,0.000862&t=h&om=1&z=20
- s 6
joopa joo, sehän oli jonkin kokoinen marion, ja kävelevä kyllä. toimi sähköllä, ja niiitä oli tietääkseni 2 kpl. en tiedä oliko molemmat ii joella. tarina kertoo että kun sitä koe käynnistettiin niin oulu meni pimeäksi. toinen romu löytyy ii joen alajuoksulta muistaakseni toiseksi viimeiseltä voimalaitokselta jostakin pöheiköstä.
- 7400
ja missä tarkemmin?
- kaivingkonemies
7400 kirjoitti:
ja missä tarkemmin?
Marion ei ole ollut Iijoella enää aikoihin. Se on romutettu ja viety terästehtaan raaka-aineeksi jo vuosia sitten.
- Kulkijaa
kaivingkonemies kirjoitti:
Marion ei ole ollut Iijoella enää aikoihin. Se on romutettu ja viety terästehtaan raaka-aineeksi jo vuosia sitten.
oli myös Kemijärven luusuassa kaivoi voimalaitos kanavaa n5km leveys n 100m.
Oli muuten ne penkat hulppeita,on joku kuvakin ,) - Valajaskoskella
Kulkijaa kirjoitti:
oli myös Kemijärven luusuassa kaivoi voimalaitos kanavaa n5km leveys n 100m.
Oli muuten ne penkat hulppeita,on joku kuvakin ,)Kesää en muista tarkkaan mutta noin 1975?? Kemijoki oy:n Marion oli Ruotsissa lainassa Sundsvallissa ja tuli tällöin laveteilla Valajaskosken laitoksen välittömään läheisyyteen aidattuun lanssiin suurina osina, siis useita kymmeniä lavetteja, vastapainot olivat tynnyreissä olevia pikku "kolikoita" muistaakseni 200 tonnia yhteensä. Kaikki sähköosat varastoitiin Petäjäskosken laitoksen alueelle. Jäi mieleen että kaikissa teräsvaluosissa luki "Bethlehem".
- Telipyörä
Valajaskoskella kirjoitti:
Kesää en muista tarkkaan mutta noin 1975?? Kemijoki oy:n Marion oli Ruotsissa lainassa Sundsvallissa ja tuli tällöin laveteilla Valajaskosken laitoksen välittömään läheisyyteen aidattuun lanssiin suurina osina, siis useita kymmeniä lavetteja, vastapainot olivat tynnyreissä olevia pikku "kolikoita" muistaakseni 200 tonnia yhteensä. Kaikki sähköosat varastoitiin Petäjäskosken laitoksen alueelle. Jäi mieleen että kaikissa teräsvaluosissa luki "Bethlehem".
Olen kuvannut yhden Marionin Aitikissa, Jellivaarassa. On vielä käytössä joitakin kuukausia jätealtaiden tyhjennyksessä. On kuulemma Suomesta ostettu, N. 50v. vanha. Mielestäni samanlainen kuin Raasakassa oli.T
- telipyörä
Telipyörä kirjoitti:
Olen kuvannut yhden Marionin Aitikissa, Jellivaarassa. On vielä käytössä joitakin kuukausia jätealtaiden tyhjennyksessä. On kuulemma Suomesta ostettu, N. 50v. vanha. Mielestäni samanlainen kuin Raasakassa oli.T
Kuljettaja Aitikissa Öije Kantola. Olisi mukava raatailla. On nyt jo eläkkeellä. Mutta kuopasee jätealtaan tarvittaessa.
- osaynaja
Valajaskoskella kirjoitti:
Kesää en muista tarkkaan mutta noin 1975?? Kemijoki oy:n Marion oli Ruotsissa lainassa Sundsvallissa ja tuli tällöin laveteilla Valajaskosken laitoksen välittömään läheisyyteen aidattuun lanssiin suurina osina, siis useita kymmeniä lavetteja, vastapainot olivat tynnyreissä olevia pikku "kolikoita" muistaakseni 200 tonnia yhteensä. Kaikki sähköosat varastoitiin Petäjäskosken laitoksen alueelle. Jäi mieleen että kaikissa teräsvaluosissa luki "Bethlehem".
Olemme kirjoittamassa historiikkia Kemijoen vesistörakentamisesta ja erityisesti Luusuan Maqrion kiinnostaa meitä.
Vilho Starnd asuu Tennilässä ja hän kertoi minulle:
"Marion tuotiin Amerikasta ja kasattiin Luusuassa vuonna 1958. Yksi kasaajista oli Iivarinen. Hänellä oli työmailla kamera mukanaan. (Nämä kuvat olisivat arvokkaita, jos ne vain jostain löytyisivät, Iivarinen on kuollut, mutta hänellä oli tyttö). Marion painoi 570 tonnia. Sen puomi oli 75 metrin pituinen ja kauhaan mahtui 8 kuutiota. Marionin kuskit olivat yleensä kaivinkoneen kuljettajia, joista etevimmät pääsivät Marionin ohjaimiin. Vilhokin oli Ruotsissa ollessaan Marionin ohjaimissa. Eräs Marion-kuski oli Osmo Kovala.
Marion uhkasi kaatua Luusuassa. Listimästä haettiin autokuormittain järeimpiä tukkeja Marionin alle ja näin kaatuminen saatiin estettyä. Kun Luusuan kanavan kaivaminen loppui, Vilho oli purkamassa Marionia. Luusuasta Marion meni Ossauskoskelle ja sieltä edelleen Vanttauskoskelle. Siellä tapahtui pieni onnettomuus, kun Marionin puomi kaatui. Marionin käytön pakkasrajan oli -22. Kerran kävelykynttilä katkesi Vanttauskoskella, kun konetta käytettiin liian kovalla pakkasella. Osa olisi pitänyt tilata Amerikasta. Siihen katsottiin kuitenkin menevän liikaa aikaa ja osa hitsattiin. Vanttauskoskelta Marion vietiin Ruotsiin, Uumajasta ilmeisesti E12 tietä voimalaitostyömaalle Norjan rajalle Backen tienoille. Vilho oli mukan tuolla voimalaitostyömaalla. Siellä Marion upposi suohon ja se jouduttiin purkamaan ja tuomaan osina Petäjäiselle. Sieltä se kuljetettiin Amerikkaan 1970-luvun alussa."
Pitävätkö nämä tiedot paikkansa ja Luusuan Marionista vielä lissä tietoa?
T. Olli Säynäjäkangas [email protected] - osaynaja
Valajaskoskella kirjoitti:
Kesää en muista tarkkaan mutta noin 1975?? Kemijoki oy:n Marion oli Ruotsissa lainassa Sundsvallissa ja tuli tällöin laveteilla Valajaskosken laitoksen välittömään läheisyyteen aidattuun lanssiin suurina osina, siis useita kymmeniä lavetteja, vastapainot olivat tynnyreissä olevia pikku "kolikoita" muistaakseni 200 tonnia yhteensä. Kaikki sähköosat varastoitiin Petäjäskosken laitoksen alueelle. Jäi mieleen että kaikissa teräsvaluosissa luki "Bethlehem".
Teemme kirjaa Kemijoen vesistörakentamisesta ja Marion kiinnostaa. Kerro lisää
- VepeRav4
osaynaja kirjoitti:
Olemme kirjoittamassa historiikkia Kemijoen vesistörakentamisesta ja erityisesti Luusuan Maqrion kiinnostaa meitä.
Vilho Starnd asuu Tennilässä ja hän kertoi minulle:
"Marion tuotiin Amerikasta ja kasattiin Luusuassa vuonna 1958. Yksi kasaajista oli Iivarinen. Hänellä oli työmailla kamera mukanaan. (Nämä kuvat olisivat arvokkaita, jos ne vain jostain löytyisivät, Iivarinen on kuollut, mutta hänellä oli tyttö). Marion painoi 570 tonnia. Sen puomi oli 75 metrin pituinen ja kauhaan mahtui 8 kuutiota. Marionin kuskit olivat yleensä kaivinkoneen kuljettajia, joista etevimmät pääsivät Marionin ohjaimiin. Vilhokin oli Ruotsissa ollessaan Marionin ohjaimissa. Eräs Marion-kuski oli Osmo Kovala.
Marion uhkasi kaatua Luusuassa. Listimästä haettiin autokuormittain järeimpiä tukkeja Marionin alle ja näin kaatuminen saatiin estettyä. Kun Luusuan kanavan kaivaminen loppui, Vilho oli purkamassa Marionia. Luusuasta Marion meni Ossauskoskelle ja sieltä edelleen Vanttauskoskelle. Siellä tapahtui pieni onnettomuus, kun Marionin puomi kaatui. Marionin käytön pakkasrajan oli -22. Kerran kävelykynttilä katkesi Vanttauskoskella, kun konetta käytettiin liian kovalla pakkasella. Osa olisi pitänyt tilata Amerikasta. Siihen katsottiin kuitenkin menevän liikaa aikaa ja osa hitsattiin. Vanttauskoskelta Marion vietiin Ruotsiin, Uumajasta ilmeisesti E12 tietä voimalaitostyömaalle Norjan rajalle Backen tienoille. Vilho oli mukan tuolla voimalaitostyömaalla. Siellä Marion upposi suohon ja se jouduttiin purkamaan ja tuomaan osina Petäjäiselle. Sieltä se kuljetettiin Amerikkaan 1970-luvun alussa."
Pitävätkö nämä tiedot paikkansa ja Luusuan Marionista vielä lissä tietoa?
T. Olli Säynäjäkangas [email protected]Päivää!
Kemijoen Marionia Luusuassa ajoi mm. Eino Pietiläinen, jonka sylissä minä ja velipoika (5- ja 6-vuotiaat) päästiin sitä kokeilemaan. Isäukko oli nimittäin mukana Catepillarilla Marionilla. 50-luvun lopussa ja 60-luvun alussa Pillari oli ns. " pressu-kasi", jossa oli hyttinä vihreä pressukatos, joka oli etuosasta auki. Sivulla ja takana pressussa oli pleksi-ikkunat. 60-luvun alussa tuli sitten hytillinen D8, jota myös pentuna saimme ajaa.
60-luvun alussa tuli myös "Iso-sisu", jonka lavetilla näimme kerran vietävän Marionin haljenneen kauhan. Iso-Sisu on nykyään Oulun Automuseossa näytillä. Yksi sen kuljettajista oli Jussi Fomin Rovaniemeltä.
Kun Marion painui penkkaan 60-luvun vaihteessa, läheisen maatalon isännältä Kemijoki Oy osti puita, suuria kuusia, jotka vetäistiin "Kaseilla" juurineen irti ja vietiin Martionin alle.
Tilasin Rovaniemeltä Kemijoki Oy:n konttorista 2008 valokuvakopioita syöpäsairaalle isälleni Pirttikosken ja Luusuan työmaista, ystävällinen palvelu oli, kun kerroin syyn tilaamiseen.
Iijoen Rapieria ajoi mm. Eino Katajamäki.
[email protected]
- rk
Sen kaivinkoneen nimi oli Marijon, ja se kasattiin aina osista työmaalla. 60-luvulla rakennetiin paljon vesivoimaloita Oulujokeen,tarvittiin laahauskauhalla varustettu jätti.Tarina kertoo että tarvittiin 8 junanvaunua kujettamaa sen osia.Ruotsissa on ollut sen sisko nimi Marianne.
- veperav4
Iijoella Iissä ja Yli-Iissä oli toinenkin pienempi laahakauhakone, joka liikkui taaksepäin samalla tavalla kuin Marion. Sen nimi oli RAPIER. Se toimi myöskin sähköllä. Youtubesta löydätte kuvia ko. koneesta ja muista vastaavista hakusanalla Dragline.
Suomessa olleet Marionit ja Rapier toimivat sähköllä, mutta Amerikassa niitä on myös diesel-käyttöisinä (Youtube). - TL 1000
Kartokaas tietäjät missä tuo Raasakkakosken padon vieressä oleva kauha Iijoella on, ajoin eilen moottoripyörällä Raasakan ja Maalismaan voimalaitokset läpi ja välissä sen patosillantien enkä kyllä sitä kauhaa siellä missään nähnyt. Ihme homma ettei ole tuostakaan kauhasta mitään mainintaa missään ei edes hakemalla löydy paikkaa googlella ja ajoin 200km ihan varta vasten kauhaa katsomaan.
- Aslakki p
siitä Iin liikenneympyrästä kun kääntyy jokivarrentielle niin ennen ensimmäistä voimalaa muistaakseni kauha sijaitsee...
- Marion-kaivinkone
Olenpa ollut Marionin kyydissä kun isäni ajoi sitä Ouluoella Leppiniemessä!
Oli eilen juuri puhetta isän kanssa, hän muisteli, että Vesi-Pekan Marion myytiin Ruotsiin, oli joku hänen tuttunsa, nimeä en nyt muista lähtenyt mukaan kasaamaan sitä. Kolme kuukautta oli keikka kestänyt.
- jölli
pojan mulkkuna näin marionin kävelevän! isäni oli rasvarina jättiläisessä ku kaiveli ii-joen kanaviä!!
- Autokuskina Leppikos
Marjoni oli Vesipekalla Paltamossa Leppikosken voimalatyömaalla-Toinen vähän pienempi oli Aleksi,niiden kohtalosta en tiedä,olikohan Marjoni Iijoella sen jälkeen.Se oli purettuna siellä,käytiin kerran katsomassa.
- Rasvari Jalasjärvelt
LIma 2400 -B olen ollut töissäMainitun laisella Kaivinkoneella Vuosina 66-69 kone oli Saimaankanavalla oli Kemijoki oy omistama oli vuokralla Vesto oy llä Kaivettiin myös Lempäälässä Varkauressa Ja Nokialla Itse olin huoltomies eli rasvari Koneen Paino 240 tonnia Puomin pituus 45 m Kauhan koko noin 5 kuutiota Toimii Sähköllä 4000 voltin jännitteellä oma muuntaja mukana sähkö otettiin valtakunnanverkosta Oli aika paljon ihmettelijöitä kun tehtiin töitä oli isokone Kyllä minullakin on kuvia tallella niistä ajoista
- Vieraileva tähti
Muhoksella Leppiniemen voimalaitoksen museossa on tietoa Marionista! Se on ollut Muhoksen voimalaitostyömaalla käytössä.
- rasvarin poika
Marjon kaivurista on videoita YOU-TUBE haku: Marion 7400 Working
Tai Marion 7400 Walking - --
Marionin kauha löytyy Iin puolelta, Raasakkan voimalaitoksen tien toiselta puolelta.
- Raimo.A
Olin siirtämässä Marionia 70-luvun puolivälissä Vanttauskoskelta, keskiruotsiin Backe nimiselle paikkakunnalle. Asuimme Backessa Fjällsjögården nimisessä hotellissa. Kävin heinäkuussa 2012, kesälomareissulla katsomassa ko. paikkakuntaa
hotelli oli palanut 1993, hirvipeijaisten jälkeen. - jormahi.
Marionin kauhasta tietoa on tänäkin päivänä nähtävissä iissä Raasakan voimalaitokselta itäänpäin IIstä 4 tieltä Asematie suoraan että tulee Yhteinen rautatie ja maantiesilta vasemmalle yli sillasta sitten käännyt heti oikealle sitä tietä noin 4 km kauha vasemmalla puolen ennen siltaa Varmasti löytyy näillä ohjeilla
- Kauha näkyy
Google Maps:illa löytyi 2009 otettu kuva kauhasta jormahi:n mainitsemasta paikasta.
Toivottavasti linkki pelittää.
http://goo.gl/maps/IEZXg - ipee 66
isä ukko oli aikanaan rasvarina marionissa.
- Emäjoen ruoppaaja
Erittäin mielenkiintoista tietoa. Joku suuri kaivinkone ruoppasi myös Emäjokea Hyrynsalmella, jotta saatiin väylä nippu-uitolle, kun Seitenoikean voimalaitos rakennettiin. Oliko se kone tämä Marion vai joku muu? Kertokaapa jos tiedätte!
- Laahakoneet
Hieno foorumi laahakaivinkoneaiheesta
http://www.kaivinkoneet.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=312&start=30
http://www.kaivinkoneet.com/forum/viewforum.php?f=33&sid=58c1944740de90cabbb4a2ae1831a734 - jussi lpr
totta.olin kyseisellä työmaalla-67 t, jussi .ajoin savea kysesen koneen lastatessa
- tapsa2
Iissä oli 2 konetta Marjon ja Rabier ,Marjonista on jäljellä enää kauha Raasakan tulvaluukkupadon lähellä ,yli-iihin menevän tien vieressä .
- jussi lpr
kumpihan se oli tossa maalismaan voimalaitoksell, jossa olin nuorenamiehenä hommissa, marionista ne puhu -67 jussi lpr. 2 kertaa se laitto kockumiin ja nätisti oli ne ammattilaisii. se oli hyvä vuosluku toi -67
- hannu202
jussi lpr kirjoitti:
kumpihan se oli tossa maalismaan voimalaitoksell, jossa olin nuorenamiehenä hommissa, marionista ne puhu -67 jussi lpr. 2 kertaa se laitto kockumiin ja nätisti oli ne ammattilaisii. se oli hyvä vuosluku toi -67
ie ollut marion
- yeaah
ipee 66 isäsi rasvarina Marionilla. Onko kyse Teppanasta? Tunsin miehen, hyvä tyyppi oli. Onko kyse samasta kaverista?
Hyvää talven jatkoa sinne kuitenkin.- jussi lpr
moikka. jussi ei ymmärtäny tota kysymystä,mut hyviä tyyppiä ne kaikki oli .tääl on kylymä nyt, oisko - 20 saimaaki jäätyny. tulihan noita konneita ajettua yli 40 v ja vieläki aina joskus joku kyselee
- 7+1
Muistan kun nuorena miehenä olin tvh:ssa töissä ja ruokatunnilla tuli usein jätkien kanssa juttua "isoista" koneista - ja silloin aina yksi vanhempi jeppe putsasi pöydän sanomalla, että "minä se olen nähnyt Marionin" ! - eikä tosiaan tarkoittanut sitä laulajaa...
- pistepää
pate pistepään kylältä oli rasvarina marion 7400 koneessa ja poika oli 5.v ku näki ku marioni käveli omin jaloin.!
- muutama kymmen meitä
Palaverissa jossa oli luetokin Utajärvellä oli meitä Marionin kanssa töissä olleita, mm pari jotka on ajanut tätä viimeistä ja muutama muu jotka on olleet mainitun koneen kanssa tekemisessä samoilla työmailla. Meidän porukka vähenee, just äskettäin poistui joukostamme yksi entinen ko kuljettaja.
- Anonyymi
Kemijoki Oy Setskorvan voimlaitosella
Oli Venäläinen Aleksi-merkkinen Sähkökäyttöinen/kävlevä Heittokauhanen Kaivinkone
Työmaaaa oli Kemijoki Oilumganniemi
Olin koneeöla Rasvarina js Kaivoin kys. Koneella - Anonyymi
ALEKSIKAIVINKONE OLI SAIMAANKANAVALLA JA SIELTÄ TUOTIIN KEMIJOKI OY TYÖMAALLE SEITAKORVAAN VOIMALAITOKSELLE RUOPPAAMHAN JOKIUOMAA
KONEEN OMISTI VESIPEKKA OY.
P.S OLIN RASVARINA JA KAIVOINKI SILLÄ SÄHKÖKÄYTTÖINEN 2-3 KUUTIOIMEN HEITTOKAUHA LASTATTIIN EIGLID SUURIIM K-AUTOIHIN OLLI HÄRKÖNEN - Anonyymi
Vesipekka Maansiirtokoneet Setakorvan Kemijoni oy Voimalaitoksella 1960-luvulla
- Anonyymi
Tervehdys Lapista! Oĺli olavi Härkönen 17-18 -19 vuotiaana
Olin 1960-luvulla Kemijoki Oy Setakorvan
Voimalaitosen Patotyömaala /Allas työmaalla
Oilunganiemessä Ruoppaamassa Voimaöaitoksen Vesiallasta,
Vesipekka Oy Aleksi merk, Sähköllä toimiva Generaattorit. Kävelevä Epäkiskoilla, Kaivinkoeella Heittokauha oli muistaaksen siihen mahtui Moskvist-henkilöauto 2-3 kuutiota, Rasvarina/Ajamassa ja Ajamassa Catpillar D-7 Puskukonetta. Olin sillä maapenkalla , pidin tietä puhtaana kun Autokuormasta tippui kiviä tielle. Ym.
Jo Vain Olli
Ps. Saiin niin hyvää palkkaa että pystyin ostamaan Moottoripyörän Jawa-Skootterin 125 kuut.
Lastattiin Suuriin ja tehtiin maapenkkoja Euglid maansiirtoautoihin
Kone oli tuotu osina Krmij. Oilunganniemeen
Ps
Olisi mukava saada Valokuvia Aleksi kaivinkonresta ? Jo Vai Olli vuosimalla 1944 - Anonyymi
Tervehdys Täältä Lapinläänistä!
Olen Olavi johannes Härkönen
Kyseinem Kaivinkone Aleksi Heittokauhalla , Kauhaan olisi mahtunut MOSSE HENKILÖAUTOli, EUGLID- KUORMA-AUTOT MIHIN LASTATTIIN MAATA ! tullut
Kemijärven Oilunganniemeen ,
Oulun oli ollut Ruoppaamassa siellä ! Oulujoella Sieltä tuli myös koneen käyttäjät enimäkseen Psltamosta Oululäänistä,
Kaivinkoneella kaivoi Matti Karjalainen
Sain työpaikan kys. Aleksi Kaivinkoneella
Rssavarina Aperaattorina ja myöhemmin
Operaattorina, sieltä siirettiin Ajamaan- siirtämään Cat D 7 Catebillaria
Sieltä siirryin Cat- D7 pillarin kanssa
Kemijärven Sellutetehtaan Makesvesikanavan kaivuutyömaalle.
Siellä oli Kaivamassa Vesipekan Lima-
Laimaaivinkone ,Minä olin siellä Cad D7 Pillarilla Ps. Minulla on 17-18v Pojalla Erin laisia MUISTOJA KAIKKI EI OLE NUORELLE POJALLE HYVIÄ !!!??? HYVÄ TYÖNANTAJA
VESIPEKKA INSINÖÖRI TENKANEN ARVOSTI NUORIA TYÖNTEKIJÖITÄ
OLI I-ISÄLLINEN TOSI MIES !
MUISTO MIKÄ ON MONESTI MIELESSÄ
KUN HAIN RASVARINTYÖ PAIKKAA
MENIN ILTA MYÖHÄÄN KYSYMÄÄN RASVARI TYÖPAIKKA HÄNELTÄ ILTAMYÖHÄÄN.
HÄN NÄYTTI MINULLE ALEKSIKAIVINKONEEN KORKEAPUOMIA
JA KYSYI TOHITKO NUORIMIES NOUSTA TUON ALEKSIK. PUOMIIN NOIN 20-30 M
KÄYDÄ PUOMINNOKASSA OLEVAA KÄRKIPYÖRÄÄN RSSVARÄSSILLÄ 3-KERT.
PAINAA VASELIINIA . JOKA ILTAVUOROSSA
ALEKSI KAIVOI 3-VUOROTYÖTÄ
BASTASIN TOHIN JA SAIN ELÄMÄNI
TOISEKSI PARHAAN TYÖPAIKAN.
JO VAIN OLLI HÄRKÖNEN DIPL.K-KAUPPIAS , MATKAILUYRITTÄJÄ.
KO VAIN OLLI ELÄMÄ ON!
JO VAIN OLLI - Anonyymi
Marion 7400 vm. 1959
https://www.youtube.com/watch?v=sppxHAYTD5A
Marion 8700
https://www.youtube.com/watch?v=dFiuUzE7jgg
Marion 8200 Kaivamassa hiekkalaatikolla
https://www.youtube.com/watch?v=EjO3vTKTETU - Anonyymi
Marion 7400 kaivamassa hiekkalaatikolla
https://www.youtube.com/watch?v=8jDZ0eXxfAA - Anonyymi
Marion 7400 sisätilat
https://www.youtube.com/watch?v=BMK_Yyh75iY
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä692221Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721742Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711430Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461427Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2421373- 831232
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421205- 1281175
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3661171Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3341123