Ciao,
Mitenköhän kannattaisi edetä. Tänään kiihdyttäessä plaaniin nousuun taisi tulla täysituho moottoriin. Vene on 2007 vuosimallinen 26 jalkainen daycruiser, jossa tosiaan 5.7L Mercuiserin bensakone.
Vene on ostettu autoliikkeestä kuukausi sitten, joten ilmeisesti heilläkin joku vastuu näissä on, kuten autokaupoissakin. Veneellä on ajettu n. 5-6h oston jälkeen.
Itse moottori tosiaan alkoi alkuun värisemään voimakkaasti ja kovan äänen säestämänä puhalti öljyt konetilaan ja pata sammui siihen. Epäilen täystuhoa, olisiko moottorin alakerrasta joku laakeri pettänyt ja siitä sitten lähtenyt kertaamaan. Kierroksia oli n. 4000rpm tapahtuman aikaan.
Pitää huomenna ensi alkuun hinauttaa se jollekkin korjaamolle, mutta alempana olisi muutamia pohdintoja kysymyksiä.
- Ilmeisesti korjausta ei näihin kannata harkita vaan lähinnä vaihtomoottoria?
- Onko näissä mercruiserin moottoreissa paljon mallikohtaisia eroja?
- Miten kannattaa edetä liikkeen kanssa? Millaista hyvitystä heiltä voi odottaa, vai jopa kaupanpurku?
Mercruiser 5.7L 260hp moottoririkko
44
7634
Vastaukset
- dfhftytj
"Miten kannattaa edetä liikkeen kanssa? Millaista hyvitystä heiltä voi odottaa, vai jopa kaupanpurku?"
Ota yhteys myyjään ja koita sopia / antaa ensi sijassa myyjän korjata tilanne tavalla taikka toisella. Jos myyjä kiukuttelee, ota yhteys oman kuntasi kuluttaja-asiamieheen.
Tässä ohjeita sinulle:
https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/
Kaikki moottorit voi korjata. Jos lohko on rikki, tuskin kannattaa. Jos öljyt tuleet pihalle muusta syystä, niin ehkä.
Vaihtomoottorina diesel tilalle, jos löytyy. Maksaa enempi, mutta on turvallisempi ja vääntää enemmän.- Benzin
Sopivan tehoinen dieselmoottori maksaa varovasti arvioiden alkaen 20000€, uutena 30000€ . Vastaavan Mercruiserin 5.7l 300 hp bensamoottorin ruiskulla saa selvästi alle kymppitonnilla. Noin iso diesel painaa todennäköisesti paljonkin bensakonetta enemmän. Joudut myös mahdollisesti vaihtamaan myös vetolaitteen potkureineen, koska dieselkone toimii alemmilla kierroksilla.
Jos päädyt laittamaan dieselin, niin varaudu siihen, että et saa koskaan rahoja lähellekään takaisin missään muodossa. Diesel kuluttaa jonkin verran vähemmän mutta 10-15 tuhannella eurolla saa aika paljon bensaa ja silloinkin ollaan vasta tasoissa siihen asti kulutetun polttoaineen hinnan kanssa.
Harkitse tarkasti. - Better_Than_Life
No tuota noin, omassa veneessäni oli alunperin 5,7l 300hp bensakasi joka vaihdettiin 3,0l 250hp V6-dieseliin. Painoa dieselillä on yli 100 kg vähemmän kuin bensakasilla ja polttoainekulut ovat puolet bensakoneen vastaaviin verrattuna. Bensakoneella kilometri maksaa 2 euroa kun dieselillä mennään 1€/km.
Vetolaite on sama (Bravo3), alkuperäisillä välityksillä (2.2:1) mutta potkurit jouduttiin vaihtamaan suurempinousuisiksi (22" -> 26"). Hintaa kertyi vaihtotöineen selvästi alle 20t ottaen huomioon koneesta saadun hyvityksen. Bensakone oli tässä tapauksessa aivan soiva peli joten tässä kohtaa säästettiin ylläolevaan tapaukseen verrattuna.
En väitä että hintaeroa tulee koskaan saamaan kiinni, mutta tankkaus tapahtuu melkeimpä hymyillen ja koneen käyttöominaisuudet ovat aivan toista luokkaa bensakoneeseen verrattuna. - Benzin
Kiitos. Hyvä, asiallinen ja kokemusperäinen kommentti. Onko suorituskyky ennallaan mm liukuunnousu, marssivauhti ja huippunopeus? Mitä tarkoitat koneen käyttöominaisuuksilla, miten kävi melutasolle?
- Better_Than_Life
Liukuun nousu tapahtuu ripeämmin koska vääntömomentti liukuun nousun kierrosalueella (2800 - 3200) on pikkulohkoon verrattuna suurempi. Marssivauhti on samaa luokkaa (22 - 24 kn) mutta huippunopeudessa jäädään hieman bensakoneelle (dieselillä 32kn, bensalla 35kn).
Melutaso on HUOMATTAVASTI bensaa alempi. Muutenkin voimantuoton tasaisuus tekee ajamisesta helppoa ja miellyttävää.
- dfhftytj
Mutta todenäköisti sulla on mäntään sulannut reikä, olisiko seos ollut väärä (laihalla) varsinkin kiihdyttäessä? Eli kuvaksesi ei vaikuta laakerivialta. Tuollainen on vielä korjattavissa.
- Kipparikalle1985
Soitin tänään liikkeeseen ja ilmoitin jo konevauriosta. Ongelma on lähinnä että myyjäliike on 260km päässä. Onko se kuitenkin heidän vastuulla hoitaa tästä eteenpäin? Kauppapäivä oli 16.5 ja hajosi 17.6 eli kuukauden kesti ja tosiaan sen 5-6h.
Voi toki olla männässäkin vika, mutta jokatapauksessa öljyt tulivat moottorin ulkopuolelle ja päästi aikalailla ilkeää meteliä. Pitää huomenna itsekkin tutkia enempi moottoritilaa kun kone on viilentynyt.
Onko vetolaite miten kytketty moottoriin? Lähinnä kiinnostaa miten vetolaitteen voi parittaa moottorien kanssa.. - lihamylly2
Tulee mieleen että öljypohja on revennyt koska en ymmärrä miten öljyt muuten pääsee ulos. En usko että koneessa on öljyproppu mutta jos on (vanha auton moottori) niin jos se irtoaa niin niin voi käydä. Kerro mikä oli syy. Pahoittelen tapahtumaa ja näin veneilykauden alussa.Älä anna periksi.Me jouduttiin 90 luvun alussa tilaamaan ja vaihtamaan moottori Hiittisissä .
- dfhftytj
Mitä se myyjä sinulle kertoi aisiasta, tekikö jonkun ehdotuksen vai löikö luurin korvaan? Ensisijaisesti myyjällä on oikeus hoitaa tilanne kuntoon tavalla taikka toisella. Se että vene tulee saada myyjän toimipisteeseen heidän piikkiin ei käsittääkseni ole ihan kirkossa kuulutettu, saattaa olla että joudut sen itse kiikuttamaan. Tai edes se ei ole varmaa, että myyjällä lopulta on vastuu koko tapahtumaan. Näin etänä ja taustoja tarkkaan titämättä on mahdoton varmaa sanoa kyllä tai ei. Ensin varmaan pitäisi tietää mikä koneessa on tuon tilanteen aiheuttanut ja paljon muuta taustatietoa koneesta, kauppasopimuksesta jne.
Yksi malli varmaan on, että joku paikallinen korjaa (tai sinä korjaat) ja kulut jaatte jossain suhteessa keskenänne myyjän kanssa. Jos ajatellaan että koneeseen vaihdetaan paljon uutta osaa, niin sehän ei ole enää samalla tasolla kuin minkä ostit vaan paremmalla. Tällöin myyjä ei varmasti maksa 100% remontista ymmärrettävästi. Taas jos se korjataan ilman parannuksia, niin ehkä. Kysy aluksi myyjältä mitä hän ehdottaa ja tee mahdollisesti vastaehdotus. Sopiminenhan näissä on helpoin tie, mutta aina se ei valitettavasti onnistu.
Kyllä ne öljyt pääsee ulos muualtakin kun öljypohjasta tiivisteen tai korkin pettämänä, esim huohottimen kautta (männässä reikä, kansi halki tms. syy jolloin painetta pääsee öljytilaan). Turboahan tuossa ei ole, joten sen rikkoutuminen ei ole syynä. Toki jos kiertokanki, nokka-akseli tms (taisi olla työntötankokone) on poikki ja lohkossa reikä, niin öljyt pääsee silloinkin ulos (nimimerkillä kokemusta tälläisestä on, kiertokanki tuli kurkkaamaan kuka kiusaa). - lihamylly2
Mielenkiintoista että kiertokanki voi tulla ulos lohkosta mutta olen Hangossa sellaisen nähnyt, veneily loppui siihen. Mutta spekuloidaan Jussia odotellessa, se mitä meille on sattunut on että öljynsuodatin on ruuvannut itsensä auki muutamia kierroksia ja jokunen desilitra öljyä valunnut pilssiin. Ehkä öljynsuodatin on jäänyt kiristämättä ja öljypumppu pumpannut kamat ulos .
- lihamylly2
Ehkä pitäisi vastata siihen mitä kysytään !
Sinulla on todennäköisesti GM:n (General Motors) valmistama pikkulohko (small block) moottori jonka Mercruiser on marinoinut. Jossakin vaiheessa 2000 lukua GM muutti jotakin moottoreissaan joten sinun pitää olla tarkkana jos ostat uuden. Sanoisin että on viisasta ostaa samanlainen niin kaikki kamat sopii varmasti yhteen. Venenaapuri osti uuden 5.0 L Mervruiserin jostakin Keravan suunnalta. Vanha merivesijäähdytetty kesti yli 20 vuotta. En muista hintaa mutta voin soittaa hänelle jos kiinnosta. Samalla selviää paikka.
P.S. Luulen että Mercruiser on käyttänyt myös Fordin moottoreita . - Merguru
Täällä kans korjaillaan mc:tä oli ed.omistajalla päässy lohko jäätymään ja meni lohko vaihtoon. Kävi säkä ja löyty vähän ajettu 355 lohko ja männät. Otettiin vanhasta kampi ja nokka akseli yms.osat. Tiivisteet rockautosta ja uspartsilta ynnä paikallisilta kivijalka kauppiailta. Samalla vetari täyshuoltoon. On muuten suht vi**umainen korjattava toi mc vetari ku vertaa volvoon. Eli ne palkeitten yms asennus. Ihan tarkkaa summaa ei vielä tiedä mut about 2500 egee tähän mennes. Ei ihan taida jussiks valmistua. P.s olis jouten 8kpl stand.mäntiä ja stanu kampi edullisesti...
- Veekasi
Nyt kun on Mercruisertietäjät paikalla, niin mulla seuraavaa kysyttävää aiheesta, alottaja jo saikin hyviä neuvoja.
2005 v. 5.0 mpi ja hälytin huutaa kaksi kovaäänistä piippausta kerran minuutissa. Palattin takaisin satamaan ja huoltomies tutki, että kyseessä sensorivika. Ei kumminkaan saanut vikaa selvitettyä/korjattua. Hälyttimestä voi tietysti ottaa johdon irti, mutta hälytyksen aiheuttaja ei sillä korjaannu. Öljytasot on kunnossa, öljynpaine ok. mittarin mukaan, lataa mittarin mukaan. Ottaa kierroksia.
Onko kokemusta moisesta häiriöstä? - Kipparikalle1985
Moottori oli tosiaan leiponut kiinni ja veivit tulleet läpi öljypohjasta. Liike koittaa venkoilla maksamalla vain 25% kuluista. Korjausarvio 7500eur. Kuluttajanoikeusneuvoja sanoi että n. 70% menee liikkeen piikkiin.
Eli tässä saa maksaa kaiken ensin itse ja riitauttaa tilanne. Antaa asianajajan sekä kuluttajanasiamiehen hoitaa case..- KippariKalle1985
Jatkona tosiaan että kahden korjausliikkeen arviot olivat identtiset, että nykyistä ei järkeä korjata vaan vaihtomoottori ilman apulaitteita tilalle. Näitä saa 5000-6000eur väliin, vuoden takuu varaosille.. Mercruiser tekee nämä ite jenkeissä ja tulee suoraan maahantuojalta. Työt olivat n. 1700eur ja päälle öljyt tiivisteet ym. Pikkutarpeet.
Moottoreita saa aikaistaan 10.7 Suomeen eli huollon kanssa jää n. Kuukausi vähäisistä ajoajasta pois ainakin.
Tietysti voi hieman nostaa veneen arvoa ja täten pudottaa liikkeen maksamaa osuutta mikä on ihan OK. Edelleen kuitenkin kaikki pakosarjat, riserit ym ym jää vanhaksi ja perusmoottori on kunnostettu, ei uusi. Oletan että vähintään 50% jää silti liikkeelle maksettavaksi. Voi tulla mielenkiintoinen taistelu :) - Vp260-02
Tuhon on saattanut aiheuttaa nm. vuotava pakosarja... Ei kannata jättää niitä vanhoja! Eli pari tonnia lisää laskua...
- lihamylly2
Vp260-02 kirjoitti:
Tuhon on saattanut aiheuttaa nm. vuotava pakosarja... Ei kannata jättää niitä vanhoja! Eli pari tonnia lisää laskua...
Voit tarkistaa mikäli pakosarja vuotaa katsomalla näkyykö pakosarjoissa ruostetta. Se on lähes varma merkki siitä että vuotaa. Sen huomaa ajossa koska vene ei nouse plaaniin ja perästä kuluu kovaa pauketta.
- Vp260-02
No eipä ollut itsellä moisia oireita ennen täystuho ja syynä puhkiruostuneet pakosarjat...
- lihamylly2
Vp260-02 kirjoitti:
No eipä ollut itsellä moisia oireita ennen täystuho ja syynä puhkiruostuneet pakosarjat...
Kerroin vain miten se meidän kohdalla tapahtui. Sitten kävi niin että koko moottori alkoi täyttyä merivedellä kunnes joku tai kaikki sylinterit olivat niin täynnä vettä että kone ei enää pyörinyt. Jäimme noin 50 m Helsingholmenin laiturista. Kumivene veteen ja raskas soutukeikka. Seuraavana päivänä meidät hinattiin Rosalaan (MartinsBåthall).Siellä tyhjensin koneesta yli 10 litraa vettä ja öljyä. Seurasi kaksi yljynvaihtoa ja ajettiin Hankoon. Ihme kyllä sama kone puksuttaa edelleen.
Moottori on käynyt vesi/öljy voitelulla Högsårasta Helsingholmeniin ehkä vajaat 10 nM.Ihmevehkeitä nämä V-8 moottorit. - lihamylly2
lihamylly2 kirjoitti:
Kerroin vain miten se meidän kohdalla tapahtui. Sitten kävi niin että koko moottori alkoi täyttyä merivedellä kunnes joku tai kaikki sylinterit olivat niin täynnä vettä että kone ei enää pyörinyt. Jäimme noin 50 m Helsingholmenin laiturista. Kumivene veteen ja raskas soutukeikka. Seuraavana päivänä meidät hinattiin Rosalaan (MartinsBåthall).Siellä tyhjensin koneesta yli 10 litraa vettä ja öljyä. Seurasi kaksi yljynvaihtoa ja ajettiin Hankoon. Ihme kyllä sama kone puksuttaa edelleen.
Moottori on käynyt vesi/öljy voitelulla Högsårasta Helsingholmeniin ehkä vajaat 10 nM.Ihmevehkeitä nämä V-8 moottorit.Ylläoleva juttu tapahtui 2000 luvun alussa luultavasti 2002.
- Merguru
Vp260-02 kirjoitti:
Tuhon on saattanut aiheuttaa nm. vuotava pakosarja... Ei kannata jättää niitä vanhoja! Eli pari tonnia lisää laskua...
Pääkaupunki seudulla toimiva usa auto painotteisiin tuotteisiin toimiva yritys myy myös venemoottoreihin varaosia, siellä pakosarjat riserit maksoi 860€.
- KippariKalle1985
Merguru kirjoitti:
Pääkaupunki seudulla toimiva usa auto painotteisiin tuotteisiin toimiva yritys myy myös venemoottoreihin varaosia, siellä pakosarjat riserit maksoi 860€.
Meinaatko US-Parts? Tässä tapauksessa ainakin öljyt ovat aivan mustat mitkä makaavat moottoritilan pohjalla, ei ole vettä sekoittunut. Pitää tutkia pakosarjat kun saadaan moottori pois. Veikkaan että joku laakeri on pettänyt tms. Joka aiheutti täystuhon.
- Merguru
yep.
- Mercruicer
KippariKalle1985 kirjoitti:
Meinaatko US-Parts? Tässä tapauksessa ainakin öljyt ovat aivan mustat mitkä makaavat moottoritilan pohjalla, ei ole vettä sekoittunut. Pitää tutkia pakosarjat kun saadaan moottori pois. Veikkaan että joku laakeri on pettänyt tms. Joka aiheutti täystuhon.
Kiertokangen alapäänlaakeri on yleensä se, joka hajoaa ja kanki lyö rojut moottoritilaan.
Paljonko moottorilla oli käyttötunteja hajotessa? - KippariKalle1985
Mercruicer kirjoitti:
Kiertokangen alapäänlaakeri on yleensä se, joka hajoaa ja kanki lyö rojut moottoritilaan.
Paljonko moottorilla oli käyttötunteja hajotessa?Tunteja moottorille/veneelle arviolta 500- 600h
- 11vuottavanha
Hyvä on kuluttajansuoja jos tuosta menee 70% liikkeen piikkiin.
Yritä, jos saisit tämän riidattoman osuuden heti maksuun kahden liikkeen välillä suoraan, saavat siitä ainakin ALVit pois joten luulis kiinnostavan.
Sitten loppu jää setvittäväksi, ja kerro myyjälle, että vahingonkorvauksista ei sitten mitään ALV vähennyksiä tehdä.
Kun kuluttaviranomainen suosittaa hyvitystä, voit käyttää kotivakuutuksen tms oikeusturvavakuutusta hyödyksi asian hoitamisessa.- Pelleri
Kas yllättäen 40-luvulla suunniteltu möhkäle hajoaa. Onhan ne halpoja sille on syynsä...
- lihamylly2
Chevrolet Small Block moottori tuli markkinoille 1955 ja yhteenaikaan (onko enää ?) se oli maailman eniten valmistettu moottori.
- Len_setä
Meinaatko, että määrä korvaa laadun?
- Frank_junior
Len_setä kirjoitti:
Meinaatko, että määrä korvaa laadun?
Kaikki bensasisäperämoottoreita valmistaneet yritykset ovat käyttäneet tätä samaa lohkoa joten ei oikein avaudu toi herja!?
- Joakim1
Frank_junior kirjoitti:
Kaikki bensasisäperämoottoreita valmistaneet yritykset ovat käyttäneet tätä samaa lohkoa joten ei oikein avaudu toi herja!?
BMW ei ole tietääkseni koskaan käyttänyt muuta kuin omia bensakoneitaan.
- Len-Setä
Halpa hinta on korvannut paskaa laatua ja vanhanaikaisuutta ameriikan moottoreissa aina. Näitä valurautakasoja on koristeltu kautta aikojen vaikka minkä näkköisillä mehumaijoilla ja muilla yhtä taloudellisilla & vanhanaikaisilla keksinnöillä koska moottorien kotimarkkinoilla halpaa tavaraa on saatavilla näihin paljon. Euromoottoreissa on ollut jo 70-luvulla paremmat litratehot ja pienemmät kulutukset, mutta kalliit ja keveät alumiinimoottorit on olleet sen verran kalliita ettei ameriikanidylli ole särkynyt.
- Meercruiser
Itse tein yäys rempan 600tuntia ajettuun Mercruiseriin. Aattelin et säästän ja vaihdoin vain pakosarjat uusiin, jättäen vanhat pakomutkat.
Koneen kun sain käymään hupmasin et jostaon tiputtaa hieman vettä.
Pakomutkassa valusaumassa tms pieni reikä, siihen kun kopautti ruuvarilla niin tulu 2x2cm reikä.
Eli pienet tunnit ei meinaa mitään ja osat voi ulospäin näyttää hyvältä, eikä sisältäkään näe kunnolla.
Uudet sarjat ja pakonutkat tiivisteineen/pultteineen ja tonnilla selviää. Vanhoja en käyttäisi.- Kipparikalle1985
Mistä tilasit nämä? Jos samalla vaihtaisi tuohonkin.. Oliko kuinka vanhasta veneestä kyse?
- ertyuiopoiuytryuio
Jotenkin tuntuu, ettei moottori ole venekäyttöön sopiva, jos remontteja tehdään ja koneet räjähtää 600 - 700 tunnin jälkeen, lisäksi ruostuva pakosarja, sellaisia ei ainakaan omassa Mercruicer dieselissä ole.
- RiippuenJaRoikkuen
ertyuiopoiuytryuio kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, ettei moottori ole venekäyttöön sopiva, jos remontteja tehdään ja koneet räjähtää 600 - 700 tunnin jälkeen, lisäksi ruostuva pakosarja, sellaisia ei ainakaan omassa Mercruicer dieselissä ole.
Tämä ei välttämättä ole täysin tuulestatemmattu ajatus: venekäytössä moottorin kuormitus on aina merkittävästi autoilua suurempaa ellei nyt vallan uppoumanopeudella ajele. Sopii vaikka laskeskella bensankulutusta per tunti, jollei muuten usko. Venekäyttö vastaa lähes aina jotain keskiraskasta luukutusta autobaanalla vaikka ei jatkuvasti urku auki ajaisikaan. Ei ole mitenkään selvää, että autonmoottori kestää veneessäkin.
Oma lukunsa sitten on, että kuormituksen ollessa korkea voitelun ja jäähdytyksen häiriöt realisoituvat herkästi moottorivauriona. Toistaalta, kun mekaniikka on miljoonasarjoina tehty autonmoottori, osien saatavuus ja hinta on jokseenkin maltillisempi kuin erikoisvalmisteisilla venemoottoriosilla. Tämä tieto tosin ei juurikaan lämmitä, jos akuutti tarve ilmenee jossain keskellä porkkalanselkää.
Meidän "moottorituhon" aiheutti tukossa ollut mutka. Moottorin asentanut henkilö ei asennusta tehdessään huomannut puhdistaa (avata) mutkat vaan jätti skeidat paikoilleen.
Sen jälkeen paloi pakosarjat ja koko uudestaan maalattu moottori oli kauhean näköinen.
Kallis moka ja viulut maksoi lihamylly1 .Vielä, Kipparikalle1985 jos käytät vanhat osat katso että vesi pääsee virtaamaan. Mutkat kannattaa avata paksulla rautalangalla.
- Merguru
No niin, "savut" otettu, rahaa meni koneen kunnostamisen 2834€. Käytännössä uusi moottori, et en kauheen pahana pidä.
Vetariin n. 600egee.- Perses
Käytännössä siis tekohengitetty 40-lukulainen paska joka voi korkata uudelleen milloin vain. Ethän vain kuvittele että halvalla saisi hyvää tässäkään tapauksessa?
- Merguru
Ei, kyllä se kone on uudempaa tuotantoa. Toisaalta -40 lukuinen saattaisi olla materiaaliltaan parempaa.
Taitaa perses joskus ostanut pommin ja nyt katkeruus v8 koneita kohtaan...
- lihamylly2
Venenaapurilla kesti kone yli 20 vuottq, ja sitten vesi tuli ulos. Mutkat ja pakosarjat vaihdettiin vuotta ennen kuin moottori sanoi sopimuksen irti. Eihän Chevrolet niitä pakosarjoja tai mutkia valmista. Veikkaan että on jäänyt kone talveksi seisomaan ilman glykolia. Näin meillä kävi koska en ymmärtänyt että koneeseen pitää talveksi laittaa glykolia.Olen sitä mieltä että GM koneet on OK, meidän on vuosimallia 1987, ajettu runsaat 1000 h ja "still going strong".Toinen pakosarjasetti menossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124430MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862270Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5591744Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011471Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167- 71121
Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60913Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3908