Hei, olemme entisen työporukan ja koiriemme kanssa kehittäneet maailmanmitassakin uuden lajin, jossa yhdistyvät agility ja geokätköily. Kyseessä on siis tavallinen geokätköily, jossa asioita on piilotettu maahan ja ne pitää löytää, mutta metallinpaljastimien sijaan käytämme etsimiseen koiria! Se on tosi jännää puuhaa ja koiratkin pitävät siitä, he ovat aivan innoissaan! Olisiko täällä muita, jotka harrastavat tätä tai olisivat kiinnostuneita?
Muita geo-agilityn harrastajia?
3
145
Vastaukset
- Kekseliästä
Oi kuulostaapa ihanalta ajatukselta! Organisoikohan Kennelliitto toimintaa asian tiimoilta?
- Manch
Millä perusteella koira ettii niitä kätköjä, onko niissä aina joku merkkihaju joka koirille opetetaan?
Ja toinen kysymys tosta nimestä, eli miten liittyy agilityyn?
Kuulostaa kyllä ihan hauskalta ja kokeilemisen arvoselta! Oikeassa geokätköilyssä ei saa haudata kätköjä maahan eikä niitä yleensä etsitä metallinpaljastimella. Tämä on laji, jota olen harrastanut collieni Alvan kanssa.
Kätkökoira Alva osaa etsiä kätköjä, mutta usein emäntä on jo keksinyt piilon silmillään. Antaa koiran kuitenkin käyttää kirsuaan ja kokea löytämisen ilo. Alva ilmaisee kätkön menemällä maahan sen eteen. Se ei saa tarttua kätköön tai raapia sitä, ettei kätkö mene rikki tai maastoon tule turhia kulumajälkiä. Hienosta ilmaisusta kätkökirsu saa palkkioksi lihapullan.
Kätköt ovat niin erilaisia, ettei koiralle voi opettaa jotain tiettyä hajua. Jotkut palveluskoirat ovat oppineet etsimään kätköjä esineruutuharjoitusten pohjalta eli ne etsivät ihmisen hajua. Alva taas tutkii sopivanoloisia koloja ja se valpastuu myös löytäessään jälkiä, koska henkilö on voinut käydä kätköllä. Oletettavasti se hakee yhdistelmää ihmisen hajua ja kätköille tyypillisiä materiaaleja, kuten paperia, lyijykynää, muovia, silicaa ja ilmastointiteippiä. Se kun ei ilmaise karkkipapereita tai muita roskia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313884- 412609
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut422568Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82365- 292188
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3032083- 381799
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461623Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t461488- 1411477