Onko työntötanko venttiili moottorit

Ekamopo

uusinta tekniikkaa? Kävin uudessa mp liikkeessä hesassa ja niiden uusissa pyörissä oli ko tekniikalla olevia pyöriä myynnissä.

11

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pepshukka

      Ei oo mutta ei oo mitään syytä miksi ne ei toimisi ja oikeastaan ne toimii paljon luotettavammin kuin ilman tönäreitä olevat koska ovat yksinkertaista,koeteltua ikiaikaista tekniikkaa ja oikeastaan ne korvattiin kierrosherkkyyden nostamiseksi ompelukonetyylisiin kierroskoneisiin mutta ellei konetyyppi ole moinen niin työntötangollinen ajaa asiansa siinä missä tangotonkin.
      Sama juttuhan tuo on autopuolellakin,ei tavallinen käyttäjä huomaisi eroa onko työntötankoja vai ei ja faktahan on että mitä hienompaa tekniikkaa sen herkemmin se myös menee rikki eli yläpuoliset nokka-akselit tuli alunperin kilpakoneisiin,niitä seurasi moniventtiilit tyyliin 3 venttiiliä per pytty ja sitten tuli 4 venaa standardiksi vähän joka moottoriin ollen nykyään jokajannun koneessa.
      Nostalgia on muotiasia ja mitään syytä tönärien hyljeksyntään ei ole käyttömoottoreissa jotka enempi vääntökoneita kuin kierroskoneita.

      • Hukkapers

        Nämä missä työntötangot käytössä ei ole luotettavia, kestävät hyvällä tuurilla 35tkm ennen koneen aukaisua. Vuotavat öljyä ja ovat tehottomia, vääntöä ei ole kuin käyttäjien puheissa.


    • Seniorbiker50v

      Työntötankokoneet kehitettiin 1900-luvun alkupuolella, eivätkä edusta enään kehityksen terävintä kärkeä... Vanhaa ja huoltoa vaativaa tekniikkaa, nykyaikaisempia ratkaisuja ja luotettavuutta löytyy japanilaisista ja osasta eurooppalaisia valmistajia...
      En sortuisi enään tuon tekniikan omaaviin moottoripyöriin jos ei ole nostalgikko tai veteraanipyöräilijä joka omaa teknisen koulutuksen...

      • Minulla yli 174thkm ajettu työntötanko moottorilla varustettu Wild Star xv1600 ei mitään ongelmia moottorissa ole ollut. Huollot suoritettu aikanaan jne.


      • Jutustelija1
        kålmorden kirjoitti:

        Minulla yli 174thkm ajettu työntötanko moottorilla varustettu Wild Star xv1600 ei mitään ongelmia moottorissa ole ollut. Huollot suoritettu aikanaan jne.

        Siinäpä Custom niin kuin luoja on sen tarkoittanut.


    • Eiköhän työntötankomoottorit lopullisesti poistu keskuudestamme viimeistään siinä vaiheessa, kun sähkökäyttö tulee pakolliseksi ja polttomoottorit kielletään.

    • Pepshukka

      Työntötankomoottorit(?) eivät kylläkään tarvitse yhtään sen enempää huoltoa kuin muutkaan eikä niiden kestävyydessä ole mitään moitittavaa jos niitä käytetään huolletaan kuten niitä kuuluukin,sama juttu moottori kuin moottori,kyllä ne rikki saa olipa miten hieno valmistaja tahansa tai nokkia venttiilejä yläkerta täynnä.
      Eiköhän käytetyt materiaalit kuin käyttäjä ole se avainsana ja venttiilit on säädettävä olipa tönärit tai ei ellei hydrauliset venttiilit ja ne taasen voidaan sovittaa kumpaan tahansa rakenteeseen eli työntotangot tai ei.
      Mitä hienompaa tekniikkaa ja kevyempiä rakenteita materiaaleja,valitettavasti kestävyys pitkän päälle ei tahdo olla hääviä koska keveys yhdistettynä tehojen lisäämiseen esimerkiksi yhä erimoisin konstein samankokoisesta moottorista kostautuu tietysti kestävyydessä,sama juttu kuin ennenvanhaan viritykset vakiokoneisiin nähden.

    • jd551

      Hitaasti pyörivissä moottoreissa OHV rakenne (=työntötankokone) toimii hyvin tänäkin päivänä. Kun ensimmäiset OHC (=kannen yläpuolinen nokka-akseli) moottorit tulivat, ongelmia oli nokka-akselin kestävyydessä ja erityisesti lämmön hallinnassa. Pikkuhiljaa ongelmat ratkaistiin ja nykyään OHC tai DOHC (=kaksi yläpuolista nokka-akselia) on vallitseva rakenne. Parempi kierrosluvun sieto ja sitä kautta suurempi teho sekä kevyempi rakenne ratkaisi. Toisaalta tuli pitkä jakoketju tai hihna.......

      Vieläköhän jostain saisi uuden sivuventtiilikoneen ?

      • Moman

        ”Vieläköhän jostain saisi uuden sivuventtiilikoneen ?”

        Ruohonleikkurin moottori ompi vielä, se on pyhäyksinkertaisuus ja toimii:)


    • Seniorbiker50v

      Ja hehkukuulasytytys...

      • Jutustelija1

        Liian Hight-Tech:iä...

        Höyrykone se olla pitää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      258
      2366
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2075
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      98
      1790
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1629
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1191
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1190
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      65
      1042
    8. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      115
      1036
    9. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1026
    10. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1023
    Aihe