Tietokoneen kokoaminen itse

Noobi

Tällaista on varmaan aikaisemminkin kysytty vaikka kuinka monta kertaa mutta en kuitenkaan löytänyt tähän mitään vastausta. Eli, haluaisin koota tietokoneen itse. En ole sitä aiemmin tehnyt mutta kiinnostaisi kuitenkin. Olen katsonut Youtubesta ohjeita ja foorumeista myös mutta silti olen aika sekaisin esim. siitä, mitkä osat ovat yhteensopivat toistensa kanssa, yms. Joten kysynpä nyt, onko olemassa jotain nettisivua tai muuta palvelua jossa voisi valita eri osia ja palvelu sitten kertoo mitkä ovat yhteensopivia ja mitkä osat toimivat parhaiten toistensa kanssa? Tai sitten onko jotain kauppaa jossa voisi valita oikeat osat ja he kokoavat sen? Tai auttavat valitsemaan? Tarkoituksena olisi siis rakentaa pelikone joka ei kuitenkaan olisi liian kallis. Max ehkä jotain 600€. Kiitos vastauksista etukäteen!

10

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • crazy-mad-insane

      Suosittelen, että kysyt asiaa hieman asiallisemmalta palstalta, kuin tämä S24. Kannattaa ottaa suunnaksi vaikka io-tech.fi:n TechBBS foorumi. Siellä on oma palsta pyhitetty konepaketeille. Täällä todennäköisesti saat osaksesi vittuilua ja trollausta.

      • Noobi

        En etsi pakettikonetta jos sitä meinaat. Haluan valita tietokoneen osat itse ja koota sen myös mahdollisesti itse mutta siihen tarvitsen apua.


      • crazy-mad-insane

      • crazy-mad-insane

        Annetaan tähän pientä ohjetta. Eli ensin täytyy päättää kumman suoritinvalmistajan suoritinta aiot käyttää Intel/AMD. Tämä ratkaisee sen, että minkälaisen emolevyn hankit. Intel käyttää LGA1151 -kantaa ja AMD AM4 ja TR4 -kantaa. AM4 -kantaan käyvät Ryzen suorittimet ja TR4 -kantaan Threadripperit. Muistit ovat molemmilla alustoilla samat, eli DDR4:t.

        Yleisimmät tarjolla olevat emolevyt ovat ATX, m-ATX ja Mini-ITX.

        Virtalähteeksi ei kannata hankkia sitä halvinta mahdollista, mikä mainostaa isoa wattilukemaa (W). Tällaiset lähes noname virtalähteet eivät anna ulos edes hetkellisesti mainostettua teholukemaa. Virtalähteeseen kannattaa sijoittaa vähintään se 100€. Hyviä virtalähdemerkkejä ovat Corsair (RM-sarja), be quiet, EVGA, Seasonic.

        Nyt, kun on päätetty, että mikä emolevy, suoritin, muistit ja virtalähde pakettiin tulee, tarvitaan tietysti kotelo. Koteloita on tarjolla todella paljon, jonkun peruskotelon saa reilulla 30€:lla. Lisäksi on tarjolla koteloa ikkunnallisella kyljellä, valmiiksi äänieristettyä koteloa jne. Jokaisella on erilaiset mieltymykset kotelon suhteen, ja mitään yhtä ja oikeaa ei pysty tarjoamaan. Itse pidän ulkoisesti siististä kotelosta, enkä arvosta kylki-ikkunaa tai mitään vilkkuvia valoja. Itselläni on kotelona Fractal Design R4.

        Tallennustila. Melkein paras yhdistelmä on hankkia kaksi erillistä levyä. SSD (solid state drive), käyttöjärjestelmälle ja ohjelmille. Näiden levyjen luku- ja kirjoitusnopeudet ovat suuria, kun verrataan perinteiseen mekaaniseen kiintolevyyn. Levyssä ei ole mitään liikkuvia osia, joten ne käyvät viileinä. Levyt ovat fyysiseltä mitaltaan 2,5 tuuman kokoisia. Toiseksi levyksi kannattaa hankkia perinteinen kiintolevy (hard drive). Nämä levyt ovat fyysiseltä mitaltaan 3,5 tuuman kokoisia. 1 TB (teratavun) tallenustilalla olevan levyn saa alle 50€:n.

        Tässä hieman taustaa, että mitä komponentteja tietokoneeseen tarvitaan, että saadaan edes jonkinlainen kone aikaiseksi. Itse kasaamiseen ei tarvita, kuin ristipääruuvimeisseli ja riittävästi tarkkuutta.


    • rottenpotatoes
    • TeeJotainAsianEteen

      Todennäköisesti tarvitset pelikoneeseen Windows 10:n. Maksanee yli 100 e. Kohtuullisen tehokas halpa näytönohjain ehkä yli 200 e. Tarvitset myös hyvän näytön. Tee lista mitä kaikkea sinulta löytyy valmiina. Saattaa löytyä hyvä kotelo, virtalähde, näppäimistö, hiiri, kovalevy, DVD-asema yms. Jos mitään ei löydy, budjettisi ylittyy varmasti. Kannattane harkita käytetyn ostoa ja opetella päivittelemään sitä osa kerrallaan. Jos sinulla on joku vanha pöytäkone, pura ja kokoa se muutamaan kertaan ja selvitä mitä eri osat ovat. Opit muutamassa päivässä perusasiat. Ja kaikkein tärkeintä on oppia ostamaan osia ulkolaisista verkkokaupoista. Pieniä kaikkia mahdollisia osia halvimpaan hintaa myyviä kotimaisia firmoja kanttaa varoa. Jos toimitusaika-arvio on 2-10 päivää, se tarkoittaa reilusti yli kahta viikkoa. Tilaavat osat mahdollimman halvalla jostain ulkomailta ja se kestää, sillä heidän kannattaa niputtaa samaan tilaukseen usean eri asiakkaan osia. Päivä on aina arkipäivä! Tee alustavia valintoja ja seuraa hintoja jonkin aikaa. Sitten vaan päätät jotain hetken mielijohteesta ja alat valitsemaan muita osia. Ei ole vaikeaa, kun on jokin kiintopiste.

      • Sörsse

        Windowsista ei todellakaan kannata maksaa sentiäkään

        W10 Hitsaisi uuden emon bioksen heti paskaksi


    • The_Real_J

      Kyllähän tuollaisia liikeitä löytyy. En tiedä missä päin asut, mutta esmes Oulussa löytyy ainakin Laatumikro ja SystemaStore, joissa voi valita komponentit maun/budjetin mukaan ja he kokoavat koneen. Jos uskoo osaavansa itse koota sieltä voi varmaan myös ostaa komponentit ja koota koneen itse.

      Itse ostin nykyisen pöytäkoneeni Systemasta ja ihan hyvä on ollut.

      • crazy-mad-insane

        SystemaStorea ei kannata enää ehdottaa. Kyseinen firma on lopettanut myynnin yksityishenkilöille. Yritys on sulautunut osaksi Tietokeskusta.


    • Noobi

      Kiitos tosi paljon kaikille vastauksista! Enköhän näillä ohjeilla saa ainakin jotian aikaiseksi :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe