Latausvirta

Mökkisähkö24v

Minulla on 24v järjestelmässä 4kpl 240w paneeleita ja niiden maksimi latausvirta on 15A.
Onko kytkennöissäni joku vika, vai onko oikea tuotto todella noin alhainen??
Paneelit on asennettu suoraan etelään ja 45 asteen kulmaan.
Nimellistehoon 960W ja todellinen 360W?

44

2458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rftghbnj

      Latausvirtahan on kiinni siitä minkä säädin säätää jännitteeksi ja siitä mitä akut ottavat tällä jännitteellä vastaan kulloisen varaustilansa mukaan eli paneeleissa voi olla potentiaalia niinkuin luvattukin mutta em. asiat rajoittavat virran.

    • tcvbghv

      Amperit puolittuu kun 12v muuttuu 24v sydeemiksi, mutta sähköä tulee kuiteski samanverran. Sit jos tulee 48v sydeemi, taas puolittuu ampeerit.

    • eroaverkosta.be

      > Nimellistehoon 960W ja todellinen 360W?

      Hei, tuotto on linjassa omien kokemusteni kanssa. Testeissäni tavanomainen tehon tuotto on ollut kolmannes paneelin ilmoitetusta tehosta auringon paistaessa pilvettömältä taivaalta.

      Käytössäni oleva paneeli antaa toki myös ilmoitetun tehon mutta vain muutaman minuutin ajan keskipäivän tienoilla juhannuksen aikaan.

      Eräs huomionarvoinen seikka useita paneeleita rinnan kytkettäessä on kytkentöjen laatu - jos jonkin paneelin kytkennässä onkin vaikka vain hiuksenhieno ero sisäisessä vastuksessa, ei siitä paneelista saakaan parasta tehoa vaan vain osatehon.

      Lisää asiasta tässä linkissä: http://www.reuk.co.uk/wordpress/storage/interconnecting-batteries-for-battery-bank/

      Vaikka linkissä puhutaankin akkujen rinnankytkennästä, paneelien osalta tilanne on juuri sama. Pidän mahdollisena, että monissa paneeli-installaatioissa vain yhdestä paneelista tulee täysi teho ja muista paneeleista osateho johtuen kytkentöjen laadusta.

    • Karvamies

      Nimellistehoa ei ilmaista watteina vaan volttiamppeereina.

      Kysyppä tätä asiaa myyjältä jolta ostit "nuo jutut". Hän on velvollinen korvaamaan erheensä, jos nyt sellaista on tapahtunut.

    • eroaverkosta.be

      Näetkö akulle menevät amppeerit kaikenaikaa? Seuraileppa näyttöä kirkkaana päivänä noin kello 12:30 tai niillä main - saattaa vilahtaa näytössä muutaman minuutin ajan ne amppeerit, jotka paneelien taakse on merkitty.

      Jos näin ei tapahdu, on syytä ryhtyä selvittämään miksi tehoa puuttuu. Mikäli parhaat ampit vilahtaa näytössä hetkellisesti keskipäivän tienoilla, tilanne on normaali.

      Paneelin on nähtävä aurinko kohtisuoraan - paneelin latausvirta ilmoitetaan auringon maksimin mukaan, mikä tilanne on vain lyhyen ohikiitävän hetken päivän aikana.

      • yfrytugih

        Edelleenkin ne max ampeerit riippuvat myös siitä kuormasta mitä paneelien ja säätimen takana on...


      • Tolkun_ihminen
        yfrytugih kirjoitti:

        Edelleenkin ne max ampeerit riippuvat myös siitä kuormasta mitä paneelien ja säätimen takana on...

        Sanoisin että ohjeesi menevät kuuroille korville. Tällä eroaverkosta-jätkällä on aivan perusjutut täysin hukassa ja osaaminen nollassa jota hän kompensoi vastaavasti sitäkin suuremmilla luuloilla itsestään.


    • eroaverkosta.be

      > Edelleenkin ne max ampeerit riippuvat myös siitä kuormasta mitä paneelien ja säätimen
      > takana on...

      Ampeerit riippuvat paneelin sen hetkisen kapasiteetin jälkeen paneelin napojen ja kuorman napojen välisestä jännitedifferentiaalista. Jos jollakin keinolla tai muuntajalla paneelin jännitettä saadaan pidettyä korkeampana verrattuna kuormaan, ampeereja akulle saa lisää.

      Ideaalitilanteessa vaikkapa 21 voltin paneelin navoissa on noin 19 - 20 volttia ja akun navoissa se jännite, mikä akun varaustilasta johtuen navoissa on (yleensä 10,5 - 12,5 volttia). Ideaalitilannetta ei useinkaan saavuteta vaan paneelin napojen jännite laskee lähelle akun napojen jännitettä - nyt paneeli ei enää toimikaan parhaan tehonsa jännitteellä, eikä parasta virtaa saada ulos paneelista.

      Erilaisella elektroniikalla paneelin ja kuorman eli tässä tapauksessa akun napojen välistä differentiaalia eli erotusta voidaan kasvattaa, mikä kasvattaa latausvirtaa.

      Toinen keino on lyhentää sitä aikaa, jonka paneeli joutuu olemaan matalammassa jännitteessä. Akku varautuu hitaasti ja paneeli voi olla pitkän aikaa 10,5 voltissa - lataus on hidasta. Vaihtamalla akku kapasitoriin voltit nousevat paljon nopeammin, jolloin paneelin navoissa jännite nousee nopeammin lähelle paneelin parhaan virran arvoa.

      On ehdotettu, että paneelin ja akun väliin asennetaan super-kapasitori, joka varautuu 21 volttiin paljon nopeammin kuin akku 12,6 volttiin eli kapasitorin varaaminen tapahtuu suuremmalla virralla kuin akun. Sitten kapasitori varaa akkua ja paneeli jälleen kapasitoria.

      • 2000a

        Ei ole juhannuksen aikoihin suurta eroa onko kello 9.00 12.00 tai16,00. Paneelin teho on suunnilleen sama,kunhan ne osoittavat auringon suuntaan. Suuremmat erot tulee siitä,mikä on taivaan kirkkaus ja paneelien lämpötila. Suurimman piikin saat juuri kun aurinko tulee pilven takaa esille.


      • Mökkisähkö24v

        Juurikin näin.
        Kerro lisää kokemuksistasi.
        Minkälaisen maksimitehon saat paneeleista, verrattuna markkinamiesten ilmoittamaan arvoon?


    • Mökkisähkö24v

      Akkuina on 12kpl 1500Ah lijyputkiakkuja joita mppt säädin lataa noin 28v jännitteellä. Latausjännite on säädetty akkuvalmistajan ohjeen mukaan. Akut ottavat helposti virtaa vastaan.
      Paneeleina oli aluksi kaksi italiasta tilattua kiinalaista paneelia. Niiden latausvirta oli heikko, joten tilasin kaksi saksalaista vastaavaa paneelia rinnalle. Saksalaiset tuottavat aavistuksen peremmin, mutta merkittävää eroa ei kuitenkaan ole.
      Paneelit ovat kytkettynä kahden sarjoina rinnakkain ja kaapeloitu kummatkin suoraan säätimelle.
      Akuille ei mene missään tilanteessa 15A enempää virtaa.

      • Mökkisähkö24v

        siis 12kpl 2v 1500Ah akkuja


    • tätäseonjokaasiassa

      Laita siihen voimalaasi säädettävä resitiivinen kuorma, niin sitten voit jotain puhua maximitehoista!

      Ei suinkaan akkukuorma aina ota maximitehoja, sehän olisi akkujen tuho ja järjettöntts muutenkin.

      nykyään on hassua kun joka talossa on huipputekniikkaa vaikka käyttäjät ei ymmärrä koko touhusta mitään, sitten laitellaan aloituksia kuten tämäkin ja sata muuta jossa kaikkea ihmetellään sormet suussa ja peukalot ties missä.

    • eroaverkosta.be

      Latausvirta on enemmän kuin kohtuullinen. 12 voltin systeemille se olisi 30A. Tässä kuvassa lataan akkua autosta rakentamallani yksinkertaisella pikalaturilla 15 ampin vauhdilla: https://postimg.cc/image/8rfdj4r7b/

      Toki autostakin 30 ampeeria eli 15 ampeeria 24 voltille on tarjolla. Vähemmän ampeereita korkeammalla jännitteellä on parempi asia, koska suuret virrat lämmittävät johtimia - aiheuttaa tehohävikkiä. Eli absoluuttisena arvona lataus tapahtuu ihan mukavalla vauhdilla.

      On vaikea sanoa mikä voisi toimia tulppana, mikäli maksimia ei voi missään tilanteessa saavuttaa. Paneelien maksimin voi saavuttaa yleensä vain kohdistamalla paneeli kohtisuoraan esteettömään aurinkoon. Pienikin poikkeama suuntauksesta pudottaa virtaa tuntuvasti.

      Muitakin rajoittimia voi olla, esim. 15A on lataussäätimille yleinen maksimivirta. Jos vehje on tullut kaukoidästä, siellä brändätään hyvin herkästi 15 ampin muuntajia 20 tai 30 ampille.

    • eroaverkosta.be

      > siis 12kpl 2v 1500Ah akkuja

      Hetkinen, tarkoittaako tuo kuitenkin mAh eli 2 voltin ja 1500 milliamppitunnin akkuja? Eli onko akkukapasiteettisi yhteensä vain 18 Ah? Se voisi selittää latausvirran rajoituksen - fiksu säädin ei lataa suuremmalla kuin 1C virralla, joka tarkoittaa kapasiteettiin suhteutettuna suurinta mahdollista virta akkuun tunnin ajan.

      • Mökkisähkö24v

        Ei, kyllä se on niinkuin siinä lukee.


      • eroaverkosta.be

        Kiinnostaisi tietää minkänäköinen on 2 voltin 1500 Ah akku? Vai onko siis akkujen yhteenlaskettu kapasiteetti 1500 Ah? Onpahan melkoinen akku. Olisiko laittaa linkkiä tai lisätietoja samanlaiseen?


      • Mökkisähkö24v

    • Mökkisähkö24v

      Lähinnä minua kiinnostaisi kuulla minkälaisiin tehoihin muut ovat päässeet aurinkopaneeleidensa kanssa?
      Kertokaahan kokemuksianne.

      • eroaverkosta.be

        Upeat akut. Ymmärrän nyt ettei 15A tunnu riittävältä.

        Testeissäni olen paneeleilla päässyt ilmoitettuun maksimivirtaan vain pienen tovin ja paneelia kohtisuoraan aurinkoon kohdistelemalla ja osoittelemalla. Paneelin pitää siis kääntyä kaikenaikaa auringon perässä tai virta putoaa muutamassa hetkessä.

        Normaalimpi tuotto on ollut kolmannes - puolet maksimista kun paneelit vain ovat aseteltuna johonkin kohtaan. Pilvisähkö on vielä asia erikseen (niukkaakin niukempaa).


    • 2000a

      Jos akkujen jännite 27v tai alle niin paneeleistasi pitäisi pwm säätimellä saada helposti 20A ja mppt säätimellä lähes 30A 24v akustoon.

    • 2000a

      Nyt on auringon suuntaan noin 500w paneelit ja hyvin riittää ainakin reiluun 300w kulutukseen kun paistaa. Yksi 140w menee pwm säätimeen ja antaa n 6A. Ilmoitettu 8a. On jo vähän kärsinyt 5vuotias paneeli joka kaatunut pihassa monet kerrat. Alkuus antoi paremmin. Voisit kokeilla mitä tuottaa kun irroitat toiset kaksi paneeliasi ja sitten koitat toista kahta,jospa ne ei sovellu keskenään samaan säätimeen kun ovat erilaisia. Mikäköhän on Amp ilmoitukset ja millä jännitteellä. Jos säätimesi kestää 150v jännitteen ja ilmoitettu amp määrä kutakuinkin sama kaikissa,vois kokeilla kytkeä kaikki sarjaan mutta muista että liikutaan aika korkeissa jännitteissä. Mikä säädin sulla on?

      • Mökkisähkö24v

        Jotain 600W kuvittelin itsekkin saavani tehoksi.
        Olen kokeillut kaikkia mahdollisia kokoonpanoja paneeleille, mutta tulos on aina samaa luokkaa.
        4kpl sarjaan en ole uskaltanut kokeillut, kun muistaakseni jännite ylityy, tai ainakin on ylärajoilla. Tarkkoja speksejä en tässä nyt muista.
        Pitää ensi viikonloppuna käydä katsomassa nuo ilmoitetut arvot.
        Minulla on invertterilaturi säädin, jossa on 50A mppt lataus säädin.
        Vastaava laite kuin tässä:
        http://www.aurinkosahko.net/product/187/hybridilaite-24v-invertteri-24kw--laturi-60a--mppt-saadin-80a ;
        mutta pienemmällä lataus säätimellä ja laturilla.
        Tekisi mieli kokeilla erillisellä lataus säätimellä, mutta tuon kokoluokan säädintä ei viitsisi kokeilumielessä ostaa. Vaikka ei kai siinä paljoa häviä vaikka sen sitten yrittäisi myydä pois.


      • eroaverkosta.be

        Oletko kokeillut pitää paneelia kädessä ja osoitella ja kohdistella suoraan aurinkoon ja seuraat asennon vaihtelun vaikutusta amppeihin? Juuri oikeassa asennossa saa täydet virrat hetken aikaa.

        Jos paneeli on kiinteästi asennettu, ei parasta virtaa voi saada kuin pienen hetken päivän kuluessa - mikäli aurinko osuu jossakin kaarensa kohdassa kohtisuoraan asemaan paneeliin nähden.


    • dtkyferyy

      Edelleenkään sitä mihin itse paneeli pystyy ei pysty testaamaan luotettavasti jos kuormana on akku jonka virranotossa liikaa muuttuvia tekijöitä.

      • Mökkisähkö24v

        On tuo totta tietysti.
        Mutta kun akut muista lähteistä ottaa vastaan kaiken mitä pystyy antamaan, paitsi paneeleilta.
        Ja kaikki pitäisi olla ohjeiden mukaan tehty ja kaapelointikin yläkanttiin.
        Jos kerran muut ovat saaneet paneeleiltaan enemmän tehoja, eikä minun tilanne muuttunut paneeleita lisäämällä, alan epäillä lataus säätimen toimintaa.


      • Mökkisähkö24v
        Mökkisähkö24v kirjoitti:

        On tuo totta tietysti.
        Mutta kun akut muista lähteistä ottaa vastaan kaiken mitä pystyy antamaan, paitsi paneeleilta.
        Ja kaikki pitäisi olla ohjeiden mukaan tehty ja kaapelointikin yläkanttiin.
        Jos kerran muut ovat saaneet paneeleiltaan enemmän tehoja, eikä minun tilanne muuttunut paneeleita lisäämällä, alan epäillä lataus säätimen toimintaa.

        Mitä mieltä olet, jos testaan niin, että käynnistän jonkin laitteen, joka kuluttaa esim. 1kw
        Mittaan akuilta tulevan virran paneelit irtikytkettynä ja uudestaan niin että, myös paneeleilta tulee virtaa.
        Invertteri käyttää ensisijaisesti paneeleilta tulevaa virtaa.
        Eikö siinä tapauksessa virran muutoksen ja akkujännitteen tulo, kerro paneeleiden tehon??


    • 2000a

      Jos akun jännite on selvästi alle säädetyn arvon,pitäisi nähdä mitä paneelit tuottaa. Jos akun jännite nousee on akku lähes täynnä tai akku ei jostain syystä ota virtaa vastaan. Koita nyt niinkuin aikaisemmin mainitsin,eli mikä on tuotto kahdella samanlaisella paneelilla ja sitten niillä toisella kahdella paneelilla. Jos paneelit pelittää keskenään hyvin,pitäisi amppeerien olla yhteenlaskettu määrä. Itse epäilen että eivät sovi keskenään samaan säätimeen

    • eroaverkosta.be

      > Mitä mieltä olet, jos testaan niin, että käynnistän jonkin laitteen, joka kuluttaa esim. 1kw

      Paneelien tehon sillä hetkellä ja siinä asemassa ehkä pystyisi mittaamaan super-kapasitorilla. 18 voltin super-kapasitori kytketään paneelin antoon ja kellotetaan parhaan jännitevälin nousu. 12 voltin systeemissä 12 - 18 voltin väli.

      Yksinkertaisella laskukaavalla saadaan paneelien kapasitoria varaavan virran arvo, joka käytännössä on sama kuin paras teho akun lataukseen. Voi tietenkin myös kytkeä ampeerimittarin paneelin ja kapasitorin väliin, jolloin laskentoa ei tarvita.

      Oletko mitannut jännitteen säätimen navoista? Pähkäilen juuri samoja asioita oman pikku koevoimalan parissa askaroiden. Tapauksessani pienehköt paneelit eivät riitä nostamaan jännitettä latausmuuntajan navoissa aivan riittävän ylös auton akkua varten (60 - 70 Ah). Koska akkusi ovat valtavan suuret, voi olla kyse samasta asiasta.

      Toisin sanoen kyse voi olla systeemin epäsymmetriasta, jossa paneelit ja akut eivät aivan kohtaa.

      • eroaverkosta.be

        Mietin tällaista kokeilua, jossa akusto jaetaan kahteen 12 voltin klusteriin. Jännitteen jakaja kytkennällä (voltage divider) paneelien tai säätimen jännite jaetaan kahtia. Nyt voisi puolikkaalla akkukapasiteetilla verrata, onko virta suhteessa suurempi kuin koko akustoa ladaten.

        Jännitteen jakajakytkennässä vastusten arvoa vaihtelemalla jännitteen arvoa voi säädellä eli puolikkaalle akkuklusterille voisi antaa suhteessa hieman suuremman jännitteen ja katsoa miltä virta näyttää.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider


    • KaksiTutkintoa

      Hyvä ihme.

      Onko tämä taidokasta trollausta ….. Vai onko kirjoittajat näin kuutamolla sähköön liittyvistä ilmiöistä?

      Paneeleja ei voi muulla kuin aktiivisellatoimintapisteen säädöllä toimimaan maksimihyötysuhteella.

      • eroaverkosta.be

        > Paneeleja ei voi muulla kuin aktiivisellatoimintapisteen säädöllä toimimaan
        > maksimihyötysuhteella.

        Kysehän on siitä, saako akusto tämän hetkisen suurimman latausvirran. Akkujen kapasiteetti vaikuttaa latausvirran suuruuteen. Pienempi akku saa enemmän virtaa (vähäisempi sisäinen vastus).

        Olen kyllä lukenut fysiikan, kemian, biokemian ja astronomian perusteet yliopistossa ja käsitän kuinka napajännitteiden vertailulla akkujen sisäisen vastuksen vaikutus virran suuruuteen voidaan määritellä.

        Säätimen ja akkujen napojen erotusta vertailemalla - jos erotus on liian pieni, akkujen sisäinen vastus hidastaa virran kulkua ja tarvitaan korkeampi napajännite säätimen output-navoissa. Differentiaalia kasvattamalla säätimen ja akun napojen välillä virran suuruutta voidaan kasvattaa. Kun differentiaali on nolla, virran arvo on nolla.

        Täältä jotakin: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sisäinen_resistanssi

        Aloittajalle, taisit mainita, että akut saavat virtaa hyvin joltain muulta laturilta kuin paneeleista. Tuleeko toisen laturin sähkö saman säätimen kautta samoihin napoihin eli voitko vertailla eri jännitelähteiden napajännitteitä samoissa navoissa?

        Jos paneeleilla on samoissa output-navoissa pienempi jännite kuin jollain toisella suurempaa virtaa syöttävällä laturilla, ei virran arvoa voi kasvattaa muuten kuin paneeleiden tehoa eli jännitettä jollakin tavalla nostamalla tai pienentämällä akuston sisäistä vastusta jakamalla akusto pienempiin klustereihin.


      • 2000a
        eroaverkosta.be kirjoitti:

        > Paneeleja ei voi muulla kuin aktiivisellatoimintapisteen säädöllä toimimaan
        > maksimihyötysuhteella.

        Kysehän on siitä, saako akusto tämän hetkisen suurimman latausvirran. Akkujen kapasiteetti vaikuttaa latausvirran suuruuteen. Pienempi akku saa enemmän virtaa (vähäisempi sisäinen vastus).

        Olen kyllä lukenut fysiikan, kemian, biokemian ja astronomian perusteet yliopistossa ja käsitän kuinka napajännitteiden vertailulla akkujen sisäisen vastuksen vaikutus virran suuruuteen voidaan määritellä.

        Säätimen ja akkujen napojen erotusta vertailemalla - jos erotus on liian pieni, akkujen sisäinen vastus hidastaa virran kulkua ja tarvitaan korkeampi napajännite säätimen output-navoissa. Differentiaalia kasvattamalla säätimen ja akun napojen välillä virran suuruutta voidaan kasvattaa. Kun differentiaali on nolla, virran arvo on nolla.

        Täältä jotakin: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sisäinen_resistanssi

        Aloittajalle, taisit mainita, että akut saavat virtaa hyvin joltain muulta laturilta kuin paneeleista. Tuleeko toisen laturin sähkö saman säätimen kautta samoihin napoihin eli voitko vertailla eri jännitelähteiden napajännitteitä samoissa navoissa?

        Jos paneeleilla on samoissa output-navoissa pienempi jännite kuin jollain toisella suurempaa virtaa syöttävällä laturilla, ei virran arvoa voi kasvattaa muuten kuin paneeleiden tehoa eli jännitettä jollakin tavalla nostamalla tai pienentämällä akuston sisäistä vastusta jakamalla akusto pienempiin klustereihin.

        Minun akkuihin menee niin kauvan maximia kunnes akun jännite nousee ja säädin alkaa rajoittamaan. Tosin mppt säätimissä vähenee amppeerit hiukan akkujännitteen noustessa mutta kokonaisteho pysyy samana. On aivan sama laitanko yhden säätimen nollille,muista säätimistä menee edelleen sama virta.


      • mjtyikryhte
        eroaverkosta.be kirjoitti:

        > Paneeleja ei voi muulla kuin aktiivisellatoimintapisteen säädöllä toimimaan
        > maksimihyötysuhteella.

        Kysehän on siitä, saako akusto tämän hetkisen suurimman latausvirran. Akkujen kapasiteetti vaikuttaa latausvirran suuruuteen. Pienempi akku saa enemmän virtaa (vähäisempi sisäinen vastus).

        Olen kyllä lukenut fysiikan, kemian, biokemian ja astronomian perusteet yliopistossa ja käsitän kuinka napajännitteiden vertailulla akkujen sisäisen vastuksen vaikutus virran suuruuteen voidaan määritellä.

        Säätimen ja akkujen napojen erotusta vertailemalla - jos erotus on liian pieni, akkujen sisäinen vastus hidastaa virran kulkua ja tarvitaan korkeampi napajännite säätimen output-navoissa. Differentiaalia kasvattamalla säätimen ja akun napojen välillä virran suuruutta voidaan kasvattaa. Kun differentiaali on nolla, virran arvo on nolla.

        Täältä jotakin: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sisäinen_resistanssi

        Aloittajalle, taisit mainita, että akut saavat virtaa hyvin joltain muulta laturilta kuin paneeleista. Tuleeko toisen laturin sähkö saman säätimen kautta samoihin napoihin eli voitko vertailla eri jännitelähteiden napajännitteitä samoissa navoissa?

        Jos paneeleilla on samoissa output-navoissa pienempi jännite kuin jollain toisella suurempaa virtaa syöttävällä laturilla, ei virran arvoa voi kasvattaa muuten kuin paneeleiden tehoa eli jännitettä jollakin tavalla nostamalla tai pienentämällä akuston sisäistä vastusta jakamalla akusto pienempiin klustereihin.

        Sinulla on sisäiset vastukset akkujen koon suhteessa sekaisin.


    • KaksiTutkintoa

      Ihan asian selventämiseksi:

      Paneelia tulee kuormittaa sellaisella virralla Ip, jolla saadaan suurin teho Wp ulos paneelista.
      Kun kuormitusvirtaa muutetaan, muuttuu paneelin antama jännite Up. joten ei ole yhtä oikeata toimintapistettä, esim lämpötila vaikuttaa voimakkaasti.


      Paneelilta saatu energia ajetaan välijännitteeksi Uv, jota säilytetään kondensaattorissa, tietenkin hyvin lyhyen aikaa, ja osa energiasta kulkee suoraan.

      Sitten kohti akkua:

      Suuremmalla akustolla on pienempi sisäinenresistanssi, pienemmällä akustolla on suurempi sisäinen resistanssi, ihan tiedoksi.

      lataushakkuri toteuttaa taasen seuraavaa:
      Nostetaan antojännitettä kunnes, akun latausvirta Ia on haluttu.
      Rajoittavina tekijöinä ovat:
      Max Ia lataus.
      Max Ua lataus.
      Max teho paneelilta Ip x Up > Ia x Ua

      Max Ia = Wp-(häviöt) / Ua

      Tarvitaan yhteys paneelin kuormitushakkurin ja akun lataushakkurin välille, siten että energiatasapaino säilyy.


      Kun akku tulee täyteen, lataus hakkuri laskee antojännitettää siten että akun jännite ei ylitä Max Ua 14.7V asetettua. kun näin tapahtuu, laskee lataushakkuri jännitteen viellä alemmaksi noin 13.7 V Toiminta ei ole oikeasti ihan näin suoraviivaisata.

      Miksi tarvitaan kaksi hakkuria: koska paneelin kuormitusvirta on käytännössä aina eri kuin haluttu latausvirta. Jotta voitaisiin säätää molempia virtoja toisistaan riippumatta, tarvitaan väliin välijännite piiri (minimissään yksi kondensaattori)

      Tälläinen hakkurikaksikko on nykyisin ihan tavallista nykyisin, boost/buck.

    • onkomuakustusilmään

      Minä laitoin katolle 270 watin paneelin, kun akussa on tilaa ja täysaurinko suoraan paneeliin, niin säätimen näyttö näyttää että 245wattia olis latausta, miksi ei 270W?

    • eroaverkosta.be

      Juuri testattu päivä taikka kaksi sitten, samoilta paneeleilta suurempi latausvirta pienemmän kapasiteetin akulle eli jännitedifferentiaali suurempi säätimen ja akun napojen välillä kuin isolle akulle.

      Ampeerimittaria ei välttämättä tarvita virran voimakkuuden tai ainakin voimakkuuden vertailun selvittämiseen vaan napajännitteiden erotus kertoo. Mittaus säätimen lähtönavoista ja akun navoista - erotus on jännitedifferentiaali. Jännitedifferentiaali on sama asia kuin virran voimakkuus.

      Kun differentiaali on nolla eli molemmissa navoissa tasan sama jännite (poislukien johtimien vastus), virtaa ei kulje. Mitä suurempi differentiaali, sitä voimakkaampi virta (virtaus).

      Virta kulkee ylhäältä alaspäin - suuremmasta jännitteestä pienempään.

    • eroaverkosta.be

      > näyttö näyttää että 245wattia olis latausta, miksi ei 270W?

      Kiinteässä paneeliasennuksessa maksimilatausvirta saadaan vain hetkellisesti päivän aikana - mikäli siis aurinko osuu täsmälleen kohtisuoraan paneelia kohti. Ei asteen, parin taikka viiden heitolla vaan juuri kohtisuoraan - vain sillä hetkellä tehoa on se mitä paneelin takana lukee.

    • eroaverkosta.be

      > Sinulla on sisäiset vastukset akkujen koon suhteessa sekaisin.

      No hyvä, käytetään sitten sanaa kuormitus, joka on sisäiselle resistanssille käänteinen arvo.

      Isompi akku on suurempi kuorma virtalähteelle eli vetää virtalähteen voltteja alas enemmän - nyt jännitedifferentiaali pienenee eli latausvirta pienenee.

      Jos aloittaja saisi jostakin 2 kpl 50 Ah auton akkuja kokeiluun ja kytkisi ne sarjaan ja sitten paneeleihin, niin saisi selville onko nykyiset akut paneeleille liian isot. Todennäköisesti latausvirta kasvaa mutta kasvaako niin paljon, että se selittäisi erotuksen paneelien maksimin ja tämän hetkisen tuoton välillä.

    • eroaverkosta.be

      Omassa pikku koevoimalassani havaitsin auton akkua ladatessa, että akun jännite ei nouse toivottuun tahtiin vaikka periaatteessa amppeja olikin liikkeellä riittävästi (1 - 3 amppia).

      Nyt yritän selvittää mikä on paras tapa rajoittaa virtaa hieman, jotta akulla napajännite olisi latauksen aikana nykystä korkeampi eli sama kuin autossa (14.5 volttia) - tällä jännitteellä lataa auton akkua vaikka pienemmällä virrallakin. Kyseessä on vakiojännitelaturi (constant volt).

      Toinen hyvä laturi on ollut C-Tekin laturi, joka nostaa voltteja akulla mutta jännite pyörii hieman kaikenaikaa - noin 0.05 voltin sykli. Toisin sanoen virta sykkii. Ja tämä sykkivä virta tuntuu lataavan akkuja todella hyvin vaikka latausjännite ei olekaan 14.5 vaan lähtee nousemaan akun sen hetkisen jännitteen arvosta - kyseessä on vakiovirtalaturi (constant current) ja latausalgoritmi, jollainen saattaisi olla käyttökelpoinen etenkin pienempien paneelien yhteydessä.

      Toisin sanoen aurinkolaturi saattaisi toimia parhaiten, jos siinä pyörisi C-Tekin algoritmi. Se ei tarvitse 14.5 voltin latausjännitettä vaan lähtee nopsaan nostamaan akun jännitettä alhaalta sykkivällä virralla.

    • 2000a

      Jotenkin tuntuu että osa testeistä on tasoa.. Tulitikku vedessä on vaakatasossa eli maapallo on litteä

      • eroaverkosta.be

        Nopein testi ketjun aloittajalle on hankkia kaksi auton akkua, kytkeä sarjaan ja verrata latausvirtaa nykyisiin akkuihin verrattuna. Jos nyt on 1500 Ah akkua, niin siitä pudottamalla akkukapasiteetin yhteen kymmenykseen tai kahdenteenkymmenenteen osaan kertoo onko olennaista eroa latausvirrassa.

        Mikäli ero on merkittävä, nykyiset akut vain ovat liian suuret ja vetävät paneelien jännitteen liian alas - latausvirran arvo jää matalaksi tai vaihtoehtoisesti säädin rajoittaa virtaa pitääkseen riittävää latausjännitettä yllä.


      • 2000a
        eroaverkosta.be kirjoitti:

        Nopein testi ketjun aloittajalle on hankkia kaksi auton akkua, kytkeä sarjaan ja verrata latausvirtaa nykyisiin akkuihin verrattuna. Jos nyt on 1500 Ah akkua, niin siitä pudottamalla akkukapasiteetin yhteen kymmenykseen tai kahdenteenkymmenenteen osaan kertoo onko olennaista eroa latausvirrassa.

        Mikäli ero on merkittävä, nykyiset akut vain ovat liian suuret ja vetävät paneelien jännitteen liian alas - latausvirran arvo jää matalaksi tai vaihtoehtoisesti säädin rajoittaa virtaa pitääkseen riittävää latausjännitettä yllä.

        Vielä kerran. Jos akkujen jännite on alle säätimen jännitearvon,akku ottaa vastaan kaiken. Jännite nousee akussa vasta,kun se ei ota enään virtamäärää vastaan,siksi autossakin nousee jännite heti 14v kun laturissa on enemmän tehoa kuin mitä akku pystyy ottamaan vastaan. KARKEA arvio on niin että akku ottaa vastaan niin monta amppeeria kuin kapasiteetista puuttuu. Eli 100A puoliksi varattu ehjä akku ottaa 50A virtaa jos jännite säädetty noin 14.5v ja akun täyttyessa A määrä pienenee ollen lopuksi alle yhden amp. Huono pieni sulfatoitunut akku ei ota koskaan paljoa virtaa vastaan vaan jännite nousee heti ylös ellei ole jo niin huono ettei edes virta kulje jolloin jännitteetkin ovat alhaalla.


    • eroaverkosta.be

      > Jos akkujen jännite on alle säätimen jännitearvon,akku ottaa vastaan kaiken.

      Akku voi ottaa vastaan enemmän kuin paneelilta voi saada. Säädin rajoittaa virtaa pitääkseen latausjännitettä yllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      172
      5831
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3644
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      80
      2536
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      37
      2069
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1872
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      43
      1827
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1752
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1636
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1492
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      37
      1418
    Aihe