Alan vaihto

HermotRikki

Olen ollut n. 6-vuotta alalla. Minulla on työhön vähän kuin sellainen viha-rakkaus suhde. Toisaalta pidän hirveästi monista kokemuksista mitä olen työn kautta saanut. Toisaalta inhoan monia alaani liittyviä asioita. Päivä päivältä tuntuu kuitenkin enemmän siltä, etten jaksa. Tuntuu kuin hermoni olisivat jatkuvasti pingottuneessa tilassa, mitkä reagoivat herkästi pienimpäänkin ärsytykseen. Pahimmillaan jopa kännykän piippaus "sattuu" ja kaikenlaiset paukahdukset tuntuu kehossa asti. En kertakaikaikkiaan kestä sitä meteliä, turhia palavereja, draamaa olemattomista asioista ym ym. Oloni on pahimmillaan sietämätön. Päivän jälkeen olen monesti lopussa enkä kestä puheliaita ihmisiä ollenkaan. Kapasiteettini sellaisen vastaanottamiseen on vain niin täynnä! Nytkin vain mietin selviämistä kesälomaan asti. Sitten tulee edes pieni tauko.

Saan välillä rytmihäiriöitä. Selkä reistaa. Sisäilmaongelmaiset rakennukset tekevät raskaan olon. Olen alkanut kammoamaan joitakin sos.tilanteita kuten yhteisiä kahvi/ruokataukoja. Saan paniikin yhdestä työkaveristani ja palavereista. Aina tämä ihminen nakuttaa jostakin ja on tyyliltään niin hyökkäävä. Esimies esittää aina uusia ja uusia vaatimuksia ja uhkailee jotain tapahtuvan niille, ketkä eivät niitä noudata. Ei kuitenkaan kerro, että mitä. Muutenkin jotkut työkaverit muistuttavat käytökseltään kuin koulukiusaajia.

Tuuraajana ollessa tuntuu, ettei mielipiteitäni edes kuunnella. Aivan kuin sillä sijaisella ei voisi olla mitään kokemusta ja näkemystä mistään. Viimeksikin kun kerroin näkemykseni ja kokemukseni siitä, miten jonkun asian hoitaisin ja perustelin asiaa sillä, mitä voi tapahtua, jos toimii toisin, niin ei sillä ollut mitään vaikutusta. Sitten siinä kävi juuri niin, kuinka olin sanonut ja tuli vain kaksinkertainen työ. Tämä toistui vuoron aikana ainakin kahdesti ellei jopa kolmesti eri asioissa. Siinä sitten tehtiin töitä lähes viimeisiin minuuttiin, kun olisi helpommallakin voinut päästä.

Tuuraajana olet aina joidenkin ihmisten välikädessä. Mitä pienimmistä asioista tehdään elämää suurempi kysymys. Annetaanko Maijalle nyt yksi vai kaksi voileipää? Saako limsaa juoda muuna kuin saunapäivänä? Saako Kallelle antaa osan viikkorahastaan jo edellisenä päivänä? En kertakaikkiaan ymmärrä, miten jokaisesta asiasta saadaan tehtyä kuin jokin elämää suurempi filosofinen pohdinta!

Lisäksi osalla työntekijöistä ei tunnu olevan paljoakaan samastumiskykyä esim.aistiherkkyyksistä kärsiviä ihmisiä kohtaan. Ihmetellään Tiinan aurinkolaseja pilvisellä säällä. Raahataan heitä kuin tahdottomia lampaita heille kaoottisiin tilanteisiin, tarkoituksena "kuntouttaa" heidät aistiongelmistaan. Moititaan kun 5-vuotiaan tasolla oleva aikuinen mies on kiinnostunut pikkuautoista. Ei kuulemma sovi hänen ikäiselleen. En oikeasti jaksa tätä alaa enää! Mieluiten kulkisin luonnossa puhelemassa kasveille tai hoitaisin vaikka tuttavieni lapsia. Pelkään että tällä menolla hermoni menevät oikeasti niin riekaleiksi, ettei paluuta normaaliin enää ole.

6

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinnäenasian

      Sä olet liian fiksu tohon työpaikkaan, mutta tekisin radikaalit ratkaisut vasta loman jälkeen. Itse vähän samoja tuntemuksia. Potilaat pitää, mutta aina joku "myrkkypilleri" pitää huolen, että ei ole mukava työskennellä.

    • ihmistenkohtaamista

      Aikalailla samat fiilikset koulutusalalla. Pahinta on se, että esimieheen ei voi luottaa,
      toisiin työkavereihin ei voi luottaa, kaikki resurssit hoitaa kunnialla duuni on viety jo aikaa
      sitten. Esimies aiheuttaa jatkuvaa syyllisyyden tunnetta. Haluaisin laittaa sormet korviin
      kun se lähestyy. Se valittaa taas jostain - mitä se itse on unohtanut kertoa.
      Esimies valehtelee ja kusettaa IHAN joka käänteessä.

      Loputtomat ylipitkät palaverit joissa käsitellään jotain häntä kiinnostavaa
      urheilullista asiaa - mutta melko tärkeä ensiviikon poikkeukselliset työajat jäävät ilmoittamatta.

      Huijataan palkassa, sopparissa kaikessa mahdollisessa ja sitten kun niistä kehtaa kysyä
      199cm atleetti kumartuu katsomaan ja kysymään "mitä?"

      Pelolla johtamista. IHAN KYPSÄ.
      Tähänkö mä tuhlaan aikaani?
      Jonkun pikkusieluisen itsetunto-ongelmiin?
      Asiat olisi voinut hoitaa toisinkin - niinkuin ihmisen kuuluu.

      • HermotRikki

        Juuri noin! Mihinkään ei voi luottaa. Joskus se työpaikan herttaisin ja hillityin tyyppi on kaikista pahin puukottaja. Monet palaverit on välillä ihan tyhjän jauhamista. Monissa paikoissa työ on enemmänkin työntekijä kuin asiakaslähtöistä. Unohdetaan, että se paikka missä ollaan töissä, on niiden asiakkaiden koti.

        Parhaimpina päivinä pidän oikeasti työstäni. Silti työ sisältää aivan liian paljon liian kuormittavia tekijöitä. Tuntuu että terveys tässä vaan hajoaa, sekä fyysinen että psyykkinen. Voi kun keksisi toisen työllistävän alan, missä voisi pärjätä, niin vaihtaisin heti.


      • KAMALAAKO

        Onneksi ja "onneksi" törmäsin melkein heti uudessa työssäni tilanteeseen, missä työpaikan "mukava, kaikenosaava ja hyvin pidetty" työntekijä paljastui varsinaiseksi "vasikaksi". Olin toimistossa esimiehen kanssa keskustelemassa, kun puhelin soi ja juttua alkoi tulla, kuka työntekijä teki mitäkin.
        Olin hyvin hämmästynyt, enkä ikinä olisi voinut kuvitella, että kantelija oli kyseinen työntekijä. Kerroin tietysti heti tilaisuuden salliessa toisille, kuka on työpaikan "vasikka", kun olimme asiaa ihmetelleet. Ihmettely muuttui vielä ihmeellisemmäksi, kun tiesimme, kuka se on.
        Menihän siinä vähän luottamus työkavereihin, kun ei enää tiennyt, kuka on "vasikka".


      • HermotRikki
        KAMALAAKO kirjoitti:

        Onneksi ja "onneksi" törmäsin melkein heti uudessa työssäni tilanteeseen, missä työpaikan "mukava, kaikenosaava ja hyvin pidetty" työntekijä paljastui varsinaiseksi "vasikaksi". Olin toimistossa esimiehen kanssa keskustelemassa, kun puhelin soi ja juttua alkoi tulla, kuka työntekijä teki mitäkin.
        Olin hyvin hämmästynyt, enkä ikinä olisi voinut kuvitella, että kantelija oli kyseinen työntekijä. Kerroin tietysti heti tilaisuuden salliessa toisille, kuka on työpaikan "vasikka", kun olimme asiaa ihmetelleet. Ihmettely muuttui vielä ihmeellisemmäksi, kun tiesimme, kuka se on.
        Menihän siinä vähän luottamus työkavereihin, kun ei enää tiennyt, kuka on "vasikka".

        Juuri tuollaiseen aivan ihmeelliseen kyttäämiseen ja raportointiin olen minäkin välillä törmännyt. Mistä näillä riittää mielenkiintoa noin paljon muiden tekemisiä kohtaan?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      133
      3752
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3458
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2006
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      92
      1487
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      146
      918
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      908
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe