Ensimmäinen metsästyskivääri

Mehtuumies

Olen harrastanut 35 vuotta metästystä, mutta tähän asti olen pärjännyt ilman metsästyskivääriä. Nyt kun tuota ikää alkaa olla lähemmäs 50v, niin voisi alkaa ukkoontumaan ja hakeutua hirvi- ja peuraporukoihin.

Kaliberiksi olen miettinyt 6,5x55, mutta onko noilla mitoilla olemassa usemapia eri kalibereja, kun välillä näkee myös merkintää 6,5x55SE tai 6,5x55SWE, vai onko kyse aina samasta ruotsalaiskaliberista?

Kivääriin en aio ihan tolkuttomia summia laittaa, vaan tarkoitus olisi hankkia noin tonnin kivääri ja siihen ehkä vähän vajaan tonnin kiikari, eli noin parin tonnin paketti. Tikka näyttäisi olevan aika vahvoilla ehdokkaaksi. Osaisiko joku kertoa mitä ero noilla eri T3 variaatioilla on kun asetta myydään ties millä lisämerkinnällä (compact, forest, hunter, lite, LH sprter, LH varmint, herkistimellä ja adjustable)? Kannattaako herkistimestä ja säätöperästä maksaa lisää se mitä niistä pyydetään?

1

554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammuskelija

Itse ottaisin T3 lite mallin, sillä se on kevyt kantaa. Varmintit ym taktikaalit on paksupiippuisia ja sitä kun kantaa päivän metsällä, niin alkaa tuntua. Herkistimet ym on enempi radalle ja tarkkusammuntaan, mutta mukavia olla olemassa. Komposiitti tukki ja rst piippu on metsällä huoleton.
      Kannattaa myös harkita jotain käytettyä vanhempaa kivääriä laatuputkella. Noilla ammutaan yleensä niin vähän, että kestävät maailman tappiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      23
      5024
    2. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      161
      4144
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      14
      3487
    4. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      67
      3106
    5. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      89
      2869
    6. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      152
      2667
    7. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      42
      2610
    8. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      28
      2473
    9. Tuntuuko ettet tiedä

Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      20
      1715
    10. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      121
      1660
    Aihe