Yhtäkkiä ilmeni sellainen vika, että moottorin kierrokset tippuvat 1500:n, kun on tehty matkavauhdilla matkaa n. 10 minuuttia. Eli lähden ajamaan 2500 kierroksella, mutta 10 minuutin jälkeen kierrokset tipahtavat. Moottori ei sammu ja matkaa voi tehdä, mutta vauhti tippuu. Moottori starttaa normaalisti ja reagoi kaasuun normaalisti, kunnes vika ilmenee.
Moottori on Perkins Perama M30, eli sama kuin Volvo Penta 2030. Mitä tehty:suuttimet huollatettu, polttoainesuodatin vaihdettu (oli puhdas). Näillä ei ollut vaikutusta. Lämmöt pysyy normaaleina. Polttoainelinjassa on CAVin esisuodatin lasikuvulla. Näyttää puhtaalta, suodatinta ei ole vaihdettu ainakaa. 6 vuoteen. Mutta ei kai noita tarvitse usein vaihtaakaan?
Itselle mieleen tuli, että kyseessä olisi ilmavika, polttoainepumpun vika tai vika ruiskupumpussa. Tuleeko muuta mieleen? Onko helppoja tapoja ratkaista, missä on vika?
Moottori ei ota kierroksia
19
2829
Vastaukset
- Oldsailor
Kuulostaa hieman ilmavaivalta. Voisiko olla, että lämpiämisen myötä joku tiiviste alkaa falskata? CAV:n suodattimet ovat tunnettuja tiivisteongelmista, varsinkin jo suodatinruuvia kiristää liikaa. Voisiko kuusi vuotta vanha tiiviste olla jo vähän hapertunut? Itse vaihtaisin ekaksi CAV:n patruunan ja uusisin tiivisteet. Onko laituriparlamentilla muita ehdotuksia?
- Perseus2
Niin, tätä voisi vissiin testata ohittamalla suodattimen sopivalla letkulla ja ilmaamalla koneen.
- Perseus2
Perseus2 kirjoitti:
Niin, tätä voisi vissiin testata ohittamalla suodattimen sopivalla letkulla ja ilmaamalla koneen.
Ohitin CAVin. Johtoja irrottaessani huomasin, että CAVista lähtevä johto oli murtunut, vaikka näytti muuten hyyvältä. Eli lupaavalta näyttää. Vielä pitää ilmata ja tehdä testiajo. Se menee varmaan juhannuksen jälkeen.
- EiTarvitseJokaVuosi
Cav on tukossa, eli vaihda se. Yleensä molemmat suodattimet vaihdetaan samanaikaisesti. Silmä ei näe polttoaineessa olevaa hienoa likaa. Jos likaa näkyy, sitä on paljon.
- cavca
Cav vaihtoon niin homma korjaantuu, kahdesta eri veneessä ollut oston jälkeen kierrosongelmia ja molemmissa se tokeni suodatinten vaihdolla. Toisessa oli cav vaihdettu 4v takaperin, jälkimmäistä en tiedä, koska merkintää ei ollut, mutta vaihdon jälkeen taas toimi.
Moottorivenemaailmassa suodattimet vaihdetaan joka vuosi, itse vaihdoin yhtenä kautena kaksikin kertaa kun tunteja tuli 308h koko kauteen. - joskus-oli-tämmöinnen
Mulla oli jossain autossa lähes sama vika. Olin kauhuissani.
Soitin maahantuojalle ja sanoivat, että katso jäähdytysnesteet.
Katsoin ja sitä ei paljoa ollut. Lisäsin nesteen ja kone kävi kun enkeli.
En tiedä onko kyse samasta, mutta kun täällä paljon on turhaakin kirjoitusta ja tuli mieleeni tätä lukiessa tuo kokemukseni, niin ajattelin laittaa kirjoituksen siitä.
Se oli jokin moottorin oma suojasysteemi, kun jäähdytys ei ollut oikein kunnossa. Olisikohan ollut silloin honda accord se auto, en muista tarkasti.- Perseus2
Ne katsoin. Ei taida tuon aikakauden venedieseleissä olla niin kehittynyttä elektroniikkaa. Kerran on lämmöt menneet hetkeksi punaiselle, kun unohtui merivesiventtiili kiinni, muttei se kierroksiin vaikuttanut. Ei myöskään summeri soinut, ei taida sellaista olla tässä Perkinssissä.
- Perseus2
Ei korjaantunut vika CAVin ohittamalla. Alkoi taas kierrokset laskea 10 minuutin jälkeen. Hiukan kyllä epäilyttää, ettei kyseessä olisi ilmavaiva, vaan kone ei vaan saa dieseliä. Välillä sammutin koneen. Sitten taas starttasin ja kone kävi muutaman minuutin normaalisti, mutta alkoi sitten taas hyytyä.
Kokeilen seuraavaksi laittaa sähköisen imupumpun moottorotilaan. Siirtopumppu on kuitenkin jo iäkäs, joten ehkä siihen on tullut joku vika. Jotain tällaista pumppua suunnittelin. Onko mielipiteitä?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/281210/Sahkotoimbensapumppu-imuSaako tankki korvausilmaa? Helppo todeta avaamalla ajon jälkeen tankin korkkia (suhahtaako). Alipaine tankissa ei sinänsä aiheuta välittömiä oireita, mutta jossain vaiheessa joku kohta vuotaa ilmaa sisään. Tai sitten kumiletkut menee littuun. Molemmissa tapauksissa kierrokset laskee.
- Perseus2
spkoo kirjoitti:
Saako tankki korvausilmaa? Helppo todeta avaamalla ajon jälkeen tankin korkkia (suhahtaako). Alipaine tankissa ei sinänsä aiheuta välittömiä oireita, mutta jossain vaiheessa joku kohta vuotaa ilmaa sisään. Tai sitten kumiletkut menee littuun. Molemmissa tapauksissa kierrokset laskee.
Kokeilin tuotakin tänään, ei ollut vaikutusta.
Perseus2 kirjoitti:
Kokeilin tuotakin tänään, ei ollut vaikutusta.
Tukos tankin yhteessä jostä lähtee pumpulle/suodattimille? Saatko letkun tankin päästä irti ja irtokannuun?
- Perseus2
spkoo kirjoitti:
Tukos tankin yhteessä jostä lähtee pumpulle/suodattimille? Saatko letkun tankin päästä irti ja irtokannuun?
Veneessä on kaksi tankkia, jotka yhdistyvät T-liitoksella. Tuntuu epätodennäköiseltä, että molemmat olisivat tukossa. Mitään likaa ei ole polttoaineessa näkynyt. Tankin kanssa testaus on sikäli hankalaa, että vika ilmenee vasta ajon aikana, ei laiturissa ja mielellään vastatuuleen, mutta kai täytyy sitäkin kokeilla, jos ei muu auta. Onhan siinä aika paljon liitoksia, ja ne on tehty kupariputkilla ja sellaisilla helmi-puristusliitoksilla, joiden kunnon selvittäminen on hankalaa.
Perseus2 kirjoitti:
Veneessä on kaksi tankkia, jotka yhdistyvät T-liitoksella. Tuntuu epätodennäköiseltä, että molemmat olisivat tukossa. Mitään likaa ei ole polttoaineessa näkynyt. Tankin kanssa testaus on sikäli hankalaa, että vika ilmenee vasta ajon aikana, ei laiturissa ja mielellään vastatuuleen, mutta kai täytyy sitäkin kokeilla, jos ei muu auta. Onhan siinä aika paljon liitoksia, ja ne on tehty kupariputkilla ja sellaisilla helmi-puristusliitoksilla, joiden kunnon selvittäminen on hankalaa.
Skenaario: T-haarassa tukos, josta virtaa polttoainetta vain vähän. Kuitenkin sen verran, että tyhjäkäynnille riittää. Matkanopeudella ei riitäkään, vaan haaran ja siirtopumpun väliin muodostuu alipaine joka rajoittaa polttoaineen virtausta.
- Oldsailor
Oliko täällä jokin aika sitten puhetta jostain V-P:n siirtopumppujen mystisestä viasta?Hämärästi muistelen, että joku olisi kirjoittanut jostain prikasta tai vastaavasta, jonka kuluminen aiheutti vanhemmiten käyntihäiriöitä. Vanhana äijänä saatan muistaa väärinkin, mutta kysyn silti..
Meikäläinen ainakin taisi joskus tuosta kirjoitella. Siinä oli homman nimi sellainen että pumpun venttiilien holkki joka pitää venttiililautasia paikoillaan löystyy porauksestaan. On helppo korjata lyömällä uusi lukitus tai sitten lukkoliimalla (esim. Loctite).
- Tukos
Onko pakoputki aukki?
Silloin kun lämmöt nousi, saattoi pakoputken sisäpinta vaurioitua ja tehdä tukoksen.- Perseus2
Ainakin pakoputkesta tulee vettä ulos. Minulla on ollut tämä vene vuoden ja nyt paljastui vielä yksi erikoisuus. Siinä on kaksi 100l tankkia, joita ei ole alakautta kytketty toisiinsa. Tankkausletku jakaantuu kahtia, samoin molemmista imetään dieseliä kupariputkilla, jotka yhdistyvät T-liitokselle ja siitä menee yksi putki pa-pumppuun. Myös paluuvirtaus jakaantuu erikseen molempiin tankkeihin niiden päällä oleviin liittimiin. Tankkimittareita ei ole, ja vasta nyt ekan kerran mittasin toisen tankin tason. Siinä ei ollut juuri lainkaan dieseliä, kun taas toisessa oli jotain 40 litraa. Eli systeemi ei toimi kovin hyvin. Pienet erot kallistuksissa määrää, kumpaan tankkiin tulee enemmän polttoainetta. Tästä luulisi kyllä seuraavan moottorin sammumisen eikä käyntihäiriöitä.
Ajattelin nyt muuttaa systeemiä niin, että käytetään vain toista tankkia tämä kesä ja laitan siihen uudet letkut moottorille ja Biltemasta 30 euron sähköpumpun. Jos ei vika sillä poistu, on vika ruiskupumpussa tai tankin sisällä.
- seppomartti
2 yhdistettyä tankkia, joihin tulee imu- ja paluuletkut ei voi toimia. Raťkaisu voi olla päivätankki, mistä moottori saa polttoaineensa ja letkut sinne. Tai letkut vain toiseen tankkiin, mitä toisesta täytetään siirtopumpulla määrämittarien näytön mukaan. Päädyin tähän jälkimmäiseen tilan puutteen vuoksi. Varo halvimpia polttinepumppuja. Motonetin halpa pa- pumppu ei ollut tiivis. Vuoti polttonestettä tulikuumiin sähkökomponentteihin ja olisi voinut palaa koko vene. Onneksi kokeilin irtonaisena enkä asentanut heti kiinteästi.
- Perseus2
No niin, vika häipyi todennäköisesti. Laitoin kupariputkien tilalle kumiletkut, ja otto ja paluu on vain toiseen tankkiin. Laitoin lisäksi bilteman pa-pumpun 52-3230, joka pumppaa polttoainetta moottoriin. Nyt vaan ei varmasti tiedä, oliko moottorin mekaaninen pumppu viallinen vai ei. Täytyy vielä laittaa tuo Seppomartin ehdottama pumppaus varatankista päivätankkiin, niin on koko 200 litraa tankkitilavuus käytössä. Kiitos avusta kaikille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563161Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242719Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541817- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810