Voiko lesboäitiä kutsua "isäksi"?

ErilainenIsi

Hei! Otsikko on vähän outo, joten avaan aihetta hieman:
Olemme suunnitelleet rakkaani kanssa lapsen hankintaa tavalla tai toisella, ja eräänä päivänä avautui keskustelu nimityksistä. Oltaisiinko me "Äiti ja mamma" "Mutsi ja mama" vai mitä? Heitin vitsinä meistä kahdesta "miehekkäämpänä" että minähän voin sitten olla isi!

No, hassusti on käynyt ja... Oikeastaan tykästyin ideaan. "Isi" kuulostaa todella mukavalta ajatukselta kuulla oman lapsen suusta, ehkä osittain siksi ettei itselläni mitään isä-hahmoa ollut lapsena ja mieluusti haluaisin antaa tulevalle vauvalle kaiken mitä hän elämään tarvitsee. Haluaisin silti kuulla muiden mielipiteitä, onko tämä nyt ihan typerä idea? Varsinkin kun en ole Trans-henkilö millään vertaa, mikä saattaisi olla monen ulkopuolisen ensimmäinen ajatus yhdistäessään sanan "isi" naiseen.

Lapsen hankinta on siis vielä mietintä vaiheessa, joten kiirettä tällä ei ole. :)

10

669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonnepsyko

      Kyllä se "isä"on pidettävä oman seinien sisällä . Jos lapsi saa mahdollisuuden niin se on heti naapurin oikeaa miestä puhuttelemassa isäksi ja se olisi teille kasvatuksellisesti epätervettä . Lapsi tulisi siihen luuloon että lesboäiti on sekaantunut vieraaseen sukupuoleen ja lapsen maailmassa se merkitsee jakautunutta identiteettiä .

      • ErilainenIsi

        En nyt ihan ymmärtänyt sun pointtia? :D
        "Isä on pidettävä oman seinien sisällä" ymmärrän pointin, jos sillä viitataan siihen että esim koulussa, kaupungilla jne. Voi termi aiheuttaa vähän turhaa mielenkiintoa tuntemattomilta, mikä taas voi olla ikäväkin kokemus.

        Mutta kaikki sen jälkeen on kyllä minulle psykologiaa lukeneena kyllä yks suuri kysymysmerkki. Miksi naapurin mies olisi "Isä"? Eihän heteroparienkaan lapset puhuttele naapureitaan isiksi ja äideiksi?

        Ja mikä ihmeen jakaantunut identiteetti? Tuosta? Lapselle? Miten kummassa sitten trans-sukupuolisten, non-binäärien, ja polyamoristen kasvattamat lapset tuppaavat olemaan ihan yhtä terveitä kuin "normaalien" kasvattamatkin? :)


    • YOLO

      Täällä on paljo homofoopisia..... No mun "mp" on se että joo siitä vaan MUTTA vanhemmalla iällä lapsenne saattaa kysyä miks mun isällä on rinnat? Tai jotain muuta vastaavaa, kun se keskustelu tullaan käymään että (Mä en ole sun biologinen isä....), mutta yolo ei se ketään satuta :D

    • Ygyhvvh

      Yleensä ne lesbot ovat miehen näköisiä, joten se isä on aivan sopiva kutsumanimi.

      • Ouhhiio

        Ei voi kutsua isäksi ,lapsi huutelee kylillä että meidän isä jättää penigsensä päiväksi aina tyynyn alle.


    • oldw

      Voisiko oravaa kutsua jänikseksi? Mikä merkitys sanoilla on, mihin ne osoittavat?

      Sanat ovat yhteisöllisiä sopimuksia, ilman näitä sopimuksia ja niistä kiinni pitämistä kieli kävisi mahdottomaksi. Siis jos jokainen tarkoittaisi sanoilla jotain ihan omaa, joka ei aukene muille.

      Mieti siis asemaasi ihmiskunnassa ja ihmisyhteisössä, aloittaja. Et ole saari.

    • Ensuosittele

      Periaatteessa sama kuin kutsuisit itseäsi mieheksi. Jos koet itsesi mieheksi niin ok muuten en ymmärrä logiikkaa.
      Miks yrittää olla isi ja äiti kun ootte kuitenkin kaksi äitiä. Hämmentävää.

    • poromiestenhommia

      Tässä oli yllä pari hyvää kommenttia. Sanoilla on merkityksensä ja niitä ei tulisi muuttaa, jotta tulisi ymmärretyksi. Olet käytännössä lapsen äidin kumppani. Äiti on se joka synnyttää lapsen. Isä se joka siittää lapsen ja/tai toimii lapselle miessukupuolen roolimallina. Et kerran ole transhenkilö,niin kuinka tämä onnistuisi mitenkään?!
      Itselläni on kompromissitilanne: mulla on 4vuotias tyttö, jonka äidin kanssa ollut ongelmia enkä ole jatkuvasti ollut tekemisissä. Tuossa tuli katko totaalisesti 1,5vuodeksi etten nähnyt lasta,kun en halunnut mitään kontaktia äitiin. Tällä välin tapasi uuden miehen ja tyttö alkoi kutsua isiksi miesystävää ihan spontaanisti. Tietty,kun muut lapset kutsuu äidin miestä isäksi niin tämä perässä. Aikaisempien sotkujen takia tää ei ihan ilahduttanut, varsinkaan kun nyt tavannut lasta yli vuoden kuukausittain ja äitinsä ei ole isäksi kutsunut hänen kuullen..
      Heille tulossa yhteinen lapsi myös.
      Tuumailin itsekseni, että pitäisi tulla asiaan muutos, etten ole vaan toi kun osoitetaan minua. Olkoon miesystävä isi ja minä iskä. Otin tämän titteli asian puheeksi ja äiti ajatteli asian samoin ilman minun ehdotusta. Äiti nyt kuulemma yrittää parhaansa mukaan selittää tytölle näitä juttuja. Pääasia että lapsi oppii kutsumaan minua oikealla biologisella termillä. Ymmärtäköön nämä asiat sitten tarkemmin vanhempana. Mitään -puolikkaita tässä ei aleta käyttämään :D
      Itselläni on myös toisen naisen kanssa lapsi ja minulle lapset on täyssisaruksia huolimatta että eri äidit :)

      Ja me ollaan heteroita. Itse kasvanut ihan perinteisessä ydinperheessä. Näitä termejä joutuu miettimään heterotkin,kun nykyään uusperheet yleisiä.

      Lähtökohtaisesti pitäisi tittelit jakaa biologian mukaan.

      Eikö aloittajaa voisi kutsua ihan vaan etunimellänsä? Esim. Salla. Onko ihan mahdoton ajatus?
      Jos teitä molempia kutsuttaisi äidiksi,niin mistä tietää kumpaa äitiä tarkoitetaan. Ulkopuolisille etenkin tuottaa yksilöintiongelmaa! Pyydetään viemään kukka äidille,niin meneekin väärälle henkilölle. :D

    • ErilainenIsi

      Hei taas! En tiedä lukeeko kukaan näitä mutta halusin vastata yleisesti kaikille:

      Kiitos vastauksista! Vaikka alku oli typerä ja turhauttava, olen kiitollinen oikeasti järkevistä kommenteista joita lopulta tuli! :)
      Ja juu, näin tarkemmin miettien ehkä se on parempi pysyä vain jossain "äiti ja äiskä" yhdistelmässä kumppanin kanssa.

      Vastaajilla (ensimmäisten jälkeen) oli hyviä pointteja niin äidinkielen, kuin myös kasvatuksen ja yhteiskunnan kannalta. Arvostan myös sitä ettette tuominnut turhaan. <3

      Poromiestenhommia - halusin vielä kiittää oman kokemuksen jakamisesta. Tämä antoi hyvää pureskeltavaa ja pohdinnan aihetta. Mukavaa nähdä etteivät avoinmieliset heterot pelkää lesbo-palstalle kirjoittelua! :D Teitä tarvitaan enemmänkin.

    • Isä on se jolla jalkojen välissä on lapsien tekoväline...

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2884
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      536
      2733
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1885
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1867
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      302
      1698
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1352
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1144
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe