Moi
Osaatteko sanoo, voiko alaikäinen tehdä tätä testiä, esim. vanhemman suostumuksella? YouTubessa oli joku suomalainen video, jossa koko perhe, myös muksut, olivat tehneet testin...
Kuinka luotettava testi on?
MyHeritage DNA-testi
9
2543
Vastaukset
Monet hankkivat lapsilleen FF-(Family Finder eli etäserkkutestin) testin ihan vaan Promethease.com: lta tilattavan terveystietoraportin takia. Muuten testit kannattaa tilata aina suvun vanhimmista henkilöistä, niin tuloksissa pääsee "syvemmälle" Oletko itse alaikäinen ja haluaisit testin itsestäsi? En kyllä tiedä, minkä takia tähän vanhempien suostumusta tarvittaisiin, jos maksat testin omasta pussistasi. Yli 12- vuotiaitten terveystiedotkin ovat luottamuksellisia.
FF-testin tuloksista on usein vaikea eroittaa, mitkä osumat ovat äidin, mitkä isän puolelta. Jos on mahdollista, niin esim jostain sedästä, tädistä tai 1. serkusta voisi myös hankkia testin, niin tuo erottelu olisi helpompaa. FF-testi tulee kromosomeista, jotka peritään molemmilta vanhemmilta 50 50%. Sisarukset voivat saada aika erilaisen kimaran, se on ihan miten geeniarpajaisissa sattuu menemään. Itse otatin (ja maksoin) testin myös veljestäni - suurin osa tuloksista oli samoja, mutta se kuitenkin kannatti, koska tuli myös uusia serkkuja.
My Heritage mainostaa paljon, mutta testi kannattaa hankkia mieluummin Family Tree Dnalta, jossa on Suomessa suosituin ja jota pidetään luotettavimpana firmana. Nyt siellä Family Finder- testin tarjoushinta on 59 dollaria eli jotain 50 euroa 18.6. asti. Elokuussa on myös usein kesäale. Family Tree DNA:lta saa myös tarkempia osumia; My Heritage laittaa tulokset ihan liian läheisiksi serkuiksi ja näitä sitten tulee s-postissa...
Tilaus: https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background Käytä tekstiosuuden (ei siis yläpalkin) tilauslinkkiä, niin liityt samalla tämän projektin jäseneksi. Finland DNA -projektissa on jo yli 12 500 testin ottanutta, joten nyt siitä saa jo hyvin serkkuosumia. Keskustelupalstalta saat lisävinkkejä ja voit kysyä asioita. Alempana sivulla on tilausohjeet. Jos myöhemmin DNA-sukututkimus rupeaa enemmän kiinnostamaan, voi samasta näytteestä tilata myös kalliiimpia haploryhmätestejä (mikä ei ole mahdollista My Heritagen kautta). Usein sisarukset kimpassa tai sukuseura kustantavat niitä. Finland DNA -projektilla on isälinjasta pysyväisalennus 199 dollaria (euroissa vähemmän).- tamppi
Otanta on erittäin pienestä ryhmästä joten osumat ovat mitä ovat, ellei lähetä omia vertailukohteita.
- tamppi
Näyttää olevan luotettava. Pitää paremmin kuin monet sukututkimukset. Minullekin otti yhteyttä usa ja kertoi sukunsa tausoja. Oliimme sukulaisia, mutta ei siten kuin hän kertoi, DNA antoi paremman vastauksen.
- DNA_hullutus
Pienestä DNA-määrästä saadaan muutamassa tunnissa monistettua miljardikertainen määrä samaa DNA:ta.
Jos olet antanut oman DNA:si, joku voi levitellä sitä vaikka murhapaikalle. Yritä siinä sitten selitellä.- tamppi
Voihan sitä DNA levittää ilmat testiäkin. Sinä jätät kaikkialle missä liikut
- tamppi
Ei se DNA viljely valmistu muutamassa tunnissa vaan muutamassa viikossa
- järki_käteen
tamppi kirjoitti:
Voihan sitä DNA levittää ilmat testiäkin. Sinä jätät kaikkialle missä liikut
DNA näytteeseen tarvitaan kudosta tai eritettä. Ei kannata syljeskellä. Poliisillakin saattaa olla vaikeuksia löytää sopivaa DNA:ta murhatutkinnassa. DNA:n jakelijat tekee DNA varkaudet helpoksi rikollisille.
- juu.ei
tamppi kirjoitti:
Ei se DNA viljely valmistu muutamassa tunnissa vaan muutamassa viikossa
"PCR eli polymeraasiketjureaktio (engl. polymerase chain reaction) on yksi tärkeimmistä molekyylibiologian menetelmistä, jonka avulla hyvin pienestä DNA-määrästä saadaan muutamassa tunnissa monistettua miljardikertainen määrä samaa DNA:ta. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Polymeraasiketjureaktio - Anonyymi
juu.ei kirjoitti:
"PCR eli polymeraasiketjureaktio (engl. polymerase chain reaction) on yksi tärkeimmistä molekyylibiologian menetelmistä, jonka avulla hyvin pienestä DNA-määrästä saadaan muutamassa tunnissa monistettua miljardikertainen määrä samaa DNA:ta. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/PolymeraasiketjureaktioOn annettu näytteet. Odotettuja isätietoja ei lainkaan ole tullut.
Kaikki sähköpostiin tulleet "ieoot" ovat itse kertomiani jo ennestään tieosani olleita äitini sukuslaiisa. Pikkasen lisää historioita on sitten MH kaivanut samoista annetusta alkutieoista.
Olisin kaivannut nykyajan tai ainakin tuoreempia sukulaistietoja kuin pelkästään satojen vuosien takaisia. Isän puolelta ei ole tullut mitään osumia, vaikka isä on nimetty ja ollut aina tiedossa sekä äidin että isän itse asiasta kertoneena.
Onko muuta tutkimuskeinoa kuin My Heritage. Kaikki saamani tiedot, ovat itse sukupuuhun merkitsemiäni.
Lisätietoja suvun vanhoista henkilöistä saa itsekin kirkonkirjoista.
Olen aika pettynyt koko MH- juttuun. Tuttava, on vakuuttunut tuosta tutkijasta, minä en. tällä tuloksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1317789- 555798
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa803283Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72923Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101678Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091620Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3321335Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351182Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931169Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321071