Miksi sinusta ei tullut juoppoa?

Kunhan.raitistelen

Tunnetko suurtakin syyllisyyttä?
Omatuntosi soimaa?

Miksi läheisestäsi tuli juoppo?
Edesautoitko kovinkin?

81

1129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi pitäisi tuntea syyllisyyttä jos en ole juoppo. Olen miettinyt että elimistöni tuottaa antabusta, en voi juoda kuin pieniä määriä alkoholia ja harvoin.
      Jos on geeneissä taipumusta alkoholismiin niin ei ole kenenkään syy jos jostain tulee juoppo, sellaisen kannattaisi pysä kokonaan erossa alkon tuotteista.. Ainahan juopt syyttää muita juomisestaan, kyllä syy löytyy heistä itsestään.

      • Autonkuljetus ammatissa ei ollut järkevää juopottelu. Huono seura ja paljon jouto aikaa edesauttavat juopotteluun. Heikko luonne ja geenivirhe samoin.


    • mierkki

      Urheilu on pilannut monta juomaveikkoa.

    • Minulla ei ole ikinä ollut minkäänlaista intoa sekoittaa päätäni huumaavilla aineilla.
      Ei ole tullut edes mieleeni ryhtyä juopoksi.
      Eihän juoppous ole kuin luonteen heikkoutta.
      Läheisissäkään ei ole yhtään juoppoa.

    • utaret

      Olisi saattanut hyvinkin tulla, mutta fysiikka teki tenän, enkä nykyään kestä enää edes mitään leivinhiivapohjaista, jotta silleen.
      Alkoholittomuuteen tottuu melko nopeasti, vuodessa parissa, sen sijaan leivonnaisten kanssa vaikeampaa kun pitää kaikki tehdä luonnonhiivalla taikinajuureen .

      • Saccharomyces

        Leivinhiiva on luonnonhiiva.


      • utaret
        Saccharomyces kirjoitti:

        Leivinhiiva on luonnonhiiva.

        Leivinhiiva on kuitenkin samaa mitä alkoholin käymiseen tarvitaan, juuritaikina perustuu hapattamiseen.


      • noohjooh

        Utaret, oletko kokeillut olla ilman sokeria vähän aikaa? Hiiva ja sokeri liittyvät usein toisiinsa jos on kyse kehon tulehdustilasta, tai suoliston epätasapainosta. Sokerin voi korvata muilla jutuilla, vaahterasiirapilla, hunajalla, stevialla, koivu- tai kookossokerilla.

        Meinaan, saisit puhdistettua kehon nopeammin hiivasta kun jätät sokerinkin. Varmaan vielä tehokkaampaa jos jättää ihan kaikki makea vaikka kuukaudeksi, silloin joutuu kyllä hedelmätkin heivaamaan.


      • utaret
        noohjooh kirjoitti:

        Utaret, oletko kokeillut olla ilman sokeria vähän aikaa? Hiiva ja sokeri liittyvät usein toisiinsa jos on kyse kehon tulehdustilasta, tai suoliston epätasapainosta. Sokerin voi korvata muilla jutuilla, vaahterasiirapilla, hunajalla, stevialla, koivu- tai kookossokerilla.

        Meinaan, saisit puhdistettua kehon nopeammin hiivasta kun jätät sokerinkin. Varmaan vielä tehokkaampaa jos jättää ihan kaikki makea vaikka kuukaudeksi, silloin joutuu kyllä hedelmätkin heivaamaan.

        Jättäisin sokerin mielihyvin jos saisin sillä viinan takaisin. Olin jonkin aikaa vhh-dieetillä, mutta kun silloin ei voi läträtä, niin ei ole vastetta ja muutoinkin koko juttu minulle täysin käsittämätön sillä lääkärit vaan naureskelee jos kertoo että vähäinenkin määrä alkoholia aiheuttaa hermorataoireita. Pitkään epäilin gluteiinia että olisi keliakiaa tai sentyyppistä, ilmeisesti kuitenkin leivinhiiva syypää.


      • voihyvätavaton
        utaret kirjoitti:

        Jättäisin sokerin mielihyvin jos saisin sillä viinan takaisin. Olin jonkin aikaa vhh-dieetillä, mutta kun silloin ei voi läträtä, niin ei ole vastetta ja muutoinkin koko juttu minulle täysin käsittämätön sillä lääkärit vaan naureskelee jos kertoo että vähäinenkin määrä alkoholia aiheuttaa hermorataoireita. Pitkään epäilin gluteiinia että olisi keliakiaa tai sentyyppistä, ilmeisesti kuitenkin leivinhiiva syypää.

        Jatka arvailua, joskus ehkä osuu......


      • utaret
        voihyvätavaton kirjoitti:

        Jatka arvailua, joskus ehkä osuu......

        Sama kai se on mitä kokeilen, mutta toivoisin parempaa ymmärtämystä tähän oireyhtymään ja sen vuoksi kohkaan aina sopivan tilaisuuden tullen, sillä en oleta olevani mitenkään erityisen poikkeuksellinen, olkoot oireet miten eriskummallisia tahansa, vaikka sinänsä aloitus onkin mielestäni varsin kehno, sillä nämä mitä sinä sitä tai tätä häh aiheuttaa äklötystä jo itsessään.


      • noohjooh
        utaret kirjoitti:

        Sama kai se on mitä kokeilen, mutta toivoisin parempaa ymmärtämystä tähän oireyhtymään ja sen vuoksi kohkaan aina sopivan tilaisuuden tullen, sillä en oleta olevani mitenkään erityisen poikkeuksellinen, olkoot oireet miten eriskummallisia tahansa, vaikka sinänsä aloitus onkin mielestäni varsin kehno, sillä nämä mitä sinä sitä tai tätä häh aiheuttaa äklötystä jo itsessään.

        Tsemppiä sulle, kuulostaa hankalalta vaivalta.

        Mua ottaa päähän nykylääkäreiden lyhyytnäköisyys, kun jotain vaivaa koetat selvittää saa juosta monet kuukaudet ja inttää että vielä mikään ei auttanut. Kun pääsee erikoislääkärille, hänkin hoitaa vain sen oman suppean erityisalueensa, ja jos ei löydä mitään mikä kuuluisi hänen pirtaansa, niin ei ole sairas. Jonka jälkeen vedotaan stressiperäisiin oireisiin. Huhheijaa.


      • utaret
        noohjooh kirjoitti:

        Tsemppiä sulle, kuulostaa hankalalta vaivalta.

        Mua ottaa päähän nykylääkäreiden lyhyytnäköisyys, kun jotain vaivaa koetat selvittää saa juosta monet kuukaudet ja inttää että vielä mikään ei auttanut. Kun pääsee erikoislääkärille, hänkin hoitaa vain sen oman suppean erityisalueensa, ja jos ei löydä mitään mikä kuuluisi hänen pirtaansa, niin ei ole sairas. Jonka jälkeen vedotaan stressiperäisiin oireisiin. Huhheijaa.

        En ole tämän kanssa edes päässyt erikoislääkärille, magneettikuvauksia lie joskus tehty, mutta kun ei ole ymmärtämystä niin ei ole, tosin yksi ihan muu lääkäri mainitsi hiivan mahdollisuuden, vaan jos alkaa puhua alkoholista oireiden aiheuttajana, siihen se sitten tyssää, koska ilmeisesti ei ole luokiteltu mihinkään kuuluvaksi ja aina jotenkin kääntyy alkoholin liikakäyttöön, jolloin kyllä tunnistetaan esim. käsien puutumisoireilu, mutta että pää ja niska puutuisivat jo vähäisestä alkoholimäärästä, siitä kukaan koskaan kuulutkaan, tai ehkä ei ole ollut ketään enää sen jälkeen valittajaksi.


      • Anonyymi

        Juoppous on tänään arvostettu elämäntapa, pitää olla varallisuutta ostaa viinat, pitää olla hyvä fysiikka ja henkinen Kantti,jotta kestää krapulat, työasiat on hallittava, auton ratissa pyrittävä olemaan selvänä ja kotiasiat vaimon ja kakaroiden kanssa hoidettava , koira kusetettava. Kun tämän paljetin pystyy hoitamaan ja jossain välissä ehtii ryyppäämään, täytyy olla oman alansa sankari. Recpect !


    • aktiivitiedonhalu

      Juoppous on hieno asia. Millaista elämä olisi ollut ilman seikkailuja? Nyt vanhana ei olisi mitään muisteltavaa, ei hassuja sattumuksia. Marketin käytävillä näkee nuoria pareja, joilla on kukkurassa olevat ostoskärryt. Onko siinä jotain järkeä. Perhe elämä saman muijan kanssa, vaikka kaikki seksi on hiipunut pois suhteesta. Sillon voi hymyillä, kun on tuon miinaan astumisen välttänyt. Ehkä vähän vähemmän olisi pitänyt ottaa, niin olisi jäänyt enemmän pesämunaa ulkomaanmatkoihin jne. Normielämä ei innosta, vaikka sillä saa jonkinalaista pakkopullaa elämäänsä. Yleisesti ottaen on kansantaloudellisesti vahingollista, että monet luistavat ison perheen perustamisesta. Merkel lähettää kyllä satoja tuhansia pakolaisia korvaamaan suomalaiset, jos ei lisääntyminen inspiroi.

    • kyllä-tämä-tästä

      Haluatko kuulla, miksi minusta tuli juoppo, joka en pysty hallitsemaan alkoholin käyttöäni, kuin osittain, sillä en ole ympäri juovuksissa pätiönään, vaan joka kolmas päivä, joka ilmeisesti on joku elimistön luoma "laki", että "lisää polttoainetta tankkiin" systeemi?

      Sitäpaitsi olen huomannut, että eri juomilla on erilainen vaikutus humalatilaan ja sen kestoon. Jallu olut on hyvä sekoitus minulle nykyisin, mutta kotiviini on pahin "pöhnän tuottaja, vaikka harmi, että tuolla on se pönttö melkein täynä.

      Muistan nuorena-aikuisena, kun isänikin oli mukana juomingeissa ja minä join vain Carilloa, niin hän sanoi, että se on .......ei saa sanoa....vaihda laadukkaampiin juomiin! Hän joi vain pontikan lisäksi näitä vahvempia aineita, ei mitään spurgujen juomia koskaan. Olutkin hänelle oli yökötys, joita me nuoret silloin juotiin lomilla siellä isäni luona.

      Sanoisin, että seura tekee kaltaisekseen, vaikka minulla se kestikin päästyäni yli 40-v, mutta sitten alkoi jo se "seura" kiinnostamaan ja se on harmi, koska "seura" on kuollut ja minä elän toistaiseksi.

    • en.syyllisty.syyllistä

      Tuo geeniperimä on sellainen, että siitä pitäisi olla enemmänkin juttua. Samoin lapsuudenkodin käytösmallit. Jos on geeniperimä ja elää lapsuutensa kosteassa ilmapiirissä, niin ei tiedä muuta elämäntapaa olevankaan. Se on normaalia hänelle.
      Ei asia tietenkään ole noin yksiselitteinen, onneksi. Jotkut tuollaisen lähtökohdan elämälleen saaneet elävät elämäänsä täysin "normaalisti" joko absolutistina tai halliten alkoholinkäyttöä.
      Omalla kohdallani aikani vietin iloista kosteaa opiskelijaelämää. Sittemmin kosteita iloisia viikonloppuja työelämässä ollessani. Nyttemmin ei tee mieli kosteuttaa itseään liiaksi. Hyvän aterian kruunaa hyvä juoma. Kuntoilurääkki ja saunominen ansaitsevat palauttavan juoman. Joskus.

    • noohjooh

      Siksi koska vahdin itseäni. Pari kertaa elämäni aikana on meinannut lähteä raiteelta, mutta koska en halua sille tielle, lopetin. Rajana on riittänyt tietty säännöllisyys, joka saunasession aikana kalja tai joka viikonloppu viinipullo. Pitää osata olla ilmankin.

      En ole silti tuntenut mitään syyllisyyttä juodessa. Lähinnä syynä on ollut kontrollin tarve, että minä määrään.

    • fixura

      Siksi, kun mulla ei oo niitä marjapensaita, joiden marjoista voisin tehdä sitä kotiviiniä.

      • noohjooh

        Oletko kuullut jokamiehen oikeudesta? Suomen luonto on täynnänsä marjoja. Jotta saadaan sinustakin juoppo :)


    • Minusta tuli.
      Siksi että.
      Aloittaessani ryyppäämisen v.1964.
      Isot pojat varoittelivat että muista aina ottaa varovasti.
      Ettei äitisi suutu.
      -
      Siitä lähtien olen aina juopotellut hallitun hillitysti.
      Työni vaati ryyppäämistä silloin tällöin.
      Alku-aikoina ei töissä tarjottu mitään viiniä ja keskaria.
      Kossu karaisi miestä.
      Useimmat vanhoista kavereistanikin hallitsevat edelleen juoppoutensa nätisti.
      -
      Sillä aina piti käyttäytyä korrektisti.
      Pikku-Jouluja lukuun-ottamatta.
      Ja joitain kesäisiä "koulutus"- retkiä ja matkoja.
      Uutena-vuotena kourittiin.
      Lomalle lähtiessä, lomalta palatessa, Vappuisin...
      Aina pussailtiin iloisin mielin.
      -
      Uskon monien juoppojen kadehtivan minua taidostani dokata.
      Juokaa siis ihmiset.
      Vaikkapa vain lasillinen Vappuisin.
      Juhannus-Saunassa Snapsi.
      Se tekee teistä siistin juopon.
      Suomalaisen, josta voi olla ylpeä.
      -
      Motto:
      Viina vero-vapaaksi Suomessa!
      Miksi juoppojen pitää elättää työ-haluttomia juoppoja?
      Yltiö-raittiita omais-hoitajia.

      H.

      • Hyi kuin sie oot ilkiä ;)
        Esim. minä en ole yltiö-raitis, en vain ole juoppo.


    • flegmaatti

      Kymmenien vuosien lämmittelystä ja kolmen vuoden uutterasta treenauksesta huolimatta en onnistunut alkoholisoitumaan.
      Dokaaminen ei ollut enää kivaa.

      Harrastan kohtuullista rentoutumista Espanjan luumuilumme aikana ja AI-paikoissa hyvin kohtuullisesti.

      Minun vanhat, hyvät kaverini alkoholisoituivat ilman minun kannustustani ja kuolivat suhteellisen nuorina rasittamatta eläkejärjestelmäämme.

    • mievaa

      se suurin "syy" lie hermosolujen herkkyys . Eikä halua edes mitään kokovartalopuudutuksiakaan tai täydellistä tunnottomuuttakaan eloonsa.

    • 6000-päivää

      "Te kaikki jotka vaellatte lavealla tiellä
      uskokaa tai älkää, myös minä kävin siellä!"
      - Tuomari Nurmio: Kivinen tie

      Tuli koettua. Kotona ja kansakoulussa opetettiin, että viina on pahasta; isä oli kuitenkin tuurijuoppo ja kylillä ihailtiin yli kaiken sällejä jotka vetivät jallupullon huikalla. Tosimiehet joivat, se oli humoristista ja ylpeää. Esimerkki voitti opetukset. Tosin en menettänyt perhettäni, omaisuuttani tai terveyttäni, mutta sen verran lajiin tutustuin, että saavutin oman henkisen pohjakosketukseni ja se mahdollisti lopettamisen.

    • Syyllistää en viitsi sen enempää itseäni kuin muitakaan jouppoja, omatunto on varsin höyli, väljä ja aina tilanteen mukaan ajan tasalla, koskaan se ei syyllistä.

      Ei ole olllut riittävän motivoivia esimerkkejä ja onnellinen lapsuus ja riittävän toimelias nuoruus on suojellut monilta muiltakin hullutuksilta.

      Tunnen monenlaisia juoppoja, joku lähipiirissä, joku ystävissä ja moni kylänmiehissä. Liian moni potee vielä vanhanakin lapsuuden ja nuoruuden traumoja ja jos niitä ei ole osannut käsitellä ja antanut itselleen armoa niiden suhteen, niin siinäpä helppo syy juomiseen.

      Hautaan olen saatellut muutaman lähipiirin juopon, tuskin olen edesauttanut heidän juomistaan,
      tuomarin roolissa en ole juomarin rinnalla ollut, Jokaisen juomisen syy on löytynyt juomarin sisäpuolelta, useinmiten. Kivasta keveästä tavasta kasvaa raskas upottava tottumus ja sitten se kerran upottaa.

      Surullisin tapus on ollut lahjakas kirjoittaja, jota ei edes voimakas tahto auttanut hukkumasta leijonaviinaan. Voimakastahtoinen elää voimakkasti myös omat syöverinsä.
      Hänen tarkkanäköisiä kommenttejaan kaipaan yhä vieläkin vuosien jälkeen.

      • vaijettusalaisuusko

        Oliko kyseessä palstoilla kirjoittanut?


      • Bengalitikku

        Ei ollut lasista lapsuutta.
        Nuorena tuli biletettyä, mutta rahaa oli niukasti, joten ei niitä juopotteluun käytetty, mieluummin johonkin kivaan vaatteeseen. Ystävät olivat samanlaisia. Sitten kun tuli äidiksi, ei alko kuulunut kuvioihin. Yritti olla esimerkiksi murkulle jne.
        No, firman bileissä vähän. Tiedän, mitä krapula on. Nekin voi laskea toisen käden sormilla. Se ei ollut kivaa, kun maha oli ylösalaisin koko seuraavan päivän. Sitten ajatteli, ettei halua tuhlata noin päiviä.
        Toki ruokajuomaa joskus tai matkoilla viinilasi.
        Alkoholi ei ole mitenkään tärkeä mulle.
        Elämä karvoineen päivineen paree kuin loivennuksineen.
        Ymmärrän ihmisiä, jotka ottaa ilta-whiskynsä maltillisesti tai sen saunaoluensa.
        Ois vähän surullista, jos mummi ois kaiken aikaa vähän tättärää lemuten hoolille.
        En onnistunut, kun en oikein yrittänytkään, tulemaan juopoksi.


      • vaijettusalaisuusko kirjoitti:

        Oliko kyseessä palstoilla kirjoittanut?

        Kyllä, tavallaan,

        suomi24 palstalla kirjoiteltiin

        Se alkoi viiskymppisten treffipalstoilla aikoinaan ja jatkui chatissä.
        Arvosteltiin toistemme kirjoituksia, sain lukea hänen käsikirjoituksia
        ja hän arvosteli omiani sepostuksiani.

        Yksi hänen kirjansa on kirjahyllyssäni ja
        se kesken jäänyt ei koskaan ehtinyt valmistua,
        hänen elämänsä deadline tuli ennen kuin kirjan deadline.


      • Muovinen.vanhuusko
        Bengalitikku kirjoitti:

        Ei ollut lasista lapsuutta.
        Nuorena tuli biletettyä, mutta rahaa oli niukasti, joten ei niitä juopotteluun käytetty, mieluummin johonkin kivaan vaatteeseen. Ystävät olivat samanlaisia. Sitten kun tuli äidiksi, ei alko kuulunut kuvioihin. Yritti olla esimerkiksi murkulle jne.
        No, firman bileissä vähän. Tiedän, mitä krapula on. Nekin voi laskea toisen käden sormilla. Se ei ollut kivaa, kun maha oli ylösalaisin koko seuraavan päivän. Sitten ajatteli, ettei halua tuhlata noin päiviä.
        Toki ruokajuomaa joskus tai matkoilla viinilasi.
        Alkoholi ei ole mitenkään tärkeä mulle.
        Elämä karvoineen päivineen paree kuin loivennuksineen.
        Ymmärrän ihmisiä, jotka ottaa ilta-whiskynsä maltillisesti tai sen saunaoluensa.
        Ois vähän surullista, jos mummi ois kaiken aikaa vähän tättärää lemuten hoolille.
        En onnistunut, kun en oikein yrittänytkään, tulemaan juopoksi.

        Nykyisin on vähän lasista lapsuutta kun halpa alkoholi myydään muovipulloissa, ainakin laivoilla ja lonkero ätt kalja peltipurkeissa, unohtamatta limuja, muovikuorien sisällä.


    • Heikunkeikku

      En ole vielä ehtinyt juoppoutua. Onhan täs vielä aikaa. En laisinkaan mikään ikäloppu ole.
      Muinoin kun aloin miesmettällä kulkemaan, niin tuli tilattua ravintolassa vain yks tai kaks paukkua. Enempää en olisi ehtinyt juoda, koska jalkani kirmailivat tanssilattialla. Nuorena olin intohimoinen tanssija. Jalat kipiänä maate sain pistää kun kotiin pääsin. Niin oli jalaanpohjat arat.

      Joskus otin kavereitten kanssa votkaa ja puolukkamehua. Ei paljon, mutta lennätti mukavasti oksennusta, jos vähänkin enemmän uskalsi kulautaa.

      Niin, en kykene juomaan puolukkamehua (ilman votkaa tai muuta väkevää).
      Jos maistan puolukkamehua, niin se maistuu viinaiselta puolukkamehulta. Yäk.

      Arvelen suuresti, että humaltuisin pelkän puolukkamehun juomisesta. Niin on vahvasti yrjöt mielessä. En siis uskalla juoda.

      Koska vasta myöhemmällä iällä olen viinaksiin ryhtynyt:) , niin hieman menee kauemmin juoppouden saavutuksessa. En ole samalla viivalla muiden juoppojen kaa, jotka ovat alkaneet kulauttelemaan jo nuorena.
      Mutta perässä tullaan:)

      "Vesi on niin väkevää, se myllyjäkin pyörittää.
      Siks en koskaan vettä juo, vaan riennän viinapullon luo."

      Koska saa ruveta toivottelemaan hyviä juhannuksia. Oottelenko vielä vai voiks jo?
      Työmiehet lähtivät juuri. Keskyyttä on vielä, jatkavat maanantaina. Hiljaisuus on laskeutunut. Eiköhän tää tästä. Kait.

      • Älä.aloitakkaan

        Vanhat juopot naiset ovat surullinen näky.


      • Heikunkeikku
        Älä.aloitakkaan kirjoitti:

        Vanhat juopot naiset ovat surullinen näky.

        En tiedä surullisuudesta, mutta on ne kova äänisiä. Toukokuussa kun meitä hemmoteltiin ihanilla helteillä, aurinko mollotti ja kaikki oolii niin ihanaa, linnunmaitomaista, niin kun minä kuleksin joka aamu aamukahvilla termospullon kera pitkin merenrantoja, niin joka rannassa oli vakioporukka (panin merkille). Yhessä oli viis-kuus miestä ja yks nainen, toisella rannalla oli kans yks nainen parin miehen kans ja sitä rataa, niin ihmettelin, että miten ihmeessä ne jaksavat aamusta lähtien kaljapullojen kans huseerata.
        Vaikka suhteellisen etäällä istuin heistä, niin kyllä heidän "rupattelu" hyvin kuului, mutta eniten naisten äänet. Hirveetä kimotesta välillä.
        Vaikutti että heillä oli niin mukavaa:)

        Niin että sitä vaan, että mä en sit ala ihan aamusta lähtien. :)


    • harmittaa

      Suurta syyllisyytä en tunne, mutta kyllä harmittaa, ettei viina oikein maistu. Kännissä olisi hauskaa olla. Työttömänä juoppona voisi iloisesti ryypätä kaiket päivät yhteiskunnan tuella.

      • Ihmisenalennustila

        Mitähän hemmetin "hauskaa" siinä tilassa on? Et ole vissiin katsellut kännisiä tarpeeksi tarkasti.


      • Samaa..ihmettelen

        Pitää ottaa videolle sen hölmö käytös, ja pakottaa katsomaan silloin kun se on selvin päin
        tai "dagen efter"-krapulassa.


    • Siksi koska olen juopon penikka. Varoittava esimerkki oli kotona :D.

    • Onkohan tämä se uudempi iloisuuden kiusite-aloitus, kun tuo juoppous on niin hauska juttu.

      • Bengalitikku

        Sadesäällä joo, juhannusta ootellessa.
        Kaik on pakattu.
        Kyllä hyttyskarkoitteestakin saa...


      • Heikunkeikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Sadesäällä joo, juhannusta ootellessa.
        Kaik on pakattu.
        Kyllä hyttyskarkoitteestakin saa...

        Mitä häh-häh-häh?
        Ai tarkoititko, että joku alottaa juhannuksen vieton vetämällä hyttyskarkotetta naamaan.
        Siis naaman sisäpuolelle, nuuh nuuh nuuh...
        Heh:)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mitä häh-häh-häh?
        Ai tarkoititko, että joku alottaa juhannuksen vieton vetämällä hyttyskarkotetta naamaan.
        Siis naaman sisäpuolelle, nuuh nuuh nuuh...
        Heh:)

        Mikäs ihme sekään olisi, Unto Mononenkin hörppäsi kyläillessään Esko Rahkosen luona tämän partaveden sisuksiinsa, kun viinanhinku oli niin kova.


      • Bengalitikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Mitä häh-häh-häh?
        Ai tarkoititko, että joku alottaa juhannuksen vieton vetämällä hyttyskarkotetta naamaan.
        Siis naaman sisäpuolelle, nuuh nuuh nuuh...
        Heh:)

        ...saa kiusimisketjun...tarkoitin melkein kuitenkin..
        Ne mun ehdottamat karkoittimet ovat etupäässä ripustettavia, ulkoisia siis.
        Elä Heikku yritä.
        Hyvin paljon eri vaihtoehtoloita.
        Naamaan laitetaan juhannuslounas ja illalla kärtsätään makkaroit.
        Limua tai mehua juomana tai paikallist panimoo - ei mun suu ihan tuohest oo tehty.
        Mulla on ihan hirveesti viinaa enkä tiedä, mitä niillä teen.
        Trokaus ei vissiin ole laillista.
        Voisko vaihtotaloutta harrastaa.

        Mä olen pakkaillut ja vähän pyykkäröinyt. Olen taas ihan puhki.


      • Kyllä.hupenee
        Bengalitikku kirjoitti:

        ...saa kiusimisketjun...tarkoitin melkein kuitenkin..
        Ne mun ehdottamat karkoittimet ovat etupäässä ripustettavia, ulkoisia siis.
        Elä Heikku yritä.
        Hyvin paljon eri vaihtoehtoloita.
        Naamaan laitetaan juhannuslounas ja illalla kärtsätään makkaroit.
        Limua tai mehua juomana tai paikallist panimoo - ei mun suu ihan tuohest oo tehty.
        Mulla on ihan hirveesti viinaa enkä tiedä, mitä niillä teen.
        Trokaus ei vissiin ole laillista.
        Voisko vaihtotaloutta harrastaa.

        Mä olen pakkaillut ja vähän pyykkäröinyt. Olen taas ihan puhki.

        Pyydä hunkki auttaan viinan tuhoomisessa 🤣


      • Bengalitikku

        Pzzzz. Hänhän väittää nauttivansa siististi-vähän-kerrallaan -tyylillä.
        Mutta, onko H tuholainen, en tiedä. Epäilen.


      • Kyllä.hupenee
        Bengalitikku kirjoitti:

        Pzzzz. Hänhän väittää nauttivansa siististi-vähän-kerrallaan -tyylillä.
        Mutta, onko H tuholainen, en tiedä. Epäilen.

        Kun juoppo saa ilmaista viinaa niin kyllä maistuu 😋


      • flegmaatti
        Kyllä.hupenee kirjoitti:

        Kun juoppo saa ilmaista viinaa niin kyllä maistuu 😋

        Kyllä se maistuu muillekin. Olin opiskeluaikana haaveillut valmistuttuani pääsystä asustelemaan hotelleihin ja syömään muiden maksamia herkkuja ja juomaan laadukkaita alkoholituotteita.
        Muutama kerta lipsahti överiksi ja koko touhusta katosi hohto parissa vuodessa.

        Etukäteen itse maksetut viinat on hankalampi juttu.
        Kurjuudessa ja köyhyydessä eläneenä olen oppinut arvostamaan rahaa ja sen järkevää käyttöä.
        Lämpimien merien risteilyillä en ostanut drinkkipaketteja koska olisin laskenut, että ryyppäämiseni kattaisi paketin hinnan. Oli helppo tyytyä niukkaan dokaamiseen.
        AI-risteilyt ovat hankalimpia koska risteilyhinnassa on sisällä oletettu ryyppääminen syömisten lisäksi.
        Nyt vanhemmiten olen löytänyt niillekin kohtuullisen keskitien. En dokaa niin paljoa, että se haittaisi muita toimintoja mutta pitkä kokemus auttaa mitoittamaan maksimaalisen hyödyn saavuttamisessa.


      • Järkevää

        viestiä on ilo lukea.


    • hytinäx1

      En tunne lainkaan syyllisyyttä. Ajattelin ihan tosissani tyhjentää kaapit tänä iltana ennen lomille lähtöä. Olis muutamaan lasilliseen viiniä ja Åålbori akvavittia semmonen ei aivan puolta desiä. Mitä niitä tuonne kaappiin jättää happaneen ;) Sitten jos kirjoittelen typeryyksiä tänne palstalle yösyvännä niin voitte toppuutella vähäsen.

    • Sattumaa.pelissä

      Otetaan hytinäxen höpinät vastaan.
      Ymmärsin aloittajan kysymyksen, mutten itse kirjoitusta. Mistä syyllisyydestä? Mistä omatunto soimaa tai että autoitko jotakin juoppoutumaan. En ymmärrä.
      Mutta niin ajattelen että toisilla on paremmat mahdollisuuden selviytyä tulematta juopoksi kuin sillä toisella joka vastaavilla omiaisuuksilla alkoholisoituu. Olosuhteilla, ympäristöllä ja ystävillä on suuri merkitys.

    • Kunhan.raitistelen

      Kiitos rakentavista ja järkivastauksista.
      Hyvää juhannusta.

    • Eidokuainesta

      Luojalle kiitos; en kestä kirkasta viinaa. Mies teki joskus lantratun drinkin, vain vähän kirkasta ja pitkä lasi täynnä Sprite-virvoitusjuomaa, en tullut edes humalaan mutta oksensin vatsan sisällön tyhjäksi.

    • Luojalle_kiitos_minulta-

      kin, että antoi järkeäkin pääkoppaan,
      niin etten ole solumyrkkyä eli alkoholia alkanut juoda.

    • pirremiinapas

      Ilmeisesti puuttuu juopon geenit.

      • Mielenmutkanpipi

        Juoppous ei ole geeneistä kotoisin. Ja vaikka olisi, niin geenejä voi narrata - jos osaa.


    • En halunnut itselleni henkilökohtaista ongelmaa, jota muut selittelevät toisille

    • Niinoikein

      Niin oikein
      viina on solumyrkky, joka antaa ensin vähäksi aikaa hyvän olon

      mutta sitten totuus paljastuu sen vaikutuksista.

      • Taisitten-ei

        Silloin kun ei vielä ollut teollisia lääkkeitä, viinaa käytettiin lääkitsemiseen. Se myös käy lääkkeestä jos sitä otetaan vain lääkkeen verran.


    • W222

      Isoisäni alkoholismi ja huumeongelma vaikutti siihen todella paljon, että minusta ei tullut juoppoa, eikä muutakaan päihdeongelmaista! En tunne lainkaan syyllisyyttä, että käytän alkoholia todella kohtuullisesti ja vähän. Huumeita en ole koskaan kokeillutkaan, siihen riitti isoisäni huumeiden käyttö.
      Toinen syy on varmaan myös se etten ole juoppo on, että minulla on hyvä vaimo ja lapset, joiden vuoksi elää. Näin kuinka hyvä kaverini jäi poikamieheksi ja ei koskaan saannut perustetuksi toivomaansa perhettä, kuinka hän alkoi alkoholisoitumaan. Nyt kaveri on ihan deekuna, ei ota apua vastaan, täysin toivottomassa tilassa.

    • Yksi asia myös, joka on suojellut, ettei nyt vallan pahaa juoppoa tullut, on juopottelun aloitusikä.

      Olen antanut itselleni kertoa, että jo jopa kymmenvuotiaita hoidetaan alkoholin tai huumeiden yliannostuksen takia.
      Kokeilut ja jopa säännöllinen käyttö aloitetaan nykyään paljon, paljon nuorempana kuin omassa nuoruudessani.

    • Ernesti

      Miten niin ei tullu?

    • Ai miksi ei tullut juoppoa ? No. Vielähän tässä ehtii, kait?..))

      Juoppous lähipiirissä on tiettävästi hyvä rokotus omaa juoppoutta vastaan. Toisaalta voi periä ne altistavat geenit ja onnistua silti tulemaan juopoksi. Etenkin ellei ole muissa lajeissa pärjännyt.

      Onhan se trendikästä nappailla vähän, noin eurooppalaisittain, kun ikätoveritkin harrastavat samaa lajia. Että ihan jo seurankin vuoksi, ettei oma raittius pahoita kenenkään mieltä. Ja nuorillekin kelpaa paremmin kun on yhteisiä puheenaiheita, voi keskustella vaikka eri viinilaatujen välisistä eroista ja keventää yhdessäoloa parilla lasillisella. Kuka nyt ihmisiä selvin päin kestäisi..)) Ja kun menee meteliin mukaan jää pois se syyllisyyskin mihin aloittaja viittasi...

    • sellaistavaan

      Ei ole sellaisia geenejä.

      • Anonyymi

        Hyvillä geeneillä omaavalla on varaa pitää Bailey viskipulloa povitaskussa ja ottaa huikka missä vaan ja koska tahansa.


    • Hyvänäin

      Siksi ettei ole tehnyt mielikään. Eikä harmita. Olen iloinen raittiista elämästäni.

    • e.lä.mä

      Hunksilta hyvä vastaus.

    • flegmaatti

      Oli uhkatekijöitä.

      Kaikki vanhat hyvät kaverini, joiden kanssa rötöstelin alle 2-kymppisenä, kuolivat A:n välittömiin tai välillisiin seuraamuksiin suhteellisen nuorina. Hätäisin jo hieman yli 2-kymppisenä.
      Helppo olisi ollut jäädä sakkiin viihtymään.

      Toinen uhkatekijä on se, etten saa helposti krapulaa. Viimeinen kankkunen rtäytyy hakea 80-luvulta.

      Kolmas uhkatekijä on se, ettei vaimoni ole koskaan moitiskellut dokaamistani. Hän on itse ollut varsin huono siideristi ja viimeiset 18 vuotta absolutisti.

      Suojaavia tekijöitä lienevät vastuuntuntoni asioiden hoitamisesta ml. perheen hyvinvointi.
      Viimeinen suojaava tekijä on 15-vuotta sitten herännyt huoli terveydestäni ja tulevien päivien määrästä ja laadusta.

      Niukkasisältöisen kaappini ajoitus oli hankalaa. Osa pulloista ajoittamattomia. Yhden pystyi vaimoni ajoittamaan. MARASKA slivovitsi on tuliainen vaimoni Kroatian matkalta 8:n vuoden takaa.
      Kaikki astiat ovat avattuja vierasvaroja mutta nauttimishalukkaat vieraat ovat harvinaisia enkä muista milloin oli ollut viimeinen "lasi-istunto.
      Täydet pullot menevät tuliaisina tuttaviemme huviloilla loisimisten yhteydessä.

    • trujt

      Ei tulllut juoppoa mutta kylläkin ihan reippaan lainen juhlija. Tunneko syyllisyyttä, mistä ja miksi?

      Kavereista on parista tullut juoppo, joistain raitistunut alkoholisti. En ole avittanut ketään vaan itse ovat pullon suun huulilleen nostaneet -selityksien kera tosin!

      • Juhlafriikki

        Aika hyvin sanottu tuo. Itsekään en ole ikupäivänä antanut sen häiritä juhlintaa, että en nauti alkoholia päihtymykseen asti.


    • utaret

      Alkoholi vie ilon elämästä ja aiheuttaa masennusta, koska maksa rasittuu.

      • Woihanollakin

        Ahaa, masis johtuu siis maksan tilasta.


      • Ikävä-ja-kyllä

        Maksoi mitä maksoi maksa pitää pilata ja masennus saada on monen suomalaisen motto.
        Masennuksen voi saada kyllä henkisen kapasiteetin puutteestakin.


      • sunnesaM

        Woi olla, mutta useimmiten masennus on seurausta vääristä ajattelumalleista ja asenteista. Nykyään tiedetään myös, että ravinnolla on vaikutusta myös mielen mutkan juttuihin. Ts. kannattaa syödä ravitsevaa ruokaa, koska ravinto on ihmisen rakennusaine ja kun kaikki elimistön elimet ovat rakentuneet hyvin, jaksaa ajatella paremmin ja positiivisemmin.


      • Olen-ula-radiolla
        sunnesaM kirjoitti:

        Woi olla, mutta useimmiten masennus on seurausta vääristä ajattelumalleista ja asenteista. Nykyään tiedetään myös, että ravinnolla on vaikutusta myös mielen mutkan juttuihin. Ts. kannattaa syödä ravitsevaa ruokaa, koska ravinto on ihmisen rakennusaine ja kun kaikki elimistön elimet ovat rakentuneet hyvin, jaksaa ajatella paremmin ja positiivisemmin.

        Olisitko ystävällinen ja antaisit paljon kattavan menun "ravitsevista ruuista"?
        Niistä kun toitotetaan vähän joka puolella lääkäreistä lintta astujiin, mutta kukaan ei kerro mitä ne "ravitsevat ja terveelliset" ruuat ovat?
        Ihmeen paljon on hengissä olevia 60 - 90 ikäisiä.


      • Vihreällälinjalla

        Ravintojuttuja toitotetaan nykypäivänä joka tuutista sellaista vauhtia, että kyllä ajatteleva ihminen keksii ihan itse mikä on hyvästä, mikä ei. Vai käytätkö sinä nettitoosaasi kellarissa etkä näe etkä kuule muuta kuin tämän Suomi24-palstan?


    • kysynn

      - aika moni omaikäsist vanhoistakavereista menny jo mananmajoille
      tietty suru ja melankolia elossa läsnä kaiken aikaa
      - viimeks tänään mietin että onko mullakaan yhtään ainutta tosi syytä edes olemassa hengissä pysyttelemiseen - mistämuusta kaikesta maalmassa pitäis tuntea syyllisyyttä kuin viinattomuudesta tai juomattomuudesta
      - juoponpentuna kyllä aina nahoissaannelämän raadollisuutta runsain mitoin.
      hyvä kun joku kertoi maksan osuudesta depressiivisyyteen.
      - osallstuinnsyöpäseulontoihin ja bonuksena sai ilmaisen rokotteen tarttuviin maksatulehduksiin aiemmin.

    • e.lä.mä

      On vain niin että viina on huviksi ja huvia ei ole joka päivä. Oma terveys sanoo jokaiselle mikä on liikaa ex kuntoilu ja sen antamat huumeet, ex kaikki muukin mikä ei kuulu jokapäiväiseen elämään. Moni pelaa rahat tänään sen huumassa että voi voittaa miljoonia ja tulee ehkä velkaa.

      Kaikki nämä ihmiset ovat vähä järkisiä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minusta Ei tullut juoppoa. Koska en häpennyt omaa taustaani. Kieleni ei ruskea ja omana itsenäni olin ,olen . Sanon oman mielipiteen tykättin siitä tai? Hastan ihmiset kun haukkuvat jotain henkilöä,miksi aina puhut noin hänestä jne. En lähdet mitkään juorut huhut mukaan.Joten ole tosi vittumainen sisko tätikin ja äitikin Kontulasta ja viellä mummokin.

    • Anonyymi

      Havainut vanempana naisena on vaikea saada usia ystäviä.Kun rakat ystävät kuoleet. Miksi naiset ukotomat iältä 58-87 v. Jotka yritäneet tutavuden lisäksi ystävystyä. Olisi kiva tulla illala sinun luokse juotaisin viiniä. En kapakoi en tupakoi. En istu ostarin bubit.En ole kaappi juoppo.Enkä juo viiniä en tupakoi.Lisäksi olen aamun virkku,illan torkku .Ulkoilma ihminen. En saa uusia ystäviä siksi, kun en juo.Raitis nainen eläväinen ,vanhakin Kontulasta.00940 H:ki

    • Anonyymi

      Yritin harjoitella likimain päivittäisin treenein mutta edes 57v - 60v jakso ei tehonnut.
      Kuukausittain pari, kolme niukemman alkoholin päivää johtuen vaimoni kuljetustarpeesta. Hän oli luopunut ajokortistaan.

      Minulla lienee ollut joku menetelmävirhe koska kolmen vuoden putken loppuvaiheissa ei mikään huvittanut eikä kiinnostanut. Mies- ja muukin kunto heikkeni, verenpaine kohosi lääkityksestä huolimatta
      Vaimoni ei ole mikään absolutisti mutta huono ottamaan edes seurassa.
      Hän sentään kannusti treenissäni koska ei puolella sanallakaan arvostellut yritystäni mutta sekään ei auttanut.
      Siis 6-kymppisenä oli todettava, että 3:n vuoden tiukka treeni meni hukkaan paitsi tietysti kokemuksena jotain jäi korvien väliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe