Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Omaishoitaja ja palvelunohjaaja.

Kauankohan.jaksan

Kertokaa kokemuksianne, minkälaista kohtelua olette saaneet palvelunohjaajilta ym. virkakoneistolta kun olette olleet yhteydessä ja kun he ovat tehneet kotikäynnin.
Kiinnostaa tietää onko muilla samat lässynlässy-kokemukset kuin minullakin kyseisistä henkilöistä.
Minulle ei ole vielä tullut selväksi, kumman puolesta toimivat; omaishoitajan vai hoidettavan.
Kuitenkaan eivät ota omaishoitajan huomioita hoidettavasta kuulevaan korvaan. Kyselevät pisteytystaulukon asiat hoidettavalta, joka saattaa olla muistisairas tai esittää palveluohjaajan aikana parempaa kuin oikeasti onkaan. Vanhushan haluaa aina asua kotona viimeiseen saakka ja jopa väittää pärjäävänsä yksikseen...pystyy huolehtimaan lääkkeensä ja ruokansa...Mihin hän silloin omaishoitajaa tarvitsee..??
Palveluohjaaja istuu rahakirstun päällä ja juuri hän tekee päätöksen omaishoidontuen suuruudesta. Eli kun kuuntelee hoidettavaa, ei tarvitse maksaa oikean suuruista omaishoidontukea...sitä tukea, mitä hoidettavan terveys vaatisi.
Listasin palvelunohjaajalle erinäisiä epäkohtia hoitosuhteessani, esimerkiksi lääkitys ei ole hoidettavalla kohdallaan ja pyysin häntä järjestämään osastolle hoitopaikan jossa lääkitys katsottaisiin kuntoon. Ei olisi tarvinnut kuin soiton terveyskeskuslääkärille. Samoin otin esille kuntoutuksen, joka olisi hoidettavan toimintakyvyn takia välttämätöntä, tämäkin olisi tarvinnut soiton tk-lääkärille. Myös sosiaalipuolen apua/neuvontaa olisin tarvinnut. Myös geriatrille pääsystä puhuin. Luvattiin hoitaa homma kuntoon. Puoli vuotta on mennyt ja mitään ei ole tapahtunut. Kyseinen henkilö on aina lomalla kun soitan...
Kyseiset asiat siksi, koska tk-lääkäri ei kuuntele minua eikä ole ottanut asioihin kiinni, kun olen pyytänyt lähetettä. Ihmettelee vain miksi?
Onko muilla samoja ongelmia?

7

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan.uupunut.72v

      En ole oikea vastaaja sinulle, mutta vastaa kuitenkin....
      En ole koskaan pyytänyt mistään apua tai neuvoja, kun en ole virallisesti omaishoitaja.
      En halunnut siihen sitoutua, koska arvasin lukemieni juttujen perusteella ja muutenkin että siitä tulisi helvettiä joka tapauksessa, josta ei irtikään pääse, kun omat voimat pettää.
      Olen asiaa seurannut kuinka äärettömän vähän omainen saa tukea ja neuvoa.
      Omaisellani käy nyt kotihoitokin. Senkin teoriajutut ei paljon kiinnosta, kun käytäntö vaikeuksineen tulee vastaan joka päivä.

      Kun ei mitään vastausta saa (kotihoidosta) eikä kukaan vastaa, olen todennut toimivaksi keinoksi ottaa yhteyttä yhtä tai kahta astetta ylemmäksi. Se toimii. Sen enemmän vastuuta kantavan on pakko patistaa alaistaan, muuten menee oma uskottavuus.
      Suosittelne sinuakin kysymään ylemmältä taholta, mitä voisit tehdä, kun vastausta ei tule sieltä, mistä pitäisi. todennäköisesti tulee vauhtia asiaan.

      Eräs ystäväni on virallisesti omaishoitaja. Hän kertoi, että sen jälkeen kunsopimus tehtiin,
      hän jäi aika lailla heitteille. Hän luuli jotain tukea saavansa hoidettavan terveyasioissa.
      Yhteiskunta luistaa. Ne yhteiskunnan edustajat luistaa, kun on taas "säästetty rahaa" ja onnistuttu saaman joku hyväuskoinen ottamaan (usein) laitoshoitoa tarvitseva omainen vastuulleen.

      Toivon, että saat asiat järjestymään !
      Jaksamista ja mielenrauhaa sinulle !

    • niin.turhaa

      Samassa junassa aloittajan kanssa.
      Voin kertoa, että mitään apua ei tämä palveluohjaaja sinulle anna. Minä yritin ja suurin toivein esitin hänelle asiani...mutta aivan turhaan.

      Älkää luottako asioissa muuhun kuin itseenne.

      • Pliis

        Laittakaa vähän vihjettä missäpäin maata nämä välinpitämättömät palveluohjaajat toimii.


    • Onkokemuksia

      Ei ole hääppöisiä kokemuksia niistä palveluohjaajista mitä on ollut muutaman vuoden sisään tämän hetkisen hoidettavani asioita hoitamassa. Eivät ole vaivautuneet edes kertaakaan ilmoittamaan, ett asuinalueellamme on palveluohjaaja vaihtunut, monesti tuntenut itsensä idiootiksi, kun on soittanut aiemmin annettuun numeroon ja luurin päässä oleva henkilö suurinpiirtein äsähtää mulle ja tokaisee ettei enää hoida alueemme asioita ja antaa uuden henkilön nimen ja numeron mihin soittaa. Noin neljän vuoden sisään on jo viides palveluohjaaja menossa. Ei yksikään ole ollut kiinnostunut miten mä pärjään vaikealuontoisen hoidettavan kanssa, olen apua pyytänyt tilanteeseen, mutt ei ole annettu. Väsymyksestäni olen jokaiselle maininnut, eipä se ole heitä kiinnostanut. Nyt olen apua tilanteeseen saanut, mutt siitä kiitos ei todellakaan kuulu palveluohjauspuolelle vaan terveyskeskuksen muistihoitajalle, joka kuunteli mua. Hän se sai asiat menemään eteenpäin, varasi ajan lääkäriin, joka myös kuunteli mua. Kun lääkäri kysyi multa, onko meillä kotihoitoa apuna, sanoin ettei ole. Lääkäri kysyi ettenkö ole sitä kotihoitoa katsonut tarpeelliseksi vielä, niin piti sanoa niinkuin asia oli eli palveluohjauspuoli ei ollut halunnut sitä meille antaa, kun heidän mielestä meillä ei ollut tarvetta sille. Lääkärin lähetteellä hoidettavani kävi sairaalassa osastolla, jossa arvioitiin hänen vointinsa jne.. Sairaalalääkärin kautta rupes kotihoito käymään ja voin sanoa ettei turhan takia niitä käyntejä myönnetty. Hoidettavani vaikealuontoisuus vaan paheni muistisairauden edettyä ja kotihoitokin näki ettei hän ole mikään helppo hoidettava ollut luonteensa perusteella. Sellanen juttu palveluohjaajasta, ett kun ilmoitin hänelle, ett sairaalan kautta on luvattu kotihoito, niin ensimmäiseksi tämä sanoi, ett minkä takia ja kun kerroin, ett miks oli annettu, niin seuraavaks tokaisi, ett sehän maksaa. Mä siihen, ett kaikki muukinhan maksaa, mutt kun ei enää pärjää ilman apua. Eihän mikään apu ole ilmaista ollut, vuorohoidossakin joutuu maksamaan niistä kolmesta lakisääteisestä vapaapäivästäkin, ei nekään ilmaisia ole vaikka saisivat kyllä olla. Ainoa mitä ilmaiseksi on saatu, on ne kaupungin muistisairaalle myöntämät pari vaippaa päivää kohden ja niitäkin vois antaa enemmänkin, ei ne kaks vaippaa päivää kohden riitä monellekaan. Jostain lukenut, ihan virallisilta sivuilta, ettei vaippojen määrää sais rajoittaa vaan niitä pitäis antaa tarpeen mukaan, mutt kun meidän kaupunki on tunnettu siitä ettei vanhustenhoito ja hyvinvointi ole kovin korkealle arvostettua. Täällä pistetään rahaa mieluummin vaikkapa valoteoksiin kuin vanhustenhoitoon. Ja täällä lopetetaan liukuhihnalla hoivapaikkoja, koska niille ei kuulema ole tarvetta, mieluummin petikuntoiset vanhukset hoidatetaan kotioloissa. Mulla on kokemusta tämän kaupungin palveluohjauspuolesta jo useammalta vuodelta ja kahden hoidettavan kohdalta. Ensimmäisen hoidettavan kohdalla jo opin ettei kaupunkimme palveluohjauspuolelta apua saa ja annettuihin lupauksiin ei kannata luottaa. Silloinen palveluohjaaja oli luvannut pistää hoidettavan jonottamaan paikkaa päivätoimintaan, paperille oli asian laittanut, mutt eipä ollut jonoon hoidettavaani laittanut. Hän pimitti tiedon omaishoitajan lakisääteisistä vapaapäivistä ja vuorohoitosysteemistä, erään tuttavan kautta kuulin, ett sellanen oli edes olemassa. Kun sama henkilö kävi toisen hoidettavan osalta sopimassa omaishoitajuudesta ja tekemässä palvelusuunnitelmaa, niin hänellä meni ilme vinoksi, kun itse otin puheeksi ne vapaapäivät ja vuorohoitohomman, kai ajatteli, ett pitääkö ne näin alussa jo ottaa käyttöön, mutt kun ne vapaapäivät on laissa mainittu, niin eipä hän voinut vastaan nikotella.
      Oikeasti olen sitä mieltä ettei kenenkään kannata ruveta omaishoitajaksi, siinä menettää vaan terveytensä ja yhteiskunta ei todellakaan helpolla apua ole antamassa vaikka polvillas rukoilisit.
      Onneks oli muu taho jolta sain avun, jos palveluohjaajalta olisin sitä pyytänyt, tuskin olisin vieläkään apua saanut ja tilanteeni voisi olla paljon rankempi ja synkempi kuin nyt. Ei palveluohjauspuoli auta vaan ne ohjaa sut hakemaan apua muilta kuin heiltä, ei heidän tehtävä ole auttaa vaan kehottaa ostamaan apu yksityisiltä palvelutuottajilta. Jossain olen nähnyt maininnan sellasesta asiasta, ett palveluohjaajat sais jotain ekstraa, kun kieltävät apuja omaishoitajilta, en yhtään ihmettelis vaikka se totta olis, on sen verran monesti annettu kieltäviä vastauksia avunpyyntöihin.

    • VoimiaSinulle

      On olemassa omaishoitajaliitto, josta kysyä neuvoja sekä antaa sitä kautta viestiä päättäjien puoleen. Itse olen ollut töissä omaishoitajien sijaishoitopalveluissa, jota yhdistystä ei enää ole.

      Tiedän että tosi monet omaishoitajat uupuu taakkansa alle.
      Se että ihminen on24h/7pv joskus todella vaikean sairaan kanssa, vaikeus voi olla vaikea sairaus hoidettavaksi, ihan petipotilaanakin tai sairaan omaisen luonne, josta kirjoitettiin , kokee yksin jäämisen tilanteessa.
      Omaishoidon tuki sinäänsä mielestäni on vähäinen, koska omaishoitaja todella huolehtii ympärivuorokautinen potilaasta. Nhkkuenkin jopa koiranunta kuulostellen tilannetta jopa unien läpi.

      Sinäänsä aikaa on jo mennyt tuosta työpanosta, mutta luulisin että omaishoitajien liiton kautta saat parhaiten tietoa laillisesta oikeuksista, palvelujärjestelmän tilanteesta ja miten kannattaisi parhaiten tilanteestasi toimia.

      • VoimiaSinulle

        Korjaus työjaksosta (pikakirjoitus vaihtoi omia sanoja tilalle)


      • Xxlhoits

        Anteeksi vaan mutta omaishoitajien liitosta ei vastata edes sähköposteihin kun sieltä neuvoja tai apua pyydät.
        Henkilökuntaa ei muu kiinnosta kuin matkustelu ja oma palkka.

        Valitettavasti tämä liitto on täysin mitääntekemätön turhake, ei heitä kiinosta syyt miksi omaishoitaja voi huonosti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2268
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1964
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      83
      1743
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1608
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      37
      1347
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    Aihe