eli jalkapohjan jännekalvon rappeuma/tulehdus? Kuinka kauan kesti?
Minulla on ollut nyt muutaman kuukauden, lääkäri sanoi että saattaa kestää kaksikin vuotta ennenkuin paranee. Kylmä ja jumppa tekee hyvää, tulehduskipulääkettä tarvittaessa, mutta mitään varsinaista parannuskeinoa ei ole, paranee itsestään sitten kun paranee. Välillä on aika kivulias, kantapää ei kestä astua yhtään, silloin ei lenkkeillä. Netin mukaan kipeä vain levon jälkeen, mutta minulla kipeä kyllä muulloinkin. Netin mukaan myös voidaan hoitaa kortisonilla, mutta lääkäri sanoi ettei nykyään hoideta, vahingoittaa kantapään rasvakerrostumaa.
Onko teillä ollut plantaarifaskiitti
86
3748
Vastaukset
Minulla ei ole.
On vaan keväällä ostetut kesä-kengät.
Leski-nimmarilla on kaikki taudit, vammat, yli-painot sekä valituksen-aiheet.
Rulla-tuolikin on hänellä.
Eiköhän hänen perästään kuulu kohta.
H.- Bengalitikku
Luulisi, että uiminen tekisi hyvää jalalle? Liikuntaa, missä paino ei ole jalalla.
Mitäs tuumaat? Bengalitikku kirjoitti:
Luulisi, että uiminen tekisi hyvää jalalle? Liikuntaa, missä paino ei ole jalalla.
Mitäs tuumaat?Olet oikeassa, uiminen tässä tilanteessa hyvä liikuntamuoto.
- puiminenkin.liikuntaa
pal kirjoitti:
Olet oikeassa, uiminen tässä tilanteessa hyvä liikuntamuoto.
naimistakaan ei lääkäri kieltäne.
On minulla ollut, mutta en minä sellaisen itsestään parantuvan pikkuvaivan takia lääkäriin rynninyt.
Aikansa se kesti ja kipeä oli. Töissä kävin silti ja ilman särkylääkkeitä. Kävelemään pystyi, kun laittoi pesusienen kenkään kantapään alle ja jumppaliikkeet sellaiseen löytyy netiltä.
Siitä se sai alkunsa, kun yhden kesän hipsuttelin ihan kannattomissa läpykkäissä, mutta oppia ikä kaikki.- mullakin.ollut
Vaikuttaa enempi luupiikiltä tuo vaivasi.
Plantaarifaskiitti on eri vaiva, jalkapohjassa, ei kantapäässä. mullakin.ollut kirjoitti:
Plantaarifaskiitti on eri vaiva, jalkapohjassa, ei kantapäässä.Kyllä plantaarifaskiitti kipuilee kantapäässä mutta myös jalkapohjassa.
- mullakin.ollut
pal kirjoitti:
Kyllä plantaarifaskiitti kipuilee kantapäässä mutta myös jalkapohjassa.
Mutta luupiikki vain kantapäässä
mullakin.ollut kirjoitti:
Plantaarifaskiitti on eri vaiva, jalkapohjassa, ei kantapäässä.No niinpähän just, sama juttuhan se:
"Plantaarifaskiittia esiintyy ihmisillä, jotka seisovat ja kävelevät paljon, ja enemmän miehillä kuin naisilla. Taudin riskiä lisäävät myös keski-ikä ja ylipaino. 70 prosentille kehittyy jänteen kiinnityskohtaan luupiikki, joka näkyy röntgenkuvassa kantaluun kärjessä piikkimäisenä luuna osoittaen kantapohjasta varpaisiin päin."Tellukka kirjoitti:
No niinpähän just, sama juttuhan se:
"Plantaarifaskiittia esiintyy ihmisillä, jotka seisovat ja kävelevät paljon, ja enemmän miehillä kuin naisilla. Taudin riskiä lisäävät myös keski-ikä ja ylipaino. 70 prosentille kehittyy jänteen kiinnityskohtaan luupiikki, joka näkyy röntgenkuvassa kantaluun kärjessä piikkimäisenä luuna osoittaen kantapohjasta varpaisiin päin."Luupiikkikö? Joo, paranee kun hikoilee liikakilot pois. Lihavuuden aiheuttama. Luu alkaa kasvattamaan lisäluuta painon alla.
korpikirjailija kirjoitti:
Luupiikkikö? Joo, paranee kun hikoilee liikakilot pois. Lihavuuden aiheuttama. Luu alkaa kasvattamaan lisäluuta painon alla.
Voi että, kun miten minä hikoilin jo vuosikaudet ennenkun se piikki tuli, eikä ylipainosta tietoakaan silloin vielä. Jospa se johtuikin ylipainon puuttumisesta minulla, koska nyt ei ole vuosikausiin vaivannut.
Minulla nopeutti sen paranemista se, kun piti jalkaansa päkiän kohdalta rapun reunalla ja siitä pingoitti kantapäätä alaspäin niin, että pohkeessa tuntui. Ja rappujahan minulla riitti. Kun vain välillä muisti, että niitähän piti siivotakin ...Tellukka kirjoitti:
Voi että, kun miten minä hikoilin jo vuosikaudet ennenkun se piikki tuli, eikä ylipainosta tietoakaan silloin vielä. Jospa se johtuikin ylipainon puuttumisesta minulla, koska nyt ei ole vuosikausiin vaivannut.
Minulla nopeutti sen paranemista se, kun piti jalkaansa päkiän kohdalta rapun reunalla ja siitä pingoitti kantapäätä alaspäin niin, että pohkeessa tuntui. Ja rappujahan minulla riitti. Kun vain välillä muisti, että niitähän piti siivotakin ...Jospa olet kävellyt siten, että paino kohdistui yhteen tiettyyn kohtaan, niinpä apupiikki alkoi kasvamaan. 😶
Jospa olet kävellyt siten, että paino kohdistui yhteen tiettyyn kohtaan, niinpä apupiikki alkoi kasvamaan. 😶
Pitäisipä harjoitella pystyykö niin yleensä kävelemään.
Kyllä se siitä jalkapohja jänteestä johtuu luupiikki.- Korppistutkiasiaa
Tellukka kirjoitti:
Pitäisipä harjoitella pystyykö niin yleensä kävelemään.
Kyllä se siitä jalkapohja jänteestä johtuu luupiikki.Luin tietoa luupiikistä.
"Jalan virheasennot tai toimintahäiriöt, kuten jalan ylipronaatio tai pronaatiovaiheen pitkittyminen voivat olla syitä plantaarifaskiitin kehittymiselle. Plantaarifaskiittia esiintyy kuitenkin myös henkilöillä, joilla on ns. korkeakaarinen jalka. Myös ylipaino on plantaarifaskiitin riskitekijä." Korppistutkiasiaa kirjoitti:
Luin tietoa luupiikistä.
"Jalan virheasennot tai toimintahäiriöt, kuten jalan ylipronaatio tai pronaatiovaiheen pitkittyminen voivat olla syitä plantaarifaskiitin kehittymiselle. Plantaarifaskiittia esiintyy kuitenkin myös henkilöillä, joilla on ns. korkeakaarinen jalka. Myös ylipaino on plantaarifaskiitin riskitekijä."Tuossa ei ole mitään uutta, turhaa noita netistä löytyviä juttuja on tänne kopioida.
Korppistutkiasiaa kirjoitti:
Luin tietoa luupiikistä.
"Jalan virheasennot tai toimintahäiriöt, kuten jalan ylipronaatio tai pronaatiovaiheen pitkittyminen voivat olla syitä plantaarifaskiitin kehittymiselle. Plantaarifaskiittia esiintyy kuitenkin myös henkilöillä, joilla on ns. korkeakaarinen jalka. Myös ylipaino on plantaarifaskiitin riskitekijä."Virheasennon hyväksyn, sillä se oli ihan selvästi seurausta siitä, että käytin kesän niitä läpykkäitä, joissa ei ollut kantaa yhtään.
pal kirjoitti:
Tuossa ei ole mitään uutta, turhaa noita netistä löytyviä juttuja on tänne kopioida.
Ihan tosi.
Kyllä ne on jokainen jo tutkinut, jolla se vaiva on ollut.- RealistiN
pal kirjoitti:
Tuossa ei ole mitään uutta, turhaa noita netistä löytyviä juttuja on tänne kopioida.
Jonkun on aina vedettävä ylipainokortti esiin, vaikka ei ole mitään hajua minkä seurauksena jokin vaiva on syntynyt, outoa.
- Korppis..hyvääyötä
pal kirjoitti:
Katsos kun täällä korvessa olen luupiikistä ikäni kuullut puhuttavan, Sinulla on hienonpi sairaus kuten nimikin kertoo plantaarifaskiitti. Pitihän minun tarkistaa mitä se tarkoittaa. Minä kun kirjoitin samasta asiasta kansanomaisesti en silleen hienosti ; ) No, kiva, että meni perille kun liitin saman asian hienommin sanottuna.
Korppis..hyvääyötä kirjoitti:
Katsos kun täällä korvessa olen luupiikistä ikäni kuullut puhuttavan, Sinulla on hienonpi sairaus kuten nimikin kertoo plantaarifaskiitti. Pitihän minun tarkistaa mitä se tarkoittaa. Minä kun kirjoitin samasta asiasta kansanomaisesti en silleen hienosti ; ) No, kiva, että meni perille kun liitin saman asian hienommin sanottuna.
Ne jotka eivät asiasta mitään tiedä, tai ei ole asiasta kokemusta, kommentoivat ahkerimmin.
pal kirjoitti:
Ne jotka eivät asiasta mitään tiedä, tai ei ole asiasta kokemusta, kommentoivat ahkerimmin.
No minulla siitä on kokemusta, mutta eihän sitä millään voi sinun kipuusi edes verrata, koska en heittäytynyt makaamaan ja popsimaan buranaa liikuntavammaisena.
RealistiN kirjoitti:
Jonkun on aina vedettävä ylipainokortti esiin, vaikka ei ole mitään hajua minkä seurauksena jokin vaiva on syntynyt, outoa.
Sen ylipainokortin vetävät yleensä esiin ne, joilla on itsellään ollut ylipaino-ongelmia.
Samoin alkoholikortin vetävät esiin ne joilla on ollut alkoholiongelmia.
etc ...- RealistiN
pal kirjoitti:
Niin, ja tässä ketjussa näyttää sotkeutuneen kaksi eri vaivaa keskenään. Ainakaan itselläni ei plantaarifaskiitin seurauksena tullut luupiikki ollut lainkaan kipeä, se vaan näkyi siellä röntgenkuvassa.
RealistiN kirjoitti:
Niin, ja tässä ketjussa näyttää sotkeutuneen kaksi eri vaivaa keskenään. Ainakaan itselläni ei plantaarifaskiitin seurauksena tullut luupiikki ollut lainkaan kipeä, se vaan näkyi siellä röntgenkuvassa.
Juuri noin, mutta kuten sanottu, kun ei asiasta mitään tiedetä.............
pal kirjoitti:
Juuri noin, mutta kuten sanottu, kun ei asiasta mitään tiedetä.............
No, taidanpa tietääkin minkälainen vaiva on luupiikki kantapäässä.
Sain luupiikin syynä jalkoja rasittava fyysinen kova työ ja ylipaino.
30 kg painon pudotus. Se oli siinä, eikä ole uusinut. Nyt tosin ei ole ylipainoa, mutta kova touhuaja olen vieläkin.
Mökillä tykkään juoksennella croceilla tai avojaloin. Muuten joustavapohjaisilla kangaskengillä.
Plantaarifaskiittia minulla ei kai sitten ole ollut koska en tiedä siitä mitään.RealistiN kirjoitti:
Sama vaiva, mutta sinulla ei nähtävästi ehtinyt kehittyä siihen kunnon luupiikkiä:
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/luupiikki_pistaa_kantapaassaTellukka kirjoitti:
Sama vaiva, mutta sinulla ei nähtävästi ehtinyt kehittyä siihen kunnon luupiikkiä:
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/luupiikki_pistaa_kantapaassaMielenkiintoista keskustelua... teemana, minä olen sairaampi, kuin sinä, minä tiedän parhaiten sen kivun ja tuskan, sinä et mitään tiedä...pah ; )
Voi tätä vanhaksi tulemista. Ennen leuhkittiin taidoilla nyt nivelten ja kehon kulumilla. Pillereillä ja leikkauksilla.
Näinhän se menee livessäkin kun tapaa vanhoja ystäviä, vaivojen vaihtoa ja niitähän riittää.- osuiomaannilkkaan
Mielenkiintoista keskustelua... teemana, minä olen sairaampi, kuin sinä, minä tiedän parhaiten sen kivun ja tuskan, sinä et mitään tiedä...pah ; )
Voi tätä vanhaksi tulemista. Ennen leuhkittiin taidoilla nyt nivelten ja kehon kulumilla. Pillereillä ja leikkauksilla.
Näinhän se menee livessäkin kun tapaa vanhoja ystäviä, vaivojen vaihtoa ja niitähän riittää.niimpä!!!! eniten täällä onkin taidettu lukea sinun vaivoistasi, ottaako pattiin kun joku muukin avautuu, eikä edes noteeraa vaikka yrität panna paremmaksi :))))
Mielenkiintoista keskustelua... teemana, minä olen sairaampi, kuin sinä, minä tiedän parhaiten sen kivun ja tuskan, sinä et mitään tiedä...pah ; )
Näinhän se menee livessäkin kun tapaa vanhoja ystäviä, vaivojen vaihtoa ja niitähän riittää.No eikö vaan. Voi näitä nykyajan nuoria!
Mitä hienompi nimi vaivalla, niin sitä parempi ja sen vakavampi harvinaisempi ja vaivalloisempi tauti, mistä kukaan muu ei tiedä mitään.
Minä en lääkäriin sen kanssa edes mennyt, kun se vaiva on niin yleinen ja tiesin jo toisten ja niin monien kertomana, ettei siihen mitään nopeasti vaikuttavaa taikalääkettä ole (muuta kuin ehkä tohtori iskee sen kortisonipiikin) ja että se menee aikaa myöten ohi kuitenkin.
Kiusallista se on, sen lupaan, mutta eikö siinä mennä jo äärimmäisyyksiin, että aletaan käyttämään kyynärsauvoja tai linnoittaudutaan makaamaan sänkyyn ...osuiomaannilkkaan kirjoitti:
niimpä!!!! eniten täällä onkin taidettu lukea sinun vaivoistasi, ottaako pattiin kun joku muukin avautuu, eikä edes noteeraa vaikka yrität panna paremmaksi :))))
Niinpä, käy niin hitosti kateeksi kun ei ole luupiikkiä kantapäässä. Tai tuota hienompaa versiota plantaarifaskiittia jalkapohjassa.
Leski kirjoitti, että kirjoitan tylsistä tekemisistäni. Nyt sinä, että olen vaivojen valittaja. No, kommentoit kuitenkin.Tellukka kirjoitti:
No eikö vaan. Voi näitä nykyajan nuoria!
Mitä hienompi nimi vaivalla, niin sitä parempi ja sen vakavampi harvinaisempi ja vaivalloisempi tauti, mistä kukaan muu ei tiedä mitään.
Minä en lääkäriin sen kanssa edes mennyt, kun se vaiva on niin yleinen ja tiesin jo toisten ja niin monien kertomana, ettei siihen mitään nopeasti vaikuttavaa taikalääkettä ole (muuta kuin ehkä tohtori iskee sen kortisonipiikin) ja että se menee aikaa myöten ohi kuitenkin.
Kiusallista se on, sen lupaan, mutta eikö siinä mennä jo äärimmäisyyksiin, että aletaan käyttämään kyynärsauvoja tai linnoittaudutaan makaamaan sänkyyn ...Kesä lynkäten tai ei ; )
- vähättelemättävaivaa
Tellukka kirjoitti:
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/luupiikki_pistaa_kantapaassaluupiikkihän ei ole se ongelma tai kivun aiheuttaja, vaan seuraus joka paranee itsestään http://www.ts.fi/teemat/1074135412/Plantaarifaskiitti eli kantakalvon tulehdus yleisin syy kantapaakipuun
- RealistiN
Tellukka kirjoitti:
No eikö vaan. Voi näitä nykyajan nuoria!
Kiusallista se on, sen lupaan, mutta eikö siinä mennä jo äärimmäisyyksiin, että aletaan käyttämään kyynärsauvoja tai linnoittaudutaan makaamaan sänkyyn ...Tämä oli varmaan tarkoitettu minulle, sillä en muiden huomannut ketjussa maininneen käyttäneensä kyynärsauvoja. Vaan jos toinen onkin heikompi toista? Silloin kun jalalle ei voi lainkaan varata ja luvatut työt on tehtävä, niin eipä paljon vaihtoehtoja yrittällä ole. Jos ortopedi sanoo ettei vaiva parane ilman lepuuttamista, venytystä ja tulehduskipulääkekuuria, niin onhan se toteltava jos kuntoon mielii, näin minä sen näen ... no vältinhän sentään sen makoilemaan jäämisen. Pidän vielä toistaiseksi lääkäriä pätevämpänä arvioimaan vammani laatua, vaikka tuleehan täältä palstatohtoreiltakin hoito-ohjeita pilvin pimein.
RealistiN kirjoitti:
Tämä oli varmaan tarkoitettu minulle, sillä en muiden huomannut ketjussa maininneen käyttäneensä kyynärsauvoja. Vaan jos toinen onkin heikompi toista? Silloin kun jalalle ei voi lainkaan varata ja luvatut työt on tehtävä, niin eipä paljon vaihtoehtoja yrittällä ole. Jos ortopedi sanoo ettei vaiva parane ilman lepuuttamista, venytystä ja tulehduskipulääkekuuria, niin onhan se toteltava jos kuntoon mielii, näin minä sen näen ... no vältinhän sentään sen makoilemaan jäämisen. Pidän vielä toistaiseksi lääkäriä pätevämpänä arvioimaan vammani laatua, vaikka tuleehan täältä palstatohtoreiltakin hoito-ohjeita pilvin pimein.
No tottakai, jos kerran "liäkäri miäräs liäkkeet".
Ja onhan se nyt paljon raskaampaa jaloille olla yrittäjä kuin rappusiivoojana, joka voi nojata mopin varteen. Ymmärrän minä sinua.- hienosekin
Niinpä, käy niin hitosti kateeksi kun ei ole luupiikkiä kantapäässä. Tai tuota hienompaa versiota plantaarifaskiittia jalkapohjassa.
Leski kirjoitti, että kirjoitan tylsistä tekemisistäni. Nyt sinä, että olen vaivojen valittaja. No, kommentoit kuitenkin.Äläs nyt. Olihan sinulla hiljattain Hernia inguinalis.
- RealistiN
Tellukka kirjoitti:
No tottakai, jos kerran "liäkäri miäräs liäkkeet".
Ja onhan se nyt paljon raskaampaa jaloille olla yrittäjä kuin rappusiivoojana, joka voi nojata mopin varteen. Ymmärrän minä sinua.En tiedä miksi viestini näyttävät närästävän sinua. Missään vaiheessa en maininnut että yrittäjyys olisi raskasta jaloille, tai ainakaan raskaampaa kuin rappusiivous. Itseni työllistäjänä minulla vaan ei ole varaa olla saikulla tai höllätä työtahtia, jos se aiheuttaa työn valmistumisen myöhästymisen.
Minä en ymmärrä sinua, joten lopetan tämän sätin tähän. hienosekin kirjoitti:
Äläs nyt. Olihan sinulla hiljattain Hernia inguinalis.
Puhumattakaan..... columna vertebralis, spina vertebralisessani on hiusmurtuma kohdassa vertebra lumbalis 2:ssa. 🤣
RealistiN kirjoitti:
En tiedä miksi viestini näyttävät närästävän sinua. Missään vaiheessa en maininnut että yrittäjyys olisi raskasta jaloille, tai ainakaan raskaampaa kuin rappusiivous. Itseni työllistäjänä minulla vaan ei ole varaa olla saikulla tai höllätä työtahtia, jos se aiheuttaa työn valmistumisen myöhästymisen.
Minä en ymmärrä sinua, joten lopetan tämän sätin tähän.Täällä on valitettavasti aika vaikeaa saada asiallista keskustelua aikaiseksi mistään aiheesta, mutta ollaan sen verran viisaita että ohitetaan nuo asiattomat palstalla riehujat.
RealistiN kirjoitti:
En tiedä miksi viestini näyttävät närästävän sinua. Missään vaiheessa en maininnut että yrittäjyys olisi raskasta jaloille, tai ainakaan raskaampaa kuin rappusiivous. Itseni työllistäjänä minulla vaan ei ole varaa olla saikulla tai höllätä työtahtia, jos se aiheuttaa työn valmistumisen myöhästymisen.
Minä en ymmärrä sinua, joten lopetan tämän sätin tähän.No eihä sille mittää voi. Lopetat kun lopetat sättäilyn. Oishan tuota ollut kiva jatkaa
https://www.youtube.com/watch?v=ot2gVJu5cCwpal kirjoitti:
Täällä on valitettavasti aika vaikeaa saada asiallista keskustelua aikaiseksi mistään aiheesta, mutta ollaan sen verran viisaita että ohitetaan nuo asiattomat palstalla riehujat.
Jos sinäkin tulisit sieltä divernikkelistäsi alas ja keskustelisit ihan suomalaisilla vastineilla niin voisi syntyä asiallista keskusteluakin.
Annoi ymmärtää, että emme ymmärrä mitään ja nyt aloimme jo riehumaan. No, pidä luupiikkisi.- taattutavaramerkki
Jos sinäkin tulisit sieltä divernikkelistäsi alas ja keskustelisit ihan suomalaisilla vastineilla niin voisi syntyä asiallista keskusteluakin.
Annoi ymmärtää, että emme ymmärrä mitään ja nyt aloimme jo riehumaan. No, pidä luupiikkisi.hih, hih, kaksi vieraskielistä sanaa tänään ja tietysti molemmat väärin, miten hitossa sä pärjäät siellä ulkomailla ?????????????
taattutavaramerkki kirjoitti:
hih, hih, kaksi vieraskielistä sanaa tänään ja tietysti molemmat väärin, miten hitossa sä pärjäät siellä ulkomailla ?????????????
Intiit, ampöliivepöl, inteet.
taattutavaramerkki@
Lisään....
Puhut ilmeisesti ulkomaankieliä siten kuin ne kirjoitat? Tuletko ymmärretyksi?
Tässäpä älykkyystesti sinulle, ymmärrätkö?
Cmabrigden yilopitson tuktimusken muakaan ei ole väilä msisä jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat, aiona täkreä aisa on, että esnimmäinen ja viimienen kijrain ovat oikelila piakiolla. Loput voiavt olla missä jäjretsyskessä tahasna ja imhinen voi sitli lukea tesktin ongemlitta, koksa aiovt eiävt lue jokaitsa kijraitna eriskeen, vain sanan kokoniasuuetna.- isohoo
Näinhän se menee livessäkin kun tapaa vanhoja ystäviä, vaivojen vaihtoa ja niitähän riittää.Minä luulen että korpikirjailija on kuitenkin ollut lihavana suurin ja kaunein!
- RealistiN
On ollut, nilkan nivelsidevamman ja väärän jalkaterän asennon seurauksena, ikävä ja aika pitkäkestoinen vaiva, ei parantunut ennen kun uskoin ja jätin kaiken muun paitsi välttämättömän kävelyn ja seisomisen pois. Aluksi käytin kyynärsauvoja muutaman viikon ja sen jälkeen apunani oli jalkaholvia tukevat geelipohjalliset kävelykengissä ja joissain kengissä joihin ne eivät käyneet käytin sellaisia silikoni kantalappuja missä oli reikä keskellä luupiikin kohdalla. Huom! tärkeää että käytät kantalappuja molemmissa jaloissa vaikka vain toinen kanta on kipeä. Särkylääkettä kuuriluontoisesti, itse söin 1 kk 3 x 400 burana vatsansuojalääkkeet ja niinä päivinä kun oli pakko liikkua enemmän niin lisäksi vielä para-tabsia. Noin puoli vuotta meni ennen kun oli oireeton.
Geelipohjalliset minunkin pitäisi hankkia, mutta pohjalliset ovat ongelmallisia kun eivät mahdu kuin harvoihin kenkiin. Silikonikantalaput olen hankkinut, eihän ne vaivaa paranna mutta helpottavat olemista, onneksi ei ole luupiikkiä, ainakaan vielä. Tuo lääkkeiden määrä hirvittää, minulla kuusisatasta buranaa ja vatsansuojalääkettä kuurina. Sinulla meni siis "vain" puoli vuotta, lohdullista kuulla ettei välttämättä lääkärin mainitsemaa kahta vuotta parantuminen vie. Kiitos sinulle!
- RealistiN
pal kirjoitti:
Geelipohjalliset minunkin pitäisi hankkia, mutta pohjalliset ovat ongelmallisia kun eivät mahdu kuin harvoihin kenkiin. Silikonikantalaput olen hankkinut, eihän ne vaivaa paranna mutta helpottavat olemista, onneksi ei ole luupiikkiä, ainakaan vielä. Tuo lääkkeiden määrä hirvittää, minulla kuusisatasta buranaa ja vatsansuojalääkettä kuurina. Sinulla meni siis "vain" puoli vuotta, lohdullista kuulla ettei välttämättä lääkärin mainitsemaa kahta vuotta parantuminen vie. Kiitos sinulle!
Oletko käynyt fyssarilla saamassa venytysohjeet?
RealistiN kirjoitti:
Oletko käynyt fyssarilla saamassa venytysohjeet?
Sain lääkäriltä ohjeet venyttelyyn.
- RealistiN
pal kirjoitti:
Sain lääkäriltä ohjeet venyttelyyn.
Työskentelin ennen lähes koko päivän seisaaltaan, mutta vaivan seurauksena päädyin ostamaan jokaiseen työpisteeseeni satulatuolin. Aluksi työskentely oli vähän hankalaa ja selkä kipeytyi, mutta nykyään en vaihtaisi enää takaisin jaloilleni.
- Yleensä.itselääkitsen
En tunne noita latinalaisia sairauksia.
Minulla on vain kotimaisia vaivoja, kuten w*tun jalkapohjat, saa*tanan syylä, per*eleen pottuvarvas, hele*etin hipiäkutina jne. On ollut. Ensimmäinen kerta kesti 2vuotta parantua täysin kivuttomaksi lähes täydellisellä levolla. Ja oli todella kipeä liioittelematta yhtään. Uusii todella helposti, jolloin lepo auttaa. Itselleni tuli rasitusvammana. Ei naurata vieläkään kahden vuoden ajallinen erakoituminen kotiin.
Parasta lääkettä oli niin pehmeäpohjaiset tossut ( kotona hoidettaessa), joka esti askeltaessa tärähtelyn tai ainakin vaimensi sitä. Hoidin laittamalla villasukkia päällekkäin jalkaan ja pitämällä pehmeäpohjaisia kotitossuja. Ne myös toimivat lämpöhoitoina. Yleensä kipeää jalkaa oli vain lepuutettava välttämällä liikkumista tai minimoimalla sitä.
Aiheesta en tämän enempääNocomment2 kirjoitti:
Parasta lääkettä oli niin pehmeäpohjaiset tossut ( kotona hoidettaessa), joka esti askeltaessa tärähtelyn tai ainakin vaimensi sitä. Hoidin laittamalla villasukkia päällekkäin jalkaan ja pitämällä pehmeäpohjaisia kotitossuja. Ne myös toimivat lämpöhoitoina. Yleensä kipeää jalkaa oli vain lepuutettava välttämällä liikkumista tai minimoimalla sitä.
Aiheesta en tämän enempääParas lääke löytyy kenkäkaupasta, oli tohtori sanonut sisarelleni, kun hänellä oli luupiikki kantapäässä.
Hyvä ohje. Minulla nyt vaan sattui olemamaan samanaikaisesti lonkan nivelrikko ja iskias tämän plantantaarifaskiitin kanssa. Ei siinä enää auttanut urheilutossujen vaihto kävelykenkiin, vaan kotona pehmytpohjaisten kotitossujen päällä ontuminen, nilkutus ym vaivalloinen ja hyvin varovainen liikkuminen. Onneksi paranivat, nivelrikko tosin jäi.
Eteenpäin on elävän mieli, vaikka miten- Näinsennäen
"Tohtorit" tietävät hyyyvin vähän jalkaongelmista ja -sairauksista. Niiden kanssa kannattaa ihan oikeasti mennä hyvälle jalkaterapeutille. Tätini luupiikin paransi vyöhyketerapeutti. Lääkäri hoitaa yhden vaivan ja / tai vian, em. ammattiryhmät ottavat huomioon kokonaisuuden, koko ihmisen koska 'vika' esim. jalkapohjassa saattaa olla oire aivan jostain muusta jutusta.
Kiitos neuvosta. Plantaarifaskiittini ei ole enää ajankohtainen, vaan muisto vain. Mutta jos uusii, jalkaterapeutille aika
- kylmätotuus
Näinsennäen kirjoitti:
"Tohtorit" tietävät hyyyvin vähän jalkaongelmista ja -sairauksista. Niiden kanssa kannattaa ihan oikeasti mennä hyvälle jalkaterapeutille. Tätini luupiikin paransi vyöhyketerapeutti. Lääkäri hoitaa yhden vaivan ja / tai vian, em. ammattiryhmät ottavat huomioon kokonaisuuden, koko ihmisen koska 'vika' esim. jalkapohjassa saattaa olla oire aivan jostain muusta jutusta.
Kyllä lääkärikin voi tietää, miten jalkavaivoja ja selkävaivoja, esim. iskiasta hoidetaan.
Hänellä on enemmän tietoa ihmisen kokonaisvaltaisuudesta kuin jalkaterapeutilla ja vyöhyketerapeutilla yhteensä.
En pidä vyöhyketerapiaa uskomustieteenä, mutten usko, että se parantaisi luupiikin.
Kun itselläni oli luupiikki, niin kantapäähäni laitettiin pehmuste, jossa oli reikä luupiikin kohdalla. Näin tulehtuneeseen kohtaan ei kohdistunut rasitusta kävellessäni. Buranaa söin myös ja vaiva häipyi kuukaudessa.
Iskiasta hoidettiin aiemmin täydellisellä levolla, mutta nyt tiedetään, että hoitotapa oli väärä.
Iskiaskipuhan johtuu siitä, että iskiashermo joutuu puristukseen ja pakaralihasta venyttämällä ko.hermo pääsee pinteestään ja kipu hellittää. Hyvänä apuna tilanteen rauhoittamiseen on "jättikuuri" B-vitamiineja.(hermovitamiinit) - kylmätotuus
Nocomment2 kirjoitti:
Kiitos neuvosta. Plantaarifaskiittini ei ole enää ajankohtainen, vaan muisto vain. Mutta jos uusii, jalkaterapeutille aika
Jos sinulla on edelleen lonkan nivelrikko, niin sehän on ymmärtääkseni ensimmäiseksi hoidettava, koska se on todennäköisesti syynä muihinkin mainitsemiisi vaivoihin.
Pystyykö jalkaterapeutti hoitamaan nivelrikkosi, vai olisiko sittenkin viisaampaa hakeutua lääkärin pakeille? - isohoo
kylmätotuus kirjoitti:
Jos sinulla on edelleen lonkan nivelrikko, niin sehän on ymmärtääkseni ensimmäiseksi hoidettava, koska se on todennäköisesti syynä muihinkin mainitsemiisi vaivoihin.
Pystyykö jalkaterapeutti hoitamaan nivelrikkosi, vai olisiko sittenkin viisaampaa hakeutua lääkärin pakeille?Nivelrikko lonkassa ja polvessa paranee vain tekonivelellä!!
Kyllä vaivani ovat lääkärin diagnosoimia, ja lääkärin hoidossa olleet/ovat. Lääkäri myös tarvitessa suosittelee jatkohoitoja.
Hyvin ovat hoitaneet.Näinsennäen kirjoitti:
Kyllä he tietävät, koska plantaarifaskiitti on tuttu juttu heilläkin.
- Kylläkommentoin
Hekin saattavat tosiaan sairastaa vaikka mitä, samoja sairauksia kuin potilaansakin, mutta silti he hoitavat vain yhden vaivan / 'vian' kerrallaan eivätkä ota selville, mikä on se juttu, joka tälle ihmiselle tämän vaivan on aiheuttanut. Oikeasti ei voi parantaa mitään, jos ei puutu ja huomioi sitä perussyytä, joka vaivan aiheuttaa.
- Näinonnäppylät
" Pystyykö jalkaterapeutti hoitamaan nivelrikkosi, vai olisiko sittenkin viisaampaa hakeutua lääkärin pakeille? "
Luonnollisestikaan jalkaterapeutti ei hoida nivelrikkoja, mutta hän osaa kertoa jalkavaivaiselle jalkojen hoidon lisäksi, mistä hänen vaivansa johtuvat ja kehottaa ja suositella jatkohoitoa. Hän osaa myös antaa oikeanlaiset apu- / tukivälineet yms. ohjeet, joilla voi jalkavaivoja parantaa tai ainakin pienentää.
Jalkaterapeutti tai vyöhyketerapeutti on siis ammattilainen, joka osaa yhdistellä syy-yhteydet ja ajatella kokonaisuutta, hän ei tuijota vain jalkaa ja sen ongelmaa, vaan katselee / ajattelee kokonaisvaltaisemmin koska ihminen on kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Myös mieli. No ei mun jalkani nyt niin huolestuttavassa kunnossa ole, hoidan niitä säännöllisesti ja teen pedikyyrin... jne käyn jalkahoitajallakin jopa. Nivelrikko on parantumaton ja etenevä sairaus, jonka oireita hoidetaan, ja johon sairauteen olen jo "sopeutunut", hyväksynyt sen olemassaolon siis.
Kiitän mielenkiinnosta ja neuvoista- kylmätotuus
isohoo kirjoitti:
Nivelrikko lonkassa ja polvessa paranee vain tekonivelellä!!
Niinpä niin.
Jos tilanne käy niin hankalaksi, että tekonivel on asetettava, niin eivät sitä toimenpidettä tee jalka-tai vyöhyketerapeutit vaan ortopedi.
On ollut, vuoden kesti.
Työterveyslääkärillä ei ollut keinoja muuta kuin kertoi että älä rasita. Noh, hyvä keino sellaiselle joka on päivät töissä jalkojensa päällä. Sanoi että elä ainakaan erikseen lähde lenkille. Röntgenlähetteen kuitenkin kirjoitti ja siinä luupiikki. ei kuulemma hoitoa. Kortisonipiikkiä sanoi mahdolliseksi mutta hän ei ollut sitä koskaa pistänyt, joten ei kiitos.
Otin kuvat mukaani ja menin fysiatrille. Pisti vuoden kipuilun jälkeen koritsoipiikin ja sanoi että enempää ei kannata pistää. Ohjasi pohkeen venyttelyt plantaarifaskiitin hoidoksi, Apuvälinenlainaamosta sain yölastan, jolla jalkaterä tuettiin sillä tavoin että pohkeessa oli öisin venytys, siis varpaa ylöspäin, tennispallon pyöritykset kantapään alla kalkkipiikin poistamiseksi kantapäästä. Noilla keinoin jalka parani.Lohduttavaa kuulla, ettei välttämättä vaiva kahta vuotta kestä. Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Hän on hyvä vaan. Pirullisen kipeä ja rasittava vaiva tuo plantaarifaskiitti. Kuten myös jäätynyt olkapää, kiertäjäkalvosimen tendeniitti tennis- ja golfkyynärpäät jotka kaikki olen potenut :).
- 1eero
siilenämää kirjoitti:
Hän on hyvä vaan. Pirullisen kipeä ja rasittava vaiva tuo plantaarifaskiitti. Kuten myös jäätynyt olkapää, kiertäjäkalvosimen tendeniitti tennis- ja golfkyynärpäät jotka kaikki olen potenut :).
Ikänä ei ole ollut nivelvammoja, 5-6 viikkoa sitten kipeytyi ranne eikä ole parantunut, lääkäri viimeiksi sanoi että aika parantaa muttei sen paremmin mikä aika.
Kun ei juuri mitään tee niin pärjää. siilenämää kirjoitti:
Jäätyneestä olkapäästä on minullakin kokemusta, oli mielestäni vielä kipeämpi ja hankalampi kuin tämä plantaarifaskiitti, vaikka kyllä tämä nyt riittää:) Olen onnekseni selvinnyt aika vähillä vaivoilla tänne eläkkeelle saakka, mutta koskaanhan ei voi tietää milloin se potkaisee. Joten täysillä eteenpäin!
1eero kirjoitti:
Ikänä ei ole ollut nivelvammoja, 5-6 viikkoa sitten kipeytyi ranne eikä ole parantunut, lääkäri viimeiksi sanoi että aika parantaa muttei sen paremmin mikä aika.
Kun ei juuri mitään tee niin pärjää.No ehkäpä sinä oletkin ollut siistin sisätyön puurtaja joten ei ole niveletkään tai jänteet vihoitelleet :).
pal kirjoitti:
Jäätyneestä olkapäästä on minullakin kokemusta, oli mielestäni vielä kipeämpi ja hankalampi kuin tämä plantaarifaskiitti, vaikka kyllä tämä nyt riittää:) Olen onnekseni selvinnyt aika vähillä vaivoilla tänne eläkkeelle saakka, mutta koskaanhan ei voi tietää milloin se potkaisee. Joten täysillä eteenpäin!
Jäätynyt okapää on siitä hankala kun siinä kutistu olkavarren liikerata ja vielä kivuliaasti. Ja se ei mene ihan hetkessä ohi.
siilenämää kirjoitti:
No ehkäpä sinä oletkin ollut siistin sisätyön puurtaja joten ei ole niveletkään tai jänteet vihoitelleet :).
Minä olen ollut siistin sisätyön tekijä, mutta silti sain jäätyneen olkapään, joten ei ole pelkästään fyysistä työtä tekevän vaiva.
pal kirjoitti:
Minä olen ollut siistin sisätyön tekijä, mutta silti sain jäätyneen olkapään, joten ei ole pelkästään fyysistä työtä tekevän vaiva.
Niin, voihan se olla päätetyöntekijän tai käsllä näpertelijän vaivakin.
siilenämää kirjoitti:
Niin, voihan se olla päätetyöntekijän tai käsllä näpertelijän vaivakin.
Syytä ei vissiin jäätymiselle tiedetä mutta diabeetikoilla vaiva on 5-8 kertaa yleisempi kuin muilla, samaten naisilla (yli 50v) yleisempi kuin miehillä.
- 1eero
siilenämää kirjoitti:
No ehkäpä sinä oletkin ollut siistin sisätyön puurtaja joten ei ole niveletkään tai jänteet vihoitelleet :).
Tuskin jäseneni poikkeaa keskiverto ihmisestä, ihmettelen ranteeni tilaa joka on yhtä kipeä kuin toukokuun alussa, esimerkiksi rasvan levitys leivälle sattuu. Lääkärin pakeilla jo parikertaa tuloksetta, se vaan että on joutunut laistaa monen monet hommelit eikä minkäänlaista kuvaa tuleeko milloin terveeksi.
1eero kirjoitti:
Tuskin jäseneni poikkeaa keskiverto ihmisestä, ihmettelen ranteeni tilaa joka on yhtä kipeä kuin toukokuun alussa, esimerkiksi rasvan levitys leivälle sattuu. Lääkärin pakeilla jo parikertaa tuloksetta, se vaan että on joutunut laistaa monen monet hommelit eikä minkäänlaista kuvaa tuleeko milloin terveeksi.
Mene ja kipaise käsikirurgille. Jos se on vaikka canalis carpi syndroma?
Muistan ajan kun sain sormeeni haavan.
Olin Perho-Kalastanut liian kauan ja etu-sormeni nahka kului liian ohueksi.
Asia ei ole enää ajan-kohtainen.
Mutta olisi mukavaa kuulla kaltaisianne asian-tuntijoita miten te fileoitte kalan.
Ilman käyttö-kelpoista etu-sormea?
H.pal kirjoitti:
Eiköhän noita asiantuntijoiden kommentteja ala kohta tulla ovista ja ikkunoista................
Miksi vastaat, kun et tiedä siitä mitään?
Minulla on sentään ollut etusormessa haava, vulnus ulcus vomica plaga. Se oli kirurgin tekemä ja siinä oli monta tikkiä.
Oikein sairaskirjoilla jouduin olemaan, kun liäkäri miäräs. Mutta ei se niin vakavaa ollut, kun ei siihen määrätty buranaa.
Kalatkin jouduin ostamaan valmiina fileinä monta viikkoa ...
- Luonnollisesti
Miehellä joka asuu meillä on samanlainen vaiva kuin aloittajalla mutta lääkäri ei ole osannut sanoa siihen juuta eikä jaata. Joku hoitaja ehdotti geelipohjallisia ja hän hankki kahdet; kokopohjalliset ja kantapäälaput. Kipuilu on ainakin tällä hetkellä hellittänyt.
Kortisonipiikkiä paaaljon paree keino on mennä hyvälle vyöhyketerapeutille luupiikkivaivan kanssa, miksei jalkaterapeutillekin (=AMK-jalkahoitaja), niin saa apua muulla tavalla kuin haurastuttamalla luustoaan. - kylmätotuus
Minulla tuo kivulias tulehdus oli riesana muutamia vuosia sitten ja kerron, miten minua hoidettiin ja millä keinoin pääsin siitä eroon.
Ensiksi jalka teipattiin seuraavan videon osoittamalla tavalla.
https://www.youtube.com/watch?v=Yy6r7NjGVhM
Teippauksen teki terkkarimme "hoituri", joka hallitsi hommansa. Teippaus uusittiin pari kertaa viikossa kahden viikon ajan.
Seuraavaksi aloitettiin venytykset, kun pahin kipu ja tulehdus oli saatu poistettua teippauksen ja Buranan avulla.
Jalkineiden osalle sain ohjeen käyttää jäykkäpohjaisia kenkiä ja kantapään alle laitettavia geelipohjallisia, jotka vähentävät kantapäähän kohdistuvaa rasitusta.(iskunvaimennin)
Koska oli kesä, kuten nytkin, niin ostin "tarrasandaalit", joita pystyi säätämään jalkapöydän päältä ja joissa oli säädettävä remmi myös kantapään takana.
Kätevät kengät, mutta eivät ehkä muodikkaat. Kai järkevyys on tärkeämpää kuin muoti, jos mielii saada jalkansa kuntoon.
Hankin myös FXT-kompressiosukat ja koin, että niiden päivittäinen käyttö nopeutti parantumistani.
Tärkeintä on malttaa olla rasittamatta kipeää jalkaa. Lepo nopeuttaa parantumista.
Hakeuduin lääkäriin aika nopeasti, kun jalkani alkoi oireilla ja se varmasti oli yhtenä syynä siihen, että vaiva poistui parissa kuukaudessa.
Olin saanut kunnon opetuksen, kun jalassani oli aiemmin "luupiikki" ja viivyttelin lääkärille menoani turhan kauan. Sen hoito oli aivan toisenlaista kuin plantaarifaskiitissa.
Pikaisiin parantumisiin!Kiitos asiallisesta vastauksesta, täytyy yrittää päästä terkkarin hoiturille teipattavaksi. Mukavaa kesää!
- Luupiikkiplantaari
Jalkaterän alla on jalkapohjan kalvojänne (plantaarifaskia). Kalvojänne kulkee kantaluun etuosasta etupuolelta ja kulkee eteenpäin ja kiinnittyy varpaiden perusniveliin. Joka askeleella, kun jalka nostetaan plantaarifaskia kiristyy ja stabilisoi pitkittäin kulkevaa jalan holvikaarta.
Ylikuormituksessa jalkaterään voi tulla repeämiä plantaarifaskian kiinnityskohtaan kantapään sisäpuolelle. Repeämät tulehtuvat usein ja aiheuttavat intensiivisen kivun kantapäihin. Vaivaa kutsutaan luupiikiksi/plantaarifaskiitiksi. Kipu, joka liittyy luupiikkiin ja plantaarifaskiittiin tuntuu usein keskellä jalkapohjaa kantapään sisäpuolella. Kipu tehostuu kuormituksessa ja ennen kaikkea, kun kantapää nostetaan alustasta.
Luupiikki/Plantaarifaskiitti aiheuttaa usein aamujäykkyyttä ja lievästi ontuvaa kävelemistä kompensoidakseen jalan kivuttomaan asentoon. Luupiikki/Plantaarifaskiitti aiheuttaa usein vahvaa kipua, kun paine kohdistuu kantapään sisäpuolelle tai kantaluun alle. On yleistä, että ensimmäinen askel on erittäin kivulias levon jälkeen, ja kipu lievittyy hieman hetketki kuormituksen keventyessä.
Henkilöillä, joilla on korkeat tai matalat jalkaholvit on enemmän taipumusta saada luupiikki/plantaarifaskiitti. Ylikorostunut pronaatio jalassa vaikuttaa luupiikin/plantaarifaskiitin syntyyn, joten on tärkeää käyttää kenkiä tai pohjallisia, jotka kompensoivat tai poistavat taipumuksen jalan pronaatioon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849