Trafi teki limaisen tempun purjehtijoille

Turvallisuudestaviiis

TRAFI TEKI TODELLA IKÄVÄN TEMPUN VENEILIJÖILLE

Trafi, joka vastaa elektroonisten merikarttojen datasta, poistatti suomen merialueen datasta turvavesialueen 10 metriin minimi, jolla kippari pystyi itse valitsemaan turvallisen syvyyden veneensä mukaan. Tämä on erittäin ikävä teko lähinnä purjehtijoita kohtaan, jotka eivät aja merikarttaann piirrettyä viivaa pitkin.

Mainittu ominaisuus toimii kaikissa muissa Itämeren valtioiden rannikoilla, paitsi suomessa. Koskee Navionixin ja C-mapin karttoja..

Esim Axiomin mainiot tee reitti ominaisuudet romuttuivat, koska kartta ymmärtää vain 10m alkusyvyydeksi.

Tiedustellessani Trafilta asiaa, vastaus oli ettei toivoakaan muutamaan vuoteen.

ÄLKÄÄ SIIS PÄIVITTÄKÖ MERIKARTTOJANNE, JOS NIISSÄ VIELÄ OMINAISUUS TURVAVEDEN ASETTAMISELLE ESIM 3 metriin.

25

1708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poistuvako3mkäyrät

      Mitä tarkoittaa 3 metrin turvavesi? Miksi purjehtija suunnittelisi reitin plotterilla? Reitin hamottaminen sujuu paperikartalla ja suunnittelu tehdään tuulten ja saarien vaikutuksen mukaan, eli matkan edistyessä jatkuvana prosessina. Valmiita väyliä käytetään, jos ne ovat reitin kannalta järkeviä.

    • osaankäyttää

      Turvavesi on valkoista vettä plotterissa, jos merikartta toimisi. Et siis osaa/ymmärrä käyttää plotterin ominaisuuksia!

    • Eijymmärä

      Siis mitä täh? Onko minulla,sinulla tai jollakin muulla ymmärtämis ongelmia?

      • Detförsta

        Kannataiskohan opetalla perusmerenkulkutaidot ja sitten VASTA nämät laite jutut?


    • Raymarine

      leikkikää ihan rauhassa niillä paperikartoilla ja astelevyllä.
      Ajelen plotterin mukaan, koska olen fiksu!

      • iTollo

        Varo fiksuna ajamasta plotterilla umpikujaan. Valkea vesi saattaa loppua jossain vaiheessa. Vain uusavuton tollo ajelee pelkällä plotterilla.
        Mulla on veneessä plotteri, ipadillä iSailor ja sisällä toimen plotteri.
        Mikään niistä ei kuitenkaan kuitenkaan korvaa paperikarttaa saaristossa ja kivisillä vesillä.


    • Tässä taitaa nyt olla puurot ja vellit sekaisin. Sama aineisto sinne menee kuin ennenkin S57 digitaalisena ja loppu skannataan paperilta ja lisätään käsin digitaaliseen aineistoon. Se, että aineisto saataisiin järkevästo kokonaisuudessaan digitaalisena noille karttavalmistajille on vielä muutaman vuoden päässä.

      Plotteriin voi laitella niitä käyriä sitten ihan oman tarpeen mukaan ja plotteri piirtelee sinne -jopa purjehtijoille- sopivia käppyröitä.

      Paperikartat ei ole muuttuneet myöskään mihinkään. Tosiveneilijät vetää niillä.

      • Parempaa_Elämää

        Tosiveneilijät? Kaverini joka on purjehtinut X-35:n MM-sarjaa (MM-hopeaa) sanoi ettei ole koskenutkaan paperikarttoihin yli kymmeneen vuoteen. Iso-Loistolla ja plottereilla on menty koko ajan.

        Olisikohan korkea aika päivittää nämä iänikuiset kliseiset mielipiteet eri navigointitavoista.


      • MitaanTietamaton
        Parempaa_Elämää kirjoitti:

        Tosiveneilijät? Kaverini joka on purjehtinut X-35:n MM-sarjaa (MM-hopeaa) sanoi ettei ole koskenutkaan paperikarttoihin yli kymmeneen vuoteen. Iso-Loistolla ja plottereilla on menty koko ajan.

        Olisikohan korkea aika päivittää nämä iänikuiset kliseiset mielipiteet eri navigointitavoista.

        Tosiveneilijällä on pilkettä silmäkulmassa. Veneily kisamaailman ulkopuolella ei ole kovin vakavaa. Sit vielä niitä hymiöitä tähän vino pino.


      • Ainakin itsellä on Furunon veneeseen nähden järeähkö navigointijärjestelmä ja rinnalla pyörii TZ navigator ohjelmisto läppärillä, joskus voi olla joku ylimääräinen plotteri vielä lisänäkin. Koko alueelta, missä liikun on aina paperikartat mukana ja paperikartta on karttapöydällä auki siitä missä liikutaan. Ei paperikartan käyttö ole kliseistä.


    • Mistä on nyt kysymys?. Olen rutiininomaisesti päivittänyt minun Navionics Gold-kartat. Viimeinen päivitys tämän kuun neljäntenä. Mitään ei ole minun kohdallani muuttunut. Valkoinen vesi niin kuin ennen...
      Käsittääkseni Navionics ja C-Map saavat kartojen tiedot layer-tietona eli majakat, karit , syvyystiedot jne. Näistä tiedoista ne rakentavat ominaisuudet. Eli eikö ominaisuuden puuttuminen on Navionicsista tai C-Mapista kiinni?

    • PieniPiruVasempaan

      Simradilla voi valita itse minkä värisenä veden haluaa näkyvän milläkin syvyydellä. Eiköhän se sama löydy muistakin laitteista.

      En ihan ymmärrä miksi sama kartta olisi parempi tai huonompi ruudulla kuin paperilla. Nähdäkseni kivien määrä ei kasva eikä vähene. Jos minä otan kartasta valokuvan ja katson sitä televisiosta, niin se on edelleen sama kartta.

      • Macee

        Jos paperikartassa on kivi, se kivi on siinä aina. Monet navigointiohjelmat sen sijaan piilottavat yksityiskohtia riippuen esim. zoomaustasosta. Käyttöliittymien suunnittelu on usein ala-arvoista näissä ohjelmissa.


      • Tyrnäväntorpedo
        Macee kirjoitti:

        Jos paperikartassa on kivi, se kivi on siinä aina. Monet navigointiohjelmat sen sijaan piilottavat yksityiskohtia riippuen esim. zoomaustasosta. Käyttöliittymien suunnittelu on usein ala-arvoista näissä ohjelmissa.

        Ehkä olen tavallista älykkäämpi, mutta tuo ei ole koskaan ollut minulle ongelma.
        Eikö se ole ihan peruskauraa tutustua laitteeseen?

        Järkikin sanoo, että jos zoomaa niin, että koko Suomi on ruudulla, ei jokainen kivi tai savupiippu voi olla näkyvissä.

        Ilmeisesti ei kaikkien järki. Tuntuupa olo aika ylivoimaiselta ;)


      • Suurta.hämmennystä

        Plotterien kartoista kyllä puuttuu palsjon kiviä, jotka ovat kyllä paperikartassa.


      • Joakim1
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Ehkä olen tavallista älykkäämpi, mutta tuo ei ole koskaan ollut minulle ongelma.
        Eikö se ole ihan peruskauraa tutustua laitteeseen?

        Järkikin sanoo, että jos zoomaa niin, että koko Suomi on ruudulla, ei jokainen kivi tai savupiippu voi olla näkyvissä.

        Ilmeisesti ei kaikkien järki. Tuntuupa olo aika ylivoimaiselta ;)

        Joissain laitteissa on kyllä aika petollisia sudenkuoppia. Esimerkiksi saattaa tulla vaikutelma, että kovin matalaa ei ole ellei zoomaa todella pienelle alueelle. Tässä on suuria plotterikohtaisia eroja eli toiset osaavat näyttää isommallakim zoomilla, että jotain katsottavaa voi olla.

        Se on tietysti selvää, ettei kiven merkkiä tai kaikkia syvyyslukemia voi näyttää isolla zoomilla. Sen sijaan voi näyttää matalan väriä ja varsinkin olla näyttämättä syviä lukemia ja jättää matalia vierstä pois.

        Lisäksi plottereissa on vaarallisia asetuksia, joita voi olla vaikea ymmärtää manuaalia tavaamatta. Oman veneen plotterissa oli ostaessa asetukset, joilla kartalta hävisivät alle 3 m syvyysmerkinnät ja kaikki vedenalaiset kivet. Siis juuri ne oleellisimmat Suomessa! Ei auttanut zoomaaminen eikä asetuksia selaamalla tajunnut, mitkä arvot olisivat oikeat, jotta nuo näkyvät.

        Tietysti kaikkia omia laitteita oppii käyttämään, mutta miten on muiden perheenjäsenten tai gastien laita.


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Joissain laitteissa on kyllä aika petollisia sudenkuoppia. Esimerkiksi saattaa tulla vaikutelma, että kovin matalaa ei ole ellei zoomaa todella pienelle alueelle. Tässä on suuria plotterikohtaisia eroja eli toiset osaavat näyttää isommallakim zoomilla, että jotain katsottavaa voi olla.

        Se on tietysti selvää, ettei kiven merkkiä tai kaikkia syvyyslukemia voi näyttää isolla zoomilla. Sen sijaan voi näyttää matalan väriä ja varsinkin olla näyttämättä syviä lukemia ja jättää matalia vierstä pois.

        Lisäksi plottereissa on vaarallisia asetuksia, joita voi olla vaikea ymmärtää manuaalia tavaamatta. Oman veneen plotterissa oli ostaessa asetukset, joilla kartalta hävisivät alle 3 m syvyysmerkinnät ja kaikki vedenalaiset kivet. Siis juuri ne oleellisimmat Suomessa! Ei auttanut zoomaaminen eikä asetuksia selaamalla tajunnut, mitkä arvot olisivat oikeat, jotta nuo näkyvät.

        Tietysti kaikkia omia laitteita oppii käyttämään, mutta miten on muiden perheenjäsenten tai gastien laita.

        Asioita on vaikea tehdä idiootinvarmoiksi koska idiootit ovat älykkäitä.
        Kaikkiin laiteisiin pätee mitä enemmän on vapausasteita, sitä enemmän pitää osata.
        Väitän kuitenkin, että ottaa minkä tahansa plotterin ja palauttaa sen tehdasasetuksiin, niin laite näyttää jokaisenkiven ja väylän.

        Jos ei näytä, niin käyttäjä on itse tehnyt jotain jännää.


      • Ei.se.ylimielisyydellä
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Asioita on vaikea tehdä idiootinvarmoiksi koska idiootit ovat älykkäitä.
        Kaikkiin laiteisiin pätee mitä enemmän on vapausasteita, sitä enemmän pitää osata.
        Väitän kuitenkin, että ottaa minkä tahansa plotterin ja palauttaa sen tehdasasetuksiin, niin laite näyttää jokaisenkiven ja väylän.

        Jos ei näytä, niin käyttäjä on itse tehnyt jotain jännää.

        Siinäpä väität, mutta niin vaan ei ole ! Kiviä puuttuu !


      • Tyrnäväntorpedo
        Ei.se.ylimielisyydellä kirjoitti:

        Siinäpä väität, mutta niin vaan ei ole ! Kiviä puuttuu !

        Mistä tiedät että puuttuu jos et niitä näe?
        Jos kyse on siitä ettet ymmärrä mitä zoomaus tarkoittaa, niin joko olet laivurikouluttaja tai hiukan tyhmä.
        Ne eivät ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja.


      • Ei.se.ylimielisyydellä
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Mistä tiedät että puuttuu jos et niitä näe?
        Jos kyse on siitä ettet ymmärrä mitä zoomaus tarkoittaa, niin joko olet laivurikouluttaja tai hiukan tyhmä.
        Ne eivät ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja.

        Zoomia toki käytetty suuntaan jos toiseen, paperikarttaan verrattuna kiviä puuttuu !!


    • Macee

      Muistaakseni taannoin huippupurjehtijat ajoivat suoraan isoon SAAREEN, ei siis kiveen, koska plotterissa oli väärä zuumitaso valittuna. Digitaalinen käyttöliitttymä mahdollistaisi paljon turvallisemman navigoinnin verrattuna paperiseen, nyt asia on yleensä päinvastoin. Käyttöliittymän pitäisi aina kertoa jos reitillä on piilotettuja kohteita ja nostaa näkyviin jopa yksittäisiä kiviä jos ne osuvat reitille riippumatta zoomaustasosta. Lisäksi matalasta pitäisi varoittaa etukäteen jos sellainen on lähestymässä. Ym. ym. Tässä olisi jollekin uudelle softantekijälle busineksen paikka, nämä vanhat firmat eivät hommaa osaa.

      • Tyrnäväntorpedo

        Väitän, että plotterissa ovat estäneet enemmän karilleajoja kuin aiheuttaneet puhumatta muista eksymisistä.

        Toki jotkut kaipaavat myös lankapuhelinta, mutta kyse on vain marginaaliryhmästä.

        On toki hyvä, että jos ei osaa plotteria käyttää niin silloin käyttää karttaa. Osaaville plotteri antaa paljon enemmän ja tarkempaa tietoa.

        Minulla ei ole mitään sitä vastaan että ihmiset käyttävät sen vuosituhannen tekniikkaa minkä kanssa ovat sinut. Oman kädettömyyden yleistäminen on sen sijaan väärä johtopäätös.


      • Macee
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Väitän, että plotterissa ovat estäneet enemmän karilleajoja kuin aiheuttaneet puhumatta muista eksymisistä.

        Toki jotkut kaipaavat myös lankapuhelinta, mutta kyse on vain marginaaliryhmästä.

        On toki hyvä, että jos ei osaa plotteria käyttää niin silloin käyttää karttaa. Osaaville plotteri antaa paljon enemmän ja tarkempaa tietoa.

        Minulla ei ole mitään sitä vastaan että ihmiset käyttävät sen vuosituhannen tekniikkaa minkä kanssa ovat sinut. Oman kädettömyyden yleistäminen on sen sijaan väärä johtopäätös.

        Eiköhän täällä muutkin osaa käyttää plotteria kuin sinä. Kysymys oli siitä että käyttöliittymä ja asetukset ovat usein huonoja ja epäselviä ja altistavat virheille. Oman virheettömyyden ja täydellisen älyn yleistäminen on myös väärä johtopäätös.


    • merikartallako

      Ja vielä alkuperäiseen, Trafi (Liikenmteen turvallisuusvirasto) ei vastaa yhtään mistään merikartoista, vaan merenkulun turvallisuudesta, aluskatsastuksista ja pätevyyksistä..

      Merikartoista Suomessa vastaa Liikennevirasto.

      https://www.trafi.fi/merenkulku

      https://www.liikennevirasto.fi/vesivaylat#.WzZGNMJ9jDA
      Liikenneviraston merikartoitus julkaisee Suomen meri - ja järvialueelta painettuja ja elektronisia merikarttoja sekä vastaa karttoihin liittyvän jatkuvan päivityspalvelun toiminnasta. Merikartoitus ylläpitää merikartoitustietojen aineistopalvelua ja julkaisee merikarttoihin liittyviä muita julkaisuja

    • seppomartti

      Tarina paperikarttojen ajalta. Tukholman saaristoa kuvattiin ilmasta ja löytyi muistaakseni tuhansia kiviä, joita ei ollut merikartoissa. Luin siihen aikaan Båtnyttiä. Saattoi olla 60-70- luvun vaihdetta, aikaa jolloin matalikot näki hyvällä ilmalla Itämeressä silmälläkin. Täytyy olla aika kokematon optimisti, jos ei usko karttaan merkitsemättömiä kiviä löytyvän väylien ulkopuolelta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      173
      22279
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      74
      9486
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      29
      7480
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      80
      6315
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      182
      5950
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      34
      4966
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4620
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4376
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      87
      2060
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

      Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      79
      1345
    Aihe