Onnistuttiin saamaan mukava rinnetontti, ja aateltiin rakentaa rinnetalo asuttavalla "puolikellarilla" Nyt meille on kerrottu että tälläinen talo tulee maksamaan maltaita tasamaantaloon verrattuna. Te joilla on rinnetalo tai asiasta jotain tietävät! Kertokaa onko tässä perää ja mikä siinä kellarissa sitten maksaa?
rinnetontti
10
3994
Vastaukset
- tasotaloa
vai 2 krs siten että puolet on maan alla suoraan ylemmän kerroksen alapuolella? Näissä ei sanottavasti ole hintaeroa, sokkelin joutuu kumminkin tekemään yhtä syvälle ja se minkä maanpaineharkoissa maksaa voittaa täyttösoran pois jäämisessä tasamaan taloon/kellarittomaan rinnetaloon verrattuna. Sisähommat tietty sitten maksaa erikseen.
- kiitos
Tarkoitan 2-kerroksista jossa kellari suoraan talon alla. Siellä olisi pari huonetta sekä saunatilat.
Kaivuutöitä joutuu luonnollisesti tekemään paljon, jotta saadaan rinne auki. Tästä lienee tulee se suurin kustannus. Tasamaa 2krs taloon verrattuna kustannuksissa ei muuten suuria eroja ole. Ja toki sekin maksaa, jos joutuu paljon maata kuskaamaan pois tontilta.
- rakentajat
Heips!
Meillä on just tuollainen valmistumassa, siis alakerta(kellari) puoliks maan alla, siellä saunatilat ja muutama huone eteinen. Kustannusarvio oli n. 120 000€, johon ei kuulu alakerran huoneiden sisutus(paitsi eteinen). Ite ollaan rakennettu pitkästä tavarasta ja 7 kk kellon ympäri 2kk työn ohella ja muutaman vkon päästä muutetaan!!!!!Ja kustannusarvio pitää, uskokaa tai älkää!! Pankissakin ne vähän ihmetteli sitä. Asuinneliöitä tulee sit ku kaikki on valmista(joskus tulevaisuudessa) vähä vajaa 160.
Ne maatyöt tosiaan saattaa olla isoin kustannuserä, koska niin paljon piti kuskata maata pois, mutta kokonaisuutena ei se nyt varmaan älyttömän paljon kalliimpaa oo rakentaa kuin tasamaan talo.- kiinnostunut
Miten teillä jakautuu noi neliöt kerrosten välillä. Ollaan itse ajateltu että ylös 100m2 ja kellariin n. 50m2. Ja kellariin meilläkin saunatilat ja pari huonetta.
Kyllä muakin hämmästyttää toi budjetti. Meillä kustannusarvio 170000e, riittääköhän edes? (ei sisällä tonttia) - Nygm
kiinnostunut kirjoitti:
Miten teillä jakautuu noi neliöt kerrosten välillä. Ollaan itse ajateltu että ylös 100m2 ja kellariin n. 50m2. Ja kellariin meilläkin saunatilat ja pari huonetta.
Kyllä muakin hämmästyttää toi budjetti. Meillä kustannusarvio 170000e, riittääköhän edes? (ei sisällä tonttia)Itse olen juuri aloittamassa rakentamaan 2 krs rinnetaloa. Yläkerta ja kellari (yläkerta 140 m2 kellari 70 m2).
Rahaa olen budjetoinut perustustarpeisiin ja alakerran harkkoihin 14 000€. Olen palkannut harkkomuurarin hommiin ja itse olen hanslankarina, urakkaan palaa rahaa 12 200 alveineen.
Rinne on aika mukavan muotoinen ja kallioon on matkaa n. 1,4 metriä, joten paaluttaa ei tarvitse. Kaivuujäte (moreeni), voidaan tasoittaa tontilla olevaan notkelmaan. Kaivuuseen olen varannut 3500€, joka pitäisi riittää ainakin maaurakoitsijan laskelman mukaan. Soraan olen varannut 3000€. Perustussuunnitelma maksoi 1400€.
Kaiken kaikkiaan olen varannut rahaa tuohon 34100 € noin karkeasti. Tuohon päälle sitten sisustus, sähköt ja lvi.
Saas nähdä miten budjetti pitää... - tarkoitatko
Nygm kirjoitti:
Itse olen juuri aloittamassa rakentamaan 2 krs rinnetaloa. Yläkerta ja kellari (yläkerta 140 m2 kellari 70 m2).
Rahaa olen budjetoinut perustustarpeisiin ja alakerran harkkoihin 14 000€. Olen palkannut harkkomuurarin hommiin ja itse olen hanslankarina, urakkaan palaa rahaa 12 200 alveineen.
Rinne on aika mukavan muotoinen ja kallioon on matkaa n. 1,4 metriä, joten paaluttaa ei tarvitse. Kaivuujäte (moreeni), voidaan tasoittaa tontilla olevaan notkelmaan. Kaivuuseen olen varannut 3500€, joka pitäisi riittää ainakin maaurakoitsijan laskelman mukaan. Soraan olen varannut 3000€. Perustussuunnitelma maksoi 1400€.
Kaiken kaikkiaan olen varannut rahaa tuohon 34100 € noin karkeasti. Tuohon päälle sitten sisustus, sähköt ja lvi.
Saas nähdä miten budjetti pitää..."urakkaan palaa rahaa 12 200 alveineen."
Että tuon verran menee perustusten työkustannuksiin? Aika kova hinta 3 viikon operaatiosta. Varmaan ymmärsin väärin. (120 Neliön Lammi-alakerran tekoon meni tuo 3 viikkoa, 9h/pv töitä.) Työkustannuksia tuli alle 3000 euroa kirvesmiehelle. Itse kantelin harkot. Toki valubetoniin meni rahaa, mutta mutta...
Selvennäppä nyt vähän...tuliko kirotusvirhe?
Jussi - Nygm
tarkoitatko kirjoitti:
"urakkaan palaa rahaa 12 200 alveineen."
Että tuon verran menee perustusten työkustannuksiin? Aika kova hinta 3 viikon operaatiosta. Varmaan ymmärsin väärin. (120 Neliön Lammi-alakerran tekoon meni tuo 3 viikkoa, 9h/pv töitä.) Työkustannuksia tuli alle 3000 euroa kirvesmiehelle. Itse kantelin harkot. Toki valubetoniin meni rahaa, mutta mutta...
Selvennäppä nyt vähän...tuliko kirotusvirhe?
Jussisiis perustukset ja alakerran ulkoseinät ja sisäseinät, välikaton asennus jne.
- rakentajat
kiinnostunut kirjoitti:
Kyllä muakin hämmästyttää toi budjetti. Meillä kustannusarvio 170000e, riittääköhän edes? (ei sisällä tonttia)Meillä tulee yläkertaan 108 neliöö, johon kuuluu siis 3 mh, oh, keittiö, wc suihku ja khh. Alas sit se n.50 neliöö autotalli ja varasto.
Suht halvalla päästään ku ite tosiaan ollaan tehty niin paljon. Se on työ mikä tänä päivänä maksaa hirveesti. Meillä mies on ammattilainen, et se on mahdollistanut sen itse rakentamisen aika pitkälle.
Pohjan toimivuus tuntuu aika mukavalta ja toimivalta, nyt jo voi puhua vähä kokemuksellakin, kun on tullu oltua raksalla enemmäki lasten kans.
Mukavaa suunnittelu- ja rakennusaikaa teille. Välillä on rankkaa, mutta on se sen arvoistakin!!!
- pms68
kaikki on kiinni talon koosta. meillä rinteessä kaksisataa neliötä halvempi kuin vastaava tasamaalla - laskettu juttu molemmilla vaihtoehdoilla!!
rinteen kaivuu maksaa, mutta onhan se tasamaakin kaivettava!
maankuskaus maksaa jos et voi sitä hyödyntää muualla tontillasi tai joku tuttu tarvitse täytemaata, mutta sama juttu tasamaalla vain määrä voi olla isompi; eihän sitä taloa kokonaan upoteta maahan vaan yleensä noin puolet alakerrasta on maan alla.
alakerran harkkoseinät on kalliimmat kuin pitkästä itse tehty yläkerta todennäköisesti, mutta tilanne on toinen jo jos muuraa itse/muurauttaa, elementit/pitkästä, tee itse/ teetä toisella.... muuttujia on todella monta!!
toisaalta neljännes talostasi hyödyntää maalämpöä ja sitä ei tarvitse eristää eikä se hukkaa lämpöä taivaalle koska on maan alla..
lisäiloa antaa ainakin meille se että kateet sukulaiset ajeli raksa-aikana ohitse ja ihmetteli pientä taloa kun vain yläkerta näkyi ohikulkutielle ja alakerta näkyi vasta pihaantulosta... kivoja ilmeitä kun kyselivät neliöitä sukujuhlilla!!
rinnetalossa kyllä monasti olen ihmetellyt käytännöllisyyttä kun alakerrassa on talli ja saunaosasto ja jotain harrastetilaa.. meillä talon huonejako tehtiin kuten missä vain kaksi tai puolitoistasessa eli yleiset tilat alhaalla ja makkarit ylhäällä. kakaroiden kaverit osaa soitella yläkerran kelloa ja meikä säästyy juoksulta ja kauppakasseja ei tarvii kantaa portaita ylös. talon sivulla on komeat muuratut penkereet istutuksineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi1184070Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693934Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks452249Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä562224- 582114
- 531786
- 271439
Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1101248Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151193- 601129