Kotelon tilavuus?

Harri

Pitäisi rakentaa refleksi pönttö Spl Pro 15d2 elementille,mutta ongelmana on kun en osaa käyttää mitään ohjelmaa millä laskisi kotelon tilavuuden eli voisko joku auttaa laskemaan sen? - kiitos

elementin tiedot löytyy täältä http://www.spldynamics.fi/index-s.htm

22

18673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iskariot

      http://www.autosound.fi/bbd/

      Eikös tuolla saa laskettua helposti suuntaa antavan kotelotilavuuden?

      Pelkästään arvot syöttämällä laskee kyseiselle elementille refleksikotelolle n. 104 litraa ja viritystaajuudeksi 30.75Hz. Laskee myös refleksiputken pituuden.

    • ROKKARI fanaatikko

      Älä laske autosaundin laskurilla, ei tuu hyvä!!
      kerroppa miten haluat subbarin soivan ni lasken ja viritän sulle kunnon lootan winISD-ohjelmalla! Haluatko matalaa bassoa vai sellasta iskevää??

      • Harri

        Basso olisi tietysti hyvä olla sekä iskevää kuin myös matalaa.Jos kehtaat niin laske semmonen kotelo minkä itse luulisit parhaaksi olevan tuolle elementille..-kiitos


      • Nimetön
        Harri kirjoitti:

        Basso olisi tietysti hyvä olla sekä iskevää kuin myös matalaa.Jos kehtaat niin laske semmonen kotelo minkä itse luulisit parhaaksi olevan tuolle elementille..-kiitos

        annappa siit paperilapust mikä tuli elementin mukana, ni parametrit, eli fs, qts ja vas


      • Harri
        Nimetön kirjoitti:

        annappa siit paperilapust mikä tuli elementin mukana, ni parametrit, eli fs, qts ja vas

        näet täältä http://www.spldynamics.fi/index-s.htm


      • ROKKARI fanaatikko
        Harri kirjoitti:

        näet täältä http://www.spldynamics.fi/index-s.htm

        kotelo tilavuus:
        100 litraa

        kotelon viritystaajuus:
        29 herziä

        Refleksiputken halkaisija/pituus:
        10.2cm / 21,6cm
        13cm / 37,71cm
        14cm / 44,52cm

        Nelementti menee -6db 24 herziin asti. Tällaisen itse laittaisin autoon!! Jos vahvarista tulee noin 700Wrms, ni kyyti on aika kovaa!! :)
        Millä vahvistimella ajattelit ajaa kyseistä elementtiä?? ja 1 vai 2 ohmin kuormassa.


        Katsoppa tältä sivulta itselläni on tällainen subi autossa 100 litran kotelossa

        www.autohifi.net/shop2/p130.html

        Ajan sitä 2600watilla.


      • Harri
        ROKKARI fanaatikko kirjoitti:

        kotelo tilavuus:
        100 litraa

        kotelon viritystaajuus:
        29 herziä

        Refleksiputken halkaisija/pituus:
        10.2cm / 21,6cm
        13cm / 37,71cm
        14cm / 44,52cm

        Nelementti menee -6db 24 herziin asti. Tällaisen itse laittaisin autoon!! Jos vahvarista tulee noin 700Wrms, ni kyyti on aika kovaa!! :)
        Millä vahvistimella ajattelit ajaa kyseistä elementtiä?? ja 1 vai 2 ohmin kuormassa.


        Katsoppa tältä sivulta itselläni on tällainen subi autossa 100 litran kotelossa

        www.autohifi.net/shop2/p130.html

        Ajan sitä 2600watilla.

        varmasti lähtee potkua tosta sun subista..ei epäilystäkään. Niin ite ajattelin ajaa tota mun subia SPL Dig 1450:sellä 1 ohm kuormassa 1000w RMS


      • Subi-Hifi

        Joo eli kun kerta osaat käyttää tota ohjelmaa ni voisitko laskee mullekkin tilavuuden ja muuta? :D SPL Dynamics PRO-300D2


      • Nimetön
        Subi-Hifi kirjoitti:

        Joo eli kun kerta osaat käyttää tota ohjelmaa ni voisitko laskee mullekkin tilavuuden ja muuta? :D SPL Dynamics PRO-300D2

        voin laskee... laita parametrit


      • mikkiki
        Subi-Hifi kirjoitti:

        Joo eli kun kerta osaat käyttää tota ohjelmaa ni voisitko laskee mullekkin tilavuuden ja muuta? :D SPL Dynamics PRO-300D2

        dynyn pro 300d2 tekee noin 45 litraa ja täyspitkä 4 tuuman aerportti


    • Tero

      spl digilla ajat 1 ohmin kuormassa tota elementtiä tossa 100l refleksissä niin voit sanoa tervemenoa korvat.Ajatelisit nyt vähän ehkä pienempi kotelo riittää!

      • subikkaaa

        laskisikko kahelle 15" focuksen blackille kotelon myös..
        Focus Acoustics spl black 15d2

        Minimiteho 1200w RMS
        magneetin paino 300 Oz
        Asennus syvyys 227mm
        Asennus halkaisija 373mm
        Parametrit @ 1 Ohm
        Fs 33,29Hz
        Qms 3,353
        QtS 0.361
        Vas 53,3 L
        SPL 88,9 dB
        Qes 0.405
        Mms 394
        Re 0,95 Ohm
        BL 13,99 TM


      • katsoppas
        subikkaaa kirjoitti:

        laskisikko kahelle 15" focuksen blackille kotelon myös..
        Focus Acoustics spl black 15d2

        Minimiteho 1200w RMS
        magneetin paino 300 Oz
        Asennus syvyys 227mm
        Asennus halkaisija 373mm
        Parametrit @ 1 Ohm
        Fs 33,29Hz
        Qms 3,353
        QtS 0.361
        Vas 53,3 L
        SPL 88,9 dB
        Qes 0.405
        Mms 394
        Re 0,95 Ohm
        BL 13,99 TM

        päivämäärä...


      • mikkiki
        subikkaaa kirjoitti:

        laskisikko kahelle 15" focuksen blackille kotelon myös..
        Focus Acoustics spl black 15d2

        Minimiteho 1200w RMS
        magneetin paino 300 Oz
        Asennus syvyys 227mm
        Asennus halkaisija 373mm
        Parametrit @ 1 Ohm
        Fs 33,29Hz
        Qms 3,353
        QtS 0.361
        Vas 53,3 L
        SPL 88,9 dB
        Qes 0.405
        Mms 394
        Re 0,95 Ohm
        BL 13,99 TM

        75 litraa ja täyspitkä 6 tuuman aeroportti


      • sep__
        subikkaaa kirjoitti:

        laskisikko kahelle 15" focuksen blackille kotelon myös..
        Focus Acoustics spl black 15d2

        Minimiteho 1200w RMS
        magneetin paino 300 Oz
        Asennus syvyys 227mm
        Asennus halkaisija 373mm
        Parametrit @ 1 Ohm
        Fs 33,29Hz
        Qms 3,353
        QtS 0.361
        Vas 53,3 L
        SPL 88,9 dB
        Qes 0.405
        Mms 394
        Re 0,95 Ohm
        BL 13,99 TM

        entäs yhdelle Focuksen 15" SPL:lle? 1ohmiin


      • minä vaan
        sep__ kirjoitti:

        entäs yhdelle Focuksen 15" SPL:lle? 1ohmiin

        On se ihme kun ihmiset käytä elementin valmistajan suosituksia jotka on laskenut noita kotelotilavuuksia joitain tuhansia tunteja kun on elementtiä suunnitellut. Suositetuilla kotelotilavuuksilla toisto on tasapainoinen joka alueella eikä esim. buustaa jotain tiettyä taajuutta.


      • tontsa-87

    • Teue

      12x2" Focus redlineä.. minkähänkokosta pöntöä noi vaatis?

    • kassu 95

      voisko joku laskee tälle elementille sopiva kotelo tilavuuden (fs42) ,(qts1.764) ,(qms 7.515) ,(ges2.306) ,(vas40.412)

    • kasper____

      voisiko joku laskea tälle elementille sopivan kotelo tilavuuden (fs42) ,(qts1.764) ,(qms 7.515) ,(ges2.306) ,(vas40.412)

    • kurttushow

      Ei ole olemassa tarpeeksi isoa koteloa tuolle elementille. Pistä se ohjaamon ja takakontin väliseen seinämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      230
      1945
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1198
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      998
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      84
      990
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      837
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      763
    8. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      93
      729
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      121
      681
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      661
    Aihe