Millainen MasterChef olet

ViedäänDesinmittaa

Tykkäätkö ruoanlaitosta?
Onko sinulla bravuria?
Oletko sellainen, että tykkäät kokeilla uusia reseptejä vai sävellätkö kenties itse omiasi?

23

1489

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalaisen hyvä olen keittiöhommissa. Tykkään laittaa ruokaa ja leipoa, liikaakin.
      Enimmäkseen sävellän omat keitokseni ja leipomiseni itse.
      Mielestäni onnistun paremmin kun en seuraa orjallisesti reseptejä. Joskus vähän yllätyn tuloksesta mutta aina on kaikki tullut syötyä.

• Tykkään tehdä kaalilaatikkoa, ilman ohjetta tulee aina hyvää.
      En tarvitse reseptiä mihinkään.

• Savoijia

Vatsanpuruja seurauksena moisesta suurpiirteisyydestä, kun et seuraa mitä mätät keitoksiisi. No, kaali ainakin pierettää muhevasti makkuukammarissa .

• ö-Öö

Fanitan kaalilaatikkoa

Kokkailen satunnaisesti, tulokset vaihtelevia. Noin periaatteessa noin kaikki ollut kuitenkin syötävää, tosin poikkeuksena nostan esiin appelsiinikuori ohraton, se oli kamalaa yökkiä.

Mutta juu, meitsi saapi idean ja sitten duunailee jotain. Luen kyllä reseptejä, keittokirjojakin pitkä rivi, tosin, netistä löytyy helpommin. Vaan, teen niinkuin sen mukaan, mitä sattuu olemaan kaapissa ja niistä aineista ja mauteista, mitä nyt sattuu olemaan. Kaalilaatikko on onnistunut aina. Joskus oikein kurmeeta, joskus hyvää mättöä. Mä pidän kasvispohjaisista ruuista, kaali käsittääkseni kasvis.

Kaalikääryleitä en laiskuuttani ole ikinä ite tehnyt, oikein hyvät kaalikääryleet, net herkkua. Pitäis joskus vaivautua tekeen ite, resepti sinällään varsin simppeli- Samaten kaalipiiraat hyviä, kaalikeitto hyvää jne.

Vaikka nyt onkin punaista lihaa syövä, valkoihoinen, suomalainen heteromies, voi sitä siltikin pitää kasviksista :D

Noin aloitukseen. Juu, meitsi ässä tekemään paistettuja kananmunia ja kuorruttamaan grillatun hk-plöön sinapilla. Ihan huippu kurmeeta. Tässä omaa telkkarisarjaa odotellessa.....

=DW=

• Savoijia kirjoitti:

Vatsanpuruja seurauksena moisesta suurpiirteisyydestä, kun et seuraa mitä mätät keitoksiisi. No, kaali ainakin pierettää muhevasti makkuukammarissa .

Tietenkään en mätä mitä tahansa, vaan tuttuja aineksia, näin kokenut emäntä osaa jo näppituntumalla oikeat määrät laittaa.

Joskus pääsee ilman kaalin syöntiäkin, vaikka on kova pidättämään, niin kuin talon entinen hevonen heinäpellolla.

• ö-Öö kirjoitti:

Fanitan kaalilaatikkoa

Kokkailen satunnaisesti, tulokset vaihtelevia. Noin periaatteessa noin kaikki ollut kuitenkin syötävää, tosin poikkeuksena nostan esiin appelsiinikuori ohraton, se oli kamalaa yökkiä.

Mutta juu, meitsi saapi idean ja sitten duunailee jotain. Luen kyllä reseptejä, keittokirjojakin pitkä rivi, tosin, netistä löytyy helpommin. Vaan, teen niinkuin sen mukaan, mitä sattuu olemaan kaapissa ja niistä aineista ja mauteista, mitä nyt sattuu olemaan. Kaalilaatikko on onnistunut aina. Joskus oikein kurmeeta, joskus hyvää mättöä. Mä pidän kasvispohjaisista ruuista, kaali käsittääkseni kasvis.

Kaalikääryleitä en laiskuuttani ole ikinä ite tehnyt, oikein hyvät kaalikääryleet, net herkkua. Pitäis joskus vaivautua tekeen ite, resepti sinällään varsin simppeli- Samaten kaalipiiraat hyviä, kaalikeitto hyvää jne.

Vaikka nyt onkin punaista lihaa syövä, valkoihoinen, suomalainen heteromies, voi sitä siltikin pitää kasviksista :D

Noin aloitukseen. Juu, meitsi ässä tekemään paistettuja kananmunia ja kuorruttamaan grillatun hk-plöön sinapilla. Ihan huippu kurmeeta. Tässä omaa telkkarisarjaa odotellessa.....

=DW=

ö-Öö, kunhan saat oman kokki keittiössä ohjelmasi, voit pyytää minut vierailijaksi.
        Tehdään porukalla maukkaita kaaliruokia.

• tykkään-syödä-hyvää-

Mieluummin syön toiseten tekemää ruokaa,
      koskaan en ole pitäny ruuanlaitosta,
      on vaan ollu pakko tehdä suurelle perheelle aina ruokaa,
      nyt vanhana yksin eläjänä ostan paljon valmis-ruokaa,

• Heikunkeikku

Monessa liemessä oon elämäni aikana lillunut.
      Aika hyvin oon liemestä pois päässyt.

Ehkä tuosta liemeydestä johtuen, kuka ties, oon pirun hyvä tekemään erilaisia liemiä.

Niin ku nyt vaikkapa erilaiset keitot. Hitto. Uskokaa vaan. Keitot onnistuvat.
      Nimeän siis keitot bravuureikseni, kerta aloittaja sitä kysyi.

Kastikkeet ovat myös liemiä. Toinen bravuurini on siis kastikkeet.

Siinäpä ne. Kaikkia oon tehnyt ja sitä rataa, mutta noi liemet tahdon mainita.

Makkaraa en ole vieläkään tehnyt. Se vaivaa. Suuresti. Lihamyllykin on jossakin missä lie onkaan?
      Mutta sen sanon, että kyllä mä vielä makkaraa teen ennen kuolemaani.

• hytinäx1

Tyttären perheellä on miehensä puolelta traditiona jouluksi tehdä omat makkarat. Heitä kokoontuu 3-4 perhettä jauhamaan lihat käsinveivattavalla lihamyllyllä, maustamaan erilaisilla mausteilla suuret lihapaljut ja lopulta sitten pursottamaan ne makkaransuoleen viikon/pari ennen joulunpyhiä. Ja sitten he paistavat ne paistinpannussa joulupöytään kaiken muun ruoan kanssa mutusteltaviksi.
        Parhaimmillaan heitä oli neljä sukupolvea touhussa, nyt nykyisin vain kolme. Mutta kaikki osallistuvat, mummosta taaperoihin kykyjensä mukaan.

• Ruuanlaitto on taantunut.
      Joskus onnistui melkein kaikki, oli pakko onnistua.
      Paistipannu ei ole minun juttu, se on alkeellinen tapa tehdä ruokaa, ja suuri mahdollisuus epäonnistua.
      Uuniruuat on mukavia, sen kun pistää uuniin, ja lämmöt päälle, ei tarvitse vieressä vahdata, kiehuuko yli.
      En ole eineksiä ostanut, enkä kolikkopottuja voin kanssa syönyt, kun uusien perunoiden aikaan. Pianhan niitä saa, omasta maastakin.
      Voi tällä ruuanlaittotaidolla vähän röyhistää rintaa, kun lähtötilanne oli, että kolikkopotut melkein paloi pohjaan. Sitä kun ei meidänikäisille ruuanlaittoa ole poikasena opetettu.

• Entinen.keittäjä

Olen jämähtänyt vuosikymmenien taa ruoanlaitossa. Koen rasittavana kun harvoin yritän lukea uutta reseptiä lehdestä. Siinä on aineita, joista en ole kuullutkaan, hiki nousee jo kun alan miettiä mistä ne isosta marketista löydän. Kaiken maailman tahnaa, tuorejuustoa ja pilkottua purkkilisuketta. Sitten vain luovutan ja laitan väh. parin kilon lihapalan uuniin, kasvikset ja perunat perään ja keskityn katsomaan rikossarjaa tai jos energiaa on niin puuhaamaan. Paras liha on liikaa paistettu, itse miedosti myllystä rouhitulla pippurilla ja suolalla maustettu sianniska sellaisenaan uuniritilällä, liiat rasvat tippuneet alla olevalle uunipellille, liha ruskettunutta, rapeaa, kuivahtanutta. Kylmänä viipaloin litran pakaste-annospusseihin.

• hompsantuusa_

Noista kaaliruoista joista ylenpänä puhuttiin. Tykkään. Varhaiskaali käy hyvinkin salaatteihin eikä silti ole hallitseva. Muutoin olen sellainen enempikin uuniruokien tekijä. Hyödynnän uuninlämmityksen niin, että sitten teen samalla jotain leipäsiä ja rieskoja myös. Sosekeitottoja tulee keiteltyä myös, koska niihin saa ne jämäkannat käytettyä ja pikkuisen nahistuneet.

Tykkään siis laittaa perusruokaa, pipertäjä en ole.

• Retikka

Sähellän ja kokeilen ja usein myös pysyn perusresepteissä; tykkään konstailemattomasta ja tavallisesti ruuasta, en ole maustettujen tai eksoottisten ruokien fani vaan perinteisten suomalaisten kuten kunnon perheenäidin tuleekin, vertaanpa vaikka italialaiseen tms. emäntään, joka ei varmasti haksahda trendipelleksi vaan kunnioittaa oman maansa ruokaperinnettä.

Bravuurejani ovat perinteinen jauhelihakastike, Karjalan paisti sekä sienimuhennos. Näitä teen aina kun lapset kyläilevät tai kun on isommat illanistujaiset. Suolaiset piirakat ja mokkaruutu ovat myös vakiotarjottavaa. Itse tykkään tekemästäni Janssonin kiusauksesta tai uunilohesta.

• "Yksin-kertaisesti sitten:

Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Keväisin Peruna.
      1-2 kertaa.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

H.

• mimmimum-..mi

Olen ajatellut kokeilla uusia perunoita uusilla tavoilla nautittuna....esim. uunissa paahtaen ...Muistan kun Paloma laittoi viimevuonna herkullisen tuntuisen reseptin ....siinä murskattiin tai painettiin perunat litteäksi...tai sinnepäin...josPaloma muistat sen niin laita ihmeessä vielä tänne... Kotimaiset perunat olivat peukalonpään kokoisia viimeksi kun katsoin kaupassa...

• 870099pp

Tämän päivän iltapäivälehdessä on uuniohje.

• mimmimum-..mi
        870099pp kirjoitti:

Tämän päivän iltapäivälehdessä on uuniohje.

Niin olikin ...siinä oli rosmariinia kätetty ...en kovin paljoa pidä sen mausta ...mutta voi sitä käyttää sitten vaikka sitä ....tilliä..

• Oregano

En tykkää ruoanlaitosta, mutta joskus täytyy yrittää.
      Bravureita ovat ainakin omasta mielestäni salaatit ja keitot (sieni-, liha-, kasvis- ja kaalikeitto). Paistan vain munakasta ja sieniä, olen joskus yrittänyt paistaa kalaa ja kanaa huonolla menestyksellä.
      Reseptejä katson ja sovellan sen mukaan, mitä kaapista löytyy tai ei löydy.

• Bengalitikku

Meidän pitäisi antaa sulle kuhan ja broileri-fileiden paisto-ohje.
        Keitot ovat hyviä ja ok.
        Master chef on kohdallani ylisana, mutten ole nälkiintynyt tai myrkyttänyt ketään.

• Krumelluksista-viis

Olen sellainen MisterSelfie, että koskaan en mene nukkumaan nälkäisenä.

• Joo, olen hyvä jos haluan olla hyvä. Ajoittain koko kokkaaminen alkaa ottaa pannuun ja silloin lähtee jengi mäkkärille tai pizzabaariin.
      Nyt porisemassa vegetaarinen kikihernepata valkosipulilla crockpotissa samaan aikaan kuin kikhernepata makkaroiden ja lihaliemen kaa maustettuna hellalla(plus valkosipuli) ja kolmannessa kattilassa kikhernepata missä ei valkosipulia ja suomalaista makkaraa (ei valkosipulia) eli kolme eri variaatiota samasta teemasta. Pata tarjotaan sitten ranskankerman, limettimehun ja tuoreen korianderin kaa kulhoista. Pieni lautanen riisille, toinen salaatille ja patongille.
      Kaikista mukavinta on oikeesti kattaminen suurelle jengille. (kohta meitä on kymmenen joista neljä lasta)
      Itselläni ei ole pätkääkään ruokahalua.

• Teen ruokaa koska on pakko syödä, enkä välitä valmisruoista. Ruoanlaitto ei siis ole minua varten, mutta leipominen onnistuu minultakin erinomaisesti.

• Ostin torilta mansikoita paikkakunnan viljelijältä, söin kolme, poika söi kuusi, mies yhden, loput jäivät äidille.
      Erittäin hyviä eikä tarvinnut valmistaa millään tavalla.
      Kaupasta ostin yhden kunnon lenkin, mitähän siitä laittaisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      404
      8829
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      172
      3218
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      17
      1704
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      76
      1118
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1058
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1045
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      63
      988
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      965
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      963
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65