Ammattipätevyyskoe

Rahtariksi

Millaisia kysymyksiä on ollut? Käsittääkseni joka aiheesta on vähintään 1 kysymys. Meille on jaettu koulun puolesta kirja josta opiskella mutta siinä on lähes 600 sivua ja materiaaliahan ei vissiin saa kokeessa olla mukana niin olisiko jollakin vähän enemmän tietoa mihin alueeseen kannattaisi panostaa? Itsellä siis menossa C kortti ja140h

11

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pukama

      Vitun sontaa byrokraatit keksineet, jos ei tule kakka pöksyyn liukkaalla, niin pätevyys on hankittu!

    • Rahtionnimeni

      Jarruista kysytään. Akselipainoista. Montako eur lavaa mahtuu, vaikka 13.5m kärryyn taikka montako rullakkoa perus 25,25m yhdistelmään mahtuu. Kysymyksiä on, vaikka kuinka paljon. Käytännössä noikin oppii ja muistaa.

    • TenttuKalle

      Hirveen kiinnoistuneet viinanotosta? montako kossupulloa menee viikossa?

    • Tilastonikkari

      Onneksi olen syntynyt 1960-luvulla ja olen oppinut ulkoa vain Bädding Somerjoen kappaleen Fiilaten ja höyläten ja sen toisen rallin Irwiniltä Ei tippa tapa eikä ämpäriin huku. Ammattipätevyyskoulutuksessa annan arvoa hätäensiapukurssille ja työaikalakia koskevalle koulutuspäivälle. Kaikki muu on silkkaa höpön pöpöä. Ammattitaidon osalta näistä muista koulutuspäivistä ei ole juurikaan hyötyä.Istutaan puoliunessa. Onneksi oma työnantajani on sentään hoitanut mallikkaasti aamupalat ja todella hyvän lounaan ja siiheen päälle vielä iltapäiväkahvittelut firman piikkiin . Eli kyllä sen tosimies sentään kestää kerran vuodessa kun siihen päälle saa täyden palkan kuten työehtosopimuksessa on sovittu.Korttikin menee myös firman piikkiin. minä kun en sillä mitään tee vapaa-ajalla kortilla kun ajelen Nissanillani kotia kohti.

      • KurssitOnKaikkienEtu

        Kyllä koulutuksesta aina on hyötyä. Asioita aina unohtuu ja vaikka kuinka kuvittelee olevansa todellinen pro niin näissä koulutuksissa voi huomata että parannettavaa on aina ja jokaisella. Taloudellista ajotapaa ja kuorman kiinnitykset ovat aina asioita joissa lisäkoulutus on eduksi, ensiapukoulutuksesta puhumattakaan. Onhan ne kurssipäivät pitkiä ja tylsiäkin, joskin kurssin vetäjällä on suuri vastuu mielenkiinnon ylläpitämisestä. Asiansa osaava ja sopivan puhelias vetäjä saa aikaan keskustelua kurssilaisten kesken ja se tekee kurssipäivästä mielekkäämmän. Huumoria sopivasti opetuksessa niin pöivä kuluu mukavammin.
        Ilman näitä kursseja kuljetukset pyörisivät aivan varmasti mutta totuus on että vaikka kuinka porukkaa ne vituttaa niin kurssituksista on aina hyötyä pidemmän päälle.


    • PätevyysOnHyväAsia

      Olen ihan samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.Ei ne koulutuspäivät pahitteeksi ole meille vanhoille konkareillekaan.Jokaisen pitäisi osata arvostaa omaa työtään ja kun niistä koulutuspäivistä saa vielä palkankin niin ei luulisi olevan aihetta valittamiseen.On jokaisen kuljettajan etu,että kuka vaan maajussi tai luuseri ei enää tule töihin tuurailemaan. ja esitä ammattimiestä.Juuri siitähän se kuljettajan työn arvostaminen paranee kun nuoremmat ovat opiskelleet oikein kunnolla ja vanhemmatkin suorittavat koulutuspäiviä. Jokainen omanarvonsa tunteva kuljettaja voi olla rinta rottingilla,olen työssä jossa vaaditaan ammattipätevyys.
      En todellakaan ymmärrä sellaisia kuljettajia jotka eivät arvosta omaa ammattia,olen vain
      kuski????? .Kuljettajien kohdalla asiat on kunnossa kun ammattipätevyys asiat hoidetaan mallikkaasti
      ja voi sanoa ylpeydellä olen laadukas suomalainen kuljettaja !

    • Naftaa_suonissa

      Minun mielestä kyseinen "Ammattipätevyyskortti" on pelkkää rahastusta... uusittava 5-vuoden välein, 5 leimaa korttiin ja vaikka kaikki viisi olisivat samoja "Ennakoiva ajotapa" 8h -kursseja, saat luvan. Onneksi eräille kortti on ilmainen (kurssikeskukset järjestävät verovaroin), mutta esimerkiksi allekirjoitttanut joutuu ko. luvasta maksamaan n.800€ 5-vuoden välein (toki hinta nousee vuosittain).

      • BioDieseliäSuonissa

        naftaa-suonissa,hyvä veli tai toveri. Jos olet yrittäjä voit vähentää koulutukset yrityksesi verotuksessa ja jos olet duunari niin työnantajasi maksaa kaiken ,mutta jos työnantajasi on mulkero työehtosopimusten rikkoja niin voit vähentää kyseiset koulutukset tulonhankintakuluina omassa verotuksessa ,kuten joku akateeminen voi vähentää esim . ammattikirjallisuuden. Muistat vain säilyttää kuitit maksamastasi koulutuksesta. Menee varmasti lävitse verotuksessa.
        Kyllä monet asiat unohtuvat jo viidessä vuodessa. Esim hätäensiapukurssi on ihan hyvä kerrata 5 vuoden välein. Onhan SPR:n ensiapukurssin kertausväli nykyisin 3 vuotta 5 vuoden sijasta. Ensiaputaitoja voit joutua tarvitsemaan ihan kotioloissakin ja ne pitäisi jokaisen aikuisen osata. Samoin työaikalaki ja siihen liittyvät asiat eivät pysy taatusti muistissa ikuisesti ja nekin on hyvä kerrata. Valittavana on iso määrä erilaisia koulutuspäiviä joista on vara valita. Jos valitsee 5 x ennakoiva ja taloudellinen ajotapa niin se kertoo henkilöstä sen ettei hän aidosti ole edes kiinnostunut koko kuljetusalasta vaan istuu puupökkelönä 35 tuntia koska on PAKKO. Moni voisi kysyä tässä tapauksessa miksi hän on koko alalla,onko hän hieman yksinkertainen ihminen????
        Onko nykyisin mitään ammattia jossa ei olisi koulutusta joka vuosi ? Ihan teollisuuden liukuhihnatyöntekijöilläkin on koulutuspäiviä jossa parannetaan osaamista ja työntehokkuutta .
        Näihin kuljetusalan ammattipätevyyskoulutuksiin tulee varmasti muutoksia tulevaisuudessa.
        Ei ole mitään järkeä,että käydään samaa koulutuspäivää 5 kertaa. Myös koulutuspäivien määrää tarkistetaan. Näin on kertonut minulle pitkänlinjan kouluttaja kun kysyin asiasta.


      • Tollot.Kouluun

        Minun mielestä kyseinen "Ammattipätevyyskortti" olisi uusittava jokavuosi, senverta tolloja Pentit ovat.


      • Juo.mari

        Ammattipätevyys koulutuksella opin vain juomaan!


    • EXLihava

      On surullista jso vihdoin saamme alalle naiskuljettajan Marin ja heti hänestä tulee alkoholisti.
      Nykyisin kun valtaosa uudemman sukupolven kuskeista on sporttisia nuoria karpaaseja jotka kokeilevat rajojaan mitä erilaisimmissa extreme-lajeissa . Rääkätään itseään todella kovaa vapaa-ajalla. Alkaa olla todella lihavat miehet historiaa kuljetusalalla sellaiset ei vaan pärjää ja jaksa. Juopot on hävinnyt täysin. Ja todella hyvä niin ! Paikallisbussien ratissa vielä tällaisia dinosauruksia näkee ei muualla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3918
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2174
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2103
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1484
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1235
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      92
      1146
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1100
    Aihe