Mopolla rattijuopumus. 1983 syntynyt

1983Kirkonummi

Hei

Ajoin humalassa mopolla ja poliisit pysäytti. Rattijuopumus.
Määräsivät ajokieltoon.

Olen syntynyt 1983. Autolla en saa ajaa, mutta:
Saanko edelleen ajaa mopolla ajokiellon aikana?

12

2212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurrrrristi

      Ennen vuotta 1985 syntyneet eivät tarvitse mopon kuljettamiseen ajo-oikeutta, joten vaikka sinut on määrätty väliaikaiseen ajokieltoon, niin se ei koske mopoa.

    • janushyu

      onko näin...höpölöpö. en usko

      • näinonäreet

        usko huvixes


    • DSPERTTEL

      Ei pidä paikkaansa:

      AJOKIELTO: Sehän selkeästi tarkoittaa AJOKIELTO. Ei saa ajaa millään moottoriajoneuvolla.

      SAMA ASIA KUN SINUA KIELLETTÄISIIN PITÄMÄSTÄ VAIKKA LENKKAREITA ARMEIJASSA, NIIN EI NIITÄ PERKULE PIDETÄ PÄÄLLÄ!!

      AIVAN SAMA MINÄ VUONNA ON SYNTYNYT JA VARSINKIN JOS MOPOLLA KÄNNÄILIT NIIN MOPOLLA ET VARMASTIKAAN SAA AJAA.

    • 8763

      Voit ajaa mopolla, mutta et humalassa, eikä kannata ajaa viritetyllä mopolla, viritetty kun voidaan luokitella moottoripyöräksi.
      Et tarvitse erillistä ajo-oikeutta eli ajokortiia tavallisen mopon kuljettamiseen.

    • henkka8882

      Veikkaisin että ajokielto koskee myös mopoa. vaikka sitä korttia ei tarvinukkaan ajaa.

    • henkka8882

      Koska kyseessä on kuitenkin moottoriajoneuvo, pyörällä voit varmaan sotkea huolettomasti, ehkä ens kerralla ei tuu mieleen törttöillä :)

    • henkka8882

      Itseasiassa kun tarkistin. Mopon kuljettamista koskeva ajokorttivaatimus tuli voimaan 1.1.2000. Henkilöltä, joka on täyttänyt 15 vuotta ennen em.päivämäärää, ei kuitenkaan vaadita ajokorttia kaksi- tai kolmipyöräisen mopon kuljettamiseen. Käytännössä ennen vuotta 1985 syntynyt voi ajaa mopoa ilman korttia. Mutta kyllä siinä vähän harmaalla alueella liikutaan. en kyllä 100% varma tästä

      • Mopolla_tähtiin

        Kaksipyöräistä mopoa saa tosiaan ajaa ilman korttia, jos on syntynyt ennen 1.1.1985. Ja silloin ei ajokielto koske tuollaista mopoa. Kännissä sillä mopollakaan ei kannata ajella, ajokieltoon tulee pidennystä joka kärähdyksellä. Muuta M-kortin vaativaa ajopeliä ei saa kuljettaa, jos ajo-oikeus on menetetty.


      • yhtgrfe

        "Mutta kyllä siinä vähän harmaalla alueella liikutaan. en kyllä 100% varma tästä"

        Ei liikuta, vaan täysin laillisella. Kun ei tarvita ajo-oikeutta, niin ei ajokieltokaan vaikuta.

        Ihan yhtälailla tuolla sinun logiikallasi voisi ajatella, että ajokieltoon määrätty ei saa ajaa edes fillaria. Sekin kun myös on ajoneuvolain määrittelemä ajoneuvo. Kuitenkaan fillarin ajamiseen ei vaadita ajo-oikeutta, (kuten ei vaadita moponkaan ajamiseen ennen 1.1.1985 syntyneiltä), joten sitä voi ajaa ilman ajo-oikeutta, toisin sanoen myös ajokiellossa oleva.


      • jurrrrristi
        yhtgrfe kirjoitti:

        "Mutta kyllä siinä vähän harmaalla alueella liikutaan. en kyllä 100% varma tästä"

        Ei liikuta, vaan täysin laillisella. Kun ei tarvita ajo-oikeutta, niin ei ajokieltokaan vaikuta.

        Ihan yhtälailla tuolla sinun logiikallasi voisi ajatella, että ajokieltoon määrätty ei saa ajaa edes fillaria. Sekin kun myös on ajoneuvolain määrittelemä ajoneuvo. Kuitenkaan fillarin ajamiseen ei vaadita ajo-oikeutta, (kuten ei vaadita moponkaan ajamiseen ennen 1.1.1985 syntyneiltä), joten sitä voi ajaa ilman ajo-oikeutta, toisin sanoen myös ajokiellossa oleva.

        Juuri noin.
        Ainahan näitä pässittäjiä löytyy, jotka eivät usko mihinkään.

        https://www.laki24.fi/liik-ajokorttiajokielto-mopokortti/


    • henkka8882

      mopoautoa et kuitenkaan saa kuljettaa, koska se tarvittee erillisen kortin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe