Mintin päivityksessä jokin meni vikaan. Ilmoitti jotain tilan vähyydestä. Levytilaa kyllä on, mutta olisiko jokin varaus liian pieni. Kone ei käynnisty enää suoraan, vaan buutti on keskeytettävä ja valittava edellinen versio. Grubissa on n. neljä aiempaa versiota. Onko yksinkertaista (ei ylimalkaista) ohjetta, millä koneen saa käynnistymään oletuksena vanhalla versiolla? Aina parempi, jos saan ohjeen vika-asennuksen poistamiseen.
Edellinen versio oletukseksi
12
564
Vastaukset
- helpompaa_näin
Helpompaa Mintin kanssa tehdä aina puhdas asennus kun alkaa tappelemaan typerällä tavalla versiopäivitysten kanssa.
- Turbo-Urpo1
Tällä nämä GRUPiin kohdistuvat ongelmat poistuu: https://i.imgur.com/ck7MOyl.png
Se asettaa aina ensisijaiseksi sen järjestelmän jossa ohjelman käynnistät.
ASENNUS:
sudo apt-add-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y boot-repair
boot-repair
ASIAAN LIITTYVÄÄ:
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair- Tökkyröijä
Tuosta ei valitettavasti ollut apua. Buutisektori on kai täynnä ja sitä pitäisi ensin saada siivottua.
Osaa edes nimierkkiään kirjoittaa... - Turbo-Urpo1
Tökkyröijä kirjoitti:
Tuosta ei valitettavasti ollut apua. Buutisektori on kai täynnä ja sitä pitäisi ensin saada siivottua.
Osaa edes nimierkkiään kirjoittaa...No nyt nimä ymmärrän mistä tässä on kysymys, oletko koskaan miettinyt mikä sinusta tulee isona ?
- Turbo-Urpo1
Tökkyröijä kirjoitti:
Tuosta ei valitettavasti ollut apua. Buutisektori on kai täynnä ja sitä pitäisi ensin saada siivottua.
Osaa edes nimierkkiään kirjoittaa...Minulla oli 8 kerneliä, katsoin juuri ja siivotakseni ne ajoin tälläisen komentoputken:
sudo apt-get remove `dpkg --list 'linux-image*' |grep ^ii | awk '{print $2}'\ | grep -v \`uname -r\``
Jos käytät tuota, ota ja kopioi, koska siinä on kahdenlaisia hettomerkkejä, joita ei saa sotkea.
Ja useampi minuutti menee ennen kuin on valmista. - Turbo-Urpo1
Tökkyröijä kirjoitti:
Tuosta ei valitettavasti ollut apua. Buutisektori on kai täynnä ja sitä pitäisi ensin saada siivottua.
Osaa edes nimierkkiään kirjoittaa...Tällä hetkellä päivitetty mintti käyttää ydintä:
linux-image-4.15.0-23-generic (4.15.0-23.25)
ja uname -r näyttää sen näin:
4.15.0-23-generic
Veikkaan että /boot osiolla liian vähän tilaa. Poista joku vanhempi kerneli. Itse en päivitä kaikkia kerneleitä jos toimii hyvin. Nuohooja sanoi eilen öljypolttimesta. Se poltaa nyt puhtaasti ja hyvin. luukusta voit kurkistaa palaako puhtaasti. Älä tee sille mitään. Ainakaan kahteen vuoteen. Uskoin ja en tee mitään. En avaa ja poista edes nokea vaikka mieli tekisi.
- Tökkyröijä
Jos ei ole tilaa, sitä pitää tietenkin tehdä. Olisin jo poistanutkin vanhempia versioita, mutta miten se tehdään? Joo, synapticilla poistetaan, mutta mistä tiedän, mitä kaikkea on valittava ja mitä ei saa poistaa?
Tökkyröijä kirjoitti:
Jos ei ole tilaa, sitä pitää tietenkin tehdä. Olisin jo poistanutkin vanhempia versioita, mutta miten se tehdään? Joo, synapticilla poistetaan, mutta mistä tiedän, mitä kaikkea on valittava ja mitä ei saa poistaa?
apt-get clean ja apt-get autoremove auttaa alkuun. Minttiä en ole käyttänyt enkä tiedä poistaako automaattisesti kerneleitä. Netissä paljon ohjeita vanhan kernelin poistoon. Mitä df -h listaa?
- Tökkyröijä
Mikko_Tku kirjoitti:
apt-get clean ja apt-get autoremove auttaa alkuun. Minttiä en ole käyttänyt enkä tiedä poistaako automaattisesti kerneleitä. Netissä paljon ohjeita vanhan kernelin poistoon. Mitä df -h listaa?
autoremove ei kait poistnut kerneleitä, mutta ainakin se teki tilaa boottisektoriin.
boot-repair ei kuitenkaan saanut vielä konetta kuntoon, ennen kuin poistin sen viimeisen päivityksen 4.4.0.125. Kun rajasin synapticista näkyviin kernelit, valinta oli helpompaa.
Saako Boottisektoria kasvatettua? Nyt se on 236 MB ja 82 % käytetty. Tökkyröijä kirjoitti:
autoremove ei kait poistnut kerneleitä, mutta ainakin se teki tilaa boottisektoriin.
boot-repair ei kuitenkaan saanut vielä konetta kuntoon, ennen kuin poistin sen viimeisen päivityksen 4.4.0.125. Kun rajasin synapticista näkyviin kernelit, valinta oli helpompaa.
Saako Boottisektoria kasvatettua? Nyt se on 236 MB ja 82 % käytetty.Tuossa vielä poistamista. jos pitää kahta kerneliä niin tuon tilan pitäisi hyvin riittää. Voit tietysti myös poistaa /boot osion. /EFI ja /grub vievät tilaa myös. Kaksi kerneliä vaatinee reilut 100 MB. Kernelipäivitykset pitää jatkossa tehdä niin että pitää ensin poistaa joku vanha.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264606Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17595- 66548
- 93535
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437