Ajelin Ford 4000 metsässä polttopuukuormien kanssa, kun se alkoi käymään oudosti ja seuraavana päivänä ei meinannut lähteä millään käyntiin. Vaivoin sain käynnistymään ja tuntui, että tehot on poisssa, sain kuitenkin vietyä puukuorman perille. Polttoainesuodatin on vaihdettu neljä vuotta sitten, öljyä on moottorissa.
Ford 4000 alkoi käymään ja käynnistymään huonosti
40
7548
Vastaukset
Hei,,sulla on polttoaine järjestelmässä jotain häikkää joko vettä tai
sitten ilmaa ja pumppu ei toimi,,se on ilmattava ja suodattimet vaihdettava..- valtatie
Polttoaine järjestelmässä jotain häikkää joko vettä tai
ilmaa kun ei kierroksia ota,,vaihda suodattimet ja ilmaa kone Minkä ikäistä on polttoaine. Kesälaatua talvilaatua. Onko kylmillä ajettu kesälaadulla tai seoksella jossa on kesälaatua.
Paljonko suodattimen vaihdon jälkeen on ajettu tunteja.
Mitä polttoainesuodattimessa lukee.
Onko laitteessa poltoaineen siirtopumppua.?- mikähäntuliviaksi
Kesälaatua nyt polttoainesäiliössä, talvella oli talvilaatua. Kesälaatua ei ole ollut kylmillä ilmoilla, vaan ajettu pelkästään talvilaadulla.
Tunneista ei tietoa, paljonko ajettu suodattimien vaihdon jälkeen, arvio n. 400-500tuntia.
Polttoainesuodatin CAV 296 ja laitteessa ei ole erillistä polttoaineen siirtopumppua. Polttoainesäiliö oli lähes täynnä viime syksynä hankittua kesälaatuista polttoainetta.
En ole vielä ehtinyt vaihtamaan uutta polttoainesuodatinta, tarkoitus vaihtaa ensi viikolla ja seurata tilannetta, että mitä laite tuumii uudesta polttoainesuodattimesta.
- välvouhka
siinnä lienee simpsin pumppu siinnä pumpun päässä on kuppi jossa paljekalvo se repeytyy vanhuutaan katso se.
- mikähäntuliviaksi
Ei ole Simpsin pumppua, vaan jakajamallinen CAV ruiskutuspumppu. Olen juuri alkamassa vaihtamaan polttoaineen suodatinta.
- ceeaavee
Turhan pitkä suodattimen vaihtoväli. Joka vuosi kannattaa vaihtaa vaikka ei paljo ajaisi.
Hei
CAV 296 ei kerro mitään, nimellä myydään vaikka mitä suodattimia!!!!
Paljon on laatueroja
Alkuperäisasennuksen nykyinen tyyppi on Delphi HDF 296 VIININPUNAINEN VÄRILTÄÄN.- mikähäntuliviaksi
Nyt ei kuitenkaan vika ollut polttoainesuodattimessa, koska tilanne ei muuttunut yhtään miksikään, kun vaihdoin uuden CAV296 suodattimen entisen tilalle, tuossa entinen paikoillaan, olikin vaihdettu 7/2015 https://aijaa.com/GtYDMe ja tässä uusi menossa, tiivisteissä vaseliinia nokare vielä levitettävksi niihin https://aijaa.com/krtuNF
Homma vain nyt niin, että ei käy vieläkään kunnolla ja ei ole tehoja, vaikuttaa hieman, ettei ihan käy tasaisesti, mustaa savuttaa. Ei käynnisty hyvin, hinattiin käyntiin, kun ilmauksessa ei suostunut käynnistymään kunnolla. En viitsinyt käytellä enempiä, ettei tule vikaa lisää.
Joo, on turhan pitkä vaihtoväli, vaikka olikin vajaa kolme vuotta sitten vaihdettu 7/2015 tuo edellinen suodatin. Vettä ei ollut suodattimen kupissa pohjilla, eikä muutenkaan paljoa töhnää. - Juutinraumaa
mikähäntuliviaksi kirjoitti:
Nyt ei kuitenkaan vika ollut polttoainesuodattimessa, koska tilanne ei muuttunut yhtään miksikään, kun vaihdoin uuden CAV296 suodattimen entisen tilalle, tuossa entinen paikoillaan, olikin vaihdettu 7/2015 https://aijaa.com/GtYDMe ja tässä uusi menossa, tiivisteissä vaseliinia nokare vielä levitettävksi niihin https://aijaa.com/krtuNF
Homma vain nyt niin, että ei käy vieläkään kunnolla ja ei ole tehoja, vaikuttaa hieman, ettei ihan käy tasaisesti, mustaa savuttaa. Ei käynnisty hyvin, hinattiin käyntiin, kun ilmauksessa ei suostunut käynnistymään kunnolla. En viitsinyt käytellä enempiä, ettei tule vikaa lisää.
Joo, on turhan pitkä vaihtoväli, vaikka olikin vajaa kolme vuotta sitten vaihdettu 7/2015 tuo edellinen suodatin. Vettä ei ollut suodattimen kupissa pohjilla, eikä muutenkaan paljoa töhnää.Kyllä tää on selvä tässä kohtaa. Jakajapumppu ei jaksa tuottaa enää tarpeeksi. Huono käyntiinlähtö, mustaa savua.. varmaan jättää välillä yhden sylinterin syttymättä. Olikos se niin, että 4000 oli vain 3 sylinteriä.. se nyt sinänsä mitään, mut neljällä yhden pois jäänti ei vielä ahdista sammuksiin. Pumpussa jotain ratkaisevaa vikaa. Väljä kone savuttaa sinistä lähinnä. Onko pumppu ollut remppaamatta koko 45 vuotta? En usko, mutta jos niin loppu on.
- Anonyymi
Juutinraumaa kirjoitti:
Kyllä tää on selvä tässä kohtaa. Jakajapumppu ei jaksa tuottaa enää tarpeeksi. Huono käyntiinlähtö, mustaa savua.. varmaan jättää välillä yhden sylinterin syttymättä. Olikos se niin, että 4000 oli vain 3 sylinteriä.. se nyt sinänsä mitään, mut neljällä yhden pois jäänti ei vielä ahdista sammuksiin. Pumpussa jotain ratkaisevaa vikaa. Väljä kone savuttaa sinistä lähinnä. Onko pumppu ollut remppaamatta koko 45 vuotta? En usko, mutta jos niin loppu on.
Ei ne pumput noin lopu vaan käyntiin lähtö vain heikkenee ajan mittaan.
Ilmanpuhdistaja ehkä kaipaa avauksen. Siirtopumppuahan ei 4000 tonnisessa ole, vai onko siinä. Minä puolestani epäilen jakopäätä. Joko kampiakselin kiilaa tai nokka-akseliin menevää hammaspyörän kiilaa. Jos venttiilit kajoaa mäntään niin vahinkoa alkaa syntymään. Huom merkit pysyvät kohdallaan vaikka kiila olisi halki, kannattaa ottaa hammaspyörät oikein irti jotta kiilat varmasti ovat ehjät.
- voortti
Tankilta tuleva putki tukossa,puhalla vähän ilmaa tankkin päin siellä tankissa on jonkimmoinen sihti ja se voi olla tukossa.
- mikähäntuliviaksi
Puhalsin varovasti paineilmalla myös tankilta tulevaan putkeen, koska kokemus osoittanut, että tankissa olevaan siivilään kertyy sakkaa. On sen verran tiivis se muovinen siivilä tankissa polttoainehanassa.
- mikähäntuliviaksi
mikähäntuliviaksi kirjoitti:
Puhalsin varovasti paineilmalla myös tankilta tulevaan putkeen, koska kokemus osoittanut, että tankissa olevaan siivilään kertyy sakkaa. On sen verran tiivis se muovinen siivilä tankissa polttoainehanassa.
...tuossa vielä kuvakin, kun puhalsin paineilmaa Ford 4000 polttoaineputkeen https://aijaa.com/Q2Usc7
- Juutinraumaa
mikähäntuliviaksi kirjoitti:
...tuossa vielä kuvakin, kun puhalsin paineilmaa Ford 4000 polttoaineputkeen https://aijaa.com/Q2Usc7
Ei siinä mitkään puhaltelut auta kun mustaa savua lykkää. Pumppu on loppu.
Saako kone ilmaa
Vuotaako hehkutulppa
Tuleeko vapaavirtauksella ruiskutuspumpun ylemmästä ilmausruuvista polttoainetta kun avaat sen- mikähäntuliviaksi
Tulee vapaavirtauksella erittäin hyvin ilmausruuvista polttoainetta, kun sen avaa.
Hehkutulppa ja ilmasuodatin.??
- mikähäntuliviaksi
Tänään en ehtinyt lainkaan perehtymään tuon Ford 4000 elämään. Ilman hehkutusta pitäisi kyllä lähteä käyntiin tuollaisen traktorin, mutta epäilet nyt hehkutulpan vuotavan imusarjaan polttoainetta ja siitä käyntihäikät.
Ilmansuodatin on se öljykylpyinen, joten en oikein usko sen olevan tukossa, mutta pitänee katsoa sekin nyt vielä. Onhan siitä jonkin aikaa, kun siihen ilmanputsariin tuli öljyt vaihdettua. Se siivilä siellä putsarin sisällä pitää varmaan samalla taas puhdistella.
Olen kyllä nyt jo orientoitunut suolistamaan tuon Ford 4000 moottorin, ei oikein nyt tunnu siltä, että pelkillä putsarihommilla selviää. Onhan tuolla jo ikää 45 vuotta.
Vaan nyt kysymystä tietäville, kun katselin moottorin korjaukseen paketteja, missä olisi männät ja sylinterinputket, ei kovin pahassa hinnassa. Vaan, miten nämä sylinterinputket asennetaan tälläisiin moottoreihin, kun ei ole irroitettavia sylinterinputkia?? Pitääkö koneistaa putkia varten vanhat sylinterinseinämät ja sitten uudet putket painetaan lohkoon?? - Juutinraumaa
mikähäntuliviaksi kirjoitti:
Tänään en ehtinyt lainkaan perehtymään tuon Ford 4000 elämään. Ilman hehkutusta pitäisi kyllä lähteä käyntiin tuollaisen traktorin, mutta epäilet nyt hehkutulpan vuotavan imusarjaan polttoainetta ja siitä käyntihäikät.
Ilmansuodatin on se öljykylpyinen, joten en oikein usko sen olevan tukossa, mutta pitänee katsoa sekin nyt vielä. Onhan siitä jonkin aikaa, kun siihen ilmanputsariin tuli öljyt vaihdettua. Se siivilä siellä putsarin sisällä pitää varmaan samalla taas puhdistella.
Olen kyllä nyt jo orientoitunut suolistamaan tuon Ford 4000 moottorin, ei oikein nyt tunnu siltä, että pelkillä putsarihommilla selviää. Onhan tuolla jo ikää 45 vuotta.
Vaan nyt kysymystä tietäville, kun katselin moottorin korjaukseen paketteja, missä olisi männät ja sylinterinputket, ei kovin pahassa hinnassa. Vaan, miten nämä sylinterinputket asennetaan tälläisiin moottoreihin, kun ei ole irroitettavia sylinterinputkia?? Pitääkö koneistaa putkia varten vanhat sylinterinseinämät ja sitten uudet putket painetaan lohkoon??Juuri niin ne kuivat putket asennetaan. Jos on alkujaan kuivat putket, niin prässillä painetaan pois. Lohko lämmitetään huolella, ja asennetaan uudet. Sitten koneistetaan uusille tilaa, jos ei putkia ole. Sinun on turha liikaa murehtia sitä. Annat jonkun ammattilaisen tehdä.
- Anonyymi
mikähäntuliviaksi kirjoitti:
Tänään en ehtinyt lainkaan perehtymään tuon Ford 4000 elämään. Ilman hehkutusta pitäisi kyllä lähteä käyntiin tuollaisen traktorin, mutta epäilet nyt hehkutulpan vuotavan imusarjaan polttoainetta ja siitä käyntihäikät.
Ilmansuodatin on se öljykylpyinen, joten en oikein usko sen olevan tukossa, mutta pitänee katsoa sekin nyt vielä. Onhan siitä jonkin aikaa, kun siihen ilmanputsariin tuli öljyt vaihdettua. Se siivilä siellä putsarin sisällä pitää varmaan samalla taas puhdistella.
Olen kyllä nyt jo orientoitunut suolistamaan tuon Ford 4000 moottorin, ei oikein nyt tunnu siltä, että pelkillä putsarihommilla selviää. Onhan tuolla jo ikää 45 vuotta.
Vaan nyt kysymystä tietäville, kun katselin moottorin korjaukseen paketteja, missä olisi männät ja sylinterinputket, ei kovin pahassa hinnassa. Vaan, miten nämä sylinterinputket asennetaan tälläisiin moottoreihin, kun ei ole irroitettavia sylinterinputkia?? Pitääkö koneistaa putkia varten vanhat sylinterinseinämät ja sitten uudet putket painetaan lohkoon??Pitää koneistaa koska putkia ei ole kuin korkeintaan yhdessä, siinä on tapana olla vuoto johon pitää silloin asentaa tiukka ohut putki jotta vedet pysyy koneessa. En usko moottorin olevan väljä, ei moottorit väljisty päivässä eikä viikossa. Moottori on silloin väljä kun kun kuluttaa öjyä enemmän kuin polttoainetta , ja silloin kyllä savuttaa.
Jos olet käyttänyt kauan moottoria pienellä kaasulla voi moottori olla pelkästään tukossa, siis karstottunut umpeen.
- Voortillakinajeltu
Moottorikoneistamo Jorma Häihälä Tampereella tekee niitä Fordien putkituksia siihen alkujaan putkettomaan lohkoon, soita sinne. Mielestäni se yhtäkkiä tullut käyntihäiriö viittaa kyllä enempi syöttöpumppuun, kuin varsinaiseen moottorivikaan.
Kokeile käynnistäessä seuraavaa
Pysäytin käyntiasentoon
Käsikaasusta hieman kierroksia päälle
Kilauta muutaman kerran esim 17 mm listalenkillää siihen koppaan pumpussa jossa ylin ilmausruuvi, Sitten kokeilet käynnistää. Jos annosteluventtiili takertelee, se voi liikahtaa käyntiasentoon.
Kyseinen vika ilmenee myös niin ettei heti ota kierroksia ja meinaa sammua kun kierrokset äkkiä löysätään.
Ei muutenkaan vielä moottorin kimppuun.- mikähäntuliviaksi
Joo, en hötkyile tuon Ford 4000 kanssa nyt, ei ole suurta intoa alkaa moottoria rassaamaan, jos jotenkin muuten alkaisi toimimaan. On vaan ollut nyt muuta puuhaa, etten ole ehtinyt kilauttelemaan mihinkään koppaan. Hyviä neuvojahan tässä on tullut, kun nyt ehdin niitä vielä toteuttamaan.
Moottorikoneistamoakin katsoin ja yksi löytyi aika läheltäkin, vielä yhden vanhan kaverin veljellä tuo koneistamo sattumoisin. Ei nyt kuitenkaan ihan heti sinne, mutta sekin vaihtoehto on otettava nyt huomioon. Se moottorin kunnostaminen olisi sitten enempi talven hommia, nyt en ehtisi oikein mitään suurempia remontteja tekemään.
- roskapostiakin
Häiriön syy lienee polttoaineen saanti , ruiskutuspumppu , voisihan olla suutinvika . Helppo nostaa suuttimet pois ja katsoa
- mikähäntuliviaksi
Seuraavaksi on tarkoitus ottaa suuttimet käsittelyyn ja varmistaa ettei niissä ole vikaa, samalla tietty kilauttelen sillä avaimella ruiskutuspumpun koteloon ja katson sen ilmanputsarin. Nyt on vain ollut muuta puuhaa, ettei Ford 4000 ole ollut tapetilla.
Hei
Teehän se kilautuskoe aivan ensiksi. Sillä on viimeisen 50 vuoden aikana satoja vikoja tullut selville.- Juutinraumaa
Kuulostaa ihan oikealta tuo sinun neuvo, ja aloittajan tosiaan kannattaisi keskittyä siihen ja unohtaa suuttimet. Voikos olla niin, että sen mahdollisen annosteluventtiilin sieltä kopan alta korjaamalla pumppu muuten vielä voisi ollakin kunnossa. Aloittaja vaan mainitsee traktorin iäksi 45v, eli jos niin kauan ollut samoilla hiluilla se pumppu niin on kyllä jo ihme vekotin.
- mikähäntuliviaksi
Juutinraumaa kirjoitti:
Kuulostaa ihan oikealta tuo sinun neuvo, ja aloittajan tosiaan kannattaisi keskittyä siihen ja unohtaa suuttimet. Voikos olla niin, että sen mahdollisen annosteluventtiilin sieltä kopan alta korjaamalla pumppu muuten vielä voisi ollakin kunnossa. Aloittaja vaan mainitsee traktorin iäksi 45v, eli jos niin kauan ollut samoilla hiluilla se pumppu niin on kyllä jo ihme vekotin.
Tuon syöttöpumppu on tosiaan ollut siinä alkuperäisellä paikallaan tuon 45 vuotta. Olen kerran uusinut siihen kanteen tiivisteet, kun O-rengas alkoi vuotamaan jomman kumman akselin kohdalta. Muuta remonttia en ole syöttöpumpulle tehnyt vuosien varrella. Polttoainesuodattimia on vaihdettu joskus vuosittain, kun enempi oli ajoa, nyt pääsi suodattimen vaihto venähtämään pidemmäksi.
- mikähäntuliviaksi
Eipä auttanut kilautukset ym. konstit, tai sitten en osannut. Ei oikein edes lupaa kunnolla, kun starttaa. Hinaamalla saa käyntii jotenkin röpöttämään. Ei käy nyt Ford 4000 tasaiseen, tehoja ei ole ja mustaa lykkää pakoputkesta.
- Anonyymi
mikähäntuliviaksi kirjoitti:
Eipä auttanut kilautukset ym. konstit, tai sitten en osannut. Ei oikein edes lupaa kunnolla, kun starttaa. Hinaamalla saa käyntii jotenkin röpöttämään. Ei käy nyt Ford 4000 tasaiseen, tehoja ei ole ja mustaa lykkää pakoputkesta.
Jakopää auki kokonaan siellä se ongelma on.
Puhdista ympäristö, avaa pumpun sivuluukku laske polttoaine puhtaaseen astiaan.
Karso taskulampulla pumpun sisään.
Millaista aine. mitä näkyy pumpun sisällä.
Ilmaamaan joudut ennen starttia. yläruuvista että säädin saa voitelun.- Juutinraumaa
Kuten 1.7. jo totesin.. on sen verran ikää koneella, että jakaja ei tuota painetta enää tarpeeksi jotta suuttimet edes aukeaisivat koko ajan oikein. Ota ruiskupumppu vaan irti ja kiikutat testipenkkiin ammattilaiselle. Kyllä se jakajapää sieltä vaihtoon menee. Uuden pumpun tietty voi jostain saada sopivasti, tai sitten alkuperäinen uuteen uskoon.
- mikähäntuliviaksi
Kannattaako viedä vanhaa ruiskutuspumppua mihinkään testipenkkiin, kun uusia ruiskutuspumppuja myydään noihin Fordeihin alle 350€. Naapurini käytti Ford 4000 ruiskutuspumpun dieselhuollossa ja lasku 400€.
- MTT2264
Jos noissa on polttoaineen saannin kanssa ongelmaa, niin kannattaa tarkistaa tankin hana; usein ruostepaskatöhnästä tukossa.
- mikähäntuliviaksi
Polttoainetta kyllä tulee, koska puhdistin hanan ja vaihdoin polttoainesuodattimen. Paineilmalla puhalsin vielä varovasti tankkiin päin, koska joskus polttoainehanan siivilään on kertynyt sakkaa. https://aijaa.com/Q2Usc7
Polttoainesäiliön puhdistin viime syksynä, kun tankkasin talvilaatua talven ajoja varten.
Hei
Tarkistutahan suuttimet seuraavaksi.
Sitten venttiilien säätö.
Sitten puristuspaineet.
Sitten mietintää, mitä jatkossa?Niin ja unohtui
Jos polttoaineen paluuuputki Ruiskutuspumpulta (sivuluukku) on tukossa vaikka osittain syötöt sekoaa.
Jos tukossa kokonaan syötöt loppuu.- Juutinraumaa
Ei ole tukossa kun mustaa savua lykkää. Kolme asiaa.. saa ainetta väärään aikaan.. tai väärään paikkaan tai väärän määrän.. ja tuloksena on mustaa savua. Toki liikaa ainetta oikeaan aikaan oikeaan paikkaan tuottaa mustan savun lisäksi myös suuren palopaineen, mutta tässä sitä ei tapahdu. Pumpun tuotto alenee kiihtyvästi ja jako tapahtuu miten sattuu.
Varmasti on väljä kone ja paikat falskaa.. mutta kone sentään ajossa aloitti oireet. Jos esim. talven seisonnan jälkeen ei olisi lainkaan käynnistynyt, niin ensimmäisiä arvauksia olisi juurikin koneen väljyys. Tässä ei tarvitse arvailla..
jos fasaani ei ole lentänyt ilmansuodattimen tukkeeksi, epäilen.. niin syöttöpumpun tuotto on korjattava. - Anonyymi
Juutinraumaa kirjoitti:
Ei ole tukossa kun mustaa savua lykkää. Kolme asiaa.. saa ainetta väärään aikaan.. tai väärään paikkaan tai väärän määrän.. ja tuloksena on mustaa savua. Toki liikaa ainetta oikeaan aikaan oikeaan paikkaan tuottaa mustan savun lisäksi myös suuren palopaineen, mutta tässä sitä ei tapahdu. Pumpun tuotto alenee kiihtyvästi ja jako tapahtuu miten sattuu.
Varmasti on väljä kone ja paikat falskaa.. mutta kone sentään ajossa aloitti oireet. Jos esim. talven seisonnan jälkeen ei olisi lainkaan käynnistynyt, niin ensimmäisiä arvauksia olisi juurikin koneen väljyys. Tässä ei tarvitse arvailla..
jos fasaani ei ole lentänyt ilmansuodattimen tukkeeksi, epäilen.. niin syöttöpumpun tuotto on korjattava.Ei noissa pumpulissa vikoja ole koskaan ollut. Meillä on ollut monta 4000 Fordia. Jalopää niistä hajoaa kun käydä röpöttävät kolmella pytyllä. Jossain massa pyörä siellä sekin hajoaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268