Ornitologiasta kiinnostuneille Teneriffan matkustajille kysymyksiä ja taustoituksia:
Pari hyvää blogia:
Teneriffan linnut: Seppo Komssi:
http://seppokomssi.com/teneriffan-linnut/
Janne ja Hanna Aallon lintusivut:
http://www.caligata.com/tripreports/teneriffa-kanaria-9-25-1-2004
Saarella on tavattu noin 300 lajia, näistä endeemejä on 7, mitä lisäisit joukkoon:
Palmankyyhky Columba junoniae
Kanariankyyhky Columba bollii
Madeirankiitäjä Apus unicolor
Kanariankirvinen Anthus berthelotii
Kanariantiltaltti Phylloscopus canariensis
Kanarianpeippo Fringilla teydea
Kanarianhemppo Serinus canaria
Arabihaukka Falco pelegrinoides
Kalliopyy Alectoris barbara
Afrikansinitiainen Parus teneriffae
Kalliovarpunen Petronia petronia
Alalajit
Punarinta Erithacus rubecula superbus
Hippiäinen Regulus regulus teneriffae
Etelänisolepinkäinen Lanius meridionalis koenigi
Peippo Fringilla coelbes tintillon
Erityisesti tuo siniainen on kiehtova. Ei ole harvinainen bongereiden kertomuksista pääteltynä, mutta onko siitä syvällisempää tietoutta?
Teneriffan linnut
9
2092
Vastaukset
- ornitologiaa
Korjataan "bongereiden", po. bongareiden
- Tipubongari
Älä unohda suomibaareissa raakkuvia harakoita ja iloluontoisia viskisieppoja. Molemmat pelottavat nuorta miestä kovasti. Sen sijaan nuoren miehen suosikkitipu silkkipöksyuikko puuttuu kanarian kohteista tyystin. Valitettavasti.
- tuulihaukka
Tuosta puuttuu ainakin se yleinen tuulihaukka.
- bongareille
Tämäkin on kertaalleen poistettu. Miksi ihmeessä? Laitetaan moderaattoreille pohdintaan:
http://www.bongariliitto.fi/files/6871/Teneriffa_18.12._25.12.pdf - tiltaltiltal
Kanariantiltaltti (Phylloscopus canariensis) on uunilintujen heimoon kuuluva varpuslintu. Se on Kanariansaarten kotoperäinen laji. Nimialalaji canariensis elää läntisillä saarilla, ja alalaji exsul Lanzarotella. Waldemar Hartwig kuvaili lajin holotyypin Teneriffalta vuonna 1886.
Tiltaltin laulun lähes tunnistaa suomalaiselle vastineelle sukulaiseksi, mutta ero on huomattava. - arabihaukka
Arabihaukat elävät nimensä mukaisesti alueella, joka suurin piirtein vastaa arabimaiden aluetta. Lännessä sitä tavataan Kanariansaarilta ja Marokosta alkaen laikuttaisesti Egyptiin Niilin laaksoon, Israeliin, Jordaniaan ja paikoin Arabian niemimaalle.
- hemppo
Kaikki tietävät, että kanarialinnun esivanhemmat tulivat Kanariansaarilta, missä vielä nykypäivänäkin kanariahempot ovat yleisiä. Ne ovat aika näkymättömiä luonnonvihreitä lintuja, mutta huomaamattomuudestaan huolimatta niiden laulu antoi koko saarille oma leimansa.
- pöllöpulaa
Onko ymmärrettävä niin, ettei Teneriffalla ole pöllöjä? Tuota nyt hivenen rohkenen epäillä.
- kiisteltäväksi
On kuulemma jotkut kuunnelleet aavikkohuuhkajaa Teneriffalla, joka sitten osoittautui tarhakarkuriksi. Afrikassa on ainakin Saharasta etelään pöllöjä, joten Kanariansaarten pöllököyhyys on erikoista.
Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743