Mopon ketjut tippuvat

mopossa meni kerran jo ketjunohjuri rikki ja tippui ketjut. No tuossa maanantaina ne tippui taas takarattaalta ja ketjunohjurin pultti vääntyi. Katsoin että ei se rikki mennyt ja laitoin ketjut takaisin ja ajoin kotiin ja sitten ne tippui taas. Tällä kertaa meni tuhannelle solmulle. No sain ne sitten selvitettyä, mutta en ole vielä takaisin laittanut niitä. Voiko olla että pitää ostaa uudet ketjut ja uusi takaratas? Vai mistähän johtuu että tippuvat? Joku sanoi että akseli olisi vinossa mutta ei se ainakaan niin paljoa ole vinossa ole että pitäisi tippua.

10

4131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoltomies

      Mopo huoltoon.

    • Ketjujen kiristin siin meni rikki**

    • mopopaappa

      ketjut löysällä. voi olla myös, ettei ketjupyörät ole linjassa. ketjupyörät voi olla myös kuluneet. ketjun venymisen näkee siten, että painat ketjuja yhteen keskeltä, eli otat kaiken löysän pois. samalla heilutat ketjua takarattaan keskiosalta, eli siitä puoliväliltä, missä ketju on takarattaan hampailla.

      huomaat että vain ensimmäinen ja viimeinen piikki vastaa ketjuun ja kaikki siltä väliltä on löysää.

      vain yksi hammas siis vetää takararattaalla (ja myöskin eturattaalla).

      kun ajetaan löysillä ketjuilla niin ketju alkaa nousta rattaalta ylös ja vetovoima kohdistuu siihen yhteen hampaaseen ja ja tarkemmin siihen hampaan yläosaan. hammas pienenee huippuaan kohti, joten hampaan rasitus kasvaa, mitä lähempänä kuormituspiste on hampaan huippua.


      kulunut hammas on toispuoleinen -vähän kuin aalto vedessä. uusi hammas on symmetrinen.


      ketju ja rattaat vaihdetaan kaikki kerralla, kun kiristysvara on loppunut.

      pienempi ratas kuluu voimakkaamin kuin iso ja venynyt ketju kuluttaa rattaita.

      budjettiratkaisussa vaihdetaan vain ketju tai lyhennetään ketjua kirivaran loputtua ja vaihdetaan eturatasta.

      siinä nyt jotain mietteitä.

    • tane44

      multa tippu kerran housut ku ajoin pyörällä kauppaan mut ketjut pysy paikallaan. pitäiskö laitta vyö vai henskelit

      • Jutustelija1

        Itse suosin vyötä.


      • Kuminauha on kans aika hyvä :)


      • Jutustelija1
        Justnäin kirjoitti:

        Kuminauha on kans aika hyvä :)

        Kengännauha on kova.


      • Jutustelija1 kirjoitti:

        Kengännauha on kova.

        Kyllä se sinitarrallaki pysyy aika hyvi


      • Jutustelija1
        Justnäin kirjoitti:

        Kyllä se sinitarrallaki pysyy aika hyvi

        Maalarinteippi ja homma on bueno.


    • jeejeejesarii

      Siis jos jesari ei korjaa nii sillo sitä ei enää korjatakkaan, jeesus teippiä rullasta henkseleiksi nii huosut pysyy ylhäällä kauppa reissun ajan ja vielä sen jälkeenkin, kaikilla pitäisi ollakin jesaria muutama rulla mukana missä ikinä ovatkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      100
      3136
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      82
      3066
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      317
      1951
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1444
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1236
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      878
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      805
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe