Samat työt, mutta eri palkkaluokka

Kusetustako

Onko laillista, että osalle kohteen työntekijöistä maksetaan kolmannen ja osalle toisen palkkaluokan mukaan aivan samoista töistä? Osa toimeksiannon työpisteista on varmaankin toisen palkkaluokan ja osa kolmannen palkkaluokan kohteita, mutta jokainen rivivartija joutuu tekemään jokaista kohdetta.

6

417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KuumaBataatti

Onko työsopimuksissa merkittynä eri palkkatasot eri tekijöille? Jos sulla on sopimuksessa 2-taso, mutta teet yli puolet työvuoroperiodista korkeamman tason kohteissa, kuuluu sulle maksaa koko palkkajaksolta sen suuremman tason mukaan.

• 873862

Vain sillä on väliä, maksetaanko kaikille vähintään työehtosopimuksen mukaan. Paremmin saa maksaa vaikka arvalla valituille työntekijöille, jos haluaa.

• giufgfhtd

Njoo... Tiettyjä rajoituksia tässäkin on, esimerkiksi jos korkeammat palkat eivät ole perusteltuja ja osuvan jollekkin tietylle ryhmälle, esimerkiksi miehillä korkeammat kuin naisilla, voi kyseeseen tulla syrjintä, mutta muuten työnantaja on tietysti vapaa maksamaan millaisia henkilökohtaisia lisiä haluakaan. Mutta aloittajana selvittäisin minkä palkkaluokan alle omat työtehtäväsi kuuluvat, jos tämä on kohdallaan, niin ei kun esimerkillisiä työsuorituksia ja jossain vaiheessa pomon puheille, niin ehkä sinullekkin irtoaa lisää liksaa. Tosin tällä alalla aika epätodennäköistä...

• 873862
        giufgfhtd kirjoitti:

Njoo... Tiettyjä rajoituksia tässäkin on, esimerkiksi jos korkeammat palkat eivät ole perusteltuja ja osuvan jollekkin tietylle ryhmälle, esimerkiksi miehillä korkeammat kuin naisilla, voi kyseeseen tulla syrjintä, mutta muuten työnantaja on tietysti vapaa maksamaan millaisia henkilökohtaisia lisiä haluakaan. Mutta aloittajana selvittäisin minkä palkkaluokan alle omat työtehtäväsi kuuluvat, jos tämä on kohdallaan, niin ei kun esimerkillisiä työsuorituksia ja jossain vaiheessa pomon puheille, niin ehkä sinullekkin irtoaa lisää liksaa. Tosin tällä alalla aika epätodennäköistä...

Mielestäni korkeamman palkan saa maksaa myös ilman perusteita. Sitten mennään työsyrjinnän puolelle, jos nimenomaisesti laissa kielletyllä perusteella tehtäisiin valinta. Tuo sukupuoli kuuluu niihin perusteisiin, samoin kuin vaikkapa rotu tai seksuaalinen suuntautuminen.

• TyönOrja

Jos kohteessa on toisen ja kolmannen palkkaluokan työpisteitä, niin onko oikein että toisen palkkaluokan vartijalla teetetään vaativamman 3 palkkaluokan töitä säännöllisesti alemmalla toisen palkkaluokan palkalla?

• rgegfre

Mitä on säännöllisesti? Jos yli puolet vuoroista on kolmosluokan palkalla tehtäviä hommia, niin silloin työehtosopimuksen mukaan työnantajan kuuluu maksaa kolmosluokan palkkaa, kuten tuossa ihan ensimmäisessä vastauksessa todettiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      149
      2013
    2. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      305
      1707
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1557
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1190
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      76
      1172
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1140
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      22
      1027
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      997
    9. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      946
    10. Minkä näköinen

On kaipaamasi henkilö🤔
      Ikävä
      45
      927
    Aihe