Erilaisia kuumia aaltoja?

KuumaEiPuuma

Kiinnostaisi tietää, miten erilaisia kuumia aaltoja naisilla on. Jotkut hikoilevat eri kohdista, toiset vain kuumenevat, kuten minäkin. Joskus tulee kuumia aaltoja aaltoina, mutta enimmäkseen pitkäkestoisena kuumenemisena.

Minulla ei tule koskaan valuva hiki missään, ei vaikka istuisin saunassakin loputtomiin, tai juoksisin kuinka. Minulla tulee vain iho vähän kostean nihkeäksi - en tiedä, mikä minussa on vialla.

Onko teillä tällaista?

Kuumissa aalloissa koen todella kuumenemista, mutta kasvoni eivät mene punaiseksi ja hikiseksi, mutta varsinkin koko selkä ja vatsa ja rinnan alue ovat kuin sisältä tulessa. On ihan järkyttävän ahdistava olla, kun tuntuu, että sisäisesti on kuin tulessa. Saman tapaiselta kuumalta saattaa tuntua, kun on tullut juuri saunasta, mutta sillä erolla, että estrogeenin puutteen kuumuus tuottaa kehon sisään paljon kuumempaa oloa kuin saunan uottama kuumuus.

Saatan maata sängyssä alasti, kun huoneen lämpötila on 18-19 astetta. Samaan aikaan, kun minulla on aivan järkyttävän kuuma, niin kuuma, etten voi ajattellakaan laittavani peittoa päälle, saatta kuumemittari näyttää ihoni lämpötilan olevan 35,8 astetta, ja saatan jopa täristä yhtä aikaa ihan horkassa - kai kylmästä - vaikka minulla onkin järkyttävän kuuma.

Kun sitten otan lisää estregeenia, niin kuinka ihanaa onkaan, kun kuumuus alkaa vähentyä ja voin kohta laittaa peiton päälleni ja ehkä nukahtaakin.

Tämä kuumuus ei siis tule aalloissa, vaan kun se alkaa vähitellen tulla, niin jos en ota lisää estrogeenia, kuumuus voi kestää yhtäjaksoisesti vaikka tuntikausia. Olen sen muutaman kerran testannut hirveällä sinnillä, kun oli estrogeenit vähissä - oli estrogeeneissä joku toimituskatko - enkä uskaltanut kuluttaa sitä yhtään ylimääräistä.

Kertoisitteko, onko jollain myös tuollaisia kuumia aaltoja, tai paremminkin kuumia tunteja.
Kiitos paljon.

13

2068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nihkeänainen

      Minullakaan kuumissa aalloissa ei hiki valu vaan iho tulee nihkeäksi. Joskus tulee pelkkää kuumotusta mutta vain kasvoihin niin että posket punoittavat. Saunassa ja urheillessa kyllä hiki valuu norona. En käytä hormoneja.

    • KuumaEiPuuma

      Kiitos kun kerroit. Jännä, että kuitenkin saunassa ja urheillessa kehosi toimii toisin, vaikka varmaan sekä kuumissa aalloissa että esim urheillessa ja saunassa kehosi lämepee/kuumenee.

      Onneksi pärjäät ilman hormoneja, niin jospa kuumat aallot ja mahdolliset muutkin oireet loppuvat aiemmin. Meillä hormonien käyttäjillä oireet yleensä palaavat, kun hormonit yrittää lopettaa - monilla onneksi oireet hormoneja käyttäessäkin vähitellen vuosien myötä vähenevät, mutta ei kaikilla.

    • dfgfdhgfdhhfh

      Minulla alkoivat tosi nuorena premenopaussioireet, ja hämmästelen, ettei menkat ole vielä (10 vuodessa) jääneet pois, kierto kyllä on lyhentynyt. Saattaa minulla joskun naama helottaa, mutta enemmän on just nihkeyttä, etenkin siellä vuodon aikoihin. Ja toisinaan öisin hikoilen voimakkaasti, mutta harvemmin koko kehosta. Joskus koko kehokin on ollut ihan hikifilmin peitossa. Useinmiten hikoilee vain osa, kuten niskan seutu tai alavatsa ja nivuset. Saa nähdä mikä on tilanne sitten, kun vuodot oikeasti jäävät pois. Olenko seuraavat 10 vuotta hien peitossa? Pelkkä nihkeyskin on todella häiritsevän tuntuista, kun välillä on aikoja, että iho pysyy kuivana.

      Ihon kuivuudesta muuten. Nuorena en käyttänyt mitään kasvovoidetta, nyt naama saattaa hilseillä, vaikka on vielä aurinkovoide naamassa. Eli kesästä huolimatta laitettava yö- ja päivävoiteet ja päivällä vielä lisäksi aurinkovoide. Tosin vaan naamalle, muun kehon suojaan vaatteilla, onpa kuinka hiki tahansa. Aurinkovoide se vasta estää ihoa hengittämästä!

    • mummatautii

      Kiva, kun on keskustelua tästäkin. Itselläni tuli ensin jo vuosia sitten unen aikainen hikoilu- niska, yläselkä niin märkinä, että lakana ja tyyny kastuivat. Sitä on yhä ajoittain pahempanakin. Kahvi... tuo kuuman aallon. Stressi tuo sen, työkiire lisää kuumuutta, joka ei helpota millään päivän mittaan.
      Muutoin aina kuuma paitsi kun siinä on taukoa- silloin tulee hillitön palelu- silloinkin jalkaterät hikoavat niin että sukkia menee monta paria päivässä pesuun. Inhooan erityisesti yöhikoilua ja sitä jalkojen vuosi vuodelta lisääntyvää hikoilua. oikein kunnon mummotauti!
      Ei hormonihoitoa tai kierukkaa. Suotta yrittäisin väistellä- vuodot säännöllisinä loppui jo yli vuosi sitten, mutta joskus yrittää vielä vuotaa limaveristä.
      Helteellä tietenkin nestehukka on liikkuvassa työssä melkoinen, kun on se kuumuus muutenkin.

    • Tsemppiäaallokkoon

      Minulla aallot myöskin saavat niskan ja rinnan seudun nihkeäksi, muttei märäksi. Yöllä kuumuus iskee, muttei kastele lakanoita. Kahvi tuo kuumuuden tunteen, muttei sekää pahalta tunnu. Aallot tulevat ajoittain 3 kk sykleillä eli 3 kk hikoilua 3 kk normaalia... Se tuo helpotuksen tunteen vaikka suhtaudun niihin positiivisesti huumorilla enkä pidä niitä pahoina vaan koen pääseväni vielä hepolla.

      Syön myös Femisoya plussaa ja koen siitä olevan itselleni suurta apua niin kuumiin aaltoihin kuin mielen tasapainoon.
      Toistaiseksi olen pärjännyt sen avulla tarvitsematta muuta.

    • Näin.Minul

      Kuumat aallot tulivat usein ja kestivät hetken ehkä pari minuuttia ja sitten kylmä. Tätä toistui aika usein pävän mittaan ja öisin. Yöllä kuuma aalto herätti ja lakanat olivat märkänä. Hiki niskassa, rinnassa, kasvoilla. Samoin päivällä hiki valui pitkin selkää, naama punainen ja hikipisaroita myös kasvoilla. Tämän jälkeen yleensä tuli kylmyys ja joutui laittamaan vaatteita lisää. Sitten aloitin hormonilääkityksen ja kuumat aallot jäi pois. Aiemmin en ole ollut mitenkään hikoilevaa tyyppiä, esim. kuumalla ilmalla tai urheillessa en juurikaan hionnut.

    • Apuvaa

      Minulla kasvot helottavat punaisena melkein koko ajan ja se jos mikä on ärsyttävää, poskia ihan polttaa. Ja vielä usein joku ihmettelee, että "miten sä olet noin punainen?". Mulla on myös tuo kehon sisäinen kuumuus ihan hirveä, tuntuu, että vaikka olisin alasti, niin se kuumuus ei yhtään helpota. Hikoilua ei ole muuta kuin yöllä, herään aamuyöllä kuumuuteen, ihoa polttaa ja hiki virtaa. Sitten valvon pari tuntia ja just kun pitää herätä, pääsen uneen. Päivät kuluvat ihan tokkurassa enkä saa mitään aikaiseksi. Saunassa en halua olla ollenkaan enää, joten en siellä hikoilusta osaa sanoa mitään. Tämä hellesää on myös ihan kamalaa, jatkuvasti hirveä kuumuus ja vetämättömyys.

      Olen myös hyvin ärtynyt eikä oikein mikään entinen kiva tekeminen kiinnosta. Parisuhde on koetuksella, kun mieskin niin ärsyttää ja minulla ei ole minkäänlaisia seksihaluja, ennemmin tuntuu vastenmieliseltä koko touhu. Välillä tuntuu, että en jaksa enää päivääkään, kaikki kaatuu niskaan; työt, vanhan muistisairaan äitini hoitaminen, lasten asiat (yo-kirjoitukset, asunnon etsiminen, muuttaminen, pääsykokeet, kesätyötä vaille jääminen, sydänsurut, murrosiän haasteet...) ja tämä oma olotila. Usein tulee itku, kun tuntuu niin toivottamalta kaikki. En haluaisi käyttää hormoneja, niin paljon olen niistä pahaa kuullut, mm. pari vuotta niitä käyttänyt ystäväni sairastui rintasyöpään, toinen sai aivoinfarktin ja monilla pienempiä haittoja. En halua kyllä tuota riskiä ottaa ja kokeilla, että miten käy. Minua kiinnostaisi kokeilla jotain luontaishoitoja tai luontaistuotteita, esim. pueraria mirificaa. Suomesta ei sitä saa, mutta voikohan tilata ulkomailta? Tai onko jollain positiivisia kokemuksia jostain muusta tuotteesta?

      • hormoonielli

        Minusta taas tuntuu että nuo netistä tilattavat vaihdevuosituotteet on jotenkin epämääräisiä, ei niille! Minä käytän hormooneja sillä olotila aivan sietämätön muuten enkä öisin nukkuisi silmäntäyttä ja hiki valuisi kuin saunassa.


      • Apuvaa
        hormoonielli kirjoitti:

        Minusta taas tuntuu että nuo netistä tilattavat vaihdevuosituotteet on jotenkin epämääräisiä, ei niille! Minä käytän hormooneja sillä olotila aivan sietämätön muuten enkä öisin nukkuisi silmäntäyttä ja hiki valuisi kuin saunassa.

        Niin jokainenhan voi käyttää mitä haluaa, minä olen aika kriittinen lääkeitten käytölle, usein kun tuntuu, että niistä on vaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Esim. Usassa on maailman tiukin tuoteturvallisuuslaki, joten en usko, että mitään epämääräisiä tuotteita siellä olisi myynnissä. Miten nuo hormonit oikein valmistetaan, ovatko synteettisiä vai miten? Mielestäni sellainen ei kuulu ihmiselimistöön, aina mieluummin kokeilen luonnontuotteita ja paljon olen elämäni aikana niistä apua saanutkin. Eri asia sitten jos tulisi joku hengenvaarallinen tilanne, vaikka sydäninfarkti. Tai sitten jos olotila on aivan sietämätön, eikä mistään luontaisesta hoidosta tai luontaistuotteista ole apua, yleensä kyllä on.

        Iherbissä näytti olevan ainakin puerariaa, taidan kokeilla ja tulla tänne sitten kertomaan miten kävi.


      • otaapuvastaan
        Apuvaa kirjoitti:

        Niin jokainenhan voi käyttää mitä haluaa, minä olen aika kriittinen lääkeitten käytölle, usein kun tuntuu, että niistä on vaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Esim. Usassa on maailman tiukin tuoteturvallisuuslaki, joten en usko, että mitään epämääräisiä tuotteita siellä olisi myynnissä. Miten nuo hormonit oikein valmistetaan, ovatko synteettisiä vai miten? Mielestäni sellainen ei kuulu ihmiselimistöön, aina mieluummin kokeilen luonnontuotteita ja paljon olen elämäni aikana niistä apua saanutkin. Eri asia sitten jos tulisi joku hengenvaarallinen tilanne, vaikka sydäninfarkti. Tai sitten jos olotila on aivan sietämätön, eikä mistään luontaisesta hoidosta tai luontaistuotteista ole apua, yleensä kyllä on.

        Iherbissä näytti olevan ainakin puerariaa, taidan kokeilla ja tulla tänne sitten kertomaan miten kävi.

        Voi hyvä ystävä, minulla ihan samat murheet paitsi että en kärvistellyt enää oman oloni takia. Käytän mietoa hormonihoitoa Novofem ja kaikki oireet on poissa. Ikää 48. Suomalainen nainen on siitä kummallinen kun hän haluaa mieluummin kärsiä kun ottaa apua vastaan. Ihmiset ovat ns. lääkevastaisia ja sitten kun pyytää heitä kertomaan mihin se perustuu on taustalla yleenstä täysi tietämättömyys.


      • Apuvaa
        otaapuvastaan kirjoitti:

        Voi hyvä ystävä, minulla ihan samat murheet paitsi että en kärvistellyt enää oman oloni takia. Käytän mietoa hormonihoitoa Novofem ja kaikki oireet on poissa. Ikää 48. Suomalainen nainen on siitä kummallinen kun hän haluaa mieluummin kärsiä kun ottaa apua vastaan. Ihmiset ovat ns. lääkevastaisia ja sitten kun pyytää heitä kertomaan mihin se perustuu on taustalla yleenstä täysi tietämättömyys.

        Minä tuossa jo kerroinkin, että olen alkanut tuota puerariaa nyt käyttämään ja yöhikoilu loppui kuin seinään ja nukun paljon paremmin, nyt jo oikeastaan ihan normaalit 7-8 tuntia heräämättä ollenkaan. Muutkin oireet lievittyneet, että hyvältä vaikuttaa tämäkin luonnonaine.

        Minä en ainakaan halua kärsiä, vaan saada apua, mutta niin, että siitä ei ole haittaa terveydelleni. Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksensa, eikä aina kovin pieniä. Se on vaan hyvä, että mieluummin ollaan lääkevastaisia kuin liian myönteisiä ja minusta asia on ihan päinvastoin; liian herkästi tartutaan pilleripurkkiin. Ja sen taustalla on juuri se tietämättömyys, eli ei tiedetä, että apu löytyy useimmiten luonnosta. Suomessakin kuolee joka vuosi muistaakseni pari tuhatta ihmistä lääkehaittoihin, siinä on syytä kerrakseen karttaa niitä. Ja tuosta luvusta puuttuvat kaikki ne kuolemantapaukset, jotka lääkkeet aiheuttavat niin ettei sitä tiedetä. Yleensähän se etenee niin, että aletaan käyttämään yhtä lääkettä ja jonkin ajan kuluttua ilmenee uusia vaivoja ja taas uutta pilleriä poskeen jnejne. Siitä se kierre alkaa ja kaikki näemme mihin se johtaa. Mutta kuten sanottu, jokainen on vapaa itse valitsemaan miten itseään hoitaa, toiset arvostaa ns. kemiallista terveydenhoitoa ja toiset luonnonmukaista.


    • Kuumapuumis

      Meitä hikipeikkoja on lisää facebookissa ryhmässö: Menopaussi.

    • Apuvaa

      Nyt on pueraria tullut ja olen sitä jo muutaman päivän käyttänyt. Yöhikoilu loppui kuin seinään, aika ihmeellistä! Voiko tämä tosiaan olla näin tehokasta vai onko sattumaa? Viime yönä nukuin klo 23.30-06, kävin vessassa ja pääsin uudelleen uneen samantien, heräsin kasilta. Enpä muista milloin viimeksi olisin nukkunut näin hyvin. Myös päiväsaikainen kuumuus on vähentynyt, vaikka tämä keli on näin kammottava. Muusta en vielä osaa sanoa, katsotaan, tämäkin on jo mahtavaa, jos näin jatkuu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2200
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1721
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      156
      1579
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe