Olen aina seurannut aktiivisesti luonnon ääniä.Senhän me kaikki tiedämme ,että täällä ihan etelä-suomessa linnut laulavat valtavasti noin juhannukseen saakka aamuyöllä 3-4 alkaen aikansa. Juhannuksen aikoihin ,kun ovat pesimispuuhissa ,laulu lakkkaa.
Tänä vuonna ,kun kesä ainakin täällä lounais-suomessa on n pari viikkoa edellä- EI KUULUNUT SITÄ VALTAVAA LAULUKONSETTIA VIIME YÖNÄ, siis 2.6.2018.
Lienevät jo alkaneet pesimään.
Kuunnelkaa ja kerokaa kokemuksia eteläsuomen ihmiset.
LINTUJEN LAULU AAMUYÖLLÄ
14
594
Vastaukset
Kappas.
Otit oppia aloituksestani.
H.- Näinoli
Sorry!Hei milloin tei aloituksen ,haluan lukea,,, pvm?
Minä kun olen aamu-uninen, en kyllä vähässäihmeessä nouse neljän aikaan linnunlaulja kuuntelemaan.
Mutta jos illasta puhutaan, niin linnut on laulelleet tänä keväänä harvinaisen vähän.
Savusaunassa, kun istuin vilvottelemassa, niin ei kuulunut, kun käenkukunta, normaalisti metsä täys äänistä, laulurastas äänekkäimpänä.
Järvelläkin oli aika hiljaista, ja vesilinnut on isoäänisiä.
Pääskysiä on enemmän kun monena vuotena.- kirjansalukenut
Harmagedonia kohti mennään, ja lujaa. Täällä meilläpäin ( New Yorkin ylävaltiossa ) huomasin saman hiljaisuuden jo aikaisin keväällä. Monet lajit puuttuvat kokonaan. Tervapääskyjä ei ole enää näkynyt taivaalla moneen vuoteen, eikä näy muitakaan pääskyjä. Pöllöt eivät huhuile niinkuin ennen. Korppikotkia ei enää leijaile taivaalla. Moni pönttö on keikkunut tuulessa tyhjillään. Jotakin mullistavaa muutosta on tapahtumassa. TV-ohjelmien suulaimmat "viihdyttäjät" käyttävät, mitä inhoittavimpia sanoja kaikessa hävyttömyydessään. Ylimmät poliittiset, julkisen elämän silmätikut, jäävät kiinni törkeästä seksuaalisesta väkivallasta naisia kohtaan. Erästäkin Hollywoodin Mogulia odottss 30 vuoden tuomiiot. Ja kaikki syytetyt ovat juutalaisia sikoja, suurine rahoineen. Jo on aikakin tasoittaa hieman pelikenttää.
- Hämeestä
Olen aamunvirkku joten seurailen lintuja mökilläni.Pihapiirissä pesii kirjosieppo,räksä,harakat ja satakieli laulaa kurkku suorana.Käki kukkui vielä aamulla ja joku lurittaja jolla ei ole yhtään samaa säveltä vaan pulisee sitä sun tätä.Aamukahvilla keinussa seurailen aamujen hiljaisuutta,kuten tänään.Porukat on juonu päänsä täyteen ja makaa krapuloissaan muualla.Täällä syvä rauha,15 km päässä kaupungista pusikoiden keskellä,vain linnut ja minä raikkaassa aamuauringossa.
Meidän ympäristössä on monenmoista linnunlaulua riittänyt, jatkuvasti. Käkikin kukkunut toista kuukautta joka ikinen päivä.
Toissapäivänä huomasin, alamökillä, että lintu menee räystäslaudan taa. Eilen sitten jo pieni piipitys kuului.
Joutsenet, kuikat ja lokit ääntelevät järvellä.Missä viipyy ruisrääkkä, tuo päivieni ilo ja iltojeni huvi, sulosointuinen rääkymisensä ei ole vielä korviini kantautunut.
Muuta liverrystä kyllä kuuluu ja käkikin just kaukana kukkuu.
Räksänpoikasia pölkkypäitä tallustelee tielläkin, olisi helppo..- Laulunaihe
Minä tykkään eniten järripeipon äänestä.
- sellaistavaan
Tänään palokärki teki toista kulkuaukkoa linnunpönttöön,komeat oli soinnut.
- eikivajuttu
Hyi hyi hyi
Olen kesälomalla ja tuohon aikaan sikeässä unessa. Ja vaikken olisikaan, valitettava tosiasia, ettei linnutkaan laula enää niin kirkkaasti kuin joskus ennen ja heinäsirkkoja ei ole enää olemassakaan.
Alkaako korkeat äänet hävitä jo?
Vielä ainakin viime kesänä kuulin sirkkojen sirityksen. Äitini oli jotain 70 , kun hän alkoi kerran ihmettelemään kun istuttiin tuvan rappusilla, että minne lie heinäsirkat hävinneet, vaikka ne siritti ihan täysillä.Tellukka kirjoitti:
Alkaako korkeat äänet hävitä jo?
Vielä ainakin viime kesänä kuulin sirkkojen sirityksen. Äitini oli jotain 70 , kun hän alkoi kerran ihmettelemään kun istuttiin tuvan rappusilla, että minne lie heinäsirkat hävinneet, vaikka ne siritti ihan täysillä.Kyllä ne on hävinneet jo. Näköhavainnot ainoa todiste heinäsirkkojen olemassaolosta. Nuorena haulikkoammunta, liian kova musiikki sekä viimeiset yli 30 vuotta meluisa työmaa ja kun kuulosuojainten käyttö on ollut vähän niin ja näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1201038
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713