Sauvasirkkavauvat

Huolestunut äiti

Meillä on kuoriutunut toistakymmentä sauvasirkan poikasta, mutta suurin osa niistä menehtyi muutaman päivän ikäisenä. Ensin alkoi peräpää "kurtistua" ja tummua (ikään kuin kuivui) ja sitten se olikin jo menoa. Missä vika? Suihkuttelimme kyllä terraariota, ruuaksi oli salalia, jonka reunoja oli leikelty. Poikaset söivätkin hyvin ym.

Tietääkö kukaan kauanko (rusko)sauvasirkka suunnilleen elää? Muutaman kuukauden, vuoden...?

6

733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sirkkafriikki

      itselläni kuoriutui about 25 poikasta josta kaikki selvisivät hengissä......luulisin että vika on ruuassa koska olen tässä todennut että se on liian kovaa mummosirkalleni joka on kohta vuoden vanha.silloin kun oli poikasia syötin niille sitruunamelissaa tätä ne söivät ja kasvoivat eikä mitään ongelmia ilmennyt paitsi nyt möhemmin kun rupesivat tilanpuutteen takia jyrsimään toistensa jalkoja irti.sauvasirkat elävät n. 10kk-12kk........

      • Tampereen_plikka

        JOo, samoin mulla elää sirkat siinä vuoden verran. Ruuaksi laitan talvella esim sitruunamelissan ruukussa tai jonkun ruukkusalaatin, ruukkupersiljakin menee ja ne pysyy aika kauan tuoreena (1-3 vko) kun muistaa kastella välillä. Sirkoille kannattaa kesällä kuivata lehtiä talvea varten ton tuoreen ruuan lisäksi.


      • Tampereen_plikka
        Tampereen_plikka kirjoitti:

        JOo, samoin mulla elää sirkat siinä vuoden verran. Ruuaksi laitan talvella esim sitruunamelissan ruukussa tai jonkun ruukkusalaatin, ruukkupersiljakin menee ja ne pysyy aika kauan tuoreena (1-3 vko) kun muistaa kastella välillä. Sirkoille kannattaa kesällä kuivata lehtiä talvea varten ton tuoreen ruuan lisäksi.

        Sauvasirkoilleni maistuu näin talvella myös porkkana. Suikaloin sen kuorimisveitsellä ohuiksi suikaleiksi ja laitan suikaleet sirkkojen kiipeilyoksille roikkumaan.


      • jonsu
        Tampereen_plikka kirjoitti:

        Sauvasirkoilleni maistuu näin talvella myös porkkana. Suikaloin sen kuorimisveitsellä ohuiksi suikaleiksi ja laitan suikaleet sirkkojen kiipeilyoksille roikkumaan.

        sauviksille voi antaa talvella:
        esim. sitruunamelissaa,ruukkusalaattia ja porkkanaa/omenaa
        keväällä laitan salaattien ja sitruunamelissan siemeniä kasvamaan ja kesällä niille voi antaa esim. apilaa,salaatti,puiden lehtiä (esim. tammen,omenapuun,pihlajan,vaahteran) myös voikukan lehdet kelpaavat

        -jonna


      • Tampereen_plikka
        jonsu kirjoitti:

        sauviksille voi antaa talvella:
        esim. sitruunamelissaa,ruukkusalaattia ja porkkanaa/omenaa
        keväällä laitan salaattien ja sitruunamelissan siemeniä kasvamaan ja kesällä niille voi antaa esim. apilaa,salaatti,puiden lehtiä (esim. tammen,omenapuun,pihlajan,vaahteran) myös voikukan lehdet kelpaavat

        -jonna

        JOo, kesällä ei ruokapuoli käy ongelmaksi, kaikkea kannattaa tarjota monipuolisesti, löytää sitten ne mitä omat sauvikset suostuu syömään. Mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen mistä lehtiä kerää, kovin läheltä maantietä eikä sellaisesta paikasta missä saattaisi olla ruiskutettuja pensaita tai puita.

        Kesällä kannattaa myös kuivata ja pakastaa puiden ja pensaiden lehtiä talven varalle, niin eti sitten muodostu ongelmaksi tuo talviruokintakaan.

        On muuten erinomaiset sirkka sivut osoitteessa http://www.sirkat.tk/ kannattaa käydä katsomassa oman sirkkansa hoito-ohjeita ja ruokamieltymyksiä. Ja sivujen pitäjän kauttahan saa hankittua myös sirkkoja, niitä kun useimiten ei eläinkaupoista löydä.(katso sivuilla kohta "Hankinta"


    • karoliina

      Onko ''teidän'' mielestä sauvikset hämähäkkimäisiä, tuntuuko ne kunnon lemmikeiltä? Tuntuuko ne '' vaan itikoilta '' vai joltain enemmän? Vastailkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4613
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3620
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      107
      3503
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3021
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2489
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2384
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2130
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2023
    Aihe