Joudummeko joskus muuttamaan ajatteluamme?

Pylykerö

Vanhoilla ihmisillä oli muinoin sanonta: Sitä sanaa et sano ettei se sinua vastaan tule. Tällä tarkoitettiin vahvaa mielipidettä jostain.
Tämä tuli mieleeni esim. lukiessani tämän https://yle.fi/uutiset/3-10244313

Siinä olen samaa mieltä etten hyväksy veltoksi heittäytymistä, mutta en voi hyväksyä yleistä välinpitämättömyyttä vähäosaisista. Todella pienituloisia on monenlaisia ihmisiä, kauan työtä tehneissäkin ja sairaissa. Onko esim. sairaus aina oma syy, omista elintavoista kiinni? Kuinkahan silloin sairaudet ns. "puhtoisten" kohdalla selittyvät?

Oletteko joutuneet koskaan muuttamaan jyrkkiä kannanottojanne jostain asiasta?

36

1626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tööttt

- aihe-alueena mielenkiintoinen
      - jotkut hokee vnhojen asioiden muistelusta - että niitä aina tikulla silmään tai turpiin, niskat nurin ja jalat jokeen....
      - kyse lie muuttuvassa maailmassa aina uusien asioiden oppimsestaja pitkälti kai siitäkin asiastaettä pystyykö ihmiinen esm lapsuutensa kurjatkokemukset muuttamaan henkisiksi voimavaroiksi esm erilaissa ihmisen luovuuttakysyvissä
      töissä tai hommisssa - jotkut kirjoittavat ihmisen omasta vastuusta esm terveyttä ja kuntoa tarkasteltaessa tai eettisesti koko yhteiskuntaa hyödyttävästä ja nostavista periaatteista ihmisten henkisenä tai psyykkisenä kuntona.

• Pylykerö

No, mitäpä mieltä olet nykyajan politikoinnista? Minun mielestäni suurvaltojen johtajien pallottelu tuntuu pikkupoikien pihakiukuttelulle. Kotimaisten poliitikkojen myös, ahneus tietenkin lisänä.
        Vaan mitäpä me vanhat tässä. Toivottavasti selviämme itse mahdollisimman kauan ja sitten...

• Monet sananlaskut kertovat meille karman laista, kuten esim. tuo.
      Materialistinen elämänmuotomme vaan on painanut asioita unhon yöhön.
      Vanhan kansan viisauksia ei enää ymmärretä.

• staka

Toivottavasti Ehrnroothkin joutuu vielä muuttamaan mielipiteensä. Tuon vanhan sanonnan mukaisesti. Vai koskeekohan se bättre folkia ollenkaan ? Toivottavasti. Meidän äänestäjien valinnoistahan lopputulos suurimmaksi osaksi riippuu.

Vai onkohan demokratia vaihteeksi tulossa tiensä päähän? Yhtä kiertokulkuahan maailmankirjat näyttävät olevan vuosisatojen saatossa ... pyrstö nousi, nokka tarttui...

• Paloma.se.co

Taitaa olla Ehnrooth kuitenkin Pohjois-Karjalan miehiä, Google tiesi että Ilomantsissa syntynyt. Minä lukasin hänen juttunsa hesarista ja tää on nyt taas sitä sellaista "autofiktiota" mitä hän kuulemma harrastaa paljon kirjoittelussaan. Totuutta ja tarua kaikki samassa paketissa jää lukijan vastuulle mikä osa on mitäkin.
        Demokratia on ainoa mahdollinen poliittinen systeemi jossa yksilö on vapaa. Jos joku keksii jonkun paremman järjestelmän niin olen mielelläni kuulolla. Siihen saakka kun joku on minulle todistanut pitävästi että demokratia ei ole hyvä ja joku muu systeemi on parempi satsaan isoon Deehen.

• ö-Öö

Ajatteleminen on ydin

Kehittymisen. Normi-ihminen osaa ajatella ja tiedon, sekä kokemusten karttuessa muodostaa uusiksi mielipiteitään erilaisista asioista. Se kai erottaa ihmisen muista elikoista, ihminen muuttaa kehittyvästi käsityksiään, elukat toimii enenpi opitun varassa ja refleksiomaisesti, sekä geneettisesti. Toki elukat oppii uusia asioita ja hyödyntää niitä, ihmisrotuisella mahdollisuus ymmärtää syitä ja seurauksia, siis muutenkin, kuin kokemuspohjaisesti. Tarkoitan teoriaa, päättelykykyä, sen sellaista.

Osa ihmisistä toimii marionettimaisesti, "ajattelevat", mitä on opetettu ja käsketty ajattelemaan. Ei kyse ole ajatuskyvyn puutteesta, kyse aivopesusta. Vrt. Kansallissosialismi, kommunismi, etenkin erilaiset uskonnot. Myös politiikka, jopa urheilukin on aivopestyä porukkaa täynnä. Jotenkin työmuurahaisia, pitää muistaa, jotkut net on niitten päähän ajatukset pakkosyöttänyt. Eli ihmisen hierarkinen joukkolaumaisuus tavallaan tukahduttaa ajattelua. Niin, vallanhimo, materianhimo, toive taivaspaikasta, onhan noita syitä, miks ajattelemista pitää koittaa ajoittaa.

Nojaa, meitsi kai muuttanut useinkin mielipiteitään. Siis kun on saanut tarpeeksi materiaalia ajattelemisen perustaksi. Pitääpi olla oma mielipide, ei joltain muulta kopsattu, tai aivopesutoiminnan tulosta. Jos mielipide sitten osoittautuu vääräksi, sitä muutetaan.

Koitin nyt korostaa sitä, mielipide eri asia, kuin ajattelu. Mielipide on ajattelun tulos, jos on. Yllättävän paljon ihmisiä, jotka joko ei osaa, tai kykene itsenäiseen ajattelemiseen ja omaan mielipiteen muodostamiseen.

Jaa, mikä oli kysymys?

Jari Ehnrooth on selkeästi miettinyt asiaa ja mun käsittääkseni ihan oikein miettinyt. Tämä ns. "hyvinvointiyhteiskunta" oli fantasiaa. Ihan kivaa sellaista, mutta tulevat sukupolvet tulevat olemaan lujilla. Nyt elävät sukupolvet niinkuin söivät lastista, laskut jää nuoremmille. Monessakin asiassa.

http://www.worldometers.info/fi/

Meitsi niinkuin odottelee ydinsotaa, ruttoa, ihmisen hedelmättömäksi tulemista tms. Jos nykytiedon vastaista tietoa löytyy, toki voin lopettaa maapallon tuhoutumisesta paasaamiseni :D

=DW=

• Pitääkö.kaikkia.ymmärtää

Vanhoilla ihmisillä oli muinoin sanonta: Sitä sanaa et sano ettei se sinua vastaan tule. Tällä tarkoitettiin vahvaa mielipidettä jostain.
      Tämä tuli mieleeni esim. lukiessani tämän https://yle.fi/uutiset/3-10244313

Siinä olen samaa mieltä etten hyväksy veltoksi heittäytymistä, mutta en voi hyväksyä yleistä välinpitämättömyyttä vähäosaisista. Todella pienituloisia on monenlaisia ihmisiä, kauan työtä tehneissäkin ja sairaissa. Onko esim. sairaus aina oma syy, omista elintavoista kiinni? Kuinkahan silloin sairaudet ns. "puhtoisten" kohdalla selittyvät?

Oletteko joutuneet koskaan muuttamaan jyrkkiä kannanottojanne jostain asiasta?

Tulevaisuuden sosiaalipolitiikka tarkoittaa jotakin muuta kuin valtion vastuuta kansalaisistaan. Vastuu hyvästä elämästä kuuluu jatkossa yksilöille itselleen, kirjoittaa Jari Ehrnrooth. Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.

---
      Ei ole vahvaa mielipidettä. Jossain vaiheessa vaan tulee tilanne, jossa sosiaalitukia ei voi maksaa, ei ne rahat mistään tule, jos liian pieni sakki koko kansaan verrattuna käy töissä ja maksaa verot.
      Tuttavapiirissäni on sosiaalituvan avulla eläviä henkilöitä, jotka heittävät vähät rahansa minne vaan, olut sinne tänne, taksi, kun ei jaksa kävellä, kun yhteiskunta hoitaa. On myös niitä, jotka ovat tavoitteellisia ja tekevät kaikkensa pärjätäkseen. Suhtaudun jokaiseen siten, että toiset ymmärtävät ja jaksavat, toiset eivät.
      Jos näitä holhottavia ei olisi, ei olisi myöskään hoitohenkilökuntaa, he elävät palkallaan, eivätkä rasita työttömyymysrahoja.
      Kun rahat käyvät vähemmiksi työssäkäyvien verojen turvin, heikommat jäävät jalkoihin. Ovatko he sitten heikkoja - laiskoja - ja heidän kuuluukin jäädä? Kun olen montaa katsellut, en ole siitä ihan varma. Epäileväinen, vaikka yritän ymmärtää.
      Itse aikanaan sikana satsannut työhön monien "turhienkin" kieltäymyksien kautta, vaikeuksien keskellä ponnistellen sitkutellut ja selvinnyt kaikki verot maksaneena, säästäneenä ja nyt seesteisä eläke-aikaa tarpoen. Aika hyvä nyt.

• Hyvä kirjoitus, olisiko Susanna Kosken lausumien mielipiteiden puolustuspuhe.

Jokainen on oman onnensa seppä, mutta ei lapset eikä vanhukset. Elämän janan molemmissa päissä ollaan riippuvaisia muiden avusta.

Kirjoituksen perusteella minun ei tarvitse muuttaa ajatteluani. Mutta osaan muuttaa mieltäni joa olen omasta mielestäni väärässä.

• Kyllä-
      Olen päivittänyt mielipiteitäni erilaisista asioista monta kertaa elämäni aikana ja ne päivitykset ovat olleet spontaani ja vapaaehtoinen tulos ajatusmaailmani muuttumisesta ja uusien näkökenttien avautumisesta. Tämä prosessi on taas saanut alkunsa normaalista karttuneesta elämänkokemuksesta, nähdystä, kuullusta, luetusta ja keskusteluista ihmisten kanssa. En kuitenkaan katso olevani mikään tuuliviiri, vaan muutokset ajattelussani ovat useimmiten olleet pitkien prosessien tuloksia.

Esimerkki muutoksesta joka perustuu tietokantani päivittymiseen:
      homoseksuaalisuus: aikaisemmin arvelin (senaikaiseen tietoon perustuen) että se oli seksuaalista poikkeavuutta ja että siihen voi vaikuttaa ympäristötekijöillä ja kasvatuksella; nyt tiedän että se on normaali variaatio ihmisen seksuaalisuudessa ja että homoseksuaaliksi synnytään, siihen ei voi vanhemmat vaikuttaa eikä koulu eikä kuri.

Miten suhtaudun yhteiskunnallisiin kysymyksiin on pehmennyt ja olen siirtynyt piirun verran humanistisempaan suuntaan.

• "Ayn Randinsa hyvin lukenut…"jne Hyväosaisten kapinassa
      Saku Timonen otti kantaa myös Ehnroothin mielipideartikkeliin.
      https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2018/06/12/hyvaosaisten-kapina/

• Bengalitikku

Jos on ollut virheellisen tiedon vallassa, toki sitä oikaisee näkemystään.
        Minusta yleensä vain ihmisellä, minullakin on tapumus vahvistaa sitä, mihin haluaa uskoa ja pitää hyvänä. Paljon pitää vettä virrata, jotta ajatus muuttuu.
        Tieto on avain, mutta torjunta/asenne estää vastaanottamasta, syventymästä
        johonkin asiaan. Se ikään kuin ei kiinnosta.
        No, mutta miten asia esiintyy, voi saada loivennusta aikaan. Luulo voi muuttua muuksi tietämiseksi tai vahvistukseksi vanhaan.
        Luin aloittajan linkittämää tekstiä, mutta menetti mielenkiinnon, koska siinä oli liian vahva tendenssi.
        Tulevaisuuden profetioita syljetään ihan tuosta vain.
        Söpö mies, kylmä sydän.
        Olen kyllä enämpi kirjoituksen kohteiden kohtaloista kiinnostunut.
        Onko trendi olla sivistyneesti tuhma?

• Kaikkieiolekiinnirahasta

Vastaus aloituksen otsikkoon: se olisi pitänyt muuttaa jo aikoja sitten. Vähäosaisuus ei aina tarkoita vähävaraisuutta ja jotta vähäiset tiedot ja taidot karttuisivat elämän aikana, mieluummin jo varhain, niin jonkun tahon pitäisi huolehtia siitä että kansa ei vain 'tiedä' vaan myös tiedostaa ...

Se ei kuitenkaan ole mahdollista niin kauan kun esim. pitkään, korkeasti ja kalliisti koulutetut lääkärit eivät osaa antaa mitään muita ohjeita parannuskeinoiksi kuin pilleri. Kukaan heistä ei kirjoita liikuntareseptiä sellaista tarvitseville eikä sano että paranna ruokailutottumuksiasi. Jo pelkkä ravintoainetietoisuus toisi valtavat säästöt terveyspuolella, mutta sitäkään aihetta ei voi edesauttaa, koska silloin lääkkeitten kulutus laskisi.

• Pylykerö

Olipa pelottava uutinen taas hoitoalalta. Hoitopaikan perushoitaja varasti vanhusten unilääkkeet ja vaihtoi ne sydänlääkkeisiin. Nykyään lähihoitajiksi koulutetaan suunnilleen kuka hyvänsä. Mitenkähän tulevaisuuden vanhushoidossa kontrolli pelaa ?
      Täällä ja keskustelussa yleensä otetaan esille velttoilu ja kaikista ongelmista itsesyyllistäminen. Usein aiheesta, myönnän, mutta se ärsyttää jos kaikesta aletaan syyllistää. Jokainen sairausko omaa syytä, pieni eläkekö aina laiskuudesta johtuvaa jne.

• Ajatteleuusiksi

Kaikki sairaudet eivät tietenkään ole "omaa syytä", mutta omilla valinnoillaan voi vaikuttaa paljon siihen, sairastaako kaiken aikaa vähän vai yhden kerran vakavasti. Viimeisessä tapauksessa paranee paremmin ja nopeammin, jos elämäntapavalinnat ovat olleet hyvät ja oikeat.

• Pylkerö
        Kun aikoinani hain hoitajakouluun, oli tiukat testit. Kuka vaan ei päässyt sisään.
        Jo aikanani, kun ohjasin opiskelijoita, tuli esiin keskeytyksiä, kun ei pärjättykään.
        Nykyään pääsee opikelijaksi kuka vaan ja tulokset näkyvät käytännössä.
        Huolestuttavaksi on mennyt tilanne.
        Hoitohenkilöstön taso on laskenut. Näin jo sen silloin, ennen kuin eläkkeelle jäin.
        Nykynuorille oli paljon tärkeämpää saada juhannus vapaaksi, kun hoitaa potilaita, niinpä me vanhat aina olimme jyhlapyhät töissä.

• Pylykerö
        eppu2 kirjoitti:

Pylkerö
        Kun aikoinani hain hoitajakouluun, oli tiukat testit. Kuka vaan ei päässyt sisään.
        Jo aikanani, kun ohjasin opiskelijoita, tuli esiin keskeytyksiä, kun ei pärjättykään.
        Nykyään pääsee opikelijaksi kuka vaan ja tulokset näkyvät käytännössä.
        Huolestuttavaksi on mennyt tilanne.
        Hoitohenkilöstön taso on laskenut. Näin jo sen silloin, ennen kuin eläkkeelle jäin.
        Nykynuorille oli paljon tärkeämpää saada juhannus vapaaksi, kun hoitaa potilaita, niinpä me vanhat aina olimme jyhlapyhät töissä.

Muistatko eppu2, miten joskus vuosikymmeniä sitten hoitajan ammatti katsottiin kutsumusammatiksi ? Ainakin minun lapsuudessani koettiin niin.

Asiasta toiseen, eilen näin pohjoisen uutisissa Eduskunnan maa-ja metsätalousvaliokunnan vierailleen Utsjoella. Vierailijoiden joukossa oli Susanna Koski. Hän on vieraillut muissakin maaseudun kunnissa. Ajatella, olen pitänyt häntä täysin kaupunkilaisena. Joudun kai muuttamaan käsitykseni, onkin asiantuntija maa- ja metsätalouden alalta.

• Hoitskukka

Tarkoittaako tuo yksi että "hoitohenkilöstön taso on laskenut" kun työntekijä päättää itse omista asioistaan eikä anna jonkun ulkopuolisen tahon pompotella. Työt hoidetaan ammattitaidolla ja Luojalle kiitos että edes nykyhoitajapolvi osaa jo hoitaa myös itseään ja pitää omasta vapaa-ajastaan kiinni.

Kutsumus on sillä lailla huono juttu, että se panee uhrautumaan. Siitä johtunee terveydenhoito- ja hoiva-alan järjettömän huonot työntekijöitten oikeudet. Kuuliaisiksi koiriksi koulitut vanhan kansan hoitsut eivät omia etujaan osanneet / tahtoneet ajaa.

• Hoitskukka kirjoitti:

Tarkoittaako tuo yksi että "hoitohenkilöstön taso on laskenut" kun työntekijä päättää itse omista asioistaan eikä anna jonkun ulkopuolisen tahon pompotella. Työt hoidetaan ammattitaidolla ja Luojalle kiitos että edes nykyhoitajapolvi osaa jo hoitaa myös itseään ja pitää omasta vapaa-ajastaan kiinni.

Kutsumus on sillä lailla huono juttu, että se panee uhrautumaan. Siitä johtunee terveydenhoito- ja hoiva-alan järjettömän huonot työntekijöitten oikeudet. Kuuliaisiksi koiriksi koulitut vanhan kansan hoitsut eivät omia etujaan osanneet / tahtoneet ajaa.

Tuo yksi oli 30 vuotta hoitoalalla ja koska oli opetussairaala, ohjasi myös opiskelijoita, joten tietää mistä puhuu. En kuitenkaan tarkoita yleistää, mutta alalle pääsyn seulaa saisi tiukentaa.
        Mikään pompotus ei asiaan liity.
        Emmekä olleet mitään koulittuja koiria, niinkuin kauniisti ilmaisit.
        Myös lakko oli aikoinaan, kyllä etuja on osattu ajaa.
        Ei työntekijöiden oikeudet ole sen huonompia olleet, kuin muillakaan aloilla.

• Syvältä

Ne ovat vieläkin. Vai kuinka monella muulla alalla esim. ruokatauko, parikymmentä minuuttia, täytyy katkaista ja juosta kutsukellon perään tai kyselevien omaisten takia ja jättää sapuska odottamaan josko jossain hetkessä vielä ehtisi ajtella itseäänkin edes syömisen verran.

• de-meter
        Hoitskukka kirjoitti:

Anteeksi kuinka, hoitskukka ? Että "työntekijä (=hoitaja) päättää itse asioistaan eikä anna jonkun ulkopuolisen tahon pompotella." Eikö potilas/asiakas olekaan pääroolissa vaan
        hoitaja, joka joka hoitaa "ammattitaidolla" pitäen itsestään huolta ?

Kuulostaa juuri siltä, mitä se myös näyttää tänään. Eli olen epun linjoilla. Se hierarkia, mitä niin kovasti moitittiin sairaaloissa ei ollut mitään pompottamista vaan tervettä mentorointia jossa kokeneemmat opastivat tulokkaita ja missä heitä myös kunnioitettiin. Kai hoitaminen sentään on vielä tiimityötä, eikä yksittäisen hoitajan pätemispaikka ?

Nykyisin kuka tahansa vastavalmistunut lähihoitaja "pompottaa" kokeneempaa ja loistaa tuoreilla tiedoilla ja uusilla linjauksilla. Näin olen antanut itselleni kertoa ja osin kokenutkin.

"Kutsumus" nähdään kai tänään jonkinlaisena muinaisjäänteenä. Se ei sovi moderniin hoitokulttuuriin, jossa ammatillisuus, taloudellisuus ja tehokkuus näyttäisivät olevan ylimpiä arvoja.

Sorry kun taas poikkesin pääaiheesta..))

Ehrnrooth puhuu minusta asiaa, mutta niin vaikeasti, että hänen puheensa jää luultavasti vain pienen älyllisen eliitin hengenravinnoksii. Tällä kertaa komppaan kyllä Uuninpankkopoikaa, Saku Timosta.

Eli lopulta vastaus kysymykseen, olenko joutunut muuttamaan jyrkkiä mielipiteitäni ?
        En ole, mutta mielipiteet eivät ole enää niin jyrkkiä..))

• Revisiitä-jososaat

No jos ne eivät ole "enää niin jyrkkiä" niin miksi ne menevät päin hevon peetä? Miksi sinä et suo hoitaja-nimiselle työntekijälle rauhallista ruokataukoa kun kaikki muunlaiset työntekijät saavat syödä rauhassa? Millä lailla ja kenen pompottelua se on, että joku uskaltaa sanoa asian ääneen?

Herroille ja narreille se sopii hyvin että vielä tälläkin tuhatluvulla on niitä 'koiria', jotka passaavat kysymättä ja pyytämättä ja itsestään ja terveydestään välittämättä. Hoitajien työehtosopimukset ovat syvältä suolesta, ne rassukat eivät jaksa hoitaa enää sitä puolta ollenkaan sen muun suolen hoitamisen jälkeen.

• de-meter
        Revisiitä-jososaat kirjoitti:

No jos ne eivät ole "enää niin jyrkkiä" niin miksi ne menevät päin hevon peetä? Miksi sinä et suo hoitaja-nimiselle työntekijälle rauhallista ruokataukoa kun kaikki muunlaiset työntekijät saavat syödä rauhassa? Millä lailla ja kenen pompottelua se on, että joku uskaltaa sanoa asian ääneen?

Herroille ja narreille se sopii hyvin että vielä tälläkin tuhatluvulla on niitä 'koiria', jotka passaavat kysymättä ja pyytämättä ja itsestään ja terveydestään välittämättä. Hoitajien työehtosopimukset ovat syvältä suolesta, ne rassukat eivät jaksa hoitaa enää sitä puolta ollenkaan sen muun suolen hoitamisen jälkeen.

En taida osata (repiä siitä) kun en ihan tavoittanut, mihin kohtaan kirjoitustani viittasit, "Revisiitä.jososaat"
        Toivon todella, että näkemykseni ja mielipiteeni olisivatkin "päin hevon peetä" ja että todellisuus olisi ruusuisempi kuin millaisena se minulle on näkynyt.
        Minulla on se käsitys, julkisuudessakin eri tahoilla esille tuotu, että suurin ongelma hoito-/hoivatyössä on liian niukka henkilökuntamitoitus. Sitä sitten yritetään paikkailla erilaisilla tehostamistoimenpiteillä ja luomalla sitä "uutta hoitokulttuuria".
        Mutta hyvähän se on jos sitä tehdään ja siinä onnistutaan.

• Pylykerö

Iltaapa vielä! Tunnetteko lähemmin Susannan ja Hjalliksen taustoja ? Ehkä heistä löytyy salassa pidettyjä kykyjä ja tietämystä. Minulle ei ole selvennyt.

Ah jos ens viikolla satais, vähän toivoa antoivat.

• Pylykerö

Ennen Kiinaa pidettiin hyvin köyhänä valtiona. Nyt kiinalaiset ostelevat sitä ja tätä maailmalta. Jossain tv-ohjelmassa nuori kiinalainen sanoi puhuessaan "sitten kun Kiinasta tulee maailmanvalta...". Pyrkiiköhän Kiina maailmanvallaksi ostamalla kaiken tärkeän muista maista?

• En ole koskaan ollut tuomitseva muita ihmisiä kohtaan kun en ole kulkenut heidän saappaissaan.
      Iän myötä aina vain enemmän on suvaitsevaisuus lisääntynyt.
      On hankalia tyyppejä, onneksi heitä voi karttaa.

• "mielikki.mummo"

Vanhuuden lisääntynyt suvaitsevaisuus.
        Tuo tarkoittaa antautumista kuolemalle.
        Hyvästejä elämälle.

H.

• hunksz kirjoitti:

"mielikki.mummo"

Vanhuuden lisääntynyt suvaitsevaisuus.
        Tuo tarkoittaa antautumista kuolemalle.
        Hyvästejä elämälle.

H.

Ei minusta, asioilla on aina monta puolta. Ei kaikkea voi eikä tarvitse hyväksyä.
        Nuorena lausuin tuomioni jyrkästi, nyt vähän huvittaa kun muistan silloisen itseni.
        Joka päivä tulee ikää lisää ja kuolema on taas päivän lähempänä. Sitä ei kannata pohtia vaan elää niin täydesti kun pystyy jokaisena päivänä.
        Olen hyvin tyytyväinen nykyiseen olooni, tiedän että kaikki päätty joskus, toivottavasti siihen menee vielä pitkään.

• Pylykerö

Mielikki on kypsästi ajatteleva ihminen, mutta ihan kaikkia en hyväksy. Esim. jos maaseudulla harjoitetaan ilkivaltaa toisia ihmisiä kohtaan. Se saattaa kohdistua henkilöihin jotka eivät mitenkään ole tekemisissä tekijöiden kanssa, eivät ehkä tunne edes. Miten kohteista voisi siis löytää syyn pahantekoon ?

Ihan suht tyytyväinen olen minäkin olooni. Pieniä terveyshaittoja, mutta muuten elämä on mallillaan.
      Muuten, Nivalan säätutkasta näkee hyvin ukkospilvien kulun.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      397
      8553
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      170
      2891
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1232
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1008
    5. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      64
      928
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      916
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      913
    8. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      893
    9. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      852
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      822
    Aihe