laparoskopia

Beth

vihdoin ja viimein.. huomenna olen menossa laparoskopiaan.. en kovin hyvillä mielin kun olin tänään esitutkimuksessa ja en saanut mielestäni tarpeeksi hyviä ohjeistuksia ja kun siinä hässäkässä ei kaikkea edes ehtinyt kysellä.. jotenkin tuli sellainen olo että lääkäri ei ottanut minua vakavasti.. miten mies voi tietää kuukautisista mitään? oli vähän ällö tyyppi.. mutta onko teillä rakkaat ystävät vielä viimehetken vinkkejä minulle tähän kokemukseen??

9

7448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivi

      Itse kävin laparoskopiassa joulukuussa. Eli aamulla menin päiväkirurgiselle osastolle, lueskelin lehtiä tunnin verran. Sitten tuli hoitaja ja pyysi minut leikkaussaliin. Siellä piti ottaa housut ja kengät pois (siis oma paita sai olla päällä). Asetuin "pöydälle" jalat telineisiin. Sain maskin naamalle. Pian tuli nukutuslääkäri ja laittoi kämmenselkätippaan nukutusainetta. Hehe, ihana tunne vajota kevyesti sikeään uneen!

      Siitä parin tunnin päästä heräilin sängyssä lämpöpeitto päällä, tosin nukahtelin vielä välillä. Pari tuntia lepäiltyäni nousin ylös, vaikka vähän heikottikin (hoitsu antoi pahoinvointilääkettä). Vetelin housut jalkaan ja huojuin syömään sämpylää ja juomaan mehua. Kohta komeampi puolisko jo tulikin hakemaan ja loppuohjeistuksen ja saikkutodistuksen kanssa pääsin kotiin.

      Kannattaa laittaa leikkaussaliin mennessä päälle todella löysät housut. Saikkua sain vain 3 päivää (tosin hain puolitoista viikkoa lisää, koska työni on fyysisesti erittäin raskasta). Aluksi en voinut olla muissa asennoissa kuin selällään tai jalkeilla vähän aikaa. Onneksi sain hyvät kipulääkkeet (aikakin tuntui menevän jotenkin ohitseni siinä sängyllä maaten, eikä ollut tylsää!?!) Ylös nouseminen ja istuminen olivat ensin hieman tekniikkalajeja, mutta kyllä se siitä. Tikit sulivat itsekseen parissa viikossa. Yhteensä tekivät mahaani 3 reikää: juuri navan alle muutama tikki, sen alapuolelle 1 ja vasemmalle puolelle 1 tikki.

      Ei siinä sen kummempia valmisteluja varmaan tarvitse, kun vain muistaa olla syömättä ennen operaatiota sen 12 tuntia ja käydä aamulla suihkussa (napa pitää putsata). Kyllä se hoitaja antaa sitten kirjalliset jälkihoito-ohjeet mukaan (onneksi kirjalliset, kun itse on leikkauksen jälkeen hieman sekaisin!). Jälkivuotoa oli hieman parina päivänä.

      Ei se niin kamalaa ole, ettenkö tekisi sitä hyvästä syystä uudestaankin!

      • Sadie

        Oma kokemukseni laparoskopiasta on hieman ikävämpi. Olin jonossa laparoskopiaan, mutta jouduin äkillisesti sairaalaan kun munasarjakasvaimeni oli alkanut vuotamaan. Olin osastolla ensin pari yötä ja sitten leikattiin. Esilääkitykseksi sain ihan unilääkkeen, jonka vaikutuksen alettua minut kärrättiin sängyssäni leikkaussaliin. Kiipesin gynekologiselle tutkimustuolille jalat levällään ja sain lämpimän peiton päälleni ja kanyylin käteeni. Sitten maskista tuli anestesia-ainetta ja nukahdin saman tien. Heräsin vasta 5 tunnin kuluttua heräämössä kauheaa kipuun. Vatsastani tuli dreeni (putki), joka imi veristä nestettä vatsaontelosta. Imu sattui todella paljon. Sain morfiinia tipan kautta ja minut kärrättiin osastolle. Nukuin muutamia tunteja osatolle päästyäni ja joskus iltakymmeneltä (leikkaus oli klo 13) tuli vessahätä. Hoitaja auttoi minut vessaan, mutta yllätys, yllätys en enää osannutkaan virtsata. Yritin vaikka kuinka kauan, mutta mitään ei tullut. Hoitaja katsoi ultralla virtsarakkoni ja siellä oli yli 6 dl virtsaa, joten minut kertakatetroitiin. Sama katetrointi tapahtui uudestaan 3 tunnin päästä ja sain hommasta tarpeekseni ja seuraavalla kerralla sain virtsattua kaarimaljaan oltuani puolisen tuntia kyykkyasennossa. Joillekin naisille tulee kuulemma leikkauksen jälkeen tämä virtsausongelma. Itselläni se ulottui myös ulostamiseen, sillä en pystynyt siihenkään. Kotiin pääsin vasta seuraavana päivänä ja aika huonossa kunnossa, joten sairaslomaa tuli viikko ja sen päälle vielä viikko varoaikaa. Itsestään sulaneet tikit eivät sulaneet itsestään, joten ne piti poistaa. Kolme viikkoa jännitin patologin tuloksia, jotka sain pari päivää sitten. Epämiellyttävä kokemus, vaikka minut on aiemmin leikattu ja nukutettu, mutta kyllä sen kestää kun on pakko. Muilla naisilla osastolla ei näyttänyt olleen samanlaisia ongelmia laparoskopian jälkeen, mutta toisaalta heillä ei myöskään ollut dreeniä ja minä olin ainoa jolta poistettiin munasarjakasvain.


      • magda2
        Sadie kirjoitti:

        Oma kokemukseni laparoskopiasta on hieman ikävämpi. Olin jonossa laparoskopiaan, mutta jouduin äkillisesti sairaalaan kun munasarjakasvaimeni oli alkanut vuotamaan. Olin osastolla ensin pari yötä ja sitten leikattiin. Esilääkitykseksi sain ihan unilääkkeen, jonka vaikutuksen alettua minut kärrättiin sängyssäni leikkaussaliin. Kiipesin gynekologiselle tutkimustuolille jalat levällään ja sain lämpimän peiton päälleni ja kanyylin käteeni. Sitten maskista tuli anestesia-ainetta ja nukahdin saman tien. Heräsin vasta 5 tunnin kuluttua heräämössä kauheaa kipuun. Vatsastani tuli dreeni (putki), joka imi veristä nestettä vatsaontelosta. Imu sattui todella paljon. Sain morfiinia tipan kautta ja minut kärrättiin osastolle. Nukuin muutamia tunteja osatolle päästyäni ja joskus iltakymmeneltä (leikkaus oli klo 13) tuli vessahätä. Hoitaja auttoi minut vessaan, mutta yllätys, yllätys en enää osannutkaan virtsata. Yritin vaikka kuinka kauan, mutta mitään ei tullut. Hoitaja katsoi ultralla virtsarakkoni ja siellä oli yli 6 dl virtsaa, joten minut kertakatetroitiin. Sama katetrointi tapahtui uudestaan 3 tunnin päästä ja sain hommasta tarpeekseni ja seuraavalla kerralla sain virtsattua kaarimaljaan oltuani puolisen tuntia kyykkyasennossa. Joillekin naisille tulee kuulemma leikkauksen jälkeen tämä virtsausongelma. Itselläni se ulottui myös ulostamiseen, sillä en pystynyt siihenkään. Kotiin pääsin vasta seuraavana päivänä ja aika huonossa kunnossa, joten sairaslomaa tuli viikko ja sen päälle vielä viikko varoaikaa. Itsestään sulaneet tikit eivät sulaneet itsestään, joten ne piti poistaa. Kolme viikkoa jännitin patologin tuloksia, jotka sain pari päivää sitten. Epämiellyttävä kokemus, vaikka minut on aiemmin leikattu ja nukutettu, mutta kyllä sen kestää kun on pakko. Muilla naisilla osastolla ei näyttänyt olleen samanlaisia ongelmia laparoskopian jälkeen, mutta toisaalta heillä ei myöskään ollut dreeniä ja minä olin ainoa jolta poistettiin munasarjakasvain.

        Avoleikkaus akuutissa tilanteessa on ihan eri juttu, pelkkä laparoskopia on aika näpsäkkä toimitus.
        Ainoa epämiellyttävyys on ilma kudoksissa operaation jälkeen, sekään ei hyvin kamala. Tietenkin tehtävästä toimenpiteestä voi olla omat vaivansa jälkikäteenkin, minulla on kokemuksia vain yhdestä sortista.
        Komplikaatioita en ole ikinä kellekään kuullut tulleen, alkaa olla rutiinihommaa sairaaloissakin.


      • Sadie
        magda2 kirjoitti:

        Avoleikkaus akuutissa tilanteessa on ihan eri juttu, pelkkä laparoskopia on aika näpsäkkä toimitus.
        Ainoa epämiellyttävyys on ilma kudoksissa operaation jälkeen, sekään ei hyvin kamala. Tietenkin tehtävästä toimenpiteestä voi olla omat vaivansa jälkikäteenkin, minulla on kokemuksia vain yhdestä sortista.
        Komplikaatioita en ole ikinä kellekään kuullut tulleen, alkaa olla rutiinihommaa sairaaloissakin.

        Hei!

        Kyllä, kyse oli nimenomaan laparoskopiasta, ei avoleikkauksesta/laparotomiasta. Tiedän että sen pitäisi olla rutiinitoimenpide, mutta minulla kaikki ei mennyt ihan niin. Kuitenkin avoleikkaukset minulla ovat sujuneet todella hyvin ja ovat olleet paljon helpompia, joten joku tuossa laparoskopiassa meni metsään. Laparoskopiakin suoritetaan ihmisille niin eri syistä. Joillakin vain katsotaan vatsaan, että löytyyko sieltä mitään, joiltakin poistetaan endometrioosipesäkkeitä, myoomia kohdusta tai kuten minulta munasarjasta kasvain ja verta vatsaontelosta. Riippuen toimenpiteesta komplikaatiot voivat olla erilaisia. Laparoskopian jälkeen piti esim. olla pari päivää niukkaa vuotoa, mutta itse vuosin viikon verran todella runsasta kuukautisiin verrattavaa vuotoa ja lisäksi koko kuukautiskierto meni sekaisin. Että tällaista.


    • Kiinnostunut

      Miten se sun laparoskopia meni?

      • Beth

        mulla ei olis varmaan paremmin voinut mennä koko operaatio.. lähinnä se oli hauska kokemus.. sain nimittäin esilääkityksenä ennen leikkaukseen menoa sen sortin tavaraa että oli sitten hoitajillakin hauskaa kun pääsin vauhtiin.. hyvä etten yrittänyt iskee söpöä nukutuslääkäriä.. :) heh.. kivut eivät oikeastaan olleet pahat leikkauksen jälkeen ja sain aina tarvittaessa lääkkeitä.. ainoa asia oli, että ensimmäinen pissaus yritys jäi yritykseksi ja toisella kerralla onnistui kun oli puolituntia kykkinyt pöntöllä.. olen nyt ollut kotona tässä pari päivää ja alkaa liikkuminenkin sujua suht normaalisti.. helpottavinta tässä koko hommassa on että minulta löydettiin endopesäkkeitä ja siis sain tietää syyn koviin kipuihini.. kiitos kaikille jotka kerroitte kokemuksistanne, se auttoi, koska menin toimenpiteeseen paljon paremmalla mielellä.. :)


    • ihan jees

      Mä olin hiljattain laparoskopiassa päiväkirurgisella ja jännitin kovasti jälkikipuja ym. Mutta kaikki meni hyvin. Jouduin oottaa eka 5 tuntia.sitte esirauhoittava, tunnin päästä leikkaussali, tippa ja nukutus. Heräsin parin tunnin päästä ihan hyvin voivana ja sain lisää kipulääkettä kun pyysin. Kohta jo maistui huoneeseen päästyä ruoka ja juomakin ja saattaja tuli hakemaan. Ainoa inhottava oli pissaaminen, ei meinannu vaan tulla. Meni aina 15 min pöntöllä tuskailles.Ei ollu pahaa särkyä, ilmasta jouhtuvaa pistosta eikä mitää. Burana riitti pitään kivut pois.Söin sitä 6 tunnin välein ekat pari päivää. Paranin paris päiväs ja olin rauhassa kotona. Vähän oli jälkeenpäin kipuja jos joutu nosteleen painavempia asioita, juoksemaan bussiin tms.Pitää ottaa iisisti pari viikkoo!! Mulla jäi ok olo et jos joutuu joskus uudellaan.

    • Papsi

      Olin laparoskopiassa 3 viikkoa sitten. Poistettiin oikeasta munasarjasta myooma joka oli 10kertaa 7kertaa7,5cm. Lähti samalla kohtu ja se munasarja. Kaikki ei menny ihan hyvin kun oli pakko tehdä hätäleikkaus jo parintunnin kuluttua. Uus aukaisu ja vatsalaukussa oli 2,5 litraa verta. Paljon lisää tikkejä, nyt sisälle ja ulos. Luulin että siinnä oli kaikki, vaan kun pääsin kotiin ja olin ollut 3 päivää alkoi navasta suihkuta verta! Laskimoverenvuoto jota saattaa esiintyä.

    • Anki74

      Hei. Mä kävin laparoskopiassa 6.10. Pistettiin piuhat poikki. Samalla myös thermoablaatio tehtiin. Säästyin toiselta sairaalareissulta. Hyvin meni kaikki. Hartiapistos oli aika kokemus. Kylkeen yksi ja napaan toinen reikä. Napa vuotelee hieman. Täytyy huomenna käydä tk:ssa näyttämässä jos vielä tihkuttelee. Kipulääkettä burana 800mgx3 ja panadol 1gx3 otin muutaman päivän alussa. Nyt muutama päivässä. Töissä olin jo sit ma 9.10. Jälkeenpäin ku aattelen nii olis pitäny jäädä viel saikulle(pyytää lisää). Tuskaa oli kun 9h aikana ei pysty huokaisemaan juuri yhtään. No hengissä ollaan 😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe