Yhteiselo kanien kanssa

antti62

Oon kanifani ja mulla on ollut kaneja n. 15 vuotta. Me asutaan kerrostalokaksiossa, missä kanit ovat vapaana. Nykyään mulla on leikattu viittakuvioinen kääpiöluppauros 8v. ja sillä tyttökaverina sininen kääpiöluppa vajaa 2v. Haluan jakaa vinkkejäni yhteiseloon.
Viimeinen iloinen yllätys oli, kun löysin joltain palstalta riisin. Siis mun on vaikea säännöstellä kanien ruokavaliota kun ovat niin erisietoisia. Poika (pienempi) pysyy aina ihannepainossa ja on jopa laiha, vaikka syö hyvin. Tyttö on isompi ja varmaan vaistoiltaankin syö enemmän. Nyt kun on ihana kesä, on tietty jokapäiväinen tuliainen voikukka - on ollut niin kuivaa, ettei apilaa vielä tahdo löytyä. Tytöllä kuitenkin vatsa löysänä että paitsi säälittää, niin myös on vaivaa ja ollaankin aika lailla paskanhajussa. Jostain löysin vinkin suolattoman keitetyn riisin tarjoamisesta, ja n. puolen viikon jälkeen ongelma on kadonnut - pitää koputtaa puuta. Vaikka kani ei näy sitä syövän, menee sitä ilm. öisin. Toivottavasti tilanne jatkuu.
Oon sisustusarkkitehti ja tottakai mulla on oma maku. Nyt ihan omakeksimä keino sisustuksen säästöön - et löydä muualta. Kun laitoin tapetin makkariin, niin oli ihan pakko sulkea kanit pois operaation ajaksi - tapetti on niille huippuherkkua ainakin pojalle. Mun ratkaisu oli kontaktimuovi, ts. ostin ihan tavallista 50cm leveää väritöntä kirjanpäällysmuovia ja vedin sen vaakaan jalkalistan yläpuolelle. Onnistuin yksin, mutta parempi olisi asentaa muovi kahdestaan. Tuo korkeus riittää mun kaneille, eivätkä ole ollenkaan kiinnostuneet sitä syömään. Voisi suojata myös muita seiniä, ts. ovat kyllä järsineet kipsilevyseinää, mutta se on helppo korjata kunhan ehtii.
Poika oli nuorena ihan hulluna johtoihin, vaikka niitä päällysti tykyllä mausteseoksella - vahvinta Tabascoa, sinappijauhetta, etikkaa, sitruunaa ym. - ei auttanut. Mun ratkaisu oli asentaa muoviset johtokourut n. 15x25mm jalkalistan päälle, on siisti kaikin puolin ilman kanejakin. Vanhemmiten poika on lopettanut johtojen syömisen kokonaan ja tyttö ei oo ikinä sitä tehnytkään.
Meillä on häkki partsilla, missä käyvät pissalla ja kakkalla: poika aina ja tyttö useimmiten - ilm. kun on niin nuori. Kuivikkeena on pelletti. Kun häkkiä siivoaa, niin parasta jättää kuitenkin osa vanhasta kakkasta hajuksi, ei kannata kuurata. Meillä on häkin päällä kuivaheinä aina tarjolla, siis syövät sieltä ja irtonaiset heinät tippuvat häkkiin kuivikkeeksi.
Kanien nukkupaikka on naulakon alla, missä heillä on täydellisen suojaisa ja pimeä paikka levätä, kun hyllyt on niin aseteltu. Usein nukkuvat myös mun sängyn alla, syystä tai toisesta - etenkin poika. Ovat täydellinen pari, aina yhdessä syömään kylki kylkeä vasten. Ja tottakai on köyrimistäkin, varsinkin näin kevätpuolella, molemmin päin.
Tottakai pariskunnan tutustuminen oli aluksi kiivasta, mutta nyt ollaan sovussa. Pojan edellinen tyttökaveri meni ehkä suolitukokseen - muutama satanen meni lääkäriin ja sit lopetukseen, mutta ei me voida kaikkeen vaikuttaa.
Poika syö paperia, mutta en oo siitä sitä estellyt, ja ainakin on aina terve ja ikäkin osoittaa, ettei oo pahemmin haitannu. Ja sit kanien hoidosta vielä: kun mä oon matkoilla, niin pitkään aikaan en oo hoitajaa järkännyt. Viikoksi on helppo järjestää syötävää ja vettä, ja oon kans piilotellut herkkuja sinne tänne, että on tekemistä.
Mun kanit on luomuja, ts. en pakota niitä mihinkään enkä ota syliin tms. Poika on hellyydenkipeämpi, mutta ei riippuvainen, kun on kaveri kuitenkin. Tytön kanssa tutustaan jatkuvasti edistyen, saan jo silittää muutaman vedon.
En oo täydellinen isäntä, mutta tullaan hyvin toimeen. Jatkuvasti korostetaan, että kani on saaliseläin ja piilottelee vaivojaan, mutta kyllä mä väitän, että kun kani vetää herkkuja silmät mantelilla - tai kiinni, kuten mun vanha poika - niin kyllä ne nauttii enkä mä siitä kyllä erehdy.
Lopuksi: mulla on roboimuri, mitä kyllä suosittelen kaikille lemmikkiperheille. Kanit on siihen tottuneet eikä stressaa, vaikka vähän ääntä onkin.
Kanit on parhaita!

1

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zedä

      Kiva lukea teidän elosta :) Mulla on myös kanipariskunta, 6v hermeliinit.

      Jännä vinkki tuo riisi, en olisi ajatellut. Maistuuko tytöllesi kuitenkin heinä hyvin, ettei vatsavaivat johdu sen puutteesta? Kaikista tärkeintä vatsan ja hampaiden kunnolle sekä yleisterveydelle on että heinää menee tosi paljon, ja kaikein muun pitäisi olla vaan ekstraa. Mun kanit saa joka päivä jonkun pari kourallista pellettiä ja vähän jotain tuoreita, yleensä ulkoherkkua tai yrttejä.

      Munkin kanit on aina yhdessä ja ihana pariskunta <3 En kans käsittele väkisin kuin sillon jos pitää kynnet leikkaa, mut vähän saan silitellä kun kanit on sillä tuulella että kelpaa :)

      Matkoilla ollessa pitäs kyllä ihan eläinsuojelulainkin mukaan jonkun käydä päivittäuin tarkistamassa lemmikkien kunto :/ Ite oon kyl ollu tyyliin yhden päivän poissa ilmankin, mut sitä pidempinä aikoina joku käy aina katsomassa. Hyvinhän ne normaalitilassa pärjää, mut jos sattuukin jotain, vaikka sairastuu tai vesipullo menee tukkoon niin aika pitkä aika kitua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe