Etälukio

Miten käytännössä opiskellaan etälukiossa, eli opiskellaanko yksi aine kerrallaan ja sitten koe? Tarviiko opiskelussa paljon nettiä? Lähinnä halauaisin tietää tämän, että pitäisikö investoida kotiin pääte. Tietty jos päätettä ei tarvitsisi käyttää kuin esim. pari kertaa viikossa niin sehän onnistuisi töissä ;)Muutenkin olisin kiitollinen kommenteista kuinka vaikeaa se opiskelu on. Itse kun en koskaan ole kovin ahkera ollut lukuhomissa ja pelkään että matikassa ainakin menee sormi suuhun.

6

963

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Daniel

Minä olen kohta suorittanut iltalukion loppuun ja voin sanoa, että lukutahti on huomattavasti kiivaampi kuin päiväpuolella. Toisaalta lukio ei ole mikään vaikea koulu suorittaa oikeasti. Itselläni oli peruskoulun keskiarvo 5,7 ja nyt lukiossa 8.9, tosin motivaatiokin on toinen.

Vaikka käynkin lukiota iltaopiskelijana voin suorittaa kursseja etänä, itse asiassa tänä talvena olen tehnyt vain etäkursseja.

Etäkurssit valitaan kurssikaaviosta ja ne tehdään jossain opintojen valmistumisen kannalta järkevässä järjestyksessä, opinto-ohjaaja kyllä neuvoo. Kursseja voi valita useamman kerrallaan, mutta etäopiskelussa ehkä kolme on maksimi.
      Etäkurseissa on muutamia lähiopetuskertoja kurssin aikana (yleensä kolme) jolloin ollaan koululla. Joten opiskelu on hyvin omatoimista ja itsenäistä ja oman aktiviteetin varassa ja siksi hyvin vaativaa ja raskastakin oppilaan kannalta.

Netti on hyvä tiedon keruun kannalta, mutta ei välttämätön.

Minä olin myös surkea matematiikassa ja olen vieläkin, mutta matematiikankin kursseista sain silti kaseja ja yhden kympinkin, kirjoitin lyhyen matematiikan viime syksynä ja sain siitä C:n, josta olen hyvin ylpeä. Mutta etäkursseina en olisi pystynyt siihen!!! Itselleen vaikeimmat aineet kannattaa ehdottomasti käydä iltalukiossa ja helpoimmat etänä mikäli mahdollista.
      Tiedän kyllä, että eräs tyttö suoritti lukion oppimäärän vaikka asui amerikassa, koko lukio etänä netin välityksellä!

En tiedä menikö sinulla etä- ja iltalukio sekaisin, mutta jos etänä ajattelit suorittaa lukion niin se voi olla aika raskasta. Ilmoittaudu iltalukioon, se kannattaa, siellä on monen ikäisiä ihmisiä ja opettajat sekä oppilaat erittäin motivoituneita. Ja iltalukiossa voit suorittaa kursseja halutessasi etänä miten paljon vain haluat.

Minä olen 32v ja tuo lukion käynti on ollut todella virkistävää ja antoisaa. Minä olin peruskoulussa todella laiska ja surkea oppilas...siitä huolimatta olen kohta suorittanut lukion hyvillä arvosanoilla. Hauskaa on ollut ja kielitaitokin on parantunut ihan valtavasti ja psykologian ja äidinkielen kurssit olivat todella mielenkiintoisia, niitä olisi saanut olla useampiakin...päivääkään en vaihtaisi pois.

Mutta nyt täytyy vielä hiukan kerrata huomiseen uskonnon kokeeseen etiikan teorioita, usko vain... sekin on mielenkiintoinen aihe. Kokeesta aion saada vähintään kasin, mutta ei kymppikään nyt mahdoton ole. Sillä ei se lukio oikeasti niin vaikea ole, kuin minkä käsityksen voisi saada siitä ylioppilaiden älyttömästä juhlistamisesta.

Mene käymään sen lukion kansliassa missä aiot opiskella, he kyllä nopeasti selvittävät sinulle kaiken mikä sinua askarruttaa.

• #######
    • Laura

Tuo linkki tuossa alhaalla on tosi hyvä. Täytyypä itsekin vielä katsella sitä tarkemmin.

Olen aloittanut syksyllä etälukion, koska mikään muu vaihtoehto ei olisi tullut kysymykseenkään työn ja etäisyyksien takia.Lisäksi kotona on useampi pikkulapsi, joten elämäni on ollut aika rajattua mihin kaikkeen voin alkaa:)

Olen aina yhtä opiskelujaksoa kohden ottanut 4 ainetta ja voin sanoa, että kyllä pitää kiirettä. Aion kuitenkin suorittaa lukion 3 vuodessa. Neljäkin olisi ollut mahdollista, mutta tarkoitus ois mahdollisimman pian jatkaa opiskeluja yliopistossa, senkin aion etäopiskella, koska asuntovelallisena mulla ei ole mahdollisuuksia pitää minkäänlaisia välivuosia opiskelun tähden. Sinne olisin nykyisellä pohjakoulutuksella toki päässyt pyrkimään, mutta tunsin tarvetta saada tukevampaa pohjaa kielten suhteen. Siitä on hirmupitkä aika, kun olen viimeksi kieliä lukenut, enkä usko pärjääväni yliopistossa nykyisellä pohjallani.Työni on samaa ,mihin aion saada perusteellisen koulutuksen, joten uskon jatkossa helpottavan, kun ainakin suurin osa asioista on jo käytännössä tuttuja:)

Yllätyksiä tuli sikäli, että näin vanhemmalla iällä enkku tekee vaikeuksia, vaikka aikoinani nuorempana napsin aina kiitettäviä kielissä. Onneksi ruotsi sujuu hyvin. Äidinkieli on lempiaineeni eikä mulla sen kanssa ole nytkään ongelmia. Sen sijaan kaikki matikkaan liittyvä : VOI KAUHISTUS!! Minulla on eräs ystävä, joka on auttanut pakertamaan matikan, fyssan ja kemian kotiläksyjä. Kemiasta jäi numeroksi 6 ja olen siihen ihan tyytyväinen. Ei ole mun juttuni ja samaa odotan näistä kahdesta muustakin aineesta.

Mukava yllätys oli se, että lukuaineet ovat olleet suht´kohtuullisia. Esim.historiassa yhteiskuntaopissa jo elämänkokemus ja edes vähäinen ajankohtaisten tapahtumien seuranta antaa aikuiselle ihmiselle melkoisen etulyöntiaseman verrattuna nuoriin, joista harvempi on kiinnostunut esim.politiikasta:)

Olen joutunut ainoastaan kerran ottamaan yhden 45 minuuttisen kemian ekalle viikolle. Kaikki muut olen 98%:sti yksin vääntänyt. Historia on tällä hetkellä ysin luokkaa, samoin äikkä, uskonto, filosofia ja ruotsi. Jostain syystä maantieto on tuottanut vaikeuksia enemmän ja uusin sen, vaikka menikin läpi.Parhaillaan teen biologian ekaa kurssia. Hirmuisesti on luettavaa ja tehtäviä ja välillä tuntuu, että on ihan seis, mutta joteski se tästä aina suttaantuu. En ole mikään hikipinko enkä töitteni ja perheeni vuoksi edes ehdi lukemaan niin paljon kuin tarvitsisi ja uskon tuon maantiedonkin alisuorittamisen johtuvan siitä. Aion kuitenkin edelleen ottaa 4 ainetta/jakso.Saapahan sitten loppua kohden keskittyä pelkästään noihin, jotka aion kirjoittaa. Eli pakkoenkun, historian/yhteiskuntaopin, äidinkielen, ruotsin ja muu jää avoimeksi. En kirjoita kaikkia niitä, joista sain hyvän numeron kursseista, koska en yksinkertaisesti ehdi käydä niitä kaikkia niin hyvin läpi, mitä vaadittaisiin kirjoituksia varten. Ehkä joskus myöhemmin, mutta ei nyt.

Tuli pitkä sepustelma, mutta yhteenvetona sanoisin, että kannattaa yrittää. Töitä joutuu tekemään, siitä ei eroon pääse, mutta kyllä läpimeno kursseista on kuitenkin aika hyvä. En usko, että hylättyjä saat, hiukan itseluottamusta peliin vaan =)

• Laura

Minulla on 98win kotona ja uudempi systeemi töissä. Ihan kotikoneella olen hommat hoitanu siten, että ope laittaa meilinä tehtävät ja mä liitetiedostona lähetän vastaukset, joihin ope puolestaan tekee korjaukset ja ohjeita tarvittaessa. Ihan kivasti tuo meilittely on toiminut:)

Matikassa ja muissa, joissa tarvii tehdä kaavoja yms.,joita on hankala tavallisella koneella lähettää, olen vienyt suoraan koulun kansliaan ja ilmoittanut meilin kautta opelle asiasta. Kansliaan ope on sen sitten palauttanu ja ilmoittanu arvostelunumeron meilis ja päivän, jolloin voin hakea tehtäväni kansliasta.

Koepäivät sovitaan kans meilitse sen mukaan, miten mulle parhaiten sopii. Joustavasti on mennyt.

• Tuleva abi

Täällä vähän vanhempaa vuosikertaa oleva etälukiolainen, jolla on jo toinen vuosikurssi loppumassa. Opiskelu on sujunut toistaiseksi yllättävän hyvin. Kolme kertaa kurssijakson aikana yleensä käyn lähitunneilla ja sitten kokeet. Melkein aina on minullakin ollut neljä kurssia kerrallaan.

Nettiä olen käyttänyt paljon apuna. Sähköpostilla voi kysellä neuvoja ja palauttaa tehtäviä. Tai sitten voi omatoimisesti etsiä netistä tietoja tai lisäopetusta.

Hetkeäkään en ole katunut aloittamistani ja reilun vuoden päästä häämöttää jo maali. Noin kuuden viikon välein koeviikolla iskee aina epäilys onko tämä viisasta, mutta koeviikon jälkeen sitä taas jatkaa innolla. Itsekuria itseopiskelu tietysti vaatii. Eikä sitä matikkaa kannata pelätä....laskemaan oppii laskemalla harjoituksia enemmän ja kysymällä tarvittaessa neuvoa.

Onnea yritykselle jos päätät yrittää.

• onnellinen pakertaja

Kerron omasta kuviostani ja toivon, että saat jotain neuvoja irti. Aloitin reilu vuosi sitten, tavoitteena lukion päästötodistus ja ylioppilaaksi valmistuminen keväällä 2006. Yhteensä vajaaseen kahteen ja puoleen vuoteen kun puristan tämän, niin kursseja täytyy ottaa 2-4 per jakso.
      Suurimman osan kursseista opiskelen etänä, eli kurssimateriaali tulee postissa kotiin ja sen,kurssikirjan ja parin lähitunnin (ei pakollisia) avulla taon tarvittavan tiedon päähäni. Tenttejä on sitten kurssin lopussa yhtä monta, kun on kursseja valinnut.
      Meillä on muutamia kursseja mahdollista suorittaa myös verkkokursseina netissä, mutta ilman kotikonettakin etälukion voi käydä.

Opiskelu on aikaavievää, mutta ah niin antoisaa. Kannatan ehdottomasti! Opiskelumotivaatio on täysin eri luokkaa, kuin nuorempana. Myös suhde opettajiin ja koulun henkilökuntaan on hedelmällistä. Matematiikkakin on ilokseni ollut ihan loogista ja yksinkertaista, kun ei vain suostu pelkäämään aluksi monimutkaisilta vaikuttavia termejä.

Opolta kannattaa kysellä, hän auttaa sinua laatimaan elämäntilanteeseesi sovivan lukujärjestyksen. Rohkeutta ja intoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2273
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      304
      1234
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe