Vuokralaisen häätäminen itse

AsuntoAntti

Terve,

Jos täällä on muita vuokranantajia notkumassa niin sanokaas mielipiteenne seuraavaan:

Vuokralainen asuu 2010-luvulla valmistuneessa sijoitusasunnossani, joka oli ainakin vuokraushetkellä varsin hienossa kunnossa saunoineen päivineen. Nyt kuitenkin vuokranmaksuissa on ollut tämän vuoden jatkuvaa ongelmaa ja taas on useamman kuun vuokrat pystyssä. Varoituksia olen antanut kaksi sähköpostin välityksellä ja nyt ajattelin purkaa sopimuksen. On lupailtu maksaa, mutta eipä taaskaan tullut mitään.

Vuokralaisessa on havaittavissa selvää halveksuntaa ja epäasiallista käyttäytymistä minua kohtaan nyt kun näitä maksumuistutuksia olen lähetellyt.

Pelkonani on, että vuokralainen tuhoaa tässä häätöprosessissa kaiken asunnossa ja että siitä tulee minulle suuri lasku. Vakuutus ei taida kattaa tahallisia vahinkoja ikinä. Pitää aina vaatia tekijältä korvauksia, enkä yhtään usko tämän henkilön omaavan sellaisia summia rahaa.

Käräjäoikeuden kautta häädön hakeminen kestää vaikka ja kuinka kauan. En ole sitä vielä koskaan joutunut käyttämään, mutta siinä on vuokralaisella reilusti aikaa olla maksamatta euroakaan vuokraa sekä hajottaa kaiken. Tämähän on se oppikirjanmukainen reitti. Siinä ei ole mitään epäselvää, se ei vaan ilmeisesti ole juuri mitenkään tehokas tapa suojata vuokranantajaa täystuholta.

Ajattelin nyt pistää purkuilmoitukseen vaikka viikon verran aikaa muuttaa. Jos ei ole viikon päästä muutettu, niin ajattelin että menisin omilla avaimilla "kaveriporukalla" kämpän vauhdilla tyhjentämään itse silloin kun vuokralainen ei ole paikalla ja vaihtaisin samalla myös lukot, jottei vuokralainen pääse enää ikinä sisään tekemään tuhotöitä. Tämähän ei ole mitenkään lain mukaan sallittua, mutta paljonko siitä sitten saa sakkoa? Onko jotain ennakkotapauksia? Voiko vuokralainen oikeasti saada oikeusteitse jotain korvauksia jos hänet on heitetty pihalle vuokra-asunnosta, josta hän on säänyt häädön ja jonka viimeinen muuttopäivä on sekin ohitettu? Entä jos minä väitän, että vuokralainen muutti käsittääkseni itse ulos asunnosta sovittuun päivään mennessä? Joutuuko vuokralainen todistamaan, että hän ei lähtenyt asunnosta purkuilmoituksen viimeiseen päivään mennessä itse?

Aika karseita tarinoita löytyy täältä netistä siitä miten totaalisia tuhoja vuokralaiset ovat saaneet suutuspäissään aikaan. Joku muutaman sadan euron sakko kotiin tunkeutumisesta tms on todella pieni kulu sen rinnalla, jos minun pitää pari vuotta vanhat keittiöt, kylpyhuoneet ja saunat kaikki korjata.

Kiitos asiallisista vastauksista!

13

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiukkaalinjaa

      On olemassa vuokralaistyyppi, joka alkaa käyttäytymään ylimielisesti ja valehtelemaan, jos olet mukava ja joustat liikaa vuokranmaksussa, kohdallesi on tainnut sattua tällainen tapaus.

      Olet päästänyt tilanteen vähän liian pitkälle, olisi pitänyt luottotiedotkin tarkistaa, mutta nyt on ehkä viimeinen hetki toimia ja nopeasti, sinulla on syy purkaa vuokrasopimus. Jos ei päivämäärään mennessä poistu, heittäisin tavaroineen kadulle ja sanoisin että itse lähti.
      Näin pitkälle ei ole vielä tarvinnut hankalienkaan tapausten kohdalla mennä, jollekin vanhalle vuokranantajamummolle voisivat tehdä sen, mutta ei raavaan ukon kassa monikaan halua alkaa kokeilemaan koska pinna palaa. Aika ikävä sellaisessa kämpässä olisi asua, jos koko ajan saisi pelätä, että vuokranantaja tulee kavereineen omilla avaimilla joku aamu klo 6:00 tyhjentämään asuntoa.

      Tiukkaa linjaa tarvitaan, ilmoitat päivän, koska menet tarkistamaan asunnon kunnon, menet sitten vaikka omilla avaimilla, samalla paperiin allekirjoitus vuokrasopimuksen purkamisesta.

      Kannattaa tehdä rikosilmoitus ja viedä juttu kärjille, jos paikkoja tahallisesti rikotaan, tämä kannattaa myös kertoa vuokralaiselle. Korvauksia perii sen jälkeen ulosotto ja sakot joko maksaa, tai lusii linnassa. Tyhjätaskunkin on aika vaikea vältellä korvausten maksamista 15 vuotta, työkkäri alkaa nykyään painostamaan töihin, tai ehtyy rahantulo, pahimmanlaatuiset merkinnät luottotiedoissa on myös sellainen tekijä, että moni suorastaan haluaa maksaa velkansa, jonkin aikaa jumpiteltuaan vastaan, jotta voi elää normaalisti. 15 vuotta merkintöjen kanssa kun sulkee monia ovia.

    • Mohammad29

      Minä maksa kyllä, kun saa raha minu sukulainen minä maksa kaikki vuokra.

    • huuliokuulio

      Jos ja kun vuokralaisella on voimassa oleva vuokrasopimus eli ei virallista häätöä niin huoltoyhtiön on PAKKO! lain mukaan päästää avata vuokralaisrellesi asunnon ovi...hänellähän on lain mukaan vuokra ja hallintaoikeus...siinä ei sinun lukkojen vaihto auta. Näinpä kävi ainakin meidän yhtiössä nisti piti paikat paskaksi avaimiakaan ei ollut mutta huoltomiehen oli nisti asuntoon päästettävä kunnes häätö oli virallinen.

    • jormantta

      Itsellä on samanlainen tilanne,kun muillakin. häädön olen hakenut, mutta haastemies ei tavoita vuokralaista. On vienyt osan tavaroista pois ,mutta osa jäljellä sekä kaikki paskat. Mietin samaa,
      pitäiskö mennä kaverien kanssa , ja kantaa kaikki pihalle.

      • ertyuiklkjhgf

        Ei jää paljon vaihtoehtoja, lurkki voi pakoilla haastemiestä vuodenkin, ei se pakoilu hääviä elämää ole, mutta jos odottamaan jäät, tulee suuret tappiot pitää asuntoa tuottamattomana.


    • AsuntoAntti1

      Mitenköhän mahtaisi lain mukaan käydä jos tapahtuisi seuraavaa:

      1)Minä annan vuokralaiselle kaverin todistaessa sopimuksen purkuilmoituksen käteen (olettaen että tavoitan hänet asunnolta).
      2)Vuokralainen ei muuta viikon sisällä pois asunnosta.
      3)Minä kannan vuokralaisen kaikki tavarat pois asunnosta viimeisenä päivänä, tai sen jälkeen, silloin kun vuokralainen ei ole asunnossa itse paikalla.

      4)Tämän jälkeen minä voisin väittää, että vuokralainen poistui asunnosta itse ja katson siten vuokrasuhteen sekä vuokralaisen hallintaoikeuden asuntoon päättyneeksi. Ilmottaisin tämän myös taloyhtiölle ja pyytäisin uusimaan lukot/ilmoittaisin että uusin lukot, koska kaikkia avaimia ei löytynyt.

      => Saako vuokralainen tällöin kohdasta 4) huolimatta huoltomieheltä "murtoapua" asuntooni, vai voinko minä riitauttaa hallintaoikeuden siirtymisen sanomalla että vuokralainen on muuttanut pois saamiensa ohjeiden mukaisesti ja hänellä ei ole enää asiaa vanhaan vuokra-asuntoonsa? Voiko vuokralainen riitauttaa pois muuttamisensa menestyksellisesti vielä vuokrasopimuksen purkuilmoituksen saatuaan ja annetun muuttoajan päätyttyä? Kuka joutuu todistamaan silloin mitä?

      Eihän tavallisissa vuokrasopimuksissa ole mitään epäselvyyttä siihen, että irtisanomisajan viimeisen päivän jälkeen sopimus sekä hallinta päättyy.

    • Mohammad29

      Nut ola maksa kaiki vuokra, ei vihainen minule.

    • Hurtti-Eki

      Älä lähde itse häätämään vuokralaista, jos et tiedä tarkalleen mitä olet tekemässä. Voit itse joutua pahoihin ongelmiin.

    • vuokramuo

      Minulla oli vuokralaisina nuori pari, jolla oli aina vuokra myöhässä. Puolenkuun jälkeen laitoin aina tekstiviestiä, että vuokrat maksamatta. "Ei olla muistettu" tuli aina vastaukseksi. No dementoituneet nuoret maksoivat sitten joskus viikon päästä.
      Lopuksi oli jo kaksi kuukautta rästissä ja laitoin kirjeen, että vuokrasuhde on päättynyt, koska vuokrat on kahdelta kuukaudelta maksamatta. Asunto pitää olla tyhjä ja siivottu ja avian luovutettu xxx päivään mennessä. Ihmeesti alkoi vuokrarahat löytyä.
      Lain mukaan vuokrasuhde purkautuu, kun vuokrat jätetään maksamatta. Ei siinä mitään irtisanomiaikoja tarvita.

    • keinoja-on

      Palkkaa joku häätämään vuokralainen. Joku afgaani tai pakolainen niin saat parilla tonnilla varmasti hoidettua kuspään ulos. Liivijengitkin hyviä mutta maksaa enemmän. Ei vuokralainen uskalla kyttiä ottaa peliin jos häätäjät on sen verran vakuuttavia. Niin minä tein ja lähti äkkiä ja itse sanoi kämpän irti ja maksoi raästinsäkkin kun sanoin perässä porukka tulee. Laillisesti häätö voi kestää puoli vuottakin ja kämppä varmasti päreinä.

    • NämäKylläOsaa

      Pelkästä kotirauhan rikkomisesta voi saada vankeutta.

      En ymmärrä miten tämä sinun omatoimisuus parantaisi tilannetta. Todennäköisesti olet kusessa kun alat rikkomaan lakia. Nmä venkulat on yleensä hyvin perillä laista, vaikka eivät itsekkään sitä noudata.

      Juttu on sen verran vanha että tilanne on varmaan jo ratkennut. Miten kävi?

    • Anonyymi

      Voit saada noin 2000euron rikesakon omankädenoikeuden käyttämisestä.
      Sen lisäksi vuokralaisella on oikeus vaatia sinulta 3 kuukaudelta vuokra itselleen kaikki muut kulut, kuten muuttokulut sekä uuden asunnon erotuskulut ja ties mitä.

      Joten vuokralaisen omatoimisesta häädöstä sinulle voi tulla 5000e lasku.

      • Anonyymi

        Kunhan laittaa asialle tarpeeksi uskottavat häätäjät, vuokralainen kipittää nopeasti kamoineen pois ja on kiitollinen, kun pahemmin käynyt.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe